Przejdź do treści

Patrz na rybki – bądź szczęśliwy!

Patrz na rybki - bądź szczęśliwy!
Źródło: www.stocksnap.io | Rodion Kutsaev
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
szczepienie przeciw koronawirusowi
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż
Mikołaj Foks
Jak wychować pewne siebie dziewczynki? Radzi Mikołaj Foks [WIDEO]
8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy
8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

Patrzenie na rybki doskonale wpływa na zdrowie i samopoczucie – tak mówią naukowcy. Jeden gupik w słoiku zapewne nastroju nie poprawi, ale już wizyta w wielkim akwarium może być doskonałym antydepresantem.

Im bardziej bogate w gatunki akwarium, tym ten efekt jest wyraźniejszy – mówią naukowcy. Ich zdaniem obserwowanie ryb i innych morskich żyjątek koi nerwy niczym lek uspokajający. Serce przestaje bić jak szalone, puls staje się regularny, emocje ulegają wyciszeniu. Wykazał to niestandardowy eksperyment przeprowadzony w National Marine Aquarium w angielskim Plymouth przy okazji remontu jednego ze szklanych basenów o długości 14 m i wysokości 6 m. Ów zbiornik może pomieścić blisko 550 tys. litrów wody, a odwiedzający obserwują zwierzęta przez szybę o wymiarach 14×4 m.

Ci, którzy mieli okazję gdzieś na świecie odwiedzić takie akwarium, wiedzą, jak  niezwykłych dostarcza ono wrażeń. Morza i oceany przeważają na globie, ale większość z nas nie ma do nich żadnego dostępu. To dla nas świat równoległy, z którego istnienia zdajemy sobie sprawę, ale wciąż prawie nic nie wiemy. Wielkie akwaria dają zwykłym śmiertelnikom szansę poznania mieszkańców tego podwodnego świata. Wodne stwory poruszają się tuż za cienką szybką, są na wyciągnięcie ręki, choć wciąż niedostępne.

Na czas przerwy wielki zbiornik w akwarium w Plymouth został opróżniony, a gdy jego remont się zakończył, najpierw ustawiono w nim odświeżoną scenografię – plastikowe rafy koralowe i algi do złudzenia przypominające prawdziwe, a następnie wlano słoną wodę. Przez trzy tygodnie nie było nic więcej, bo taka woda – jak mówią biolodzy morscy – musi najpierw „dojrzeć”. Dopiero potem wpuszczono zwierzęta, ale nie wszystkie od razu, by uniknąć na początek tłoku, a tylko połowę. Pozostali mieszkańcy zbiornika pojawili się w nim dopiero miesiąc później.

Im więcej rybek, tym lepiej

W czasie, gdy zbiornik był remontowany, dr Deborah Cracknell z uniwersytetu w Plymouth finalizowała projekt eksperymentu, który miał pokazać, czy rzeczywiście obserwowanie ryb wpływa na ludzi uspokajająco. Już wcześniej bowiem niektórzy badacze wskazywali na zagadkowy związek łączący rybki akwariowe z psychiką człowieka. W jednym z testów przeprowadzonych kilka lat temu grupę ludzi poproszono, aby przed operacją chirurgiczną spędzili pół godziny, wpatrując się w duże szpitalne akwarium. Ci, którzy to uczynili, mieli obniżony poziom lęku w stosunku do innych pacjentów. W ramach innego testu akwaria ustawiono w mieszkaniach siedmiu osób w podeszłym wieku. Po roku u wszystkich stwierdzono poprawę nastroju oraz obniżenie ciśnienia krwi.

Cracknell uznała, że remont zbiornika w akwarium w Plymouth stwarza okazję do przeprowadzenia testu, w którym zmieniać się będzie liczba gatunków ryb (od 0 do 31), a nie zmieniać – miejsce eksperymentu. Chciała zbadać reakcje ludzi patrzących na zbiornik, w którym najpierw jest tylko woda, potem pojawia się połowa gatunków, a na końcu jest ich komplet. Okazało się, że w tym ostatnim przypadku odwiedzający zatrzymywali się na znacznie dłużej. Części z nich przed i po wizycie w akwarium mierzono ciśnienie krwi oraz puls, stwierdzając wyraźną korelację: im więcej gatunków było w zbiorniku, tym więcej czasu ludzie spędzali na ich obserwowaniu, i tym wyraźniej reagowały ich organizmy.

Również ankiety psychologiczne potwierdzały wyraźną poprawę nastroju. Utrzymała się ona przez około godzinę po opuszczeniu akwarium. – Takie miejsca skupiają się zwykle na funkcjach edukacyjnych. Wygląda na to, że mogą też pełnić funkcję zdrowotną – podsumowuje Cracknell. Jak widać, nie tylko jedzenie ryb przynosi nam korzyści. Wystarczy na nie popatrzeć, jak sobie pływają, by poczuć się lepiej (pod warunkiem, że nie są to żarłacze ludojady). Wyniki badań opublikowało czasopismo „Environment and Behavior”.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Sekrety szczęśliwych par – 10 filarów udanego związku

Dwie minuty do szczęścia - czyli jak to na co patrzysz, może poprawić ci nastrój

Dwie minuty do szczęścia – czyli jak to na co patrzysz, może poprawić ci nastrój

Elastyczni są szczęśliwsi. Filozofia "kontroli" nie zawsze się opłaca

Elastyczni są szczęśliwsi. Filozofia „kontroli” nie zawsze się opłaca

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Zwalcz negatywne przekonania!

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

dziewczyna zwiedza Włochy

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Stoicyzm dziś, czyli jak być szczęśliwą

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Szczęścia nie da się łatwo zdefiniować. Ale można znaleźć kilka cech, którymi wyróżniają się szczęśliwi ludzie

Strach jest wrogiem szczęśliwego życia. Dlaczego się boimy?

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

6 nawyków szczęśliwych ludzi

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Kasia Bem pisze, jak zachować optymizm

Śmiejące się dziewczyny

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Jak kupić szczęście?

Jak kupić szczęście?

Medytacja działa na mózg i geny

Medytacja działa na mózg i geny

Szczęście – w mózgu czy poza nim?

Szczęście – w mózgu czy poza nim?

Miejscy emigranci: Epilog

Miejscy emigranci: Epilog

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać