Przejdź do treści

Nie usychaj w upał

Nie usychaj w upał
Na upał spróbuj arbuzowego szaleństwa z melisą, zdjęcie: www.qmamkasze.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie tolerujesz laktozy? Sprawdź, czego nie powinnaś jeść, aby ustrzec się przed dolegliwościami
Czosnek / unsplash.com
Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?
Używasz kulek gejszy? Pani Fizjotrener tłumaczy, jak działają na mięśnie Kegla
Chłopiec lezy na oparciu kanapy. Na kanapie lezy tablet. Chłopiec wygląda na znudzonego i bez sił
Nie posądzaj swojego dziecka o lenistwo. To może być depresja! Ostrzega psycholożka Ewa Sękowska-Molga
dr Izabela Zawisza / rolingerpr.pl
Dr Izabela Zawisza: jeżeli skóra jest szczelna i nawilżona, może spełniać swoje funkcje i chroni nas przed przedostawaniem się elementów smogu

Wiemy, że gdy jest upał, trzeba dużo pić. Ale nie wszystko, co mokre, nadaje się do picia. Niektóre napoje zadecydowanie bardziej wysuszają organizm, niż gaszą wewnętrzne pragnienie. No więc co pić?

To żadna nowość, że organizm człowieka składa się w 60–70 proc. z wody. Potrzebujemy jej codziennie prawie tak mocno jak powietrza. Gdy na dworze panuje upał, instynktownie rzucamy się na lodowate napoje, często gazowane, nie do końca zdając sobie sprawę, że w ten sposób nie tylko nie nawilżamy się od wewnątrz, ale przeciwnie: tracimy cenną wilgoć. A można inaczej. Oto proste zasady, dzięki którym mordercze pragnienie nigdy wam się nie przytrafi.

Gdy upał: pij ciepłą wodę

A tak, wbrew pozorom właśnie ciepłą, a nie lodowatą! Najlepiej taką w temperaturze zbliżonej do temperatury ciała, czyli około 30–40 stopni. Wypita zostanie niemal natychmiast rozprowadzona po tkankach, bo organizm nie będzie musiał wydatkować energii na ogrzanie jej wewnątrz ciała. Może to być ciepła woda z listkiem mięty lub melisy cytrynowej, odrobiną miodu i plasterkiem limonki lub cytryny. Atrakcyjnie wygląda i pysznie smakuje z sezonowymi owocami i aromatycznymi ziołami. Przekonaj się, że ciepła woda z malinami i miętą jest – zwłaszcza w upał – wspaniale odświeżająca. Pięknie pachnie i natychmiast gasi pragnienie.

Gdy upał: dodaj czegoś słodkiego i kwaśnego

Smak kwaśny przytrzymuje płyny w organizmie, a odrobina smaku słodkiego jest nawilżająca. Właśnie dlatego beduini na gorącej pustyni piją gorącą herbatę z dodatkiem cukru dla zrównoważenia jej wysuszającego charakteru. Polecam zieloną herbatę – świetnie sprawdza się w upalne dni, ponieważ jest ochładzająca. Podobnie jak czarna jest gorzka, więc dodatek czegoś lekko słodkiego jest jak najbardziej zalecany. Oczywiście cukier jest najgorszym wyborem. Mogą to być świeże lub suszone owoce. Kilka malin, listek mięty lub daktyl, rodzynki czy jagody goji smakują genialnie.

Gdy upał: wyciskaj i miksuj, ile się da

Naturalnie nawilżające są wszelkie świeżo wyciskane soki i koktajle owocowe, warzywne czy mieszane. Nie obawiajmy się zielonego, kwaśnego, lekko słodkiego i świeżego. Natura w swojej mądrości daje nam najwięcej kolorów i smaków w lecie, czyli wtedy, kiedy nawilżenie jest nam szczególnie potrzebne.

Nawet gdy upał jest nie do wytrzymania, nie pijmy jednak świeżych koktajli z lodem, a raczej z dodatkiem małego plasterka imbiru, szczypty cynamonu czy świeżo mielonego pieprzu. Ten niewielki dodatek ostrego smaku wspomoże trawienie termicznie chłodnego i surowego mixu.

Gdy upał: kawę koniecznie popijaj wodą

Wielu z nas nie wyobraża sobie dnia bez kawy. Jeśli jest to jedna kawa dziennie, nie ma w tym nic złego, o ile się również pamięta, że kawa wysusza, a nie nawilża. Jest bosko aromatyczna, ale jednak gorzka w smaku. Po jej wypiciu zdecydowanie wzmaga się pragnienie i przesuszenie w ustach. Właśnie dlatego do espresso podaje się szklaneczkę wody. Ja proponuję dla równowagi wypić po filiżance kawy dwie szklanki wody, najlepiej ciepłej lub w temperaturze pokojowej.

Gdy upał: zero bąbelków i sztucznych smaków

Napoje gazowane dwutlenkiem węgla zazwyczaj są połączone ze sztucznymi dodatkami spożywczymi takimi jak wszelkie słody, konserwanty i barwniki. Zwiększają tym samym nasze szanse na cukrzycę, choroby serca, jelit i wzdęcia. Jeśli nie możemy obyć się bez lekkiego dreszczyku na języku wybierzmy wodę wysokozmineralizowaną zamiast gazowanej i smakowej lub kwaszone soki czy choćby kwas chlebowy. Są kwaśne, lekko słone, czyli nawilżające oraz utrzymujące w organizmie wodę i sole.

Gdy upał: procenty tylko z głową

W upalne dni najlepiej w ogóle zrezygnować z procentowych trunków. Ale wyjątkowo można pozwolić sobie na białe półwytrawne lub półsłodkie słabe wino z dodatkiem wody i sezonowych owoców lub lekkie piwo w cieniu parasola. Byle niewiele, bo zbyt duża dawka alkoholu może zaprocentować odwodnieniem, nie wspominając o zatruciu.

Najlepszy strzał na gorące lato: Arbuzowe szaleństwo pachnące melisą

– kawałek soczystego arbuza
– 1 zielony ogórek gruntowy
– 6 listków melisy cytrynowej
– centymetrowy kawałek świeżego imbiru
– ziarenko różowej soli
– łyżeczka czerwonych porzeczek
– łyżka borówek

Wszystko zmiksować i wypić w ciągu 5–10 minut. Rewelacja!

Maia Sobczak – dietetyczka holistyczna, wegetarianka. Uwodzi pięknym, zdrowym i smacznym jedzeniem oraz świadomym podejściem do życia. Ćwiczy jogę, kocha zwierzęta, segreguje śmieci i uważnie obserwuje rzeczywistość. To ona właśnie qma kaszę: www.qmamkasze.pl; znajdziesz ją także na fb.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Polska cierpi na schizofrenię. Przy całej dyskusji o aborcji zapomina się o dobru matki i dziecka” – mówi prof. Joanna Szymkiewicz-Dangel, pediatra, kardiolog, współzałożycielka pierwszego w Polsce Hospicjum Perinatalnego

Jak dbać o stopy?

„Stopy są fundamentem naszego ciała. Dużą mówią o nas, o tym jak je traktujemy i ich używamy. Wysyłają nam sygnały, które często ignorujemy” – mówi Anna Piechnik, fizjoterapeuta, ortopodolog

Lana Del Rey

Lana Del Rey: od trzech lat ataki paniki, do których zawsze miałam skłonność, znacznie się pogorszyły

Nauczycielka Movement Medicine

„Potrzebujemy zwolnić, zdjąć z siebie garnitur czy też mundur, może zbroję, którą cały czas nosimy” – mówi Anna Sierpowska, nauczycielka Movement Medicine

Zainteresują cię również:

dynia

Dynia to królowa metamorfoz. Tym razem proponujemy ją nafaszerować

lody malinowe

Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia

brokuł

Moc właściwości zdrowotnych ukryta w zielonej główce. Jak przygotować króla warzyw – brokuła?

Buraczkowe risotto z kozim serem: idealna kulinarna rozgrzewka na chłodne dni. Sprawdź sama!

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą.

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą. Uważaj, uzależnia!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Galette - kruche ciasto z mąki razowej z dodatkiem złocistych gruszek

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Dlaczego często łapiemy infekcje?/Istock.com

Zielona herbata – napar, który warto pić! Dowiedz się, jak wybrać najlepszą i jak dobrze ją przygotować

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Owsianka rządzi

Owsianka rządzi! Poznaj 3 przepisy z owsianką w roli głównej

Topinambur – nie wiesz, co z nim zrobić? Oto trzy świetne przepisy na dania z topinamburem

Przepis na makaron sojowy. Obłędnie smaczny!

Przepis na polewę czekoladową w wersji fit

Ciasto marchewkowe na nowo. Mamy dla ciebie 3 pyszne inspiracje

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Ziemniak – pieczony, ale inaczej

Wegańska śmietana

Wegańska śmietana. Wiemy jak ją zrobić i do czego wykorzystać

Pomidorowa raz!

Zupa pomidorowa raz!

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji doskonale wzmocni odporność organizmu

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Batony dyniowe – prosta przekąska idealna na jesień

Domowa chałwa

Domowa chałwa

Risotto z dyni i szałwii

Risotto z dyni i szałwii – idealne danie na wzmocnienie organizmu

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.