Przejdź do treści

Planujesz ciążę? Przygotowania zacznij już dziś

Planujesz ciążę? Przygotowania zacznij już dziś
Planując ciążę w najbliższym roku, przygotowania zacznij od teraz. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Tak jak przy każdym poważnym przedsięwzięciu, także przy planowaniu ciąży potrzebne jest solidne przygotowanie. Ciąża jest trochę jak podróż w nieznane, przed którą nasz organizm potrzebuje rozgrzewki. Dlatego planując ciążę w najbliższym roku, przygotowania zacznij od teraz.

Zadbaj o foliany

Nie trzeba wspominać, jak ważna w czasie przygotowań do ciąży jest dieta. O diecie sprzyjającej płodności możesz więcej przeczytać w naszym artykule  lub podjąć wyzwanie  i wraz z partnerem krok po kroku dbać o sprzyjające poczęciu menu.

W tym okresie bardzo ważne jest dla ciebie przyjmowanie folianów. Poza zbawiennym wpływem na nasz mózg i tworzeniem krwinek czerwonych ich odpowiednia ilość zapewnia prawidłowy rozwój układu nerwowego u dziecka. Chroni je też przed częstymi wadami tego układu. O tym składniku warto pamiętać przed zajściem w ciążę. Przyjmowany w trakcie ciąży nie spełnia już tej funkcji i – co pokazują najnowsze badania – jest przysłowiową musztardą po obiedzie. Foliany znajdziemy w kapuście, sałacie, szpinaku. Są też w drożdżach, żółtku jaja, wątróbce. Sezonowo zjemy je też w szparagach.

Niestety, naturalne foliany są niestabilne i ulegają rozkładowi pod wpływem światła, działania tlenu i temperatury, a większość – około 60 proc. – rozpada się już przy podstawowej obróbce żywności. Stąd właśnie szeroko wykorzystywane suplementy syntetycznego odpowiednika folianów – kwasu foliowego. Nowością w dietetyce jest też metafolina, która jest szybciej metabolizowana i wchłaniana przez organizm. Jak podają specjaliści Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, nie stwierdzono też żadnych działań ubocznych i toksycznych podawania metafoliny, co zaowocowało pozytywną opinią przy wprowadzaniu suplementu na nasz rynek i zalecaniu stosowania go zarówno u kobiet planujących ciążę, jak i ciężarnych. Po konsultacji z lekarzem możesz rozważyć taką suplementację.

Pamiętaj o różyczce

Wydaje ci się, że jeśli byłaś szczepiona lub przechorowałaś różyczkę w dzieciństwie, to jesteś bezpieczna? Otóż nie do końca. Jak dowodzą badania, wirus różyczki ma zdolność do reinfekcji, czyli wtórnego, bezobjawowego zakażenia. Nie ma co jej bagatelizować, szczególnie przy planowanej ciąży! Ta choroba wieku dziecięcego potrafi być bardzo groźna, gdy zachorujesz na nią teraz, jako osoba dorosła, a już najgorzej, jeśli stanie się to podczas ciąży. Wirus przenika do płodu i powoduje nieodwracalne uszkodzenia, o których lepiej tu nie pisać. Prosty pomiar poziomu przeciwciał klasy IgG przeciw różyczce pozwoli ci określić, czy twój organizm sam potrafi się przed nią obronić, czy trzeba się będzie zaszczepić.

Ruszaj się!

Planujesz ciążę? Przygotowania zacznij już dziś

Zdjęcie: shutterstock

Więcej ruchu oznacza lepsze dotlenienie organizmu, narządów, komórek – także też tych rozrodczych! Poza tym ważne jest wzmocnienie mięśni kręgosłupa, by w przyszłości uniknąć bolesności w odcinku lędźwiowym i móc bez trudu uczestniczyć w zajęciach dla kobiet w ciąży. Wybór aktywności zależy od ciebie – rower, basen, bieganie – co lubisz. Bardzo dobra jest joga – z powodzeniem może być kontynuowana w ciąży – relaksuje i ma pozytywny wpływ na naszą seksualność i płodność.

Obserwuj i poznawaj siebie

Obserwuj siebie. Zapisuj, kiedy i co ile dni masz miesiączkę. Czy pojawia się ona regularnie, czy nie. Ile trwa dni. Te informacje mogą okazać się istotne przy wizycie u ginekologa, którą też warto zaplanować i odbyć. Lekarz powinien cię zbadać, wykonać USG dopochwowe i cytologię. W razie potrzeby powinien skierować cię też na badania krwi – podstawowe i hormonalne – by sprawdzić, czy pod tym kątem nie ma żądnych nieprawidłowości.

Odstaw używki

Ogranicz kawę i alkohol. Jeśli palisz – to chyba wiesz, co z tym zrobić. Palenie poza tym, że truje, niszczy i powoduje choroby, drastycznie zmniejsza płodność i dotlenienie organizmu. Wpływa też destrukcyjnie na motywację i realizację całego ciążowego planu, niestety. Jeśli palisz, zmierz się z nałogiem, zanim zajdziesz w ciążę. Rzucanie palenia najczęściej wiąże się ze stresem, a ten będzie ci naprawdę niepotrzebny, gdy już zobaczysz upragnione dwa paski na teście.

Panuj nad stresem

Wiadomo, że nie da się zupełnie ograniczyć i wyeliminować stresu. Jest to niemożliwe. Coś jednak w tej materii damy radę zrobić. Stres może powodować zaburzenia hormonalne i idące za tym zaburzenia płodności, więc warto ten czynnik traktować poważnie. Pamiętaj, by się wysypiać. Nie odkładaj ważnych spraw w pracy na ostatnią chwilę. Relaksuj się tak, jak lubisz, spaceruj, zapisz się na jogę. Skoncentruj się na sobie i na partnerze, spędzajcie czas razem na tym, co sprawia wam przyjemność. I naucz się odpuszczać!

 

Natalia Barska – młoda, energiczna położna, absolwentka Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w Warszawie. Po studiach artystycznych na Akademii Pedagogiki Specjalnej (sic!) uznała, że właśnie położnictwo, a zwłaszcza tematyka związana z badaniami prenatalnymi, jest jej powołaniem i największą pasją. Prywatnie miłośniczka historii sztuki i malarstwa. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Meghan Markle i książe Harry

Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?

Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington

Joanna Kulig na okładce francuskiego „Elle”

Kate Hudson urodziła córkę

Kasia Szymków jest w ciąży. Autorka bloga Jestem Kasia pochwaliła się ciążowym brzuszkiem

młoda para przytulająca się

Żona Kamila Glika jest w ciąży. Marta Glik pochwaliła się ciążowym brzuszkiem

Olga Frycz o macierzyństwie: Wszystko jest dla mnie takie nowe i takie piękne

Aktywność po ciąży

Jak nie przytyć po ciąży?

Jak nie przytyć po ciąży?

Grypa i ciąża: co trzeba wiedzieć?

Czy wiesz, ile masz czasu na zajście w ciążę?

Ćwiczenia na pośladki w ciąży