Przejdź do treści

Nasiona chia vs. siemię lniane

Nasiona chia vs. siemię lniane
Zdrowe vs. zdrowsze: nasiona chia vs. siemię lniane. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne?
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem

Wśród zwolenników zdrowej żywności ostatnio modne są nasiona chia. Zawierają one kwasy omega-3, błonnik i lignany (hormony roślinne). Nie wszyscy wiedzą, że te same bogactwa ma też nasze siemię lniane. Które nasiona są zatem zdrowsze?

Chia to nasiona pochodzącej z Meksyku szałwii hiszpańskiej. Uprawniana w czasach prekolumbijskich Azteków utrzymywała wojowników w dobrej kondycji. Nic dziwnego, bo zawierają więcej kwasów omega-3 niż łosoś, który jest uważany powszechnie za jedno z najlepszych ich źródeł. Kwasy te wpływają na system odpornościowy, układ krążenia, rozwój mózgu (także w początkowym okresie życia płodowego) oraz rozwój fizyczny dzieci.

Nasiona chia zawierają błonnik, który pomaga w prawidłowym trawieniu, oczyszcza organizm z toksyn, obniża poziom szkodliwego cholesterolu i trójglicerydów. Ale błonnik jest bezcenny dla zdrowia również dlatego, że zapobiega otyłości ‒ wywołuje uczucie pełności, rozpychając ściany żołądka. I to dzięki niemu mniej jemy.

Nasiona chia cieszą się popularnością ze względu na zawarte w nich lignany. Są to fitoestrogeny ważne dla zdrowia kobiet, zwłaszcza w okresie menopauzy. Regulują kobiecą gospodarkę hormonalną. Ponadto chronią przed osteoporozą, zmniejszają poziom szkodliwego cholesterolu we krwi i zapobiegają chorobom serca. Według niektórych źródeł lignany mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na raka piersi i prostaty.

Porównajmy teraz zawartość tych dobroczynnych składników chia z nasionami lnu. Siemię lniane zawiera 20 proc. więcej kwasów omega-3 niż nasiona chia. Z kolei chia ma o połowę więcej błonnika. Czy oznacza to, że nasiona chia wygrywają? Niekoniecznie. Nadmiar błonnika może powodować wzdęcia i utrudniać wchłanianie tłuszczu, cukru i składników mineralnych. Błonnik w zbyt dużej ilości może być szkodliwy dla osób z chorobami przewodu pokarmowego.

A co z lignanami? Tutaj wygrywa siemię lniane. Dzięki znacznie większej zawartości tych fitoestrogenów regularne spożywanie siemienia lnianego zwalcza wolne rodniki i ma działanie antynowotworowe. Współdziałanie kwasów omega-3 z lignanami zawartymi w nasionach lnu powoduje, że siemię lniane ma zaskakująco wszechstronne działanie na nasz organizm. Obniża cholesterol i poziom cukru we krwi, wpływa na prawidłową pracę nerek, zapobiega depresji, poprawia wygląd skóry.

Nasiona chia są nieco bardziej kaloryczne niż siemię lniane. I zdecydowanie droższe. Ale na szczęście i chia, i siemię lniane to zdecydowanie zdrowy wybór! 

Zobacz też:
Nasiona chia – ziarenka mocy
Fit dodatek do diety – chia

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

5 naturalnych źródeł magnezu

5 naturalnych źródeł magnezu

Jak naturalnie zadbać o włosy?

Akcja regeneracja

Najważniejsze dla skóry po lecie? Nawilżanie!

Uroda w pigułce

Jak kupować mniej ubrań?

Letni demakijaż

10 ekokosmetyków idealnych na lato

Kosmetyczne nowości na rynku eko

Zestaw dla weganki

10 zastosowań wody różanej

Kosmetyczny niezbędnik narciarza