Przejdź do treści

Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku

Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
tabletki na dłoni
Pigułka na samotność wkrótce w aptekach?
Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego
Ginekolog Michał Lipa o tym, jak i kiedy można ocenić długość i wagę dziecka
Chemioterapia: kobiety silniej odczuwają skutki niż mężczyźni
Mama Ginekolog: nie sprawdzajcie w ulotkach, czy dany lek można stosować w trakcie karmienia piersią

Młode jabłka, czereśnie, agrest… Teraz jest ich czas. Ale jeśli chcecie zachować letnie aromaty na zimę, zróbcie owocowe chutneye. Podkręcimy ich smak przyprawami – oto 3 chutneye z charakterem!

Niedawno prezentowaliśmy wam propozycje na chutneye z warzyw. Tym razem mamy nowe kompozycje wykorzystujące sezonowe owoce: młode jabłka, czereśnie i agrest.

Warto przygotować sobie kilka takich słoiczków na teraz i na zimniejsze miesiące. Dlaczego? Chutney to taka „kropka nad i”, dodatek sprawdzający się w wielu daniach obiadowych, przekąskach, na kanapkach, na grillu czy też pikniku. Słodko-kwaśne nuty tych przetworów rewelacyjnie dopełniają wiele potraw. Znajdą także fanów wśród osób, które nie przepadają za słodkimi przetworami, a mają ochotę zamknąć na dłużej smak letnich owoców.

I to nie tylko dla wspaniałego smaku, ale też wielu cennych składników.

Jabłka doskonale wpłyną na nasze trawienie i uzupełnią w codziennej diecie witaminy C, B, E oraz K. Słodkie, soczyste czereśnie to sposób na piękną cerę i dostarczenie sobie dużych ilości potasu, jodu oraz magnezu. Agrest jest bogaty w luteinę, która korzystnie wpływa na nasz wzrok. Te małe kuleczki działają także pozytywnie na nasz układ trawienny oraz moczowy, pomagają w odkwaszaniu organizmu. 

Gotowi na owocową rewolucję?

Słodki chutney z młodych jabłek z kardamonem

Składniki:

– 1 kg wczesnych jabłek, np. papierówka lub antonówka
– 10 strąków kardamonu
– 6 łyżek syropu klonowego lub daktylowego albo ksylitolu lub 1 szklanka rodzynek
– 1/4 szklanki octu jabłkowego
– 1/2 szklanki wody
– 2 duże cebule
– 2 ząbki czosnku
– 2 liście laurowe
– 5 ziarenek czarnego pieprzu lub duża szczypta mielonego
– 1/4 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 1–2 łyżki oleju

Przygotowanie:

Jabłka myjemy, wydrążamy i kroimy w kostkę (obieranie ich jest opcjonalne). Siekamy cebulę, wyciskamy czosnek, przygotowujemy wszystkie przyprawy, a strąki kardamonu lekko rozgniatamy w moździerzu lub płaską stroną noża. Grzejemy olej w garnku, dodajemy cebulę z czosnkiem i smażymy kilka minut. Po tym czasie dorzucamy wszystkie pozostałe składniki, mieszamy, doprowadzamy do wrzenia i dusimy 50–60 minut, aż jabłka się rozpadną i większość płynu wyparuje, od czasu do czasu należy wszystko dokładnie przemieszać. Studzimy, przekładamy do słoików/pojemników i przechowujemy w lodówce do pięciu dni, a resztę pasteryzujemy lub mrozimy na kilka miesięcy.

Pikantny chutney z czereśni z czarnym pieprzem i rozmarynem

Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki (na ok. 800 g gotowego chutneya):

– 1 kg czereśni
– 1 duża czerwona cebula
– 1 gałązka świeżego rozmarynu lub 1/4 łyżeczki suszonego
– 4 łyżki octu jabłkowego
– 2 łyżki octu balsamicznego
– 1 szklanka wody
– 1 łyżeczka ziaren czarnego pieprzu lub 1/2 mielonego
– 1/4 łyżeczki ziaren ziela angielskiego
– 1/2 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– 1­–2 łyżki oleju

Przygotowanie:

Czereśnie myjemy i drylujemy. Siekamy cebulę, przygotowujemy wszystkie przyprawy, ziarna pieprzu i ziela angielskiego rozgniatamy w moździerzu. W dużym i wysokim garnku grzejemy olej, dodajemy cebulę, smażymy kilka minut. Dorzucamy resztę składników, mieszamy, doprowadzamy do wrzenia i gotujemy na średnim ogniu 50–60 minut, po czym częściowo miksujemy. Przelewamy do słoików/pojemników, przechowujemy w lodówce do pięciu dni lub pasteryzujemy albo mrozimy na dłuższe przechowywanie.

Korzenny chutney z agrestu

Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki (na ok. 600 g gotowego chutneya):

– 1 kg agrestu (kolor dowolny lub 2 mieszane razem)
– 1/4 szklanki octu jabłkowego (60 ml)
– 4 łyżki syropu daktylowego lub 1 szklanka rodzynków albo suszonych daktyli
– 1 duża cebula
– 1 ząbek czosnku
– 1 łyżka oleju
– 2 liście laurowe
– 1 laska cynamonu
– 5 goździków w całości
– 1/2 łyżeczki różowej soli himalajskiej
– szczypta pieprzu

Przygotowanie:

Myjemy agrest. Przygotowujemy wszystkie przyprawy. Podsmażamy posiekaną cebulę i czosnek na oleju. Po kilku minutach dodajemy resztę składników, doprowadzamy do wrzenia i gotujemy w dużym i wysokim garnku bez przykrycia ok. 1 godziny, od czasu do czasu mieszając. Na końcu dodajemy więcej syropu, jeśli wolimy, aby chutney był bardziej słodki. Przelewamy do słoików/pojemników i przechowujemy w lodówce do pięciu dni albo pasteryzujemy/mrozimy na dłuższe przechowywanie.

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato