Przejdź do treści

Oswoić jet lag

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Blisko 80 proc. kobiet niepełnosprawnych doświadcza przemocy. „Czują się uwięzione, bez wsparcia, boją się ubezwłasnowolnienia”
Blisko 80 proc. kobiet niepełnosprawnych doświadcza przemocy. „Czują się uwięzione, bez wsparcia, boją się ubezwłasnowolnienia”
Szczepienia na koronawirusa dla dzieci? Minister zdrowia odpowiada
Szczepienia na koronawirusa dla dzieci? Minister zdrowia odpowiada
Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna
Ekstrawertycy i introwertycy powoli odchodzą do przeszłości. Sprawdź, czy jesteś ambiwertykiem
Kobieta ćwiczy
Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Coraz częściej podróżujemy, zmieniając strefy czasowe. Wtedy właśnie nasz organizm zaczyna borykać się z zakłóceniem wewnętrznego zegara. Na szczęście nad przykrymi objawami, jak senność, zmęczenie, rozkojarzenie, a nawet problemy z żołądkiem, da się zapanować.

Jet lag to stan, w którym organizm zostaje bezpardonowo wybity ze swojego normalnego rytmu, co skutkuje stresem, złym samopoczuciem fizycznym i obniżeniem zdolności poznawczych (zmniejsza się pojemność pamięci oraz koncentracja). Różnego rodzaju dolegliwości ukryte pod terminem jet lag występują na skutek zakłócenia działania wewnętrznego zegara – czyli grupy komórek, włączających się lub wyłączających w różnych porach doby, m.in. pod wpływem światła. Poziom aktywności tych komórek informuje pozostałe narządy i układy organizmu, jaka jest pora dnia lub nocy. Nasz rytm dobowy reguluje przede wszystkim światło. Sprzyja ono aktywności, a jego brak – zapadaniu w sen. Ma też wpływ na odczuwanie głodu, oddziałuje na nastrój oraz wiele parametrów fizjologicznych, takich jak: ciśnienie krwi, szybkość pracy serca czy produkcja niektórych hormonów.

Zdaniem specjalistów dostosowanie się do zmiany jednej strefy czasowej zajmuje nam około jednego dnia. Trudno więc się dziwić złemu samopoczuciu, gdy pokonujemy w czasie jednej podróży więcej stref: na przykład siedem – podróżując do Chicago, lub dziewięć – wybierając się do Sydney. Nie trzeba zresztą wierzyć na słowo ekspertom. Wystarczy przypomnieć sobie, że nawet przestawienie zegarka na czas letni lub zimowy również wymaga zaadaptowania się do nowych warunków.

Sprawdzone sposoby na zaburzony rytm

1. Przystosujmy się wcześniej

Niektóre badania pokazują, że wcześniejsze – na kilka dni przed podróżą – stopniowe przyspieszanie lub zwalnianie swojego wewnętrznego zegara może pomóc w adaptacji do nowej strefy czasowej i zredukować nieprzyjemne objawy związane z wystąpieniem jet lag. To ważne, zwłaszcza gdy lecimy na Wschód. Tak więc jeśli wybieramy się na przykład do Tajlandii (i nie lecimy do niej przez Nowy Jork), możemy na kilka dni przed podróżą wstawać i kłaść się spać każdego dnia o godzinę wcześniej, a także wczesnym popołudniem przyjmować niską dawkę melatoniny (do 5 mg).

2. Gospodarujmy świadomie światłem

Badacze zajmujący się neuronauką coraz częściej twierdzą, że nie należy zaraz po przybyciu do celu podróży zmuszać organizmu do szybkiego przystosowania się do nowej strefy czasowej, zwłaszcza sporo oddalonej od tej, w której przywykliśmy funkcjonować. Efektem takich działań może być jeszcze większe wyczerpanie organizmu. Specjaliści z NASA doradzają natomiast, by na początku pobytu świadomie manipulować ilością docierającego do nas światła. W ten sposób nasz wewnętrzny zegar przystosuje się mniej boleśnie do nowej sytuacji. Przemieszczając się daleko na wschód, warto szukać i wystawiać się na poranne światło, a unikać tego operującego późnym popołudniem. A odwrotnie – gdy przekroczyliśmy wiele stref czasowych, podróżując na zachód. Naukowcy z Uniwersytetu Michigan stworzyli aplikację (działającą w systemie iOS) – Entrain, która wykorzystując matematyczne wzory, pomoże nam dostosować ilość światła, by adaptacja do nowej strefy czasowej była mniej dokuczliwa.

3. Sięgnijmy po melatoninę

Melatonina to organiczny związek chemiczny, wydzielany przez mózg, który reguluje funkcjonowanie wewnętrznego zegara związanego z rytmami dobowymi, m.in. snu i czuwania. Naturalnie organizm wydziela ją, gdy zapada mrok. Choć tu uwaga: jej synteza jest hamowana przy ekspozycji na sztuczne światło po zapadnięciu zmroku. Stąd tak ważne jest zaciemnianie sypialni (szczególnie gdy mieszkamy przy ruchliwej ulicy lub w pobliżu neonowych reklam), niezasypianie przy włączonym telewizorze i urządzeniach mobilnych. Przed podróżą, w czasie której przekraczamy kilka stref czasowych, warto sięgnąć po preparat zawierający melatoninę syntetyczną, co ma na celu poprawę naszego samopoczucia po przybyciu do celu podróży. Dokonany w 2002 roku przegląd dotychczasowych badań nad tym związkiem przynosi kilka wskazówek co do najskuteczniejszego schematu jego stosowania. Okazuje się, że melatonina jest tym skuteczniejsza, im więcej pokonujemy stref czasowych. Najwyższą skuteczność jej działania odnotowuje się w przypadku zażycia na 2 godziny przed zaśnięciem. Optymalną dawką jest 5 mg – zażycie większej ilości melatoniny nie przekłada się na większą skuteczność działania.

4. Dobrze wykorzystajmy podróż

Sama podróż samolotem sprzyja złemu samopoczuciu i zwiększeniu objawów związanych z jet lag. W badaniach opublikowanych w New England Journal of Medicine stwierdzono, że warunki panujące w samolocie lecącym na wysokości kilku tysięcy metrów obniżają poziom tlenu we krwi i odwadniają organizm. Na dodatek przez wiele godzin zmuszeni jesteśmy przebywać w pozycji siedzącej, niemal bez ruchu. Dlatego by złagodzić objawy zaburzenia rytmu dobowego, warto zacząć działać już w samolocie. Przede wszystkim należy pić dużo wody (przed lotem, podczas lotu i po wylądowaniu), a unikać alkoholu, kawy i mocnej czarnej herbaty. Te napoje dodatkowo powodują odwodnienie. Mimo niesprzyjających warunków warto wstać od czasu do czasu i przejść się kilkanaście kroków oraz wykonać kilka niewymagających miejsca ćwiczeń – np. izometrycznych. Jeśli w kraju, do którego lecimy, panuje podczas naszej podróży noc – warto spróbować zasnąć, a pozostać w stanie czuwania, kiedy w docelowym miejscu świeci słońce. Ale uwaga: nie należy zmuszać organizmu ani do snu, ani do czuwania.

Meandry czasu i przestrzeni

Do nowego cyklu dobowego dużo trudniej przystosować się, gdy podróżujemy z zachodu na wschód, bo o wiele ciężej jest przyspieszyć rytm naszego organizmu, niż go zwolnić. Kiedy mijamy wiele stref czasowych, a pobyt w nowym miejscu jest krótki, warto rozważyć okazjonalne sięgnięcie po tabletkę nasenną. Jeśli podróż jest jednak niezbyt odległa i nie przekraczamy więcej niż trzech stref czasowych, lepiej nie przestawiać się w ogóle na nowy czas. Zdrowiej jest pozostać w swoim starym wewnętrznym rytmie. Chodzić spać dwie-trzy godziny wcześniej lub później, niż ma to w zwyczaju większość autochtonów. Warto tak postąpić zwłaszcza wtedy, gdy wyjazd trwa tylko kilka dni.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Zatrucie ołowiem – przyczyny, objawy, diagnostyka i leczenie

Polidaktylia – przyczyny, rodzaje, diagnozowanie i leczenie

Kobieta z pączkami

Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka

Oligospermia – przyczyny, objawy, diagnozowanie i leczenie

Niedrożność nosa u dzieci i dorosłych – objawy, przyczyny

szalik zamiast maseczki? Lekarz: to nie jest dobry pomysł

„Maseczka nie jest częścią garderoby!”. Lekarz Aleksander Biesiada o zastępowaniu szalikiem maseczek

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Neurofibromatoza – co to jest, przyczyny, objawy, leczenie

Lekarka w maseczce ochronnej

Ilu pracowników ochrony zdrowia zmarło w Polsce na COVID-19 od początku pandemii? MZ podaje dane

Noworodek ze starszą siostrą

„Najstarszy” noworodek świata. Dziewczynka pobiła rekord swojej siostry

projektowanie uśmiechu

„Od razu zauważam, gdy ktoś ma problem, bo mówi czy uśmiecha się, przekręcając głowę w bok, lub zasłania usta dłonią”. Lek. dent. Marcin Krupiński o projektowaniu uśmiechu

Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19

Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19

Pletyzmografia – rodzaje, wskazania, przygotowanie do badania

Kobieta w ciąży

Suplementacja DHA w ciąży. Nowe rekomendacje PTGiP

Zespół ogona końskiego – przyczyny, objawy, leczenie, powikłania

Alergia – przyczyny, rodzaje, objawy, diagnostyka i leczenie

Lekarz z Przemyśla twierdził, że amantadyna wyleczy Polaków z COVID-19 w ciągu 48 godzin. Teraz Ministerstwo Zdrowia zakazało jej stosowania

Lekarz z Przemyśla twierdził, że amantadyna leczy z COVID-19 w ciągu 48 godzin. Ministerstwo Zdrowia zakazało jej stosowania

Portret za Osocze

Portret za osocze. Rewelacyjna akcja fotografki z Legnicy

Szczepienia na koronawirusa w Polsce coraz bliżej. Jak będzie wyglądał proces szczepień?

Szczepienia na koronawirusa w Polsce coraz bliżej. Jak będzie wyglądał proces szczepień?

leki kontra papierosy

Palenie papierosów zmienia działanie leków. Także w przypadku biernych palaczy!

Kolejna zmiana w przepisach odnośnie maseczek w pracy. To jednak pracodawca ma o tym decydować

Kolejna zmiana w przepisach odnośnie maseczek w pracy. To pracodawca ma decydować

Choroba Dariera – przyczyny, objawy, diagnostyka, leczenie

Zespół dziadka do orzechów – przyczyny, objawy, leczenie

Ciąża – objawy, kalendarz ciąży tydzień po tygodniu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?