Przejdź do treści

Pij wodę jesienią!

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?
Fot: Unsplash
PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta
Kobiecość to dla mnie… Kaja Szulczewska, założycielka „Ciałopozytyw” i jej definicja kobiecości
Komar azjatycki dotrze do Polski? Już jedno ukłucie tego owada może zabić. Entomolog wyjaśnia, jak go rozpoznać

Wydawać by się mogło, że latem dużo łatwiej się odwodnić – przecież bardziej się pocimy, więcej ruszamy. Paradoksalnie jest akurat odwrotnie! Jesienią, gdy przychodzą pierwsze chłody, po prostu zapominamy pić, bo odczuwamy mniejsze pragnienie. Niestety, potrzeby naszego organizmu pod tym względem nie tylko nie maleją, ale wręcz rosną. Dlatego jesienią trzeba pamiętać o nawadnianiu!

Latem woda popijana niemal bez przerwy nie tylko uzupełniała ubytek w organizmie, ale także przyjemnie chłodziła. Teraz zaś wolelibyśmy się raczej rozgrzać…  Zupełnie automatycznie chętniej sięgamy po filiżankę gorącej herbaty czy kawy niż czystą wodę. Tymczasem napoje te dodatkowo odwadniają organizm. Dlatego o wodzie trzeba pamiętać, nawet gdy mamy wrażenie, że wcale nie chce nam się pić.

– Codziennie należy przyjmować ok. 2,5 litra płynów w każdej postaci. Oprócz wody zalicza się do nich także zupy oraz soki zawarte w warzywach i owocach. Jednak napoje zwykle pokrywają 70-80 proc. zapotrzebowania na wodę – mówi Kierownik Kliniki Nefrologii, Hipertensjologii i Transplantologii Nerek Uniwersytetu Medycznego w Łodzi prof. Michał Nowicki. (PAP)

Ta zasada obowiązuje niezależnie od pory roku. Oto 4 korzyści dla twojego organizmu z regularnego picia wody jesienią.

Wzmocnisz odporność i lepiej zniesiesz infekcje

Jesienią wzrasta podatność na infekcje. Jeśli w tym okresie nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej ilości wody, nasze błony śluzowe będą wysuszone i nie będą stanowić skutecznej bariery dla bakterii i wirusów. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest także kluczowe, gdy już złapiemy infekcję. Po pierwsze w czasie gorączki z organizmu odparowuje dużo wody. Wzrost temperatury ciała o 1℃ ponad normę oznacza wzrost zapotrzebowania na wodę nawet o 10%. Im więcej wody pijemy, tym lepiej nasze gruczoły śluzowe oczyszczają się z  zalegających wydzielin.

Poprawisz nastrój i zwiększysz koncentrację

Jednym ze skutków odwodnienia jest spadek nastroju i dekoncentracja. Kiedy jesteśmy odwodnieni, nasz mózg zmniejsza swoją objętość, co może powodować m.in. ból głowy. Utrata wody na poziomie już 5% zmniejsza naszą efektywność w czasie pracy aż o 30%. Odwodnienie wpływa także na nastrój.

 

W naukowym piśmie „Journal of Nutrition” opisano badanie przeprowadzone z udziałem 25 kobiet. U części badanych kobiet doprowadzono do odwodnienia poprzez trening fizyczny oraz leki moczopędne. W rezultacie zaobserwowano u nich spadek koncentracji, ból głowy, obniżony nastrój, nawet jeśli odwodnienie było umiarkowane. U kobiet o odpowiednim stopniu nawodnienia organizmu takie symptomy nie wystąpiły.

Zadbasz o promienną skórę

Skóra w ok. 30% składa się z wody i to właśnie ona odpowiada za jej elastyczność. Odwodnienie skóry może dotyczyć każdego typu cery – od tłustej, przez mieszaną, po suchą. Skóra odwodniona cechuje się poszarzałym kolorytem, bardziej widocznymi zmarszczkami, ale z drugiej strony także zatkanymi porami i skłonnością do trądziku. Nałożony na odwodniona skórę nawet najlepszy krem daje poczucie ukojenia tylko na chwilę – błyskawicznie jednak w nią wnika i uczucie ściągnięcia i dyskomfortu wraca. Dlatego tak ważne jest dla kondycji naszej skóry nawilżanie od wewnątrz. Zwłaszcza jesienią, gdy narażona jest na wiatr i niską temperaturę na zewnątrz, a na działanie centralnego ogrzewania w pomieszczeniach. Poza tym regularne picie wody pomaga organizmowi pozbywać się toksyn, co ma ogromne znaczenie dla wyglądu naszej skóry.

Nie nazbierasz zbędnych kilogramów

Jesienią i zimą chętniej podjadamy – i to niekoniecznie surowe marchewki czy owoce, ale raczej kaloryczne przekąski. Jesienią metabolizm spowalnia, dlatego nawet jedząc rozsądnie, możemy złapać kilka dodatkowych kilogramów. Częściej też możemy mieć ochotę na słodycze – zwłaszcza na początku jesieni, gdy dopadają nas objawy sezonowej depresji. Węglowodany sprawiają, że wzrasta stężenie glukozy we krwi, co pociąga za sobą wydzielanie insuliny. Insulina zaś sprawia, że tryptofan uczestniczący w produkcji serotoniny pokonuje barierę krew-mózg. Dzięki temu organizm wytwarza więcej hormonu szczęścia, a my odczuwamy poprawę nastroju.

Jak nie ulegać pokusie? Warto się upewnić, gdy mamy ochotę coś podjeść, czy aby na pewno chodzi o jedzenie…Może po prostu chce nam się pić? Organizm, któremu brakuje wody, wysyła podobne sygnały jak te świadczące o głodzie. Dlatego łaknienie i pragnienia tak łatwo ze sobą pomylić, a efekty tej pomyłki zobaczyć potem na wadze…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Zainteresują cię również:

mleko

Co najlepiej nawadnia? Będziesz zaskoczona! Wcale nie chodzi o wodę…

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni? Zobacz, co radzi trener

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

5 zaskakujących skutków odwodnienia, które łatwo przeoczyć

Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!

Kobieta pijąca wodę

Obserwuj swój mocz! On ci pokaże czy pijesz odpowiednią ilość wody. O skutkach odwodnienia i nadmiernego nawodnienia mówi nam lekarz rodzinny

Masz problemy z koncentracją? Łatwo wpadasz w złość? Zastanów się, czy wystarczająco dużo pijesz. Wody oczywiście!

szklanka wody

Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim

Napoje gazowane

Zanim kupisz, sprawdź, ile cukru ma twój ulubiony napój. Niektóre mają nawet 8 łyżeczek!

Czy warto pić wodę alkaliczną? Oto jest pytanie!

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

mleko księżycowe w kuflu, wokół leży cynamon, kardamon,rozsypane przyprawy

6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Pij wodę zimą!

Zatrzymanie wody w organizmie. Oto przyczyny

Czy woda alkaliczna działa?

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Dzieciak w wodzie: subiektywny poradnik bezpieczeństwa

Pij wodę i spalaj tłuszcz!

Jaką wodę pić?

Pij wodę! Ale jaką?

Pij wodę! Ale jaką?

Organizm chce pić!

Organizm chce pić!

Woda stworzyła Homo sapiens

Woda stworzyła Homo sapiens

Zajawka na triathlon

Zajawka na triathlon