Przejdź do treści

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

Zdjęcie: Ana Francisconi / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce
4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle
Wizyta u lekarza / istock
Prof. Ryszard Gellert: „Pacjenci chodzą po lekarzach, bo źle się czują, ale nikt nie wpadnie na pomysł zbadania nerek.” W Polsce co najmniej 4,2 mln osób ma chorobę nerek
dłonie
Odmrożenia – sprawdź, czy popełniasz te błędy
Kampania Pantene / materiały prasowe
Osoby LGBT+ boją się wrócić na święta do swoich rodzinnych domów. Nowa kampania Pantene wzrusza!
talerz z rosołem
Rosół – czy naprawdę pomaga na przeziębienie? Odpowiada dietetyczka kliniczna

Wiosna. Robi się coraz cieplej, przyroda aż buzuje energią, a my wręcz przeciwnie – wielu z nas odczuwa ciągłe zmęczenie, senność i brak chęci do życia. Dlaczego tak się dzieje? Skąd się bierze tzw. przesilenie wiosenne i czy można mu jakoś zaradzić?

Na zespół zmęczenia wiosennego składa się wiele objawów, które nie zawsze i nie u każdego występują jednocześnie. Oprócz senności i uczucia przemęczenia są to: problemy z koncentracją, bóle głowy, bóle i skurcze mięśni, łamanie w kościach, rozdrażnienie, apatia i osłabiona odporność. Badania z „Journal of Applied Psychology” (2009 rok) wykazują, że syndrom wiosennego osłabienia dotyka od 50 do 60 procent mieszkańców krajów europejskich. Wiosenne przesilenie ma też skutki ekonomiczne – w tym okresie zmniejsza się nasza wydajność w pracy, a wzrasta absencja, ponieważ osłabiony organizm łatwiej zapada na infekcje lub poważniejsze choroby. Wówczas nawet zwykłe przeziębienie może się ciągnąć tygodniami. Konsekwencją przedłużającej się infekcji wirusowej jest zwiększona podatność na choroby bakteryjne, pasożytnicze, grzybice, a także alergie. A przecież wiosna to czas intensywnego pylenia traw i drzew! Jak widać, nietrudno wpaść w mechanizm błędnego koła.

 

Fizjologiczne podłoże wiosennego zmęczenia nie jest do końca jasne. Najprawdopodobniej współwystępują tutaj dwie przyczyny – z jednej strony wyczerpanie zapasów energetycznych organizmu, a z drugiej dosyć gwałtowne zmiany atmosferyczne stanowiące spore wyzwanie dla organizmu.

Jedziemy na rezerwie

Organizm czerpie energię do działania z przemiany związków pokarmowych – węglowodanów i tłuszczów. Jednak aby przemiany metaboliczne zachodziły sprawnie, konieczna jest obecność witamin i mikroelementów, które odgrywają rolę katalizatorów tych reakcji. Dlatego znużenie, zły nastrój i brak życiowej energii to najczęściej znak, że brakuje nam właśnie witamin i minerałów. Po zimie jest to sprawa dość oczywista, bo jemy wówczas mniej warzyw i owoców, i rezerwy witaminowo-mineralne w naszym organizmie się wyczerpują. Podobnie dochodzi do redukcji zapasów witaminy D, syntetyzowanej w naszej skórze pod wpływem promieni UV.

Dziewczyna hamak

W czasie krótkich i pochmurnych zimowych dni promieniowania słonecznego jest za mało, aby wytworzyć odpowiednią ilość witaminy D, i organizm musi czerpać ze zgromadzonych zapasów, które przecież nie są nieograniczone.

Trudne warunki

Gwałtowne wahania temperatury i wilgotności powietrza, skoki ciśnienia i naprzemiennie występujące słońce, deszcz i śnieg z pewnością nie ułatwiają sytuacji. Dostosowanie się do takiej aury stanowi poważny wysiłek dla organizmu, który funkcjonuje różnie w różnych porach roku. Przykładowo, krew jest rzadsza w ciepłych porach roku, a bardziej gęsta – w zimnych. Największe trudności z dostosowaniem się do wiosennej pogody mają meteopaci, osoby ze schorzeniami sercowo-naczyniowymi, a także osoby ze skłonnościami do stanów depresyjnych.

Istnieje też teoria, że przyczyna wiosennego znużenia tkwi w naszej psychice. Wiosną pojawia się dużo więcej bodźców niż zimą i dla niektórych naturalną reakcją na taki nadmiar jest wycofanie się.

Trzy rady na przesilenie

1. Wysypiaj się

Sen jest kluczowy dla regeneracji całego organizmu. Dorosły człowiek powinien przesypać codziennie od 7 do 8 godzin. Tymczasem co trzecia osoba śpi średnio mniej niż 6,5 godziny na dobę. Niedobór snu powoduje m.in. osłabienie układu odpornościowego i zmiany w wydzielaniu greliny i leptyny, czyli hormonów odpowiedzialnych za apetyt i równowagę energetyczną organizmu. W okresie wiosennym, gdy ważne jest uregulowanie na nowo własnego zegara biologicznego, pamiętajmy o tym, aby kłaść się spać przed północą, a najlepiej około godziny 22.

2. Ruszaj się

Na wiosnę specjaliści zalecają przede wszystkim spacery na świeżym powietrzu. Nie ma sensu porywać się od razu na zbyt intensywny wysiłek fizyczny. Aby dodać sobie energii i poprawić humor, wystarczy 15 minut szybkiego spaceru dziennie. Podczas wysiłku fizycznego syntetyzowana i uwalniana jest serotonina, która odpowiada za dobry nastrój i witalność, a także dopamina, nazywana hormonem motywacji. Za poprawę nastroju odpowiadają też endorfiny uwalniane już po zakończonym wysiłku fizycznym. Nazywane są one hormonami szczęścia, gdyż niwelują uczucie bólu oraz zmęczenia.

Miksujemy: koktajl na dobry sen

3. Jedz energetycznie

Wiosną polecana jest dieta energetyzująca, która stabilizuje przemianę materii oraz poziom cukru we krwi. Jej podstawą jest ograniczenie słodyczy, a także produktów mlecznych, na rzecz produktów bogatych w witaminy z grupy B, witaminę C, magnez, cynk i żelazo. Zawierają je: kiełki, płatki owsiane, pestki słonecznika, kasze, orzechy, zielone warzywa (szpinak, brokuły, szparagi, natka pietruszki) oraz owoce. Z właściwości energetyzujących i przywracających siły witalne słynie też miód. Równie istotne jest to, abyśmy jedli regularnie. Żeby utrzymać przez cały dzień satysfakcjonujący poziom energii, konieczne jest jedzenie małych porcji w niedługich odstępach czasu. Nie wolno pomijać śniadania, gdyż jest to posiłek regulujący metabolizm, a zatem także poziom energii na cały dzień. Warto też rozważyć suplementację odpowiednimi preparatami, która pomoże szybko uzupełnić niedobory i doda energii.

 

Mazurek być musi!

Nie unikaj lekarza

Warto pamiętać, że osłabienie, zmęczenie i ogólne zniechęcenie nie muszą być oznaką wiosennego przesilenia, lecz mogą być objawem choroby. Jeśli symptomy przesilenia wiosennego są szczególnie nasilone w porównaniu z poprzednimi sezonami i utrzymują się dłużej niż 3–4 tygodnie, udajmy się po poradę do lekarza. Może się bowiem okazać, że cierpimy na przykład na niedokrwistość, niedoczynność tarczycy lub depresję.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta zimą

Po co jest mróz?

rzodkiew, brokuł, marchew, sałata

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

skwalen

Odżywcza moc skwalenu. Dlaczego warto go uzupełniać?

Jak poprawić odporność u dzieci w sezonie zimowym?

Kubek z naparem z owoców z dzikiej róży z dodatkiem cytryny

Dzika róża – bogate w witaminę C remedium na infekcje. O jej właściwościach opowiada naturoterapeutka

kobieta pod kołdrą

Ciepło urządzeni, czyli przepis na jesienno-zimową infekcję

Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek

Probiotyk dla dzieci — czym jest, jak działa i czy rzeczywiście jest skuteczny?

Probiotyk dla dzieci – czym jest, jak działa i czy rzeczywiście jest skuteczny?

Kobieta biegnie ulicą w parku. Jest ubrana w sportowe ciuchy. Dookoła są liście, widać, że jest jesień

Jak wzmacniać odporność jesienią? Farmaceutka Zofia Winczewska podpowiada

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą?

Czy pogoda ma wpływ na układ odpornościowy?

Morsowanie / istockphoto.com

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Co to jest pierzga i jakie ma zastosowanie?

Co to jest pierzga i jakie ma zastosowanie?

Toczeń: podstępna choroba. Co warto o niej wiedzieć?

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko

pelargonia afrykańska

Pelargonia na… przeziębienie

Kobieta na mieście / unsplash.com

Katar, gorączka, bolące gardło. Na co to komu? Jak się przed tym wszystkim chronić?

kobieta na jesiennym spacerze z psem

Przeziębiona? Nie siedź w domu, wyjdź na spacer

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

6 prostych sposobów na pogorszenie odporności dziecka

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?