Przejdź do treści

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Patenty na zdrową przerwę w pracy
Zdjęcie: George Yanakiev | www.stocksnap.io
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!
Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?
przeziębiona kobieta
8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej
Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon
Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Zdrowa przerwa, czyli jaka? Przede wszystkim skuteczna! Taka, dzięki której wracasz do obowiązków z odnowionymi zasobami intelektualnymi i nową energią. Naukowcy znaleźli idealnie wyważony przepis na przerwę – nowy manifest każdego pracusia.

Przerwa na kawę, lunch, szybki spacer wokół biura, pogaduszki ze współpracownikami – to najczęstsze aktywności w czasie wolnym od pracy. Ale czy najlepsze? Dwóch naukowców z Baylor University w USA na łamach „Journal of Applied Psychology” opublikowało ostatnio wyniki swoich badań dotyczących najbardziej skutecznych przerw. Wnioski z ich pracy są niebanalne!

Pod lupę wzięto 95 pracowników zróżnicowanych pod względem wieku ‒ od 22 do 67 lat. Każda osoba przez pięć dni była zobowiązana do dokumentowania swoich pauz. Naukowcy przeanalizowali ich blisko tysiąc i udało im się ustalić, jak powinna przebiegać ta idealna.

1. Pierwsza przerwa późnym porankiem

Pracujesz ciężko cały poranek, aby z czystym sumieniem udać się na lunch? To błąd. Po pierwsze dlatego, że rano regeneracja organizmu przebiega znacznie szybciej. Po południu nie jesteśmy już w stanie powrócić do sprawności sprzed kilku godzin. Inaczej późnym porankiem, gdy możesz odzyskać energię i koncentrację po intensywnym początku oraz poczuć się, jakbyś dopiero co rozpoczął dzień w pracy. Pierwszą przerwę zrób wcześniej – w sam raz na drugie śniadanie.

2. Krótkie przerwy są lepsze niż jedna długa

Z telefonu korzystamy do momentu, w którym się rozładuje, aby następnie naładować go do maksimum. Zupełnie odwrotnie musimy traktować nasze organizmy podczas pracy. Jeżeli całkowicie wyczerpiesz swoje zasoby intelektualne i zapas energii, nie będziesz w stanie tego nadrobić w czasie jednej, choćby długiej przerwy. Badania wykazują, że korzystniejsze dla pracownika jest branie kilku krótkich przerw. Systematyczne i regularne ładowanie akumulatorów to klucz do dobrego samopoczucia!

3. Podczas przerwy rób to, co lubisz

Przekonanie, że podczas przerwy powinniśmy robić coś zupełnie oderwanego od pracy, jest błędne. Szczególnie gdy zawód łączy się w jakimś stopniu z pasjami i zainteresowaniami. Najważniejsze podczas pauzy jest, aby robić coś, co sprawia przyjemność. Kolejnym razem nie czuj się więc skrępowany, odmawiając wyjścia na kawę ze współpracownikami. Jeżeli masz ochotę, możesz po prostu zostać w biurze i poczytać. Będzie to z pewnością większy relaks dla mózgu niż konwencjonalne pogawędki, których być może nie lubisz.

4. Odpoczywaj w otoczeniu roślin

Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Melbourne wskazują, że wystarczy spędzić 40 sekund w otoczeniu roślin (w tym przypadku w ogrodzie na dachu), aby znacząco poprawić koncentrację. Co ciekawe, wzrost wydajności zaobserwowano również po wpatrywaniu się badanych w zieloną przestrzeń. Ogrody na miejskich dachach są więc nie tylko niezwykle korzystne dla środowiska, ale wzmagają również koncentrację pracowników i uczniów. Polskie biurowce rzadko wyposażone są w takie udogodnienia. Jednak gdy czujesz się rozproszony, wystarczy, że otworzysz okno i popatrzysz na pobliskie drzewa. Kilka minut takiej terapii może znacząco podnieść wydajność pracy.

5. Nie unikaj ruchu

Siedząca praca to problem nie tylko dla naszego organizmu, ale również umysłu. Gdy cały dzień spędzamy w jednej pozycji, nasz organizm po prostu zwalnia tempo. Może to skutkować uczuciem rozleniwienia, sennością czy ospałością. Dobrze jest pobudzić krążenie krwi w kończynach. Krótki spacer, nawet do sklepu po drugie śniadanie, doda energii, pomoże na ból głowy i intelektualne przemęczenie.

Dlaczego warto wypróbować pięciopunktowy przepis na zdrową przerwę? Naukowcy z Baylor University zauważyli, że pracownicy wypoczywający według powyższych zasad rzadziej doświadczali somatycznych dolegliwości takich jak ból głowy, zmęczenie oczu, ból pleców. Byli również mniej narażeni na wypalenie zawodowe, a bardziej zadowoleni z pracy, którą wykonują. Zdrowa przerwa jest więc gwarancją udanego dnia w pracy!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

kobieta myśli leżąc w łóżku

Intuicja – wierzyć jej czy nie?

„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Pozwalajmy dziecku na spontaniczność, ciekawość świata i zadawanie pytań”. Psycholog Agnieszka Zapart tłumaczy, jak mówić do dziecka, by wychować pewnego siebie człowieka

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

Terapeutka Izabela Kielczyk o związkach: „Łatwiej czuć się zazdrosnym niż o tym po prostu powiedzieć”

Foch w związku jest mile widziany, ale nie dla ciebie

Dziecko w pracy? Nie ma problemu. Zobacz zdjęcia dzielnych mam, które godzą wychowanie dziecka z karierą

Gorsza od innych. Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Anhedonia – gdy nic nie cieszy

Nic mnie nie cieszy. Czy to już depresja?

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Wybrali samotność, zamknięci w czterech ścianach. Kim są Hikikimori?

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

Zakochanie czy pożądanie? Mózg zwodzi nasz umysł, nie tylko w dniu walentynek

Kobieta robiąca notatki

„Kultura narzuca nam bycie superludźmi we wszystkim. I choć wiemy, że superczłowiek nie istnieje, jednak wielu chce nim być”. Perfekcjonista – złoty człowiek?