Przejdź do treści

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
grzyby
Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia
kobieta z długimi włosami
Skrzyp na włosy – efekty. A może pokrzywa na włosy?
Ruth Bader Ginsburg
Sędzia Ruth Bader Ginsburg nie żyje. Ikona feminizmu i jedna z najbardziej wpływowych kobiet miała 87 lat
Maffashion pokazuje brzuch po porodzie
Maffasion o swoim brzuchu tydzień po porodzie: Nie mam kompleksu swojego ciała. To ciało urodziło małego człowieka. To jest moc!
szczupła dziewczyna
Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Można tę szarówę przeczekać w nadziei, że samo minie. A można też banalnie prostymi sposobami poprawić sobie nastrój. Nie zaszkodzi, a pomóc może. Oto sprawdzone sposoby na jesienną chandrę.

Krótki dzień, długa noc, na termometrze niewiele powyżej zera. To sprawia, że zamiast ruszać się w plenerze czy z spotykać z przyjaciółmi, siedzisz pod kocem. A zły nastrój wypędzasz jedzeniem. Jak wiadomo, mniej ruchu, mniej światła i więcej słodyczy to najlepsze zaproszenie dla sezonowej depresji. Jeśli nie chcesz spędzać najbliższych tygodni w jej towarzystwie, poznaj kilka trików, które mogą poprawić nastrój. I odprawić jesienną depresję, zanim się na dobre rozgości pod twoim kocem.

1. Ogranicz napoje gazowane

Nie widzisz związku między psychicznym samopoczuciem a bąbelkowymi napojami? Błąd. Jeśli wypijasz ponad cztery puszki napojów gazowanych (także owocowych, nie tylko tych typu cola), ryzyko, że w przyszłości zachorujesz na depresję, wzrasta o 30 procent! Udowodnili to naukowcy pod kierownictwem doktora Honglei Chena z Amerykańskiej Akademii Neurologicznej, którzy przebadali ponad 250 tys. osób.

W latach 1995‒96 notowali, jakie napoje pili ochotnicy, by dziesięć lat później sprawdzić, czy występują u nich jakiekolwiek symptomy depresji i obniżonego nastroju. W trakcie badania okazało się, że ryzyko zachorowania na depresję wzrasta jeszcze bardziej, gdy zamiast tradycyjnego słodzonego napoju gazowanego pije się go w wersji light. Za to mamy świetne wieści dla wielbicieli kawy ‒ amerykańscy badacze przy okazji odkryli, że prawdopodobieństwo wystąpienia depresji u kawoszy jest 10 procent niższe niż u osób, które nie piją ani kawy, ani napojów gazowanych.

2. Pomagaj innym

Angażując się w działalność charytatywną, wolontariat lub nawet będąc miłym i uprzejmym na co dzień, zyskasz lepsze samopoczucie. Amerykański psycholog społeczny Robert Cialdini nazwał ten mechanizm „redukcją negatywnego stanu emocjonalnego”. To oznacza, że angażując się w pomoc innym, pozbywamy się własnego uczucia smutku i przygnębienia. Zatem gdy wokół ciemno, zimno i do wiosny daleko, uśmiechaj się do ludzi, praw komplementy koleżankom, pomagaj sąsiadom i wyświadczaj przysługi znajomym i nieznajomym. Przekonaj się, jak to działa!

3. Rozmawiaj ze… sobą

Zły nastrój sprzyja rozpamiętywaniu błędów, katastroficznym myślom i kreśleniu czarnych scenariuszy, a to sprawia, że samopoczucie jest jeszcze gorsze. Psycholodzy behawioralni uważają, że należy wtedy zrobić wszystko, by rozproszyć lub przekierować negatywne myśli. Jeśli pasjonująca lektura czy ciekawy film to za mało, prowadź ze sobą wewnętrzny dialog. Gdy dopada cię myśl typu: „Jestem zerem, nic mi się nie udaje i szef sądzi, że nie znam się na swojej pracy, a koledzy mają mnie za nieuka”, zapytaj siebie: „Skąd ten pomysł, jakie są na to dowody, czy ktoś mi coś takiego powiedział?”. Dzięki temu zdasz sobie sprawę, że twoje przemyślenia nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Sprawdź, jak zmieni się twoje samopoczucie, gdy przestaniesz się zamartwiać. Zdziwisz się.

4. Wypędź smutek medytacją

Specyficzną formą wewnętrznego dialogu i porządkowania myśli jest też medytacja. Nie musisz zostać buddystą, by zacząć medytować. Amerykańscy badacze zaobserwowali, że codzienna medytacja zmniejsza objawy niepokoju i depresji. Szczególnie polecana jest tzw. medytacja uważności ‒ technika, która uczy akceptować swoje uczucia i myśli bez ich osądzania, rozluźnia ciało i odstresowuje. Najlepiej poświęcać na nią 45 minut dziennie, ale zacząć można już od 5‒10 minut. Medytacja okazała się na tyle skutecznym „antydepresantem”, że brytyjska służba zdrowia traktuje ją jako jedną z refundowanych terapii dla pacjentów z depresją. Nie wiesz, jak zacząć? Oto 12 wskazówek do medytacji.

5. Zmień repertuar

Muzyka! Zmniejsza lęk i depresję, poprawia humor i samoocenę. Muzykoterapię już od dawna stosuje się w leczeniu nerwic, zaburzeń psychosomatycznych i psychicznych. Czego należy słuchać na poprawę nastroju? Raczej spokojnych melodyjnych utworów, takich, które relaksują, a nie drażnią. Sprawdzi się spokojna i niezbyt głośna muzyka klasyczna. Doświadczenia prowadzone przez meksykańskich naukowców z Uniwersytetu Oaxaca pokazują, że niektóre utwory barokowe oraz dzieła Mozarta korzystnie wpływają na pacjentów z depresją. Słuchanie muzyki zwiększa poziom dopaminy, której chorzy na depresję zwykle mają za mało. Ten neuroprzekaźnik odpowiada m.in. za procesy związane z motywacją do działania. Może następnym razem, gdy będziesz mieć problem, żeby zebrać się w sobie, włącz np. „Czarodziejski flet”.

6. Zaadoptuj zwierzę!

Najlepiej psa lub kota ze schroniska. Nie dość, że pomożesz bezdomnemu zwierzęciu, to jeszcze skorzystasz na jego antydepresyjnym, terapeutycznym wpływie. Felinoterapia, czyli po prostu przebywanie w obecności kota i opieka nad nim, jest popularną techniką zooterapii w krajach skandynawskich, a jej poprawiające samopoczucie działanie udowodniono naukowo. Głaskanie kota uspokaja, mruczenie zmniejsza rozdrażnienie, a codzienne przebywanie z kotem uczy szacunku dla jednostki, delikatności i wyrażania emocji.

Natomiast pies w domu pomaga przełamać lęk i nieśmiałość, a także podnosi poczucie własnej wartości. Niektórzy badacze uważają nawet, że przyjaźń z psem ma podobny wpływ na psychikę jak… prozak! Obecność zwierzęcia łagodzi stany depresyjne. Poza tym posiadanie psa dyscyplinuje, a codzienne spacery wzmacniają odporność i poprawiają kondycję fizyczną – co przydaje się przez cały rok. Jeśli nie masz warunków do mieszkania z psem lub kotem, spraw sobie chociaż… rybki. Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Pensylwańskiego udowodnili, że obserwowanie rybek w akwarium łagodzi lęk, wycisza i relaksuje.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zmuszam się lub rezygnuję. O seksualnej niesamodzielności

Medicine, Dorota Masłowska

„Nie moglibyśmy naśmiewać się z depresji”. Dorota Masłowska i marka Medicine tłumaczą się z „ubrań, które leczą”

Perfekcjonizm prowadzi do wielu chorób. Jak ich uniknąć?

depresja, czego nie mówić

„Naucz się mówić do osób chorych na depresję”. Gwiazdy kina w poruszającej kampanii Ministerstwa Zdrowia

To depresja czy gorsze dni? Rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Nietypowe oznaki depresji. Sprawdź, na co zwracać uwagę

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

„Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

Koronawirus, Madonna, fake newsy

Instagram blokuje Madonnę za szerzenie teorii spiskowych na temat koronawirusa

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

W leczeniu depresji lek przeciwzapalny jest tak samo skuteczny jak przeciwdepresyjny? O tak zwanej zapalnej teorii depresji rozmawiamy z profesorem Piotrem Gałeckim

„Stary nawyk przypomina zarośniętą leśną ścieżkę. Jeśli znów na nią wejdziemy, to przypomnimy sobie, jak przyjemnie było się nią przechadzać, i zechcemy na nią wrócić” – mówi o trudzie zmian socjolożka Jadwiga Korzeniewska

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Miłosz Brzeiński

„Najbardziej wierzymy w to, o czym mało wiemy”. Miłosz Brzeziński o rosnącej popularności teorii spiskowych

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

NLP (programowanie neurolingwistyczne) - co to jest?

NLP – co to jest? Techniki programowania neurolingwistycznego

Anemia a okres - jak anemia wpływa na miesiączkę?

Anemia a okres. Czy anemia powoduje brak miesiączki?

kobieta i mężczyzna, aseksualność

Aseksualność to nowa orientacja seksualna? Tłumaczy Alicja Długołęcka

Kobieta płacze przed lustrem

Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?