Przejdź do treści

3 szybkie przepisy na owocowe śniadanie

Owocowe śniadanie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
tabletki na dłoni
Pigułka na samotność wkrótce w aptekach?
Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego
Ginekolog Michał Lipa o tym, jak i kiedy można ocenić długość i wagę dziecka
Chemioterapia: kobiety silniej odczuwają skutki niż mężczyźni
Mama Ginekolog: nie sprawdzajcie w ulotkach, czy dany lek można stosować w trakcie karmienia piersią

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. A dzień można zacząć owsianką, jajkiem na miękko z kiełkami, modnym puddingiem z nasion chia albo owocami. Owocowe śniadanie to strzał w dziesiątkę, bo rano nasze żołądki najlepiej radzą sobie z trawieniem surowych produktów.

Surowe owoce to najszybszy i najzdrowszy z fast foodów. Nie ma chyba szybszego sposobu na śniadanie niż kilka obranych bananów połączonych z obfitą garścią sezonowych jagód, borówek, malin lub z kawałkami fig, na które akurat jest pora. Świetnie sprawdzi się też owocowy koktajl. Właśnie rano warto przyjąć tę większą część z zalecanej dziennej dawki owoców i warzyw. Przyswoimy mnóstwo witamin w ich najbardziej naturalnej formie.

Takie poranne owocowe doenergetyzowanie pomaga już po kilku dniach ograniczyć potrzebę picia kawy i podjadania słodyczy. Pamiętajcie jednak, żeby do torby zapakować jakąś przekąskę na drugie śniadanie, bo jego pierwsza część zostanie szybciutko strawiona.

Jeśli rano zjecie owoce, na drugie śniadanie polecam np. sałatkę z tofu, prażonymi pestkami słonecznika, rukolą i pomidorkami cherry w sosie mango. Taki posiłek wygląda bardzo zachęcająco, smakuje wyśmienicie, nasyci i doda energii na kolejne godziny pracy, a przy tym jest prosty w przygotowaniu – mówi Monika Areczuk, dietetyczka z DietKlinika.

Błonnik i dobre cukry

Jeżeli uważacie na cukier, pamiętajcie, że fruktoza z owoców to coś zupełnie innego niż cukier rafinowany. Dojrzałe, słodkie owoce są jak najbardziej pełnowartościowe i pochodzące z nich węglowodany są łatwo przyswajalną odżywką dla naszych komórek. Docenią to (i prawdopodobnie już dobrze wiedzą) szczególnie biegacze i biegaczki. ‒ Glukoza i fruktoza szybko ulegają strawieniu i opuszczają żołądek już po mniej więcej 30 minutach. Cukry proste są paliwem dla naszego mózgu, dlatego śniadanie, w którym są świeże owoce, sprawi, że będziemy mieć więcej energii i łatwiej będzie nam się skoncentrować. Wbrew obiegowej opinii owoce wcale nie są wysokokaloryczne. Są za to znakomitym źródłem witamin, składników mineralnych, a także flawonoidów, które mają działanie przeciwzapalne, uszczelniają naczynia krwionośne i przeciwdziałają procesom starzenia – mówi Monika Areczuk.

Owoce mają mnóstwo błonnika, dlatego działają oczyszczająco i pomagają nam pozbyć się zalegających resztek grzesznej pizzy z piątkowej nocy. Jedzenie owoców na śniadanie nie sprawi, że przytyjemy. Nawet jeżeli zjemy ich naprawdę mnóstwo! Na śniadanie można spokojnie zjeść połówkę arbuza, kilka średnich bananów (dojrzałych, czyli w brązowe kropki), kilogram nektarynek lub brzoskwiń i tyle jabłek i gruszek, ile uda nam się zmieścić w brzuchu. Oczywiście najzdrowiej takie śniadanie ułożyć z owoców sezonowych.

Owocowe śniadanie wystarczy jeść przez tydzień, żeby zauważyć zmianę w samopoczuciu. Po dwóch tygodniach już nie wrócicie do bajgli z kawą.

Propozycja I: Jesienna owsianka z figami

Składniki:

– dwa dojrzałe banany pokrojone w plasterki
– świeża (lub po sezonie suszona) figa pokrojona w ćwiartki
– garść winogron (najlepiej ciemnych i drobnych)
– garść suszonej morwy

Wszystkie składniki łączymy z mlekiem roślinnym (może być migdałowe) i prażonymi płatkami owsianymi. Gotowe!

Propozycja II: Koktajl owocowy

Składniki:

– 1 dojrzały banan
– 0,5 szklanki jagód
– 0,5 szklanki malin
– garść świeżego jarmużu
– 1 szklanka mleka migdałowego
– 1 łyżka mielonego siemienia lnianego

Wszystkie składniki wystarczy zmiksować w blenderze i gotowe!

Maja Święcicka – dziennikarka, blogerka. Mówi o sobie tak: „Praktykuję codzienność i lubię myśleć, że robię to z pasją, a wiem, że z przyjemnością. Interesuje mnie wiele tematów – począwszy od duchowości, psychologii i seksu, poprzez podróże, sport (konkretnie wspinaczkę), wpływ diety na nasze zdrowie (fizyczne i psychiczne) aż do designu, ekologicznych technologii i nowatorskich rozwiązań. Staram się pamiętać, że jedyną osobą, na którą będą skazana przez całe życie, jestem ja sama. Dlatego stram się siebie dobrze poznać, no i dobrze traktować…”

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

Placuszki jaglano-bananowe

Przepis na serowe placuszki z figą

Granolowe śniadanie

Przepis na zdrowy śniadaniowy torcik

Śniadanie, które szkodzi

Zdrowe śniadanie do szkoły:  falafele, kasza jaglana, warzywne zoo, winogrona

Zdrowe śniadanie do szkoły: falafele i warzywne zoo

Jajecznica – reaktywacja w nowej odsłonie

Błędy śniadaniowe

Pięć kroków do złego poranka

Zimowa owsianka z dynią