Przejdź do treści

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień
Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta stoi przy dwukolorowej ścianie
Ile razy należy myć włosy? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny
Olejek eukaliptusowy - właściwości i zastosowanie
Olejek eukaliptusowy – właściwości i zastosowanie
Dobry seks – różnica wieku czyni cuda
Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń
Nieprzyjemny zapach z pochwy – jak się go pozbyć?
Kobieta w jeansach z kwiatami
Jak mobilizować bliznę po nacięciu krocza? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Odpowiednia dieta wspomaga układ odpornościowy i chroni przed infekcjami. Warto postawić na posiłki bogate w witaminę C, szczególnie w okresie jesienno-zimowych, a także o zwiększonej ilości żelaza, cynku i tłuszczach omega-3 w diecie. Skorzystaj z naszego dziennego jadłospisu, próbując otrębowych placuszków, smoothie z awokado i kiwi, grillowanego halibuta oraz rozgrzewającej zupy czosnkowej. 

Podczas infekcji postaw na posiłki, które wspomogą organizm z walce z infekcją. Sięgaj po produkty bogate w witaminę C, na którą rośnie zapotrzebowanie przy przeziębieniu i grypie. Znajdziesz ją we wszystkich świeżych warzywach i owocach. W nich znajduje się także prowitamina A, dzięki której możliwe jest utrzymanie prawidłowego stanu nabłonka wyścielającego drogi oddechowe. Chorując, wzbogać swoją dietę w produkty bogate w cynk – jego obniżony poziom wiąże się ze zmniejszeniem liczby komórek obronnych organizmu. Równie ważny jest także selen, silny antyoksydant, który jest potrzebny do powstawania aktywnej formy witaminy C.

Dieta powinna być bogata w żelazo, którego niedobór zwiększa ryzyko podatności na infekcje. Ważnym uzupełnieniem diety są naturalne antybiotyki, zawarte w miodzie, imbirze, czosnku oraz miodzie. Oprócz właściwości antybiotycznych miód ma też inne zalety: podrażnia gruczoły wydzielnicze błony śluzowej dróg oddechowych, co skutkuje upłynnieniem wydzieliny oskrzelowej i łatwiejszym odkrztuszaniem. Dowiedziono, że miód pszczeli podany na noc łagodzi kaszel i ułatwia zasypianie. Imbir natomiast rozgrzewa, działa napotnie i przeciwzapalnie. Aby wspomóc organizm w walce z infekcją, zwróć uwagę na tłuszcze omega-3, które znajdziesz w oleju lnianym, rzepakowym i tłustych rybach.

W czasie choroby warto spożywać jak najwięcej ciepłych posiłków. Dobrze sprawdzą się zupy, szczególnie te o kremowej konsystencji – są pożywne, lekkostrawne, a zjedzone na ciepło rozgrzewają. Pij minimum 2 litry najlepiej ciepłych płynów. Wybieraj wodę, herbatki owocowe (szczególnie malinową, z dzikiej róży, żurawinową, z czarnego bzu) oraz soki warzywne i świeżo wyciskane z owoców. Do wody lub herbaty możesz dodać naturalne soki: malinowy, z dzikiej róży, żurawiny czy czarnego bzu.

Śniadanie

Otrębowe placuszki z polewą truskawkową

menu do walki z choroba

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Składniki:

– 6 łyżek otrębów owsianych
– 3 łyżki jogurtu naturalnego
– jajko
– olej do smażenia, np. rzepakowy, ryżowy lub kokosowy
– szklanka truskawek (mogą być mrożone, ale wcześniej powinny być rozmrożone)
– 2 łyżki miodu
– szklanka jogurtu naturalnego

Do podania: miód pszczeli, mus truskawkowy

Sposób wykonania: Otręby wymieszaj z jajkiem i jogurtem na gęste, jednolite ciasto. Patelnię rozgrzej i posmaruj delikatnie olejem. Na patelnię nakładaj łyżką małe porcje ciasta i smaż z obu stron na złocisty kolor. Truskawki i miód zmiksuj ze sobą i powstałym musem polej placki.

Jogurt naturalny – dzięki zawartości lizozymu, laktoferyny, laktoalbuminy jogurt naturalny ma działanie aktywujące układ odpornościowy. Wybierz taki, który na opakowaniu ma wyraźną informację o nazwie szczepów probiotycznych. Probiotyki, zasiedlając jelita, przywracają naturalny, właściwie funkcjonujący układ mikroflory jelitowej i hamują rozwój mikroorganizmów chorobotwórczych.

Otręby owsiane – bogate w cynk i błonnik pokarmowy, który spełnia funkcję prebiotyku, tj. odżywia bakterie probiotyczne, które dzięki temu mogą się osiedlić w jelitach i dbać o układ odpornościowy.

Truskawki – bogate w witaminę C, na którą rośnie zapotrzebowanie podczas infekcji.

Miód – naturalny antybiotyk, który niszczy bakterie oraz ułatwia odkrztuszanie.


2. śniadanie

Kanapka z pieczywa razowego z żółtą pastą i pestkami, herbata malinowa

menu przeziebienie choroba

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Składniki:

– razowe pieczywo
– 100 g chudego białego sera twarogowego
– łyżka oleju lnianego
– 2 łyżki jogurtu naturalnego
– duża szczypta kurkumy
– mały kawałek świeżego korzenia imbiru
– 2 łyżki pestek dyni
– herbata malinowa
– naturalny sok z malin

Ser zmiksuj z olejem, jogurtem i przyprawami. Tak powstałą pastą posmaruj pieczywo, a na wierzch posyp pestkami dyni. Do herbaty dodaj naturalny sok malinowy.

Razowe pieczywo – bogate w cynk i selen oraz błonnik pokarmowy.

Olej lniany – najbogatszy ze wszystkich olejów w kwasy omega-3. Dostarczy także witaminy A.

Imbir – naturalny antybiotyk, ma działanie przeciwbakteryjne oraz rozgrzewające i napotne.

Kurkuma – ma bardzo silne działanie antyoksydacyjne, dzięki czemu wspomaga organizm z walce z infekcją.

Pestki dyni – bogate źródło cynku i selenu oraz włókna pokarmowego.

Herbata malinowa z sokiem z malin – Maliny zawierają kwas salicylowy, dzięki czemu działają napotnie, przeciwzapalnie i przeciwgorączkowo.

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Obiad

Grillowany halibut ze wstążkami z marchewki, kaszą jaglaną i brokułami, surówka z kiszonej kapusty z olejem lnianym, woda z sokiem z czarnego bzu

Składniki:

– filet z halibuta (120 g)
– duża marchew
– szklanka różyczek brokułów
– łyżka oliwy z oliwek
– mały kawałek świeżego imbiru
– 1 ząbek czosnku
– 3 łyżki kaszy jaglanej
– sól, pieprz
– zioła prowansalskie
– cytryna
– kiszona kapusta na porcję surówkową
– łyżka oleju lnianego

Rybę natrzyj startym na tarce kawałkiem świeżego imbiru i ząbkiem czosnku. Posól i oprósz pieprzem z obu stron. Rozgrzej grilla lub patelnię grillową i grilluj rybę ok. 5 minut z każdej strony (w zależności od grubości ryby).

Brokuły ugotuj na parze lub w wodzie (wrzuć je do wrzątku) do postaci półtwardej. Marchew obierz ze skórki i pokrój obieraczką wzdłuż w bardzo cienkie plasterki. Oliwę rozgrzej na patelni, wrzuć na 1-2 minuty plasterki marchewki i dopraw ulubionymi przyprawami, np. ziołami prowansalskimi.

Do rozgrzanego na gazie garnka wrzuć kaszę jaglaną. Cały czas na dużym ogniu podrzucaj ją w garnku, aż poczujesz intensywny zapach kaszy, dzięki temu straci ona swoją charakterystyczną goryczkę. W tym samym czasie zagotuj w czajniku wodę. Gdy kasza będzie mocno pachnieć, zalej ją wrzątkiem w ilości dwa razy tyle wody co kaszy. Przykryj garnek pokrywką i zmniejsz gaz. Zostaw tak kaszę na 10-15 minut, aż wchłonie całą wodę.

Całe danie możesz skropić sokiem z cytryny.

Kiszoną kapustę poszatkuj i polej olejem lnianym, dokładnie wymieszaj.

Halibut – źródło kwasów tłuszczowych omega-3, żelaza i selenu.

Marchew – jedno z najlepszych źródeł prowitaminy A!

Kasza jaglana – bogata w żelazo, cynk. Ma właściwości zasadotwórcze, antywirusowe i odśluzowujące (pomaga w zwalczaniu kataru).

Brokuły – bogate w witaminę C oraz glukozynolany działające przeciwzapalnie i kwercetynę, która – jak sugerują badania – wpływa na zmniejszenie częstości występowania infekcji.

Kiszona kapusta – źródło bakterii kwasu mlekowego, które zasiedlając przewód pokarmowy, przywracają naturalną mikroflorę jelit, tym samym zwiększają odporność organizmu na infekcje. Przydatne szczególnie podczas antybiotykoterapii!

Sok z czarnego bzu – dzięki silnemu działaniu napotnemu sprawi, że gorączka ustąpi. Ma też działanie przeciwzapalne i wykrztuśne.


Podwieczorek

Zielony smoothie

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Składniki:

– awokado
– kiwi
– ½ pęczka natki pietruszki
– woda

Awokado i kiwi obierz ze skórki. Z natki usuń łodyżki. Wszystkie składniki zmiksuj ze sobą. W razie potrzeby możesz dodać wody.

Awokado – oprócz dobrych tłuszczów zawiera prowitaminę A i witaminę C.

Kiwi – szczególnie bogate w witaminę C.

Natka pietruszki – bomba witaminowa, szczególnie bogata w witaminę C. Zawiera także żelazo.


Kolacja

Zupa czosnkowa

Skład:

– 1½ główki czosnku
– ½ małej cebuli
– 5 szt. ziemniaków
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– 1 litr bulionu warzywnego lub wody
– liść laurowy
– sól
– pieprz biały
– natka pietruszki
– razowy chleb
– ser żółty

Do podania: razowa grzanka z serem żółtym.

Ziemniaki i cebulę pokrój w kostkę. Czosnek obierz z łupinek. Oliwę rozgrzej w garnku o grubym dnie, wrzuć pokrojoną cebulę i ziemniaki, podsmaż 5 minut, następnie dodaj ząbki czosnku. Całość zalej wrzącym bulionem warzywnym lub wodą, dodaj liść laurowy, biały pieprz i sól i gotuj ok. 30 minut. Po tym czasie wyjmij liść laurowy i zmiksuj zupę. Zupę przed zjedzeniem obficie posyp rozdrobnioną natką pietruszki.

Chleb razowy pokrój na kromki, ser żółty zetrzyj na tarce i połóż na kromki chleba. Zapiecz w piekarniku kilka minut, az ser się roztopi.

Cebula i czosnek – superprodukty, które leczą infekcje bakteryjne układu oddechowego oraz im zapobiegają. Swoje działanie zawdzięczają zawartości olejków eterycznych bogatych w siarczki i allicynę.

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczepionka na grypę

Ograniczenia w zapisywaniu i wydawaniu szczepionek przeciw grypie na jednego pacjenta

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Szczepionki na grypę wyprzedają się w mgnieniu oka. Farmaceuci zgłaszają, że… jest ich jak na lekarstwo

Mleko z miodem i czosnkiem, syrop z cebuli – przepis, działanie

5 sposobów na polepszenie odporności na jesień

Imbir i cytryna na talerzu

Czy kobieta w ciąży i w trakcie laktacji może jeść imbir? Specjaliści z profilu „Mama ma plan” odpowiadają

Dwie nowe szczepionki na grypę na liście leków refundowanych

Dwie nowe szczepionki na grypę na liście leków refundowanych

„Pandemia nie zamierza zniknąć. Trzeba się zaszczepić przeciw grypie. To bardzo poważna, ciężka choroba, która może nam zabrać zdrowie na zawsze, albo i życie” – mówi prof. Adam Antczak

Chcesz zaszczepić się na grypę? Mamy listę szczepionek 2020/2021 i wiemy, kiedy będą dostępne na rynku

Dziecko wyciera nos

Zatkany nos u dziecka. Jak go udrożnić? Domowe sposoby

pelargonia afrykańska

Pelargonia afrykańska – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Ból gardła

Ból gardła – domowe sposoby. Co na ból gardła w ciąży?

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Produkty, których powinno się unikać podczas przeziębienia

Szczepienie na grypę

Grypa – jak są jej objawy? Jak wygląda leczenie i jakie są powikłania?

Kaszląca kobieta

Kaszel – przyczyny i sposoby leczenia suchego oraz mokrego kaszlu

przeziębiona kobieta

Przeziębienie – objawy, jakie leki na przeziębienie stosować?

Chora kobieta z gorączką

Jak szybko zachorować na grypę? Oto skuteczne sposoby!

Termometr

„Gorączka jest korzystna, pomaga zwalczać infekcje” – pisze lek. Dawid Ciemięga. Co dzieje się w organizmie przy podwyższonej temperaturze?

buteleczki leków na taśmie produkcyjnej

GIF wycofał z obrotu trzy serie popularnego leku na infekcje wirusowe. Powodem jest… brak skuteczności działania

Grypa typu B - objawy, charakterystyka

Grypa typu B – przyczyny, objawy i leczenie

Infekcje dróg oddechowych - jak leczyć i rozpoznać ich rodzaje?

Infekcje dróg oddechowych – jak leczyć i rozpoznać ich rodzaje?

szczepionka

Czy szczepionka przeciw grypie sprawi, że uzyskasz pozytywny wynik testu na koronawirusa? Specjaliści weryfikują bzdury

Koronawirus to nie grypa / istock

COVID-19 to nie grypa! Jakie są różnice pomiędzy tymi chorobami?

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?