Przejdź do treści

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta na kanapie
6 prostych patentów na przeziębienie
Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem
Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis
Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego
kobieta robiąca selfie, oświetlona na żółto
Jak rozpoznać narcyza? Sprawdź, co mówią psychologowie
Bezglutenowe kluseczki z dyni na jesienny obiad. Wypróbuj ten przepis!

Można tę szarówę przeczekać w nadziei, że samo minie. A można też banalnie prostymi sposobami poprawić sobie nastrój. Nie zaszkodzi, a pomóc może. Oto sprawdzone sposoby na jesienną chandrę.

Krótki dzień, długa noc, na termometrze niewiele powyżej zera. To sprawia, że zamiast ruszać się w plenerze czy z spotykać z przyjaciółmi, siedzisz pod kocem. A zły nastrój wypędzasz jedzeniem. Jak wiadomo, mniej ruchu, mniej światła i więcej słodyczy to najlepsze zaproszenie dla sezonowej depresji. Jeśli nie chcesz spędzać najbliższych tygodni w jej towarzystwie, poznaj kilka trików, które mogą poprawić nastrój. I odprawić jesienną depresję, zanim się na dobre rozgości pod twoim kocem.

1. Ogranicz napoje gazowane

Nie widzisz związku między psychicznym samopoczuciem a bąbelkowymi napojami? Błąd. Jeśli wypijasz ponad cztery puszki napojów gazowanych (także owocowych, nie tylko tych typu cola), ryzyko, że w przyszłości zachorujesz na depresję, wzrasta o 30 procent! Udowodnili to naukowcy pod kierownictwem doktora Honglei Chena z Amerykańskiej Akademii Neurologicznej, którzy przebadali ponad 250 tys. osób.

W latach 1995‒96 notowali, jakie napoje pili ochotnicy, by dziesięć lat później sprawdzić, czy występują u nich jakiekolwiek symptomy depresji i obniżonego nastroju. W trakcie badania okazało się, że ryzyko zachorowania na depresję wzrasta jeszcze bardziej, gdy zamiast tradycyjnego słodzonego napoju gazowanego pije się go w wersji light. Za to mamy świetne wieści dla wielbicieli kawy ‒ amerykańscy badacze przy okazji odkryli, że prawdopodobieństwo wystąpienia depresji u kawoszy jest 10 procent niższe niż u osób, które nie piją ani kawy, ani napojów gazowanych.

2. Pomagaj innym

Angażując się w działalność charytatywną, wolontariat lub nawet będąc miłym i uprzejmym na co dzień, zyskasz lepsze samopoczucie. Amerykański psycholog społeczny Robert Cialdini nazwał ten mechanizm „redukcją negatywnego stanu emocjonalnego”. To oznacza, że angażując się w pomoc innym, pozbywamy się własnego uczucia smutku i przygnębienia. Zatem gdy wokół ciemno, zimno i do wiosny daleko, uśmiechaj się do ludzi, praw komplementy koleżankom, pomagaj sąsiadom i wyświadczaj przysługi znajomym i nieznajomym. Przekonaj się, jak to działa!

3. Rozmawiaj ze… sobą

Zły nastrój sprzyja rozpamiętywaniu błędów, katastroficznym myślom i kreśleniu czarnych scenariuszy, a to sprawia, że samopoczucie jest jeszcze gorsze. Psycholodzy behawioralni uważają, że należy wtedy zrobić wszystko, by rozproszyć lub przekierować negatywne myśli. Jeśli pasjonująca lektura czy ciekawy film to za mało, prowadź ze sobą wewnętrzny dialog. Gdy dopada cię myśl typu: „Jestem zerem, nic mi się nie udaje i szef sądzi, że nie znam się na swojej pracy, a koledzy mają mnie za nieuka”, zapytaj siebie: „Skąd ten pomysł, jakie są na to dowody, czy ktoś mi coś takiego powiedział?”. Dzięki temu zdasz sobie sprawę, że twoje przemyślenia nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Sprawdź, jak zmieni się twoje samopoczucie, gdy przestaniesz się zamartwiać. Zdziwisz się.

4. Wypędź smutek medytacją

Specyficzną formą wewnętrznego dialogu i porządkowania myśli jest też medytacja. Nie musisz zostać buddystą, by zacząć medytować. Amerykańscy badacze zaobserwowali, że codzienna medytacja zmniejsza objawy niepokoju i depresji. Szczególnie polecana jest tzw. medytacja uważności ‒ technika, która uczy akceptować swoje uczucia i myśli bez ich osądzania, rozluźnia ciało i odstresowuje. Najlepiej poświęcać na nią 45 minut dziennie, ale zacząć można już od 5‒10 minut. Medytacja okazała się na tyle skutecznym „antydepresantem”, że brytyjska służba zdrowia traktuje ją jako jedną z refundowanych terapii dla pacjentów z depresją. Nie wiesz, jak zacząć? Oto 12 wskazówek do medytacji.

5. Zmień repertuar

Muzyka! Zmniejsza lęk i depresję, poprawia humor i samoocenę. Muzykoterapię już od dawna stosuje się w leczeniu nerwic, zaburzeń psychosomatycznych i psychicznych. Czego należy słuchać na poprawę nastroju? Raczej spokojnych melodyjnych utworów, takich, które relaksują, a nie drażnią. Sprawdzi się spokojna i niezbyt głośna muzyka klasyczna. Doświadczenia prowadzone przez meksykańskich naukowców z Uniwersytetu Oaxaca pokazują, że niektóre utwory barokowe oraz dzieła Mozarta korzystnie wpływają na pacjentów z depresją. Słuchanie muzyki zwiększa poziom dopaminy, której chorzy na depresję zwykle mają za mało. Ten neuroprzekaźnik odpowiada m.in. za procesy związane z motywacją do działania. Może następnym razem, gdy będziesz mieć problem, żeby zebrać się w sobie, włącz np. „Czarodziejski flet”.

6. Zaadoptuj zwierzę!

Najlepiej psa lub kota ze schroniska. Nie dość, że pomożesz bezdomnemu zwierzęciu, to jeszcze skorzystasz na jego antydepresyjnym, terapeutycznym wpływie. Felinoterapia, czyli po prostu przebywanie w obecności kota i opieka nad nim, jest popularną techniką zooterapii w krajach skandynawskich, a jej poprawiające samopoczucie działanie udowodniono naukowo. Głaskanie kota uspokaja, mruczenie zmniejsza rozdrażnienie, a codzienne przebywanie z kotem uczy szacunku dla jednostki, delikatności i wyrażania emocji.

Natomiast pies w domu pomaga przełamać lęk i nieśmiałość, a także podnosi poczucie własnej wartości. Niektórzy badacze uważają nawet, że przyjaźń z psem ma podobny wpływ na psychikę jak… prozak! Obecność zwierzęcia łagodzi stany depresyjne. Poza tym posiadanie psa dyscyplinuje, a codzienne spacery wzmacniają odporność i poprawiają kondycję fizyczną – co przydaje się przez cały rok. Jeśli nie masz warunków do mieszkania z psem lub kotem, spraw sobie chociaż… rybki. Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Pensylwańskiego udowodnili, że obserwowanie rybek w akwarium łagodzi lęk, wycisza i relaksuje.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Depresja u dzieci

„Człowiek, aby się rozwijać, potrzebuje wyzwań adekwatnych do wieku. Jeśli rodzice takich wyzwań nie stawiają, wychowują człowieka podatnego na zaburzenia emocjonalne” – mówi dr Lidia Popek o depresji wśród dzieci

ADHD

„Dorośli z ADHD, po diagnozie i włączeniu leczenia, lepiej się czują i funkcjonują, uwalniają się od niesprawiedliwych etykiet i mogą odbudowywać poczucie swojej wartości” – mówi dr Paweł Brudkiewicz o ADHD u dorosłych

Depresja / gettyimages.com

Lek. Dawid Ciemięga o depresji: Tu nie zadziała leczenie Beaty Pawlikowskiej, która twierdzi, że na depresję dobry jest spacer. Tu nie zadziałają ziemniaki pani Rozenek

„Często kobiety są przekonane, że seks trzeba uprawiać, powinny się poświęcić, aby sprawić mężczyźnie przyjemność” – seksuolog dr Daniel Cysarz mówi o poseksualnej depresji

5 sposobów na jesienną depresję

istockphoto.com

Co 40 sekund na świecie ktoś odbiera sobie życie. Jak zareagować, gdy ktoś powie, że chce się zabić?

Jeszcze chandra czy już depresja?

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

Piątek 13-ego przysparza ci zmartwień? Nie przejmuj się tym, na co nie masz wpływu!

Smoczek – czy twoje dziecko na pewno go potrzebuje? Pyta psycholożka

„Rezygnacja z foliówek czy segregowanie śmieci są bardzo ważne, ale moim zdaniem nie uratują naszego świata” – mówi Ryszard Kulik doktor psychologii. Jak radzić sobie z depresją klimatyczną?

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Zwalcz negatywne przekonania!

Świadomy sen – nocna kontrola

Powiedz „TAK!” asertywności

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

balon

„Wizyta u psychiatry nie boli”. Trycholog Magdalena Kania o tym, jak ważne w procesie leczenia jest zadbanie o psychikę

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Nike

Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Nie uciekaj od smutku

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Chora trzustka – gdzie boli? Przyczyny i objawy chorób trzustki

grupy inwalidzkie - człowiek na wózku inwalidzkim

Grupy inwalidzkie – rodzaje i przywileje. Dlaczego już nie nadaje się grup inwalidzkich?