Przejdź do treści

Poranna kawa – słaby wybór. Kofeina to mała kłamczucha!

Poranna kawa – słaby wybór
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta je hamburgera
GIS wycofał popularne produkty gotowe do spożycia. Powodem jest obecność bakterii wywołującej listeriozę
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie

Gdy dźwięk budzika wypełnia sypialnię, ociągasz się, ale wstajesz i… sięgasz po kawę. Małą czarną, dużą, z mlekiem, słodką, gorzką – co kto lubi. Byle gorącą i z kofeiną. Na pobudzenie. Czy to na pewno dobry ruch?

Panuje przekonanie, że kawa pobudza i poprawia koncentrację. Filiżanka tego magicznego płynu z rana daje nam ponoć energię do działania. Nie zastanawialiście się nigdy, dlaczego po mniej więcej dwóch godzinach po jej wypiciu znów czujecie spadek formy i sięgacie po kolejną kawę albo coś słodkiego? Przyjrzyjmy się kawie uważnie i prześledźmy proces jej działania.

Kofeina – ty kłamczucho!

Kofeina zawarta w kawie bardzo szybko wchłania się do przewodu pokarmowego i już po 20 minutach osiąga maksymalne stężenie we krwi. Gwałtownie zwiększa poziom serotoniny i dlatego po wypiciu małej czarnej możemy zaobserwować u siebie uczucie szczęścia.

Jak wynika z badań japońskiego zespołu z National Institute of Advanced Industrial Science, po wypiciu kawy wzrasta również poziom adrenaliny – podnosi się ciśnienie, naczynia krwionośne się rozszerzają. To moment, w którym odczuwamy pobudzenie, jesteśmy wydajniejsi, pracujemy skuteczniej, lepiej myślimy. To jednak tylko część faktów.

Naukowcy z The Johns Hopkins University School of Medicine dowodzą, że odczuwanie pozytywnych emocji po wypiciu kawy jest jedynie krótkotrwałym stanem euforii po zażyciu kofeiny. W niedługim czasie po wypiciu kawy następuje spadek serotoniny i adrenaliny do normalnego poziomu i jedynym sposobem, aby znów wprowadzić się w stan oczekiwanej aktywności, efektywności i pobudzenia, jest ponowne wypicie kawy. Wypijając kawę z samego rana, w nienaturalny sposób, szybko doprowadzamy organizm do wysokiego poziomu aktywności i aby pozostać na tym poziomie, musimy dostarczać kolejne dawki kofeiny.

Kawa za kawą… i co wtedy?

Instytut Żywności i Żywienia, powołując się na liczne badania, deklaruje, że umiarkowane spożycie kofeiny nie wykazuje wyraźnego związku z jakimkolwiek zagrożeniem dla zdrowia. Przy czym „umiarkowanie” definiuje jako 300 mg kofeiny dziennie. Jest to ilość zawarta w dwóch, trzech kawach – w zależności m.in. od kawy i sposobu parzenia.

Jednocześnie wskazuje na zagrożenia płynące ze spożywania kofeiny, takie jak uzależnienie od tej substancji, ryzyko wystąpienia chorób serca, zwiększenie ryzyka zachorowań na choroby nowotworowe i negatywny wpływ na gospodarkę wapniem w organizmie powodujący zwiększenie ryzyka wystąpienia osteoporozy. Kofeina powoduje nadpobudliwość, uczucie niepokoju, przyspieszony oddech. Długotrwałe spożywanie wywoła rozdrażnienie, bóle głowy i nudności. Przedawkowanie kofeiny to naprawdę nieprzyjemna sprawa…

Wniosek z tego jest taki, że jedna mała czarna krzywdy nikomu nie wyrządzi. Ale jeśli zrobimy sobie z kawy panaceum na niską aktywność, to wpadniemy w błędne koło, a organizm w pewnym momencie powie nam „dziękuję, wysiadam”. Żeby uniknąć szkodliwego wpływu kofeiny, powinniśmy zredukować jej ilość i nie zaczynać dnia od kawy.

Czym zastąpić poranną kawę?

Zamiast gwałtownie wprowadzać się w stan aktywności, lepiej łagodnie przygotuj organizm do wyzwań nadchodzącego dnia. Po przebudzeniu wypij szklankę ciepłej wody z odrobiną soku z cytryny i imbiru. Taki napój delikatnie pobudza organizm do działania, subtelnie stymuluje układ pokarmowy, poprawiając perystaltykę jelit i zwiększając produkcję żółci. W przeciwieństwie do kawy nie odwadnia, lecz nawadnia, przez co pozytywnie wpływa na samopoczucie. Ciepła woda i imbir rozgrzewają i pobudzają, cytryna orzeźwia i koi układ nerwowy. Dodatkowo cytryna alkalizuje organizm, a więc przeciwdziała zakwaszeniu, którego źródłem są głównie mięso i wędliny, cukier i produkty zawierające cukier, biała mąka pszenna i produkty z niej wytwarzane oraz kawa.

Jeśli więc odczuwasz chroniczne zmęczenie, masz migreny, bóle głowy, cierpisz z powodu złego samopoczucia, a jednocześnie nie jesteś w stanie wskazać bezpośredniej przyczyny tych dolegliwości, zastanów się, czy twój organizm nie jest zakwaszony – zrezygnuj z produktów kwasotwórczych lub je ogranicz i zaczynaj dzień od ciepłej wody z cytryną.

A jeśli nadal nie jesteś przekonana do tego pomysłu, podejmij wyzwanie. Przez tydzień pij rano ciepłą wodę z odrobiną cytryny. Możesz również dodać imbir. Nie zapomnij o pożywnym śniadaniu na bazie węglowodanów złożonych, owoców i warzyw. Postaw na poranną jogę. Pierwszą kawę wypij mniej więcej trzy godziny po przebudzeniu. Wówczas następuje naturalny spadek kortyzolu. Więcej podpowiedzi znajdziesz także tutaj. To co, pora zmienić poranne rytuały?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Boisz się demencji na starość? Jest rozwiązanie: pij kawę

Kawa pomaga w trawieniu i w walce z jego zaburzeniami?

Jak pozbyć się kofeiny z organizmu? Mamy kilka wskazówek

Kawa może pozytywnie wpływać na nasz organizm. Musisz tylko ją odpowiednio parzyć

Małgorzata Rozenek-Majdan

Małgorzata Rozenek-Majdan prosi internautów o pomoc. Odpowiedzi na pytanie udzieliła jej znana promotorka karmienia piersią

Czujesz niepokój, nie możesz spać? To może znaczyć, że pijesz za dużo kawy

Kawa z cytryną/iStockphoto

Picie kawy z cytryną ma wiele korzyści? Warto przekonywać się do tego smaku? Niekoniecznie

Kolagen jest czymś, czego potrzebujemy, ale czy warto dodawać go do kawy?

Czy możemy pić kawę w czasie choroby? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista

Kawa to remedium na problemy trawienne? Badania nie są jednoznaczne, ale coś w tym jest

Kawa jest nie tylko smaczna, ale ma dobry wpływ na nasz organizm. To udowodnione

Kawa sprawia, że czujesz się senna? Przeczytaj, dlaczego tak się dzieje

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Kawę warto pić przed treningiem

Kiedy najlepiej pić kawę? Rano, przed treningiem? Sprawdzamy

Kawa a to, kiedy ją pijemy - ma znaczenie?

Zaczynasz dzień od filiżanki kawy? Sprawdź, jak wpływa to na twój organizm

Kawa – przed czy po treningu? Odpowiada ekspertka

Kawa w filiżance

Kawa z mlekiem, espresso, kuloodporna? Jeśli zdrowa, to bez dodatków

Justyna Mizera / arch. Justyna Mizera

Kawa jest zdrowa. Pod warunkiem, że nie jest to kawa po turecku

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie, zamiast pobudzać

Yerba mate vs. kawa

Yerba mate vs. kawa

Najlepsza pora na kawę to…

Najlepsza pora w ciągu dnia na kawę to…

Kawowa mitologia

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

nalewanie kawy do kubka

Kawa i jej wpływ na zdrowie. Poznaj wszystkie zalety picia kawy

kawa

Kawa ma ważne oznaczenia na opakowaniach. O czym nas informują i dlaczego powinnyśmy zwracać na nie uwagę?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę