Przejdź do treści

Nie truj się jedzeniem

Nie truj się jedzeniem
W zielonych częściach ziemniaka znajduje się dużo solaniny, toksycznego glikozydu. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Z oszczędności, z braku wiedzy, w pośpiechu zdarza nam się zjadać produkty, które mogą nam bardzo zaszkodzić. Tak jest na przykład z zazielenionymi ziemniakami czy lekko spleśniałymi owocami. W efekcie sami się podtruwamy. Przeczytajcie, jakich grzechów popełniać po prostu nie wolno.

Pamiętacie jedną ze sztuczek wykorzystywanych w dzieciństwie, aby zamiast pisać klasówkę, zostać w domu? Należało zjeść surowego ziemniaka, a biegunka i gorączka były praktycznie gwarantowane. Podobny efekt może wywołać zjedzenie ugotowanego ziemniaka, którego nie pozbawimy zielonych części i kiełków. W tych częściach znajduje się bowiem dużo solaniny, toksycznego glikozydu. Wystarczy, że ten związek stanowi 0,6 proc. naszego purée, aby wywołać poważne zatrucie pokarmowe: mdłości, wymioty, biegunkę, a w ciężkich przypadkach śpiączkę, napady drgawek i niewydolność krążenia. Aby nie narażać się na takie nieprzyjemności, najlepiej wyrzucać ziemniaki zielone i te, które już kiełkują.

Innym często popełnianym błędem jest odkrajanie czy usuwanie spleśniałej części owocu czy pieczywa (lub zdejmowanie pleśni np. z jogurtu) i spożywanie pozostałej części. Trzeba wiedzieć, że pleśń wytwarza mykotoksyny, które przedostają się do całego produktu spożywczego – znajdują się więc także w niezepsutej jeszcze części pokarmu. Naukowcy sklasyfikowali już ponad 350 rodzajów pleśni i 300 toksyn przez nie wytwarzanych. Jak łatwo się domyślić, ich wpływ na organizm jest różnoraki – spożycie mykotoksyn może nie tylko wywołać biegunkę, ale też uszkodzić wątrobę i zaburzyć działanie systemu odpornościowego.

Szczególnie niebezpieczne jest spożycie jadu kiełbasianego, toksyny produkowanej przez Clostridium botulinum. Najczęściej zarażamy się nią, jedząc produkty z konserw, a także mięso wędzone i peklowane. Ta toksyna jest bardzo ceniona przez wiele pań – to właśnie ona jest wykorzystywana do usuwania zmarszczek mimicznych (botoks). Botoks, porażając nerwy, zamraża mimikę, powodując, że wywołane nią zmarszczki zanikają. Jeśli jednak toksyna dostanie się do organizmu drogą pokarmową, skutki będą opłakane: zawroty głowy, podwójne widzenie, opadanie powiek, trudności w mówieniu, ślinotok. W ciężkich przypadkach może dojść do zatrucia śmiertelnego (to 10-25 proc. przypadków). Nie należy więc spożywać produktów przeterminowanych i konserw, których wieczka są wybrzuszone.

Nie należy za to obawiać się obitych jabłek czy gruszek. Można je jeść, choć obite części warto wcześniej usunąć, gdyż straciły nie tylko smak, ale także wartości odżywcze. Takie owoce nie są jednak szkodliwe. Inaczej jest oczywiście, jeśli pojawiła się już na nich pleśń – wtedy wyrzucamy zepsute owoce. I kropka!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

plaża

Opalanie: natryskowe, w solarium, w ciąży. Bezpieczne opalanie

stopy

Jak leczyć płaskostopie? Klasyczne i innowacyjne metody na płaskostopie

Dlaczego tyjemy jesienią i zimą?

Jesień i zima to najtrudniejszy czas dla organizmu. Brak słońca, zimno, deszcz na zmianę ze śniegiem, mróz. Pojawiają się przeziębienia, ale często też dodatkowe kilogramy. Dlaczego gdy robi się chłodniej, zaczynamy przybierać na wadze? Przecież nie musimy magazynować tkanki tłuszczowej, aby zapaść w zimowy sen. Więc jaki w tym sens?

Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe

To będzie przepis dla każdego, kto lubi słodkie przekąski, a nie przepada za zbyt długim ich przygotowywaniem. Ten deser będzie także zdrowym wyborem i przede wszystkim smacznym. Bo czy może być coś lepszego od połączenia płatków migdałowych, miodu, czekolady i pomarańczy?

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Tych rzeczy nie jedz przed randką!

Dieta dr Dąbrowskiej – wady i zalety

Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe!

kobieta, mająca ból brzucha

Zapalenie żołądka – dieta przy uszkodzeniach błony śluzowej

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

zdrowa dieta

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu bólu brzucha

Skąd się bierze ból żołądka po jedzeniu i jak mu zapobiegać?

Co jeść, gdy masz łuszczycę

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy chorujesz