Przejdź do treści

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kiedy nerki mówią STOP: Przewlekła Choroba Nerek – przyczyny, objawy, profilaktyka
Przewlekła Choroba Nerek – przyczyny, objawy, profilaktyka
Marta Żmuda-Trzebiatowska, Anna Dereszowska, Maja Bohosiewicz
„Gdy podmuch wiatru sprawia ból”, czyli dziś Światowy Dzień Autyzmu
Farmaceutka w aptece - koronawirus
Ministerstwo Zdrowia wprowadziło reglamentację leków Arechin i Plaquenil. Mają trafić przede wszystkich do szpitali z chorymi na COVID-19
Okładki magazynu Grazia UK z pielęgniarkami
Brytyjski magazyn „Grazia” zastąpił gwiazdy na okładce bohaterkami, które walczą z pandemią koronawirusa
Ekstrakcja ósemek / istock
Przed tobą ekstrakcja ósemek? Sprawdź, co powinnaś wiedzieć o tym zabiegu

Można tę szarówę przeczekać w nadziei, że samo minie. A można też banalnie prostymi sposobami poprawić sobie nastrój. Nie zaszkodzi, a pomóc może. Oto sprawdzone sposoby na jesienną chandrę.

Krótki dzień, długa noc, na termometrze niewiele powyżej zera. To sprawia, że zamiast ruszać się w plenerze czy z spotykać z przyjaciółmi, siedzisz pod kocem. A zły nastrój wypędzasz jedzeniem. Jak wiadomo, mniej ruchu, mniej światła i więcej słodyczy to najlepsze zaproszenie dla sezonowej depresji. Jeśli nie chcesz spędzać najbliższych tygodni w jej towarzystwie, poznaj kilka trików, które mogą poprawić nastrój. I odprawić jesienną depresję, zanim się na dobre rozgości pod twoim kocem.

1. Ogranicz napoje gazowane

Nie widzisz związku między psychicznym samopoczuciem a bąbelkowymi napojami? Błąd. Jeśli wypijasz ponad cztery puszki napojów gazowanych (także owocowych, nie tylko tych typu cola), ryzyko, że w przyszłości zachorujesz na depresję, wzrasta o 30 procent! Udowodnili to naukowcy pod kierownictwem doktora Honglei Chena z Amerykańskiej Akademii Neurologicznej, którzy przebadali ponad 250 tys. osób.

W latach 1995‒96 notowali, jakie napoje pili ochotnicy, by dziesięć lat później sprawdzić, czy występują u nich jakiekolwiek symptomy depresji i obniżonego nastroju. W trakcie badania okazało się, że ryzyko zachorowania na depresję wzrasta jeszcze bardziej, gdy zamiast tradycyjnego słodzonego napoju gazowanego pije się go w wersji light. Za to mamy świetne wieści dla wielbicieli kawy ‒ amerykańscy badacze przy okazji odkryli, że prawdopodobieństwo wystąpienia depresji u kawoszy jest 10 procent niższe niż u osób, które nie piją ani kawy, ani napojów gazowanych.

2. Pomagaj innym

Angażując się w działalność charytatywną, wolontariat lub nawet będąc miłym i uprzejmym na co dzień, zyskasz lepsze samopoczucie. Amerykański psycholog społeczny Robert Cialdini nazwał ten mechanizm „redukcją negatywnego stanu emocjonalnego”. To oznacza, że angażując się w pomoc innym, pozbywamy się własnego uczucia smutku i przygnębienia. Zatem gdy wokół ciemno, zimno i do wiosny daleko, uśmiechaj się do ludzi, praw komplementy koleżankom, pomagaj sąsiadom i wyświadczaj przysługi znajomym i nieznajomym. Przekonaj się, jak to działa!

3. Rozmawiaj ze… sobą

Zły nastrój sprzyja rozpamiętywaniu błędów, katastroficznym myślom i kreśleniu czarnych scenariuszy, a to sprawia, że samopoczucie jest jeszcze gorsze. Psycholodzy behawioralni uważają, że należy wtedy zrobić wszystko, by rozproszyć lub przekierować negatywne myśli. Jeśli pasjonująca lektura czy ciekawy film to za mało, prowadź ze sobą wewnętrzny dialog. Gdy dopada cię myśl typu: „Jestem zerem, nic mi się nie udaje i szef sądzi, że nie znam się na swojej pracy, a koledzy mają mnie za nieuka”, zapytaj siebie: „Skąd ten pomysł, jakie są na to dowody, czy ktoś mi coś takiego powiedział?”. Dzięki temu zdasz sobie sprawę, że twoje przemyślenia nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Sprawdź, jak zmieni się twoje samopoczucie, gdy przestaniesz się zamartwiać. Zdziwisz się.

4. Wypędź smutek medytacją

Specyficzną formą wewnętrznego dialogu i porządkowania myśli jest też medytacja. Nie musisz zostać buddystą, by zacząć medytować. Amerykańscy badacze zaobserwowali, że codzienna medytacja zmniejsza objawy niepokoju i depresji. Szczególnie polecana jest tzw. medytacja uważności ‒ technika, która uczy akceptować swoje uczucia i myśli bez ich osądzania, rozluźnia ciało i odstresowuje. Najlepiej poświęcać na nią 45 minut dziennie, ale zacząć można już od 5‒10 minut. Medytacja okazała się na tyle skutecznym „antydepresantem”, że brytyjska służba zdrowia traktuje ją jako jedną z refundowanych terapii dla pacjentów z depresją. Nie wiesz, jak zacząć? Oto 12 wskazówek do medytacji.

5. Zmień repertuar

Muzyka! Zmniejsza lęk i depresję, poprawia humor i samoocenę. Muzykoterapię już od dawna stosuje się w leczeniu nerwic, zaburzeń psychosomatycznych i psychicznych. Czego należy słuchać na poprawę nastroju? Raczej spokojnych melodyjnych utworów, takich, które relaksują, a nie drażnią. Sprawdzi się spokojna i niezbyt głośna muzyka klasyczna. Doświadczenia prowadzone przez meksykańskich naukowców z Uniwersytetu Oaxaca pokazują, że niektóre utwory barokowe oraz dzieła Mozarta korzystnie wpływają na pacjentów z depresją. Słuchanie muzyki zwiększa poziom dopaminy, której chorzy na depresję zwykle mają za mało. Ten neuroprzekaźnik odpowiada m.in. za procesy związane z motywacją do działania. Może następnym razem, gdy będziesz mieć problem, żeby zebrać się w sobie, włącz np. „Czarodziejski flet”.

6. Zaadoptuj zwierzę!

Najlepiej psa lub kota ze schroniska. Nie dość, że pomożesz bezdomnemu zwierzęciu, to jeszcze skorzystasz na jego antydepresyjnym, terapeutycznym wpływie. Felinoterapia, czyli po prostu przebywanie w obecności kota i opieka nad nim, jest popularną techniką zooterapii w krajach skandynawskich, a jej poprawiające samopoczucie działanie udowodniono naukowo. Głaskanie kota uspokaja, mruczenie zmniejsza rozdrażnienie, a codzienne przebywanie z kotem uczy szacunku dla jednostki, delikatności i wyrażania emocji.

Natomiast pies w domu pomaga przełamać lęk i nieśmiałość, a także podnosi poczucie własnej wartości. Niektórzy badacze uważają nawet, że przyjaźń z psem ma podobny wpływ na psychikę jak… prozak! Obecność zwierzęcia łagodzi stany depresyjne. Poza tym posiadanie psa dyscyplinuje, a codzienne spacery wzmacniają odporność i poprawiają kondycję fizyczną – co przydaje się przez cały rok. Jeśli nie masz warunków do mieszkania z psem lub kotem, spraw sobie chociaż… rybki. Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Pensylwańskiego udowodnili, że obserwowanie rybek w akwarium łagodzi lęk, wycisza i relaksuje.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Antydepresanty a ciąża i karmienie piersią. Czy można je wtedy stosować?

Zazdrość to stan umysłu

Zazdrość to stan umysłu. Dlaczego jedni ją odczuwają, a inni nie?

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Schizoidalne zaburzenie osobowości / freepik

Nie dla wszystkich kwarantanna jest ciężkim doświadczeniem. Istnieje grupa ludzi, dla których brak związków międzyludzkich jest czymś typowym

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

Kobieta

Spójrz krytycznie na krytykę. Dlaczego warto i jak to zrobić?

Czy mówienie do siebie jest zdrowe? Odpowiada psychiatra dr Sławomir Murawiec

nastolatka ukryta za różowym balonem

Dojrzewanie – co to takiego? Jak traktować nastolatka?

Współczesne dzieci żyją w stresie, depresja jest coraz bardziej powszechna/gettyimages

„Nie bójmy się chwalić naszych dzieci” – psycholog dziecięcy Monika Chrapińska-Krupa opowiada o stresie i depresji wśród młodych ludzi

Nastolatka

Anna Dereszowska i Roxie Węgiel wystąpiły w ważnym spocie! Film „Znikające dzieci” porusza temat depresji nastolatków

Trądzik neuropatyczny / istock

Rozdrapujesz skórę z powodu stresu? To może być objaw trądziku neuropatycznego

Depresja dotyka 350 mln osób. O swoich doświadczeniach z tą chorobą opowiada Justyna Nagłowska

Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię

Rozpracuj negatywne emocje i wykorzystaj je. Przydadzą ci się w życiu!

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kobieta ma orgazm

Orgazm – szczytowanie mózgu. Dlaczego warto w życiu mieć setki orgazmów?

Anna Boenish / Instagram

Anna Boenish szczerze o chorobie: lata anoreksji bulimicznej nauczyły mnie, że jedzenie to wróg, że trzeba liczyć kalorie, ważyć się codziennie, ćwiczyć i jeść mało albo wcale

Unikasz small talku jak ognia? Sprawdź, dlaczego czasem warto wdać się w małe gadu-gadu

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

zima

Depresja sezonowa, choroba afektywna sezonowa – jak przeżyć zimę i nie zwariować

Smutna nastolatka / istock

97 chłopców i dziewcząt poniżej 18. roku życia popełniło samobójstwo w 2018 roku. To tak jakby w ciągu roku zniknęły cztery 25-osobowe klasy w szkole

Smutna kobieta / istockphoto

Ważne telefony, maile i miejsca, gdzie osoby w kryzysie i ofiary przemocy mogą znaleźć pomoc. Internautka stworzyła listę, która przyda się każdej z nas

Czy można zarazić się emocjami?

Czy można zarazić się emocjami?

Kassi Mansfield

Depresja ciążowa – znana blogerka Kassi Mansfield wyznała, że się z nią zmaga

Zgubny przerost ambicji

Ambicja i jej zgubny przerost – gdzie szukać równowagi?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości