Przejdź do treści

Poranna kawa – słaby wybór. Kofeina to mała kłamczucha!

Poranna kawa – słaby wybór
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w łóżku
Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc
idąca kobieta
Co mówi o tobie twój sposób chodzenia? Będziesz zdziwiona
ludzie w maskach
Masz problem z byciem sobą? Psycholodzy tłumaczą dlaczego, sama sobie szkodzisz
Kobieta je jedzenie z pudełka
Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem
Kobieta trzyma chleb
Dla kogo lepsze jest białe, a dla kogo ciemne pieczywo? Wyjaśnia trener

Gdy dźwięk budzika wypełnia sypialnię, ociągasz się, ale wstajesz i… sięgasz po kawę. Małą czarną, dużą, z mlekiem, słodką, gorzką – co kto lubi. Byle gorącą i z kofeiną. Na pobudzenie. Czy to na pewno dobry ruch?

Panuje przekonanie, że kawa pobudza i poprawia koncentrację. Filiżanka tego magicznego płynu z rana daje nam ponoć energię do działania. Nie zastanawialiście się nigdy, dlaczego po mniej więcej dwóch godzinach po jej wypiciu znów czujecie spadek formy i sięgacie po kolejną kawę albo coś słodkiego? Przyjrzyjmy się kawie uważnie i prześledźmy proces jej działania.

Kofeina – ty kłamczucho!

Kofeina zawarta w kawie bardzo szybko wchłania się do przewodu pokarmowego i już po 20 minutach osiąga maksymalne stężenie we krwi. Gwałtownie zwiększa poziom serotoniny i dlatego po wypiciu małej czarnej możemy zaobserwować u siebie uczucie szczęścia.

Jak wynika z badań japońskiego zespołu z National Institute of Advanced Industrial Science, po wypiciu kawy wzrasta również poziom adrenaliny – podnosi się ciśnienie, naczynia krwionośne się rozszerzają. To moment, w którym odczuwamy pobudzenie, jesteśmy wydajniejsi, pracujemy skuteczniej, lepiej myślimy. To jednak tylko część faktów.

Naukowcy z The Johns Hopkins University School of Medicine dowodzą, że odczuwanie pozytywnych emocji po wypiciu kawy jest jedynie krótkotrwałym stanem euforii po zażyciu kofeiny. W niedługim czasie po wypiciu kawy następuje spadek serotoniny i adrenaliny do normalnego poziomu i jedynym sposobem, aby znów wprowadzić się w stan oczekiwanej aktywności, efektywności i pobudzenia, jest ponowne wypicie kawy. Wypijając kawę z samego rana, w nienaturalny sposób, szybko doprowadzamy organizm do wysokiego poziomu aktywności i aby pozostać na tym poziomie, musimy dostarczać kolejne dawki kofeiny.

Kawa za kawą… i co wtedy?

Instytut Żywności i Żywienia, powołując się na liczne badania, deklaruje, że umiarkowane spożycie kofeiny nie wykazuje wyraźnego związku z jakimkolwiek zagrożeniem dla zdrowia. Przy czym „umiarkowanie” definiuje jako 300 mg kofeiny dziennie. Jest to ilość zawarta w dwóch, trzech kawach – w zależności m.in. od kawy i sposobu parzenia.

Jednocześnie wskazuje na zagrożenia płynące ze spożywania kofeiny, takie jak uzależnienie od tej substancji, ryzyko wystąpienia chorób serca, zwiększenie ryzyka zachorowań na choroby nowotworowe i negatywny wpływ na gospodarkę wapniem w organizmie powodujący zwiększenie ryzyka wystąpienia osteoporozy. Kofeina powoduje nadpobudliwość, uczucie niepokoju, przyspieszony oddech. Długotrwałe spożywanie wywoła rozdrażnienie, bóle głowy i nudności. Przedawkowanie kofeiny to naprawdę nieprzyjemna sprawa…

Wniosek z tego jest taki, że jedna mała czarna krzywdy nikomu nie wyrządzi. Ale jeśli zrobimy sobie z kawy panaceum na niską aktywność, to wpadniemy w błędne koło, a organizm w pewnym momencie powie nam „dziękuję, wysiadam”. Żeby uniknąć szkodliwego wpływu kofeiny, powinniśmy zredukować jej ilość i nie zaczynać dnia od kawy.

Czym zastąpić poranną kawę?

Zamiast gwałtownie wprowadzać się w stan aktywności, lepiej łagodnie przygotuj organizm do wyzwań nadchodzącego dnia. Po przebudzeniu wypij szklankę ciepłej wody z odrobiną soku z cytryny i imbiru. Taki napój delikatnie pobudza organizm do działania, subtelnie stymuluje układ pokarmowy, poprawiając perystaltykę jelit i zwiększając produkcję żółci. W przeciwieństwie do kawy nie odwadnia, lecz nawadnia, przez co pozytywnie wpływa na samopoczucie. Ciepła woda i imbir rozgrzewają i pobudzają, cytryna orzeźwia i koi układ nerwowy. Dodatkowo cytryna alkalizuje organizm, a więc przeciwdziała zakwaszeniu, którego źródłem są głównie mięso i wędliny, cukier i produkty zawierające cukier, biała mąka pszenna i produkty z niej wytwarzane oraz kawa.

Jeśli więc odczuwasz chroniczne zmęczenie, masz migreny, bóle głowy, cierpisz z powodu złego samopoczucia, a jednocześnie nie jesteś w stanie wskazać bezpośredniej przyczyny tych dolegliwości, zastanów się, czy twój organizm nie jest zakwaszony – zrezygnuj z produktów kwasotwórczych lub je ogranicz i zaczynaj dzień od ciepłej wody z cytryną.

A jeśli nadal nie jesteś przekonana do tego pomysłu, podejmij wyzwanie. Przez tydzień pij rano ciepłą wodę z odrobiną cytryny. Możesz również dodać imbir. Nie zapomnij o pożywnym śniadaniu na bazie węglowodanów złożonych, owoców i warzyw. Postaw na poranną jogę. Pierwszą kawę wypij mniej więcej trzy godziny po przebudzeniu. Wówczas następuje naturalny spadek kortyzolu. Więcej podpowiedzi znajdziesz także tutaj. To co, pora zmienić poranne rytuały?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kawa / istockphoto.com

Kawa i cholesterol. Koniec z espresso i „sypaną”?

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

Przewodnik dla kawoszy: syphon

Przewodnik dla kawoszy: syphon

Kawa / unsplash.com

Kawa pita codziennie? Zobacz, jak mała czarna wpływa na twój organizm

Przewodnik dla kawoszy: drip

Przewodnik dla kawoszy: jak zrobić drip?

Lubisz pić kawę? Sprawdź, która z nich jest najzdrowsza!

Zielona kawa - skuteczna pomoc w odchudzaniu. Właściwości i skutki uboczne.

Zielona kawa – skuteczna pomoc w odchudzaniu. Właściwości i skutki uboczne.

Unsplash

Kawa i drzemka – genialny duet!

istockphoto.com

Co zamiast kawy? Naturalne (i zdrowe) zamienniki!

kawa

Kawa z kakao – najlepszy dopalacz dla mózgu

Zielona herbata w ciąży

Zielona herbata w ciąży. Pić czy nie pić?

d3sign/gettyimages.com

Pijesz kawę w upalny dzień? Sprawdź, czy warto. Lekarka Miriam Staier obala mit z 1928 roku

Kawa i cukrzyca – przyjaciele czy wrogowie?

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

Za walkę z PMSem wzięli się giganci czyli o kobiecym okresie w nowym programie „Pogromcy medycznych mitów”. TVN wie, jak robić mądrą rozrywkę

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Czy orgaznim może nie tolerować kawy?

O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy

„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka

Nie przesadź z małą czarną! Sprawdź, jakie są objawy przedawkowania kawy

kobieta ze zgagą

Zgaga – przyczyny powstawania. Oto 5 sytuacji gwarantujących palenie w przełyku

Jesteś już po dwóch kawach i wciąż zasypiasz na stojąco? Poznaj 5 energetycznych zamienników „małej czarnej”

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Czy można pić kawę podczas… ?

Czy można pić kawę podczas… ? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.