Przejdź do treści

Po co nam chrom? Ważne, by badać jego poziom!

gruszki
Po co nam chrom? Ważne, by badać jego poziom! fot. Tata Zaremba/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
przegrzewanie organizmu
5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy zimą za bardzo podkręcasz ogrzewanie
Szampon musi się pienić, żeby być skutecznym? Tłumaczą eksperci z „Czytamy etykiety”
kobieta i smog
Smog: jak powstaje i z czego się składa?
Prof. Mariusz Bidziński / Kwiat Kobiecości
Prof. Mariusz Bidziński: nie chodzi o to, że lekarze słabo leczą raka jajnika. Są po prostu zaskakiwani chorobą, gdy pacjentka przychodzi z zaawansowanym nowotworem
ugryzienie przez pluskwy
Ugryzienie pluskwy – jak wygląda? Co zrobić z miejscem ukąszenia?

Aby organizm prawidłowo pracował, musimy przyjmować witaminy. Czy potrzebujemy pierwiastki – magnez, potas, wapń? Tak! Ale żeby chrom? Nie jest wprawdzie tak popularny jak magnez, ale też jest potrzebny. Dlaczego i gdzie go szukać?

Chrom występuje w niewielkich ilościach w naszym organizmie i w wielu produktach spożywczych. Ale to często nie jest wystarczająca ilość. Jeżeli odczuwamy zmęczenie, jesteśmy drażliwi albo boli nas głowa, to może być oznaka właśnie niedoboru chromu w organizmie. Niedobór chromu objawia się także w szybszym odkładaniu się tkanki tłuszczowej.

Dlaczego chrom jest taki ważny?

Skutkiem niedoboru chromu może być również zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę i choroby serca. Już w latach 50. ubiegłego wieku naukowcy odkryli, że żywność bogata w chrom pomaga zrównoważyć poziom cukru we krwi. A jeśli mamy odpowiedni poziom cukru we krwi, to tym samym nie mamy ochoty na słodycze. Chrom przyspiesza procesy przemiany materii, a więc jest pomocny w odchudzaniu. Czyli nie dość, że nie będzie nas boleć głowa, to jeszcze będziemy mieć zgrabną sylwetkę. To wszystko zasługa chromu.

Afrodyzjaki - by żądz moc móc wzmóc

Najlepsze źródła chromu

Chrom znajdziemy w wielu produktach spożywczych – w mięsie, owocach, warzywach, ziołach i przyprawach, ale większość z nich zawiera go bardzo niewiele. Jest jednak kilka produktów szczególnie bogatych w ten pierwiastek.

Sporo chromu mają owoce morza – najwięcej małże (110 µg chromu w 100 g) i ostrygi (49 µg). Nie lubicie frutti di mare? Nie szkodzi. Doskonałym źródłem chromu są też gruszki (40 µg chromu) i orzechy brazylijskie. Średniej wielkości pomidor zapewni dziennie zapotrzebowanie na ten pierwiastek (25 µg).

W tych wyżej wymienionych produktach znajdziemy najwięcej chromu. Ale możemy też jeść inne produkty, które zawierają wprawdzie mniej chromu, ale ich regularne spożycie dostarczy nam odpowiednią ilość tego pierwiastka. Do takich produktów zaliczamy brokuły (11 µg), sok winogronowy (8 µg), kotlety wieprzowe (8 µg), gotowaną wołowinę (0,04 µg) czy jabłka (0,03 µg).

Sporo chromu jest też w drożdżach (56 µg), ale w chlebie, ciastach czy piwie nie będzie go tyle, co w samych drożdżach. Pamiętajmy też, że przyswajanie chromu zwiększa dieta bogata w błonnik i witaminę C. Natomiast chrom tracimy z organizmu, gdy w naszej diecie jest zbyt wiele cukrów i tłuszczów.

Podczas odchudzania oraz przy dietach eliminacyjnych, szczególnie popularnych przed wakacjami, możemy nie dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości chromu z jedzeniem, dlatego warto zadbać o suplementację. Wybierając suplement, warto zwrócić uwagę na jego postać, np. pikolinian chromu jest najlepiej przebadany i najpowszechniej stosowany.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kiszona kapusta - Mercedes w walce z przeziębieniem

Kiszona kapusta to nie tylko świetne panaceum na przeziębienie. Poznaj inne magiczne właściwości kiszonej kapusty!

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

Miska z brukselkami i orzechami

Brukselka – dlaczego warto ją jeść? tłumaczą dietetycy z „Czytamy Etykiety”

Kobieta na szczycie / istockphoto.com

Witamina D – źródła występowania, suplementacja, wpływ na zdrowie, skutki niedoboru, skutki nadmiaru

Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek

Nie tolerujesz laktozy? Sprawdź, czego nie powinnaś jeść, aby ustrzec się przed dolegliwościami

Czosnek / unsplash.com

Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?

Paula Nagel / archiwum prywatne

Paula Nagel: wielu trenerów personalnych, pasjonatów zdrowego żywienia czy pseudodietetyków chce za wszelką cenę zostać „gwiazdami social media”, nie bacząc na fakt, że promują nieprawdę

Cytryna wpada do wody

Jak myć cytrusy, aby pozbyć się toksycznej substancji ze skórki? Tłumaczy Mama Chemik

Żeń szeń / istockphoto.com

Żeń-szeń – król ziół

Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką

Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik

Jedzenie słodyczy / istockphoto.com

Chcesz skończyć z jedzeniem słodyczy? Zadaj sobie kilka pytań, a odpowiedzi spisz na kartce. To sposób dietetyczki Darii Rybickiej

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

krowa mleczna

Alergia czy nietolerancja pokarmowa? Jak je odróżnić i jak postępować?

ciasto czekoladowe

Przepis na zdrowe ciasto czekoladowe, które nie jest bombą kaloryczną

dynia

Dynia to królowa metamorfoz. Tym razem proponujemy ją nafaszerować

Domowa przyprawa korzenna

Domowa przyprawa korzenna. Można jej używać nie tylko do pieczenia!

kobieta na zakupach spożywczych

Dietetyczka kontra singielka, czyli o błędach jednoosobowych zakupów

Jabłka w cieście naleśnikowym. Idealna propozycja na śniadanie

lody malinowe

Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia

rożek i makaroniki

7 mitów o cukrzycy, przez które chorujemy

8 błędów w jedzeniu warzyw i owoców

jajka

Cholesterol – wróg czy przyjaciel? Jak interpretować wyniki i jakie wartości są właściwe?

Mięso w diecie dziecka nie jest niezbędne

Wegetarianizm. Czy dziecko potrzebuje mięsa w menu? Jak reaguje otoczenie dzieci będących na wegetariańskiej diecie?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.