Przejdź do treści

Noworoczny przewodnik żywieniowy

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Styczeń jest miesiącem wielkich postanowień. Wśród tych najbardziej popularnych kryje się rozpoczęcie aktywności fizycznej i zgubienie kilku kilogramów. Już na starcie okazuje się, że wcale nie jest to łatwe zadanie, a głównym problemem jest to, co właściwie powinno się jeść…

Tyle, ile pism i portali, tyle różnych opinii dotyczących diety i treningu. Dlatego postaramy się wam przedstawić uniwersalny przewodnik i podzielić naprawdę przydatnymi poradami.

Od czego zacząć?

Pozytywne nastawienie prawdopodobnie już macie (w końcu to początek roku), teraz więc czas usiąść w spokoju z kartką papieru, długopisem i zanotować swoje cele. Nie bójcie się marzyć! Wywołajcie u siebie jak najwięcej pozytywnych emocji. Odpowiadajcie sobie w tym czasie na pytania, co negatywnego się działo z waszym ciałem i samopoczuciem bez aktywności fizycznej i ze śmieciowym jedzeniem? Pomyślcie także, co pozytywnego wniosą zmiany w wasze życie.

Należy pamiętać, że cele powinny być mierzalne, np. do końca miesiąca zgubicie 2-3 kg, albo kilka centymetrów w obwodach (biodro, pas, talia).

Określone cele to jedno. Potem następuje czas na planowanie strategii żywieniowej. Nie każdy może pozwolić sobie na opiekę dietetyka, warto więc wziąć sprawy w swoje ręce. Musicie pamiętać, że żywienie to kwestia indywidualna, w znacznym stopniu uzależniona od waszego stanu zdrowia, wykonywanej pracy, aktywności fizycznej itp.

Pierwszym krokiem powinno być wykonanie badań lekarskich, więc tutaj pomoc specjalisty jest jak najbardziej potrzebna – zwłaszcza jeśli podejrzewacie u siebie jakieś problemy zdrowotne.

Na jakich produktach bazować?

Każdy organizm jest inny, a przyjęta strategia żywieniowa u jednej osoby może zadziałać, a u drugiej nie. Jednak jeżeli należycie do osób mało aktywnych fizycznie, zalecamy zastosować dietę ze zwiększoną podażą tłuszczy. Tak – wcale się nie przesłyszeliście. Chodzi jednak o zdrowe tłuszcze, które mają w tym przypadku dostarczyć wam energii (zamiast węglowodanów) i nasycić na dłużej.

Przykład dziennego jadłospisu:

Śniadanie (białkowo-tłuszczowe)
Jajecznica z warzywami

II Śniadanie (białkowo-tłuszczowe)
Sałatka z awokado i orzechów włoskich/migdałów

Obiad (białkowo-tłuszczowe)
Tłusta ryba lub stek wołowy z kapustą kiszoną lub innymi warzywami

Jeżeli wieczorem trenujecie, warto dołożyć węglowodanów, np. komosa ryżowa, bataty, kasza gryczana, ryż (tłuste mięso zamieńcie wówczas na chudsze, np. indyk, dorsz).

Podwieczorek (ograniczone tłuszcze, głównie białko i węglowodany)
Sałatka warzywno-owocowa z dodatkiem oleju kokosowego

Koktajl na bazie mleka roślinnego z dodatkiem owoców i oleju kokosowego (można dołożyć odżywkę białkową)

Kolacja  (białko-węglowodany)
Ryż z owocami z cynamonem i łyżką oleju kokosowego

To tylko przykład, jak może wyglądać dzienne menu przy zastosowaniu jednej ze strategii żywieniowych (swoją drogą u naszych podopiecznych cieszyła się dużym powodzeniem). Dlaczego polecamy węglowodany na noc? Bo aktywują do pracy układ przywspółpczulny, odpowiedzialny za regenerację, lepszy sen i spokój. Zalecamy to głównie osobom będącym na wysokich obrotach w ciągu dnia.

Aby szybciej przybliżyć się do swojego noworocznego celu, warto wprowadzić systematyczną aktywność fizyczną – minimum dwa razy w tygodniu. Niech to będzie coś, co sprawi wam przyjemność. Trening za karę nigdy się nie sprawdzi!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Kolacja - jeść, czy nie?/iStock

Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Głód – największy wróg redukujących wagę

Głód – największy wróg redukujących wagę. Jak mądrze się odchudzać?

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Adele - na czym polega dieta Adele? / gettyimages

Dieta Adele – jakie są jej zasady? Jak schudła Adele? Odpowiadamy

Zawstydzanie / istock

Chcesz udzielić komuś rady? To nie zawstydzaj i nie wytykaj palcami!

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

dieta ziemniaki

Co jeść, żeby nie być głodną? „Dietetycy nie na żarty” odpowiadają

Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich

Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa

Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

Centymetr i waga

Jak dokonywać pomiarów ciała? Tłumaczy trenerka, Kasia Bigos

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm