Przejdź do treści

Planujesz ciążę? Przygotowania zacznij już dziś

Planujesz ciążę? Przygotowania zacznij już dziś
Planując ciążę w najbliższym roku, przygotowania zacznij od teraz. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
10 rzeczy, które możesz zrobić, aby łatwiej osiągnąć orgazm
Orgazm? Proszę bardzo! Poznaj 10 sposobów, aby łatwiej go osiągnąć
zakochana para
„Nieszczerość tylko pozornie oszczędza komuś przykrości. W rzeczywistości dostarcza jej w nadmiarze, ale z opóźnionym zapłonem”. O szczerości w relacjach rozmawiamy z psycholog Katarzyną Łapińską
Desery
Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx
„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie
„Cała prawda o programie SZMATA 4+” – obrzydliwy mem, który uderza we wszystkie matki

Tak jak przy każdym poważnym przedsięwzięciu, także przy planowaniu ciąży potrzebne jest solidne przygotowanie. Ciąża jest trochę jak podróż w nieznane, przed którą nasz organizm potrzebuje rozgrzewki. Dlatego planując ciążę w najbliższym roku, przygotowania zacznij od teraz.

Zadbaj o foliany

Nie trzeba wspominać, jak ważna w czasie przygotowań do ciąży jest dieta. O diecie sprzyjającej płodności możesz więcej przeczytać w naszym artykule  lub podjąć wyzwanie  i wraz z partnerem krok po kroku dbać o sprzyjające poczęciu menu.

W tym okresie bardzo ważne jest dla ciebie przyjmowanie folianów. Poza zbawiennym wpływem na nasz mózg i tworzeniem krwinek czerwonych ich odpowiednia ilość zapewnia prawidłowy rozwój układu nerwowego u dziecka. Chroni je też przed częstymi wadami tego układu. O tym składniku warto pamiętać przed zajściem w ciążę. Przyjmowany w trakcie ciąży nie spełnia już tej funkcji i – co pokazują najnowsze badania – jest przysłowiową musztardą po obiedzie. Foliany znajdziemy w kapuście, sałacie, szpinaku. Są też w drożdżach, żółtku jaja, wątróbce. Sezonowo zjemy je też w szparagach.

Niestety, naturalne foliany są niestabilne i ulegają rozkładowi pod wpływem światła, działania tlenu i temperatury, a większość – około 60 proc. – rozpada się już przy podstawowej obróbce żywności. Stąd właśnie szeroko wykorzystywane suplementy syntetycznego odpowiednika folianów – kwasu foliowego. Nowością w dietetyce jest też metafolina, która jest szybciej metabolizowana i wchłaniana przez organizm. Jak podają specjaliści Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, nie stwierdzono też żadnych działań ubocznych i toksycznych podawania metafoliny, co zaowocowało pozytywną opinią przy wprowadzaniu suplementu na nasz rynek i zalecaniu stosowania go zarówno u kobiet planujących ciążę, jak i ciężarnych. Po konsultacji z lekarzem możesz rozważyć taką suplementację.

Pamiętaj o różyczce

Wydaje ci się, że jeśli byłaś szczepiona lub przechorowałaś różyczkę w dzieciństwie, to jesteś bezpieczna? Otóż nie do końca. Jak dowodzą badania, wirus różyczki ma zdolność do reinfekcji, czyli wtórnego, bezobjawowego zakażenia. Nie ma co jej bagatelizować, szczególnie przy planowanej ciąży! Ta choroba wieku dziecięcego potrafi być bardzo groźna, gdy zachorujesz na nią teraz, jako osoba dorosła, a już najgorzej, jeśli stanie się to podczas ciąży. Wirus przenika do płodu i powoduje nieodwracalne uszkodzenia, o których lepiej tu nie pisać. Prosty pomiar poziomu przeciwciał klasy IgG przeciw różyczce pozwoli ci określić, czy twój organizm sam potrafi się przed nią obronić, czy trzeba się będzie zaszczepić.

Ruszaj się!

Planujesz ciążę? Przygotowania zacznij już dziś

Zdjęcie: shutterstock

Więcej ruchu oznacza lepsze dotlenienie organizmu, narządów, komórek – także też tych rozrodczych! Poza tym ważne jest wzmocnienie mięśni kręgosłupa, by w przyszłości uniknąć bolesności w odcinku lędźwiowym i móc bez trudu uczestniczyć w zajęciach dla kobiet w ciąży. Wybór aktywności zależy od ciebie – rower, basen, bieganie – co lubisz. Bardzo dobra jest joga – z powodzeniem może być kontynuowana w ciąży – relaksuje i ma pozytywny wpływ na naszą seksualność i płodność.

Obserwuj i poznawaj siebie

Obserwuj siebie. Zapisuj, kiedy i co ile dni masz miesiączkę. Czy pojawia się ona regularnie, czy nie. Ile trwa dni. Te informacje mogą okazać się istotne przy wizycie u ginekologa, którą też warto zaplanować i odbyć. Lekarz powinien cię zbadać, wykonać USG dopochwowe i cytologię. W razie potrzeby powinien skierować cię też na badania krwi – podstawowe i hormonalne – by sprawdzić, czy pod tym kątem nie ma żądnych nieprawidłowości.

Odstaw używki

Ogranicz kawę i alkohol. Jeśli palisz – to chyba wiesz, co z tym zrobić. Palenie poza tym, że truje, niszczy i powoduje choroby, drastycznie zmniejsza płodność i dotlenienie organizmu. Wpływa też destrukcyjnie na motywację i realizację całego ciążowego planu, niestety. Jeśli palisz, zmierz się z nałogiem, zanim zajdziesz w ciążę. Rzucanie palenia najczęściej wiąże się ze stresem, a ten będzie ci naprawdę niepotrzebny, gdy już zobaczysz upragnione dwa paski na teście.

Panuj nad stresem

Wiadomo, że nie da się zupełnie ograniczyć i wyeliminować stresu. Jest to niemożliwe. Coś jednak w tej materii damy radę zrobić. Stres może powodować zaburzenia hormonalne i idące za tym zaburzenia płodności, więc warto ten czynnik traktować poważnie. Pamiętaj, by się wysypiać. Nie odkładaj ważnych spraw w pracy na ostatnią chwilę. Relaksuj się tak, jak lubisz, spaceruj, zapisz się na jogę. Skoncentruj się na sobie i na partnerze, spędzajcie czas razem na tym, co sprawia wam przyjemność. I naucz się odpuszczać!

 

Natalia Barska – młoda, energiczna położna, absolwentka Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w Warszawie. Po studiach artystycznych na Akademii Pedagogiki Specjalnej (sic!) uznała, że właśnie położnictwo, a zwłaszcza tematyka związana z badaniami prenatalnymi, jest jej powołaniem i największą pasją. Prywatnie miłośniczka historii sztuki i malarstwa. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Kobieta trzyma wynik badania usg

„Każdego dnia myślałam o ciąży, do momentu aż dostałam okres”. O przyczynach spóźniającej się miesiączki opowiada ginekolog Iwona Szaferska

Zdjęcia, które poruszają – historie, które chwytają za serce. Ogłoszono nominacje do World Press Photo 2019

Kobieta w ciąży

Czy wywoływanie porodu jest bezpieczne dla dziecka? Rozmawiamy z położną

Podejrzewasz ciążę? Sprawdź, jak najszybciej to zweryfikować. Tłumaczy ginekolog Michał Strus

kobieta w ciąży leży na łóżku, a partner całują ją w goły brzuch

Masz ochotę na seks w ciąży, ale się boisz? „Lęki i mity na temat seksu w ciąży są w wielu przypadkach nieuzasadnione” – uspokaja dr Wojciech Falęcki

kobieta w ciąży

Twardy brzuch w ciąży – jakie mogą być jego przyczyny i o czym to świadczy? Metody na złagodzenie dolegliwości

„Mamy w naszej szerokości geograficznej bardzo dzielne kobiety. Pokoleniowo przekazywano nam, że mamy być silne”. Doula Basia Purgał o swojej pracy i mitach związanych z ciążą

O seksie półżartem, półserio. „Jak TO robić?” – nowy kanał na YouTube

Co można po okresie? Ginekolog odpowiada na najczęściej wyszukiwane w Google’u pytania

lekarz wyjaśniający pacjentce funkcjonowanie dni płodnych

Dni płodne – jak prawidłowo prowadzić kalendarz dni płodnych? Metody obliczeń

Przebieg porodu lotosowego - Uśmiechnięta matka pochyla się nad niemowlakiem.

Co to jest i na czym polega poród lotosowy? Jakie zagrożenia niesie poród lotosowy?

Młoda kobieta w ciąży siedzi na piłce do ćwiczeń i wyciąga się w górę.

Ćwiczenia fizyczne, które można bezpiecznie wykonywać w ciąży. Dlaczego wskazana jest lekka aktywność?