Przejdź do treści

Organizm chce pić!

Organizm chce pić!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Leczenie alergii. Sprawdź, jak sobie pomóc
Kobieta nad morzem
Jak chronić włosy i skórę głowy przed słońcem i promieniowaniem UV?
Zasady bezpiecznej zabawy w wodzie
Czym myć lodówkę? Czyszczenie lodówki sodą lub octem
Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Gdy temperatura powietrza rośnie, przekraczając wartość 30°C, którą w naszym klimacie można uznać za granicę bezpieczeństwa, picie wody staje się najważniejszą czynnością, jaką masz do wykonania.

Nie ma znaczenia, czy chcesz tego dnia uprawiać sporty, podróżować, czy po prostu odpoczywać – koniecznie musisz zadbać o to, by twoje ciało miało po dostatkiem wody. Dlaczego? Po pierwsze – i najważniejsze – dobrze nawodniony organizm ułatwia pracę sercu. Łatwiej mu pompować krew do mięśni.

Fizjolodzy dość dobrze (choć zawsze może być lepiej) opisali ten mechanizm. W ścianach twoich głównych naczyń krwionośnych – aorcie i tętnicy szyjnej – znajdują się tak zwane baroreceptory. Są to struktury, których działanie można porównać do pracy mikroczujników. Baroreceptory informują organizm o wielkości ciśnienia krwi. Jeśli ono rośnie, zwiększają częstotliwość wysyłania impulsów do ośrodka naczynioruchowego zlokalizowanego w rdzeniomózgowiu. W odpowiedzi zmniejsza on napięcie mięśni tętnic.

Jednak u osoby odwodnionej praca tego czułego systemu pomiarowego i wyrównawczego ulega zaburzeniu. Ponieważ ubytek wody powoduje zmniejszenie objętości krwi, mięśnie tętnic nie pracują tak wydajnie, jak powinny. Baroreceptory przekazują tę informację do mózgu, a ten przyspiesza prace serca, aby zrekompensować spadek objętości krwi. Tętno przyspiesza.

Równocześnie rośnie też ciśnienie tętnicze. Może się to wydać sprzeczne z logiką, bo skoro objętość krwi spada, to i ciśnienie powinno się obniżyć. Ale jedną z konsekwencji zmniejszenia objętości krwi jest zwiększenie w niej ilości sodu. Wyższy poziom tego pierwiastka powoduje z kolei zamykanie małych naczyń krwionośnych zwanych kapilarami. Konsekwencją jest podwyższenie ciśnienia krwi. Podnosi się ono również dlatego, że krew u osoby odwodnionej jest gęstsza, co sprawia, że trudniej cyrkuluje w organizmie. Tętnice muszą się namęczyć, aby ją rozprowadzić.

Wszystkie te informacje powinni wziąć sobie mocno do serca (no właśnie) ci z nas, którzy mimo upałów nie zamierzają rezygnować z aktywności fizycznej. Wtedy bowiem tracimy szczególnie dużo wody w wyniku intensywnego pocenia. Po godzinie intensywnego wysiłku, powiedzmy gry w tenisa lub wspinania się po górskim szlaku, masa ciała może nam spaść o 1,5-3%. To dlatego, że pozbyliśmy się wody. W takim przypadku tętno przyspiesza błyskawicznie i wystarczy dosłownie kilka minut, aby ze stanu pełnej aktywności przejść w stan krańcowego wyczerpania. Szybkie uzupełnianie płynów staje się wtedy kwestią życia i śmierci.

– Pojawienie się uczucia pragnienia nie jest najlepszym sygnałem alarmowym. Skoro odczuwasz pragnienie, to znaczy, że już jesteś odwodniony – przypomina fizjolog William Adams z Uniwersytetu Connecticut, który badał zachowanie układu krwionośnego u sportowców trenujących intensywnie w gorące dni (wyniki tych badań zamieścił niedawno w czasopiśmie medycznym „Journal of Strength&Conditioning Research”).

Jego zdaniem najprostszy sposób zorientowania się, czy organizm ma dużo wody, to ocena barwy moczu. Jeśli jest on jasny i klarowny, to znaczy, że wszystko w porządku, jeśli staje się ciemny, należy szybko uzupełnić płyny. Ile wtedy trzeba wypić? – Z badań wynika, że godzina intensywnego wysiłku podczas upałów oznacza utratę ponad 2 kg masy ciała. Potrzeba więc około dwóch litrów wody, aby uzupełnić braki – mówi Adams. Ostatni dzwonek alarmowy to ustanie pocenia mimo kontynuowania wysiłku. Wtedy jesteśmy na progu udaru cieplnego. Co pić? – Najlepiej wodę, zarówno przed wysiłkiem, jak i zaraz po nim. Unikajmy soków owocowych i napojów gazowanych. Żołądek osoby odwodnionej ciężko je znosi. Kawy, która ma działanie moczopędne, też lepiej unikać – wylicza naukowiec.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Barbara Kurdej Szatan

Barbara Kurdej-Szatan dołączyła do akcji w mediach społecznościowych. To bardzo ważne!

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, by korzyści było jak najwięcej?

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

woda butelkowana

Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Obalamy 5 mitów o elektrolitach. Znasz je wszystkie?

7 owoców i warzyw, które pomogą w nawodnieniu. Coś dla tych, którym z wodą jest nie po drodze

Dlaczego picie wody jest takie ważne? Poznaj 7 powodów

Odwodnienie to “nic takiego”? Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Kobieta w wodzie

Od kwietnia utonęły w Polsce 162 osoby. Pamiętaj, najczęściej tonie się w ciszy

Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej

7 sygnałów, że pijesz za dużo wody

Picie wody destylowanej. Jaką wodę pić?

Kąpiel w fontannie / unsplash

Podczas upałów pozwalasz dziecku beztrosko pluskać się w miejskiej fontannie? „Chłodzisz” je gronkowcem, salmonellą i bakteriami kałowymi

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Matka karmi dziecko butelką

Woda w diecie dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym. Czy dopajać niemowlę? Jaką wodę wybrać?

Woda alkaliczna – co to jest? Poznaj opinie i przeciwwskazania

Co się stanie, jeśli za bardzo ograniczymy spożywanie sodu?

Czy dobrze jest pić wodę na pusty żołądek? A może lepiej z tego zrezygnować?

Matka karmi niemowlę butelką

Czy w trakcie upałów dopajać niemowlęta wodą? Jakie są objawy odwodnienia u małych dzieci?

Kobieta w basenie z arbuzem

Nawadnianie organizmu. Które owoce i warzywa mają najwięcej wody? Warto je jeść!

Kobieta pijąca wodę

Bezbarwny mocz – co oznacza mocz jak woda?

Kobieta zmeczona po biegu, chwilę odpoczywa

Niedobór sodu w organizmie – czy jest groźny? Na jakie objawy warto zwrócić uwagę? Wyjaśnia lekarka

Woda - jaką pić? / istock

Jaką wodę pić?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?