Przejdź do treści

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
badanie krwii
Jakie badania powinnaś wykonywać na czczo?
Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe
5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie
Płacząca dziewczyna na rękach mamy
Czy usuwanie migdałków obniża odporność? Jakie są alternatywy dla tego zabiegu? Odpowiada lekarz
Decyzja o ciąży / istockphoto
„Aborcja Bez Granic” będzie zapewniać porady oraz wsparcie kobietom potrzebującym aborcji. To międzynarodowa inicjatywa

Można tę szarówę przeczekać w nadziei, że samo minie. A można też banalnie prostymi sposobami poprawić sobie nastrój. Nie zaszkodzi, a pomóc może. Oto sprawdzone sposoby na jesienną chandrę.

Krótki dzień, długa noc, na termometrze niewiele powyżej zera. To sprawia, że zamiast ruszać się w plenerze czy z spotykać z przyjaciółmi, siedzisz pod kocem. A zły nastrój wypędzasz jedzeniem. Jak wiadomo, mniej ruchu, mniej światła i więcej słodyczy to najlepsze zaproszenie dla sezonowej depresji. Jeśli nie chcesz spędzać najbliższych tygodni w jej towarzystwie, poznaj kilka trików, które mogą poprawić nastrój. I odprawić jesienną depresję, zanim się na dobre rozgości pod twoim kocem.

1. Ogranicz napoje gazowane

Nie widzisz związku między psychicznym samopoczuciem a bąbelkowymi napojami? Błąd. Jeśli wypijasz ponad cztery puszki napojów gazowanych (także owocowych, nie tylko tych typu cola), ryzyko, że w przyszłości zachorujesz na depresję, wzrasta o 30 procent! Udowodnili to naukowcy pod kierownictwem doktora Honglei Chena z Amerykańskiej Akademii Neurologicznej, którzy przebadali ponad 250 tys. osób.

W latach 1995‒96 notowali, jakie napoje pili ochotnicy, by dziesięć lat później sprawdzić, czy występują u nich jakiekolwiek symptomy depresji i obniżonego nastroju. W trakcie badania okazało się, że ryzyko zachorowania na depresję wzrasta jeszcze bardziej, gdy zamiast tradycyjnego słodzonego napoju gazowanego pije się go w wersji light. Za to mamy świetne wieści dla wielbicieli kawy ‒ amerykańscy badacze przy okazji odkryli, że prawdopodobieństwo wystąpienia depresji u kawoszy jest 10 procent niższe niż u osób, które nie piją ani kawy, ani napojów gazowanych.

2. Pomagaj innym

Angażując się w działalność charytatywną, wolontariat lub nawet będąc miłym i uprzejmym na co dzień, zyskasz lepsze samopoczucie. Amerykański psycholog społeczny Robert Cialdini nazwał ten mechanizm „redukcją negatywnego stanu emocjonalnego”. To oznacza, że angażując się w pomoc innym, pozbywamy się własnego uczucia smutku i przygnębienia. Zatem gdy wokół ciemno, zimno i do wiosny daleko, uśmiechaj się do ludzi, praw komplementy koleżankom, pomagaj sąsiadom i wyświadczaj przysługi znajomym i nieznajomym. Przekonaj się, jak to działa!

3. Rozmawiaj ze… sobą

Zły nastrój sprzyja rozpamiętywaniu błędów, katastroficznym myślom i kreśleniu czarnych scenariuszy, a to sprawia, że samopoczucie jest jeszcze gorsze. Psycholodzy behawioralni uważają, że należy wtedy zrobić wszystko, by rozproszyć lub przekierować negatywne myśli. Jeśli pasjonująca lektura czy ciekawy film to za mało, prowadź ze sobą wewnętrzny dialog. Gdy dopada cię myśl typu: „Jestem zerem, nic mi się nie udaje i szef sądzi, że nie znam się na swojej pracy, a koledzy mają mnie za nieuka”, zapytaj siebie: „Skąd ten pomysł, jakie są na to dowody, czy ktoś mi coś takiego powiedział?”. Dzięki temu zdasz sobie sprawę, że twoje przemyślenia nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Sprawdź, jak zmieni się twoje samopoczucie, gdy przestaniesz się zamartwiać. Zdziwisz się.

4. Wypędź smutek medytacją

Specyficzną formą wewnętrznego dialogu i porządkowania myśli jest też medytacja. Nie musisz zostać buddystą, by zacząć medytować. Amerykańscy badacze zaobserwowali, że codzienna medytacja zmniejsza objawy niepokoju i depresji. Szczególnie polecana jest tzw. medytacja uważności ‒ technika, która uczy akceptować swoje uczucia i myśli bez ich osądzania, rozluźnia ciało i odstresowuje. Najlepiej poświęcać na nią 45 minut dziennie, ale zacząć można już od 5‒10 minut. Medytacja okazała się na tyle skutecznym „antydepresantem”, że brytyjska służba zdrowia traktuje ją jako jedną z refundowanych terapii dla pacjentów z depresją. Nie wiesz, jak zacząć? Oto 12 wskazówek do medytacji.

5. Zmień repertuar

Muzyka! Zmniejsza lęk i depresję, poprawia humor i samoocenę. Muzykoterapię już od dawna stosuje się w leczeniu nerwic, zaburzeń psychosomatycznych i psychicznych. Czego należy słuchać na poprawę nastroju? Raczej spokojnych melodyjnych utworów, takich, które relaksują, a nie drażnią. Sprawdzi się spokojna i niezbyt głośna muzyka klasyczna. Doświadczenia prowadzone przez meksykańskich naukowców z Uniwersytetu Oaxaca pokazują, że niektóre utwory barokowe oraz dzieła Mozarta korzystnie wpływają na pacjentów z depresją. Słuchanie muzyki zwiększa poziom dopaminy, której chorzy na depresję zwykle mają za mało. Ten neuroprzekaźnik odpowiada m.in. za procesy związane z motywacją do działania. Może następnym razem, gdy będziesz mieć problem, żeby zebrać się w sobie, włącz np. „Czarodziejski flet”.

6. Zaadoptuj zwierzę!

Najlepiej psa lub kota ze schroniska. Nie dość, że pomożesz bezdomnemu zwierzęciu, to jeszcze skorzystasz na jego antydepresyjnym, terapeutycznym wpływie. Felinoterapia, czyli po prostu przebywanie w obecności kota i opieka nad nim, jest popularną techniką zooterapii w krajach skandynawskich, a jej poprawiające samopoczucie działanie udowodniono naukowo. Głaskanie kota uspokaja, mruczenie zmniejsza rozdrażnienie, a codzienne przebywanie z kotem uczy szacunku dla jednostki, delikatności i wyrażania emocji.

Natomiast pies w domu pomaga przełamać lęk i nieśmiałość, a także podnosi poczucie własnej wartości. Niektórzy badacze uważają nawet, że przyjaźń z psem ma podobny wpływ na psychikę jak… prozak! Obecność zwierzęcia łagodzi stany depresyjne. Poza tym posiadanie psa dyscyplinuje, a codzienne spacery wzmacniają odporność i poprawiają kondycję fizyczną – co przydaje się przez cały rok. Jeśli nie masz warunków do mieszkania z psem lub kotem, spraw sobie chociaż… rybki. Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Pensylwańskiego udowodnili, że obserwowanie rybek w akwarium łagodzi lęk, wycisza i relaksuje.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Paulina Smaszcz-Kurzajewska / Instagram

Paulina Smaszcz-Kurzajewska: Szczyt depresji? Kiedy wszyscy mówią co masz robić i jak żyć, a Ty słuchasz i nie wiesz o co im chodzi, bo przecież nie masz nawet siły oddychać i być

Dysmorfofobia / istock

„Ludzie z zewnątrz mogą myśleć, że to są błahe rzeczy. A były takie momenty, że naprawdę chciałam skoczyć pod metro…” – mówi 30-letnia Alina, cierpiąca na dysmorfofobię

mężczyzna z dzieckiem

Nie tylko kobiety mają baby blues. Jak wygląda smutek poporodowy u mężczyzn?

ludzie w maskach

Masz problem z byciem sobą? Psycholodzy tłumaczą dlaczego, sama sobie szkodzisz

7 kroków by pokonać atak paniki

7 kroków by pokonać atak paniki. Jak się zachować, kiedy spotyka dziecko albo kogoś bliskiego?

zegar

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Depresja ciążowa – jak ją rozpoznać? Jak leczyć? Odpowiada psychiatra Natalia Olejnik

Neurotyzm — kim jest człowiek neurotyczny i jak funkcjonuje?

Neurotyzm – kim jest człowiek neurotyczny i jak funkcjonuje?

Chłopiec lezy na oparciu kanapy. Na kanapie lezy tablet. Chłopiec wygląda na znudzonego i bez sił

Nie posądzaj swojego dziecka o lenistwo. To może być depresja! Ostrzega psycholożka Ewa Sękowska-Molga

Co to jest test Becka?

Co to jest test Becka?

ChAD — przyczyny, objawy, leczenie

ChAD (choroba afektywna dwubiegunowa) – przyczyny, objawy, leczenie

Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Katarzyna Miller o toksycznym szefie: zostawi nas w złym stanie, żebyśmy się potem musieli pozbierać łyżeczką do kupy

męska depresja

Męska depresja. Inna niż kobieca?

Głusi bardzo często są odbierani jako nadmiernie ekspresyjni, a wręcz agresywni

„Głusi bardzo często są odbierani jako nadmiernie ekspresyjni, a wręcz agresywni” – mówi Anna Gronowska-Karolkiewicz, pierwsza w Polsce niesłysząca psycholożka

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków!

Neurotyzm — czym jest ten typ osobowości?

Neurotyzm – czym jest ten typ osobowości?

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon

Billie Eilish

Billie Eilish: Ludzie pytają jak jest być mną. Stary, nikt mnie nie przygotował na odczuwanie czegokolwiek

Danie z łososiem

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

kobieta robiąca selfie, oświetlona na żółto

Jak rozpoznać narcyza? Sprawdź, co mówią psychologowie

Jakie są przyczyny i metody leczenia apati?

Jakie są przyczyny i metody leczenia apatii?

Leczenie elektrowstrząsami - skuteczna czy drastyczna forma terapii?

Elektrowstrząsy – skuteczne leczenie depresji?

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Depresja u dzieci

„Człowiek, aby się rozwijać, potrzebuje wyzwań adekwatnych do wieku. Jeśli rodzice takich wyzwań nie stawiają, wychowują człowieka podatnego na zaburzenia emocjonalne” – mówi dr Lidia Popek o depresji wśród dzieci

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.