Przejdź do treści

Patrz na rybki – bądź szczęśliwy!

Patrz na rybki - bądź szczęśliwy!
Źródło: www.stocksnap.io | Rodion Kutsaev
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Patrzenie na rybki doskonale wpływa na zdrowie i samopoczucie – tak mówią naukowcy. Jeden gupik w słoiku zapewne nastroju nie poprawi, ale już wizyta w wielkim akwarium może być doskonałym antydepresantem.

Im bardziej bogate w gatunki akwarium, tym ten efekt jest wyraźniejszy – mówią naukowcy. Ich zdaniem obserwowanie ryb i innych morskich żyjątek koi nerwy niczym lek uspokajający. Serce przestaje bić jak szalone, puls staje się regularny, emocje ulegają wyciszeniu. Wykazał to niestandardowy eksperyment przeprowadzony w National Marine Aquarium w angielskim Plymouth przy okazji remontu jednego ze szklanych basenów o długości 14 m i wysokości 6 m. Ów zbiornik może pomieścić blisko 550 tys. litrów wody, a odwiedzający obserwują zwierzęta przez szybę o wymiarach 14×4 m.

Ci, którzy mieli okazję gdzieś na świecie odwiedzić takie akwarium, wiedzą, jak  niezwykłych dostarcza ono wrażeń. Morza i oceany przeważają na globie, ale większość z nas nie ma do nich żadnego dostępu. To dla nas świat równoległy, z którego istnienia zdajemy sobie sprawę, ale wciąż prawie nic nie wiemy. Wielkie akwaria dają zwykłym śmiertelnikom szansę poznania mieszkańców tego podwodnego świata. Wodne stwory poruszają się tuż za cienką szybką, są na wyciągnięcie ręki, choć wciąż niedostępne.

Na czas przerwy wielki zbiornik w akwarium w Plymouth został opróżniony, a gdy jego remont się zakończył, najpierw ustawiono w nim odświeżoną scenografię – plastikowe rafy koralowe i algi do złudzenia przypominające prawdziwe, a następnie wlano słoną wodę. Przez trzy tygodnie nie było nic więcej, bo taka woda – jak mówią biolodzy morscy – musi najpierw „dojrzeć”. Dopiero potem wpuszczono zwierzęta, ale nie wszystkie od razu, by uniknąć na początek tłoku, a tylko połowę. Pozostali mieszkańcy zbiornika pojawili się w nim dopiero miesiąc później.

Im więcej rybek, tym lepiej

W czasie, gdy zbiornik był remontowany, dr Deborah Cracknell z uniwersytetu w Plymouth finalizowała projekt eksperymentu, który miał pokazać, czy rzeczywiście obserwowanie ryb wpływa na ludzi uspokajająco. Już wcześniej bowiem niektórzy badacze wskazywali na zagadkowy związek łączący rybki akwariowe z psychiką człowieka. W jednym z testów przeprowadzonych kilka lat temu grupę ludzi poproszono, aby przed operacją chirurgiczną spędzili pół godziny, wpatrując się w duże szpitalne akwarium. Ci, którzy to uczynili, mieli obniżony poziom lęku w stosunku do innych pacjentów. W ramach innego testu akwaria ustawiono w mieszkaniach siedmiu osób w podeszłym wieku. Po roku u wszystkich stwierdzono poprawę nastroju oraz obniżenie ciśnienia krwi.

Cracknell uznała, że remont zbiornika w akwarium w Plymouth stwarza okazję do przeprowadzenia testu, w którym zmieniać się będzie liczba gatunków ryb (od 0 do 31), a nie zmieniać – miejsce eksperymentu. Chciała zbadać reakcje ludzi patrzących na zbiornik, w którym najpierw jest tylko woda, potem pojawia się połowa gatunków, a na końcu jest ich komplet. Okazało się, że w tym ostatnim przypadku odwiedzający zatrzymywali się na znacznie dłużej. Części z nich przed i po wizycie w akwarium mierzono ciśnienie krwi oraz puls, stwierdzając wyraźną korelację: im więcej gatunków było w zbiorniku, tym więcej czasu ludzie spędzali na ich obserwowaniu, i tym wyraźniej reagowały ich organizmy.

Również ankiety psychologiczne potwierdzały wyraźną poprawę nastroju. Utrzymała się ona przez około godzinę po opuszczeniu akwarium. – Takie miejsca skupiają się zwykle na funkcjach edukacyjnych. Wygląda na to, że mogą też pełnić funkcję zdrowotną – podsumowuje Cracknell. Jak widać, nie tylko jedzenie ryb przynosi nam korzyści. Wystarczy na nie popatrzeć, jak sobie pływają, by poczuć się lepiej (pod warunkiem, że nie są to żarłacze ludojady). Wyniki badań opublikowało czasopismo „Environment and Behavior”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

dziewczyna zwiedza Włochy

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Stoicyzm dziś, czyli jak być szczęśliwą

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Szczęścia nie da się łatwo zdefiniować. Ale można znaleźć kilka cech, którymi wyróżniają się szczęśliwi ludzie

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

6 nawyków szczęśliwych ludzi

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Kasia Bem pisze, jak zachować optymizm

Śmiejące się dziewczyny

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

10 sposobów na endorfiny. Jak pomóc własnemu szczęściu?

Natura antydepresyjna

Natura antydepresyjna

Jak kupić szczęście?

Jak kupić szczęście?

2 minuty do szczęścia

Elastyczni są szczęśliwsi

ADHD z brudnego powietrza

ADHD z brudnego powietrza

Spacer w towarzystwie – darmowy sposób na depresję

Spacer w towarzystwie – darmowy sposób na depresję

Nocne światło psuje nam zdrowie

Nocne światło psuje nam zdrowie

Mądre klasy – mądre dzieci

Mądre klasy – mądre dzieci

Drzewa cenne jak zarobki

Drzewa cenne jak zarobki

Nadwaga na wynos

Nadwaga na wynos

Przyroda na depresję

Przyroda na depresję