Przejdź do treści

Owsianka wytrawna. Przepis na odżywczą wytrawną owsiankę

Owsianka w wersji wytrawnej
Owsianka wytrawna w stylu bliskowschodnim. Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Śmieci, źródło: Gettyimages.com
Żółty pojemnik na śmieci – czy wiesz, co i jak do niego wrzucać? Czytamy Etykiety wyjaśnia
Sól epsom, czyli inaczej sól gorzka – naturalny środek wpływający na stan ciała (i ducha)
Kaya Szulczewska / Instagram
„O, schudłaś, super!” – czy aby na pewno? Kayaszu o niepotrzebnych komplementach i fałszywej trosce
Źródło: Gettyimages.com
Jak prawidłowo przewozić noworodki i niemowlęta w foteliku samochodowym? Odpowiadają Położne dla Ciebie
Fot.: Gettyimages.com
Jak powstaje mleko UHT i czy jest mniej zdrowe od mleka pasteryzowanego? Dietetyczka wyjaśnia

Owsianka wytrawna to świetny i szybki sposób na zdrowe rozpoczęcie każdego dnia. Zwykle do płatków dodajemy owoce, miód albo orzechy. A co powiesz na wytrawną owsiankę w wersji z aromatycznymi przyprawami? Zamiast typowych płatków owsianych użyliśmy kaszy bulgur. Do owsianki wytrawnej dodaliśmy miękkie, dojrzałe awokado, chrupiącą rzodkiewkę oraz delikatnego łososia. Pycha!

Kasza – baza naszej owsianki wytrawnej

O kaszach świat na chwilę zapomniał. Na szczęście to już przeszłość i od jakiegoś czasu zaczynamy doceniać ich walory smakowe i wartości odżywcze. My jako bazę naszej owsianki wytrawnej wybraliśmy bulgur.

Bulgur jest jedną z najstarszych kasz. Pochodzi z krajów Bliskiego Wschodu. Ma niski indeks glikemiczny i małą ilość tłuszczu. Brzmi idealnie? To nie wszystko. Dzięki bulgurowi nasza wytrawna owsianka zapewnia sytość na kilka godzin (wszystko za sprawą kombinacji węglowodanów złożonych, białka i błonnika). Co więcej, kasza zawiera chrom, żelazo, wapno, magnez i kwas foliowy. Jest bogata w witaminy z grupy B.

Zdrowe tłuszcze w owsiance wytrawnej

Awokado coraz częściej występuje na polskich talerzach. To bardzo dobrze, bo jest niezwykle odżywczym produktem! Przede wszystkim jest znane z zawartości zdrowego tłuszczu, dzięki któremu nasza owsianka wytrawna pozytywnie wpłynie m.in. na układ krążenia i układ nerwowy. Jakie korzyści będzie miało uwzględnienie awokado w owsiance? Spożywanie tego owocu obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi, zawiera błonnik i mnóstwo witamin.

Łosoś zawiera zdrowe tłuszcze (przede wszystkim kwasy tłuszczowe omega-3) i witaminy. Jeśli wolisz inną rybę wędzoną, możesz spróbować owsianki wytrawnej z makrelą albo pstrągiem.

Najlepsze dodatki do owsianki wytrawnej

Owsianka wytrawna z naszego przepisu poza bazą w postaci kaszy, awokado i łososia zawiera także dodatki, które jeszcze bardziej poprawią jej smak:

  • rzodkiewki – lekko zaostrzą smak wytrawnej owsianki i dodadzą jej chrupkości; poza tym są dobrym źródłem witaminy C – przeciwutleniacza, który zmniejsza ryzyko wielu tzw. chorób cywilizacyjnych,
  • sok z cytryny – wzbogaci smak owsianki o lekką nutę kwasowości,
  • kolendra i czarnuszka – dzięki nim owsianka wytrawna nabierze oryginalnego aromatu charakterystycznego dla kuchni bliskowschodnich.

Sprawdź bulgurową owsiankę w wersji wytrawnej i odmień swoje śniadanie!

Przepis na wytrawną owsiankę z kaszy bulgur

Zdjęcie: masz.talerz

Zdjęcie: masz.talerz

Składniki (dla dwóch osób):

  •  ok. 14 łyżek kaszy bulgur
  • jedno awokado
  • 6 rzodkiewek
  • kilka plasterków łososia wędzonego
  • kilka kropel soku z cytryny
  • kilka listków świeżej kolendry
  • szczypta czarnuszki
  • szczypta soli

Przygotowanie:

Kaszę ugotuj według instrukcji na opakowaniu, dodaj szczyptę soli. Awokado obierz i pokrój w plasterki, tak samo zrób z rzodkiewkami. Łososia porwij na kawałki. Ugotowaną kaszę podawaj z awokado, łososiem, rzodkiewkami, szczyptą soli, czarnuszką i świeżą kolendrą. Całość skrop sokiem z cytryny.


masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Muesli/iStockphoto

Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie

Koktajl z natką pietruszki

Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?

masło orzechowe

Domowe masło orzechowe

7 pomysłów na dynię. Sprawdź smakowite przepisy

Cebula dymka – sadzenie i uprawa. Przepis na zupę z dymką

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

owoce i warzywa

Koktajl z awokado – przepis na najzdrowsze koktajle

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Koniec z ciągłą walką z kilogramami. Poznaj energizującą dietę

Co pić latem? Sprawdź nasz miniprzewodnik po letnich napojach

Zawsze robisz za dużo naleśników? Sprawdź, czy możesz je zamrozić

Wegetariańskie leczo z papryki

Leczo z papryki – przepis. Jakie przyprawy do leczo wege?

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Majonez wegański – przepis. Jak zrobić majonez sojowy?

Malinowe batony z kwaskową nutą. Przekąska idealna na śniadanie, na deser czy przejażdżkę rowerową

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Szpinak – przepisy na sałatki, makarony i koktajle

Fakty i mity: margaryna i masło

Margaryna czy masło na cholesterol? Co go obniży? Skład

11 błędów, które popełniamy, robiąc jajecznicę. A to przecież taka banalna potrawa

Koktajl po treningu. Przepis na odżywczy shake białkowy

Ogórkowe love. 3 letnie przepisy

Fasolka szparagowa / istock

Fasolka szparagowa – dama do towarzystwa. Mamy trzy pyszne przepisy!

Jogurt domowy

Domowy jogurt – jak zrobić. Przepisy na domowy jogurt