Przejdź do treści

Po co nam chrom? Ważne, by badać jego poziom!

gruszki
Po co nam chrom? Ważne, by badać jego poziom! fot. Tata Zaremba/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Depresja dotyka 350 mln osób. O swoich doświadczeniach z tą chorobą opowiada Justyna Nagłowska
Odchudzanie to nie wszystko. Dietetyczka Anna Reguła tłumaczy, dlaczego w traceniu kilogramów ważny jest umysł
Kobieta skacze na skakance
Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?
3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą
Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!
Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię
Rozpracuj negatywne emocje i wykorzystaj je. Przydadzą ci się w życiu!

Aby organizm prawidłowo pracował, musimy przyjmować witaminy. Czy potrzebujemy pierwiastki – magnez, potas, wapń? Tak! Ale żeby chrom? Nie jest wprawdzie tak popularny jak magnez, ale też jest potrzebny. Dlaczego i gdzie go szukać?

Chrom występuje w niewielkich ilościach w naszym organizmie i w wielu produktach spożywczych. Ale to często nie jest wystarczająca ilość. Jeżeli odczuwamy zmęczenie, jesteśmy drażliwi albo boli nas głowa, to może być oznaka właśnie niedoboru chromu w organizmie. Niedobór chromu objawia się także w szybszym odkładaniu się tkanki tłuszczowej.

Dlaczego chrom jest taki ważny?

Skutkiem niedoboru chromu może być również zwiększone ryzyko zachorowania na cukrzycę i choroby serca. Już w latach 50. ubiegłego wieku naukowcy odkryli, że żywność bogata w chrom pomaga zrównoważyć poziom cukru we krwi. A jeśli mamy odpowiedni poziom cukru we krwi, to tym samym nie mamy ochoty na słodycze. Chrom przyspiesza procesy przemiany materii, a więc jest pomocny w odchudzaniu. Czyli nie dość, że nie będzie nas boleć głowa, to jeszcze będziemy mieć zgrabną sylwetkę. To wszystko zasługa chromu.

Afrodyzjaki - by żądz moc móc wzmóc

Najlepsze źródła chromu

Chrom znajdziemy w wielu produktach spożywczych – w mięsie, owocach, warzywach, ziołach i przyprawach, ale większość z nich zawiera go bardzo niewiele. Jest jednak kilka produktów szczególnie bogatych w ten pierwiastek.

Sporo chromu mają owoce morza – najwięcej małże (110 µg chromu w 100 g) i ostrygi (49 µg). Nie lubicie frutti di mare? Nie szkodzi. Doskonałym źródłem chromu są też gruszki (40 µg chromu) i orzechy brazylijskie. Średniej wielkości pomidor zapewni dziennie zapotrzebowanie na ten pierwiastek (25 µg).

W tych wyżej wymienionych produktach znajdziemy najwięcej chromu. Ale możemy też jeść inne produkty, które zawierają wprawdzie mniej chromu, ale ich regularne spożycie dostarczy nam odpowiednią ilość tego pierwiastka. Do takich produktów zaliczamy brokuły (11 µg), sok winogronowy (8 µg), kotlety wieprzowe (8 µg), gotowaną wołowinę (0,04 µg) czy jabłka (0,03 µg).

Sporo chromu jest też w drożdżach (56 µg), ale w chlebie, ciastach czy piwie nie będzie go tyle, co w samych drożdżach. Pamiętajmy też, że przyswajanie chromu zwiększa dieta bogata w błonnik i witaminę C. Natomiast chrom tracimy z organizmu, gdy w naszej diecie jest zbyt wiele cukrów i tłuszczów.

Podczas odchudzania oraz przy dietach eliminacyjnych, szczególnie popularnych przed wakacjami, możemy nie dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości chromu z jedzeniem, dlatego warto zadbać o suplementację. Wybierając suplement, warto zwrócić uwagę na jego postać, np. pikolinian chromu jest najlepiej przebadany i najpowszechniej stosowany.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Zupa kalafiorowa z kokosową nutą. Inne podejście do polskiego klasyka

Ręka wybierająca sałatę w sklepie

Gęstość energetyczna i gęstość odżywcza, czyli jak jeść dużo i zdrowo

Danie z ziemniaków

Ziemniaki – czym różnią się od siebie typy A, B i C? Poznaj przepisy na dania ze wszystkimi trzema

Krople do nosa

GIS wycofał popularne krople do nosa. Powodem była wada jakościowa

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

Ser labneh

Libański ser labneh. Prosty w przygotowaniu, pyszny w smaku!

Olej palmowy – jeść czy nie jeść?

Olej palmowy – szkodliwy czy nie? Paulina Górska zebrała najważniejsze fakty

kawa

Kawa ma ważne oznaczenia na opakowaniach. O czym nas informują i dlaczego powinnyśmy zwracać na nie uwagę?

rodzina przy stole, dieta wegetariańska,

Wege-dzieci. Czy dieta roślinna jest dobra, czy zła dla najmłodszych?

Ania Starmach / Purella

Ania Starmach o superfoods: Kraj pochodzenia jest gwarancją jakości. Jeśli produkty nie posiadają informacji o pochodzeniu surowca to znaczy, że są z Chin, a takich powinniśmy się wystrzegać

Owsianka w insulinooporności / istock

7 produktów, które warto spożywać w insulinooporności

Probiotyki – czy mogą wpływać na naszą psychikę? Wyjaśnia psychiatra Joanna Adamiak

Olej z czarnuszki i ziarno z czarnuszki na łyżeczce

Olej z czarnuszki pomoże przy problemach z zatokami i alergią? Wyjaśnia farmaceuta znany jako Pan Tabletka

Adele / gettyimages

Dieta Adele. Adele schudła kilkadziesiąt kilogramów dzięki specjalnej diecie. Chodzi o dietę sirtfood. Jakie są jej zasady?

Tłusty Czwartek 2020 / istock

Tłusty czwartek to dzień, który można spędzić na kilka sposobów. Do której grupy się zaliczasz? O pączkach rozmawiamy z dietetyczką Małgorzatą Mleko

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Mamy przepis na pączki nietłuściochy!

Tłusty czwartek. Mamy przepis na pączki nietłuściochy!

Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska / Dietosfera

Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska: Zbilansowana dieta wegańska wcale nie musi być jednostajna. Kluczem jest sezonowość!

Kobieta w sklepie

Mity żywieniowe. Glutaminian sodu, piwo bezalkoholowe, żywność GMO, szpinak. W co na ich temat wierzymy, co nie jest prawdą? Wyjaśnia dietetyczka Anna Reguła

chrzan

Chrzan to wciąż niedoceniony naturalny antybiotyk. Dietetyczka mówi, jakie ma właściwości lecznicze

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Zawstydzanie / istock

Chcesz udzielić komuś rady? To nie zawstydzaj i nie wytykaj palcami!

Anna Boenish / Instagram

Anna Boenish szczerze o chorobie: lata anoreksji bulimicznej nauczyły mnie, że jedzenie to wróg, że trzeba liczyć kalorie, ważyć się codziennie, ćwiczyć i jeść mało albo wcale

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności