Przejdź do treści

Pokochaj kiszonki!

Pokochaj kiszonki!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeciętny Polak zjada ponad 40 kg cukru w ciągu roku. Trzech na pięciu ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Dietetyk: „Dane są alarmujące”
Jak ubierać dziecko, by go nie przegrzewać? Odpowiada pediatra
Zdjęcia, które poruszają – historie, które chwytają za serce. Ogłoszono nominacje do World Press Photo 2019
Kobieta w ciąży
Czy wywoływanie porodu jest bezpieczne dla dziecka? Rozmawiamy z położną
Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu

Kiszone ogórki i kiszona kapusta to już niemal relikty, ale ukisić można całe mnóstwo innych rzeczy. Dlaczego warto? Bo w nagrodę dostajecie naturalny probiotyk – jedną z najlepszych rzeczy, jakie możecie dać swojemu organizmowi.

Kiszenie jest chyba jedynym sposobem przetwarzania jedzenia, który wpływa na wzrost jego walorów dietetycznych. Podczas kiszenia dochodzi do przemiany cukrów prostych w kwas mlekowy. Obniżona zawartość cukru sprawia, że ukiszone produkty są mniej kaloryczne. Kwas mlekowy pobudza proces trawienia i wchłaniania produktów przemiany materii, korzystnie wpływa na pracę jelit przez regulację flory bakteryjnej. Dodatkowo powstały w ten sposób kwas mlekowy staje się naturalnym konserwantem. Przygotowanie jest niezwykle proste ‒ wystarczą warzywa, woda i sól oraz temperatura w pomieszczeniu w granicach 15‒20 stopni. Voila! Możesz kisić ogórki i kapustę, ale nie ograniczaj się jedynie do nich. Bądź kreatywny i nietuzinkowy! Sprawdź, co możesz kisić i dlaczego warto.

Nobel, który ułaskawił bakterie

Prozdrowotne działanie fermentowanych produktów było znane na długo przed samym odkryciem bakterii. Wzmianki odnajdziemy w perskiej wersji Starego Testamentu i zapiskach rzymskich historyków z 76 r. p.n.e. Jednak przełom nastąpił 100 lat temu, kiedy to Ilja Miecznikow ‒ późniejszy laureat Nagrody Nobla ‒ ogłosił, że bakterie nie mają jedynie niekorzystnego działania na organizm (jak wówczas powszechnie sądzono), ale określone szczepy bakterii są istotnym czynnikiem umożliwiającym jego prawidłowe funkcjonowanie. W 1989 roku powstała pierwsza spójna definicja probiotyków ‒ żywych organizmów wykazujących dobroczynny wpływ na zdrowie gospodarza.

Pokochaj kiszonki!

Zdjęcie: shutterstock

Kiszonki nie tylko na trawienie

Bakterie kwasu mlekowego, które powstają w procesie kiszenia, są naturalnym probiotykiem. Liczne badania naukowe potwierdzają ich korzystne działanie w leczeniu i zapobieganiu zakażeniom rotawirusowym, zapaleniu jelit, zaburzeniom układu trawiennego i w rekonwalescencji po kuracji antybiotykowej. Jednak coraz więcej mówi się również o ich wpływie na odporność organizmu. Bo prawidłowe działanie mikroflory bakteryjnej ma ogromny wpływ na układ immunologiczny.

Ale nie chodzi tylko o dobre bakterie, zalet kiszonek jest bowiem całe mnóstwo. Są naszpikowane witaminami: A, C i E – „wielką trójką” przeciwutleniaczy walczących z wolnymi rodnikami. Nie od dziś wiadomo, że jedzenie produktów bogatych w witaminy antyoksydacyjne korzystnie wpływa na zapobieganie powstawaniu miażdżycy, zmian nowotworowych i opóźnianie procesu starzenia. Witaminy B1, B2 i B3 – również znajdziemy je w kiszonych specjałach ‒ poza tym, że wspomagają trawienie białek, tłuszczów i węglowodanów oraz korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie, mają jeszcze jedną cenną właściwość ‒ zwiększają przyswajalność żelaza. To ważne, bo 30 proc. populacji cierpi na niedobór tego pierwiastka i jest to najczęstszy deficyt żywieniowy na świecie. W kiszonkach odnajdziemy również źródło magnezu, potasu i wapnia.

Niskokaloryczna przekąska

Rozpad cukrów prostych do postaci kwasu mlekowego sprawia, że ukiszone warzywa są mniej kaloryczne. Dodatkowo błonnik reguluje pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i pozostawia uczucie sytości. Nie bez powodu kiszonki zalecane są osobom na diecie redukcyjnej, a nawet diabetykom.

Jak ze wszystkim, także w przypadku kiszonek również warto zachować umiar. To, że są niskokaloryczne, że zawierają naturalne probiotyki i są bogactwem witamin, nie oznacza wcale, że możemy jeść je do woli. Choćby ze względu na dużą zawartość soli ostrożność powinny zachować przede wszystkim osoby z niewydolnością nerek. Zwracaj też uwagę na skład kiszonek ze sklepowych półek ‒ często w przetwórstwie przemysłowym dodaje się środki przyspieszające proces kiszenia oraz konserwujące.

Co kisić? Prawie wszystko! Nie ograniczaj się jedynie do ogórków i kapusty. Włącz wyobraźnię i szalej do woli z kształtami, kolorami i smakami. Ukisić możesz cytryny, buraki, kalafiora, cukinię, marchew, rzepę, paprykę… Możesz również komponować mieszanki z ulubionych warzyw, w dowolnych proporcjach.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Kiszone buraki. I moc jest z wami!

Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto

10 ostrzeżeń wysyłanych przez paznokcie

10 ostrzeżeń wysyłanych przez paznokcie

10 zasad bezpiecznego stosowania leków przeciwbólowych

Po co ci katar, gorączka, chrapanie?

Łuszczyca pod kontrolą

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Jak radzić sobie z nerwobólem?

6 prostych patentów na przeziębienie

6 prostych patentów na przeziębienie

Antybiotyki, jelita, mózg – jaki jest wspólny mianownik?

Czosnek – serce go pokocha

Żelazo tylko w mięsie?