Przejdź do treści

Planowanie vs. elastyczna zmiana planów

Planowanie vs. elastyczna zmiana planów
Zdrowe vs. zdrowsze: planowanie vs. elastyczna zmiana planów. Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, lekarze rodzinni
Powtarzał: dajcie lekarzom rodzinnym zlecać testy, a zobaczycie skalę epidemii. Michał Domaszewski o rekordach zakażeń w Polsce
Kobieta wstrzykuje sobie insulinę w brzuch
Insulina przy cukrzycy typu II – czy można ją odstawić tak, jak zrobił to Lech Wałęsa? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu
Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna
Wkładka wewnątrzmaciczna
Wkładka wewnątrzmaciczna niezawierająca hormonów. Wszystko, co powinnaś o niej wiedzieć okiem ginekologa
kobieta w wannie
Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu!

Są tacy, którzy od stycznia precyzyjnie planują wakacyjny urlop: gdzie pojadą, co zobaczą, z kim się spotkają, co zjedzą. Należycie do nich? To w sumie dobra strategia, dająca poczucie bezpieczeństwa, ale mamy dla was kuszącą alternatywę!

Zdrowe: planowanie

Planowanie samo w sobie może nie należy do najprzyjemniejszych czynności, ale już zrealizowanie planów potrafi dać dużo radości. Brytyjscy badacze przeprowadzili ostatnio badanie, w którym zapytali 2 tys. osób, co daje im natychmiastowe szczęście. Mała rzecz, która szybko potrafi nas ucieszyć. Na czele listy, obok znalezienia w kieszeni banknotu, o którym dawno zapomnieliśmy, spania w świeżej pościeli i komplementu od nieznajomego, było zrealizowanie listy zadań do wykonania. Rzut oka na naszą prywatną „checklistę”, na której odhaczyliśmy jako zrealizowane wszystkie punkty, potrafi dać sporo satysfakcji. Według brytyjskiego sondażu towarzyszy temu radość większa niż w przypadku otrzymania czegoś za nic, pochwały od szefa czy odkrycia przy kasie, że cena towaru została obniżona.

Planowanie jest zdrowe i bardzo pomaga nam w życiu. – Redukuje niepewność, daje krzepiące uczucie posiadania kontroli nad sytuacją, a wiele osób mobilizuje do większego wysiłku, gdy mają jasność co do tego, co mają zrobić w najbliższym tygodniu, a co dopiero w najbliższym miesiącu – podkreśla psycholog Katarzyna Baranowska. Ale czasami taka strategia może oznaczać pułapkę.

Zdrowsze: elastyczna zmiana planów

Zatrzymajmy się na przykładzie wakacyjnego urlopu. Oto z życia wzięty przykład mężczyzny, z którym byłem w jednej grupie turystycznej na wakacjach w Chorwacji. Po całodobowej podróży autokarem na miejsce okazało się, że hotel, w którym mieliśmy być zakwaterowani, jest w remoncie. Zaskoczyło to nawet rezydenta. Co zrobił wspomniany mężczyzna turysta? W obecności całej grupy wycieczkowej urządził głośną awanturę rezydentowi, kierowcy autokaru (!) i kilku nieznającym polskiego Chorwatom. Dlaczego? Bo, jak się potem okazało, turysta ten był w tym hotelu kilka lat temu, miał z nim związane miłe wspomnienia i nastawił się na to, że znów popływa w basenie, który mu się podobał, i będzie korzystał ze szwedzkiego bufetu, który w tym miejscu bardzo mu smakował. Planu nie uda się zrealizować – to było pewne w tym momencie.

Szybko się okazało, że w związku z remontem nasza grupa będzie zakwaterowana nie w hotelu, tylko w apartamentach o dużo wyższym standardzie (i dużo większym metrażu!), skąd jeszcze bliżej do plaży i do basenu. Cieszyli się prawie wszyscy, poza… wspomnianym mężczyzną, który cały czas był owładnięty frustracją. A to dlatego, że nie mógł zrealizować swojego wakacyjnego planu, który, jak zdradził potem, towarzyszył mu od zimy, kiedy to wykupił wycieczkę w ramach oferty first minute.

– Czasami, żeby nauczyć się czegoś nowego, musimy się czegoś starego oduczyć – mówi psycholog Katarzyna Baranowska. ‒ Podobnie jest ze zmianą planów. Tym bardziej że zwykle planujemy coś w obrębie tego, co już znamy: ludzi, z którymi już rozmawialiśmy, sytuacji, z którymi już mieliśmy do czynienia – dodaje. – Dlatego warto czasami możliwość albo konieczność zmiany planów, choćby wakacyjnych, potraktować jako błogosławieństwo, jako okazję do przeżycia czegoś, czego byśmy sobie sami nie zorganizowali – przekonuje.

Jedna z definicji udanego prezentu mówi, że trafiony podarunek to ten, którego osoba obdarowana nigdy nie kupiłaby sobie sama. Bo szkoda by jej było pieniędzy, bo nie pomyślałaby o tym. Podobnie jest ze zmianą planów. – To jest trochę podarunek od losu i zdrowsze, a czasami nawet przyjemniejsze, jest elastyczne reagowanie w takiej sytuacji. Tę elastyczność można na szczęście wytrenować – dodaje psycholog.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chwalenie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska / Unsplash

Komplementowanie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Zmuszam się lub rezygnuję. O seksualnej niesamodzielności

Hipochondria - objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Hipochondria – objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

„Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

Koronawirus, Madonna, fake newsy

Instagram blokuje Madonnę za szerzenie teorii spiskowych na temat koronawirusa

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Stary nawyk przypomina zarośniętą leśną ścieżkę. Jeśli znów na nią wejdziemy, to przypomnimy sobie, jak przyjemnie było się nią przechadzać, i zechcemy na nią wrócić” – mówi o trudzie zmian socjolożka Jadwiga Korzeniewska

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Miłosz Brzeiński

„Najbardziej wierzymy w to, o czym mało wiemy”. Miłosz Brzeziński o rosnącej popularności teorii spiskowych

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

NLP (programowanie neurolingwistyczne) - co to jest?

NLP – co to jest? Techniki programowania neurolingwistycznego

kobieta i mężczyzna, aseksualność

Aseksualność to nowa orientacja seksualna? Tłumaczy Alicja Długołęcka

Kobieta płacze przed lustrem

Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Minimalizm – mniej znaczy więcej. Skuś się!

Kobieta wchodzi w obrazek

Fobia społeczna – jak sobie z nią poradzić? Poznaj 6 zasad pracy nad lękiem społecznym

Terapia kognitywna A. Becka - na czym polega?

Terapia kognitywna – na czym polega terapia poznawcza? Efekty

Terapia Gestalt

Psychologia Gestalt – dla kogo jest terapia Gestalt (postaci)?

fobia społeczna

Jak czuje się osoba z fobią społeczną? „Pomnóżcie lęk razy sto. Aby był tak silny, że wręcz paraliżujący. Aż poczujecie, że naprawdę palicie się ze wstydu”