Przejdź do treści

Rady eksperta dla Niepocieszonych Podjadaczy

Rady eksperta dla Niepocieszonych Podjadaczy
Źródło: deathtothestockphotos.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie
Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie
9 sygnałów, że jesz za dużo soli
Kobieta chora na COVID-19 wyszła na zakupy. Sąd wydał wyrok
Kobieta chora na COVID-19 wyszła z domu na zakupy. Teraz sąd wydał wyrok

Zdarza się, że jesz mimo uczucia sytości, bo tak naprawdę ciągle masz ochotę na jedzenie? Czas powiedzieć stop, gdy nie jesteś już głodny. Bo nad apetytem można i trzeba panować.

To pierwszy krok do lepszej formy! Nie zawsze jest to łatwe, bo nadmierny apetyt często wynika z nieprawidłowej, niezbilansowanej diety, m.in. odchudzającej. A dieta musi być dostosowana do potrzeb konkretnej osoby i uwzględniać indywidulane zapotrzebowanie na składniki, ewentualne choroby i dolegliwości.

W wyborze odpowiedniej diety może pomóc dietetyk. Na pewno nie warto ufać różnym cudownym dietom, bo oprócz zaburzeń chemicznych utrudniających odczuwanie sytości mogą one spowodować niedobory składników pokarmowych, m.in. cynku i chromu. Niski poziom cynku bywa przyczyną wilczego głodu i upośledzenia odczuwania smaku, co dodatkowo utrudnia osiągnięcie satysfakcji z jedzenia. Obniżenie poziomu chromu może zwiększać apetyt na słodycze. Z kolei zbyt słodkie menu powoduje spadek poziomu chromu – i tak błędne koło się zamyka.

Koniecznie trzeba uważać na tłuszcz. Zbyt tłuste menu może utrudnić utrzymanie stałej masy ciała zarówno ze względu na nadmierną ilość kalorii (1 g tłuszczu – 9 kcal, białka i węglowodanów – 4 kcal), jak i wpływ na obniżenie poziomu leptyny – „hormonu sytości”. Satysfakcja z jedzenia osiągana jest trudniej przy mało wrażliwych kubkach smakowych, które są znieczulane przez powszechną wysokoprzetworzoną żywność, zawierającą nadmiar tłuszczu, cukru, soli czy wzmacniaczy smaku (glutaminian). Czytaj etykiety i porównuj zawartości tych składników w produktach. Proste zmiany mogą przynieść duże korzyści. Przygotowując sałatkę, zamień łyżkę majonezu (132 kcal) na łyżkę jogurtu (12 kcal) – oszczędzisz 120 kcal. Zamiast mięsa dodaj do niej fasolę, tofu, soczewicę lub ciecierzycę – ograniczysz w ten sposób ilość tłuszczu w diecie i poprawisz jednocześnie jego jakość, a w menu będzie więcej korzystnych dla serca, odporności i wyglądu skóry kwasów nienasyconych, witaminy E, błonnika.

W zmianie nawyków żywieniowych pomoże ci dieta składająca się z produktów o niskiej gęstości energetycznej, czyli niskiej liczbie kalorii w objętości. Posiłek o dużym rozmiarze nie oznacza tu nadmiaru energii. Porcja fasolki szparagowej, pomidora i bakłażana, która zapewnia 200 kcal, wypełni żołądek, a nie zrobi tego 50 g schabowego o tej samej kaloryczności. Większa objętość to więcej bodźców dla organizmu. We wprowadzeniu diety o niskiej gęstości energetycznej może pomóc dietetyk. Sycąca dieta wymaga regularnych pór spożywanych posiłków. Pomaga to utrzymać stabilny poziom glukozy we krwi. Podobnie zadziała zamiana produktów z oczyszczonego ziarna na pełnoziarniste. Nie będziesz potrzebować „kopa” w postaci napoju energetycznego. Jeśli już musisz sięgnąć po jedzenie między posiłkami, wybierz lekkie przekąski tłumiące głód: rzodkiewki, pomidorki koktajlowe, seler naciowy czy mniej słodkie owoce, np. borówki amerykańskie.

Warto też wiedzieć, że u wielu osób jedzenie jest silnie związane z emocjami i stanowi rekompensatę czegoś, czego danej osobie brakuje w życiu. Prowadź dziennik emocji. Jedzenie może przynosić ulgę podczas stresu, smutku czy nudów. Aby to prześledzić, zapisuj w kalendarzu, jaka sytuacja i nastrój miały miejsce podczas epizodu objadania się. Warto zgłosić się do psychologa, dzięki któremu nauczysz się emocji, zyskasz kontrolę nad jedzeniem, bodźcami, które je wyzwalają, oraz poznasz pozwalające sobie z nimi radzić.

Uwaga: porada nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z dietetykiem – jeśli potrzebujesz pomocy, zgłoś się do specjalisty. 

Chcesz wiedzieć jak kształtują się Style Zdrowia Polaków? Odwiedź stronę www.stylezdrowia.pl


Sylwia Leszczyńska
 – dietetyczka kliniczna, psychodietetyczka, certyfikowana europejska specjalistka leczenia otyłości (cert. SCOPE), właścicielka Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej „Sanvita” (www.instytutsanvita.pl). Członkini Polskiego Towarzystwa Dietetyki oraz Polskiego i Europejskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. Ekspertka ds. żywienia w programach tv, m.in. „Sztuka życia” i „Miasto kobiet” i in.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta je danie w restauracji. Na zdjęciu widok z góry na jej talerz

Zdrowy styl życia. Dietetyczka podpowiada, na co zwrócić naszą uwagę

Chłopaków boli bardziej

Chłopaków boli bardziej

Co widzimy w lustrze?

Co widzimy w lustrze? Samoocena a wygląd zewnętrzny

Ambasador Zdrowia – zaszczytna rola

Ambasador Zdrowia – zaszczytna rola

Style zdrowia – jak dbają o siebie Polki i Polacy?

Style zdrowia – jak dbają o siebie Polki i Polacy?

Rady fizjoterapeuty dla Świadomych Indywidualistów

Rady fizjoterapeuty dla Świadomych Indywidualistów

Rady fizjoterapeuty dla Pozornych Twardzieli

Rady fizjoterapeuty dla Pozornych Twardzieli

Rady fizjoterapeuty dla Zmęczonych Herosów

Rady fizjoterapeuty dla Zmęczonych Herosów

Rady fizjoterapeuty dla Pogodnych Mędrców

Rady fizjoterapeuty dla Pogodnych Mędrców

Rady fizjoterapeuty dla Niepocieszonych Podjadaczy

Rady fizjoterapeuty dla Niepocieszonych Podjadaczy

Rady fizjoterapeuty dla Towarzyskich Hedonistów

Rady fizjoterapeuty dla Towarzyskich Hedonistów

Rady fizjoterapeuty dla Poprawnych Optymistów

Rady fizjoterapeuty dla Poprawnych Optymistów

Zajawka dnia: sprawdź, jaki jest twój styl zdrowia

Zajawka dnia: sprawdź, jaki jest twój styl zdrowia

Rady eksperta dla Zdesperowanych Buntowników

Rady eksperta dla Zdesperowanych Buntowników

Rady eksperta dla Świadomych Indywidualistów

Rady eksperta dla Świadomych Indywidualistów

Rady eksperta dla Pozornych Twardzieli

Rady eksperta dla Pozornych Twardzieli

Rady eksperta dla Zmęczonych Herosów

Rady eksperta dla Zmęczonych Herosów

Rady eksperta dla Pogodnych Mędrców

Rady eksperta dla Pogodnych Mędrców

Rady eksperta dla Towarzyskich Hedonistów

Rady eksperta dla Towarzyskich Hedonistów

Rady eksperta dla Poprawnych Optymistów

Rady eksperta dla Poprawnych Optymistów

Zdesperowani Buntownicy

Zdesperowani Buntownicy

Świadomi Indywidualiści

Świadomi Indywidualiści

Pozorni Twardziele

Pozorni Twardziele

Zmęczeni Herosi

Zmęczeni Herosi

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?