Przejdź do treści

Rady fizjoterapeuty dla Pozornych Twardzieli

Rady fizjoterapeuty dla Pozornych Twardzieli
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chora kobieta stoi z kubkiem w ręku i chusta na głowie i patrzy przez okno
Przełom w leczeniu chorób nowotworowych. „Ostatnia nadzieja dla pacjentów bez nadziei”
Kobieta w ciąży trzyma w ręku zdjęcie z badania USG
Rezygnacja z Banku Tkanek Germinalnych. Czy jest szansa dla kobiet chorych na raka?
kobieta używająca mikroskopu
Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?
wegański stek wydrukowany w drukarce 3D
Wegański stek z drukarki 3D
Białe rzeźby przedstawiające troje młodych lduzi siedzących na ławce i patrzących w telefony. Telefony oświetlają ich twarze.
Jak bardzo jesteśmy uzależnieni od smartfonów? Zobacz wymowną rzeźbę

84% Pozornych Twardzieli spędza wolny czas, oglądając telewizję. A gdzie czas na ćwiczenia? Jest na szczęście na to rozwiązanie. Można ćwiczyć, oglądając telewizję.

Jednym z najważniejszych mięśni głębokich dla funkcji kręgosłupa lędźwiowego jest mięsień poprzeczny brzucha. Według badań napina się on przed czynnościami, które wykonujemy kończynami w celu ustabilizowania kręgosłupa. Dzięki temu kręgosłup lędźwiowy nie jest odciążony. Można więc połączyć przyjemne z pożytecznym. Na początku ćwiczenia łatwiej się będzie nauczyć w pozycji leżącej, ale potem można to już robić na siedząco przed TV czy w pracy.

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach z ręcznikiem podłożonym pod odcinek lędźwiowy – tak, że kręgosłup ustawiony jest w naturalnej pozycji (lordozie lędźwiowej).

2. Szukamy najbardziej wystającej wyniosłości kostnej do przodu na miednicy (kolec biodrowy przedni górny – KBPG).

3. Kciuki lub palce wskazujące układamy 2 cm poniżej i do środka od KBPG, wchodzimy palcami w głąb tkanek podbrzusza.

4. Wykonujemy napięcie mięśnia poprzecznego brzucha poprzez wciągnięcie pępka do kręgosłupa. Uwaga!!! – powinniśmy wyczuć pod palcami wzmożone napięcie (prawidłowe napięcie mięśnia), a nie wyraźne wybrzuszenie (nieprawidłowe napięcie mięśnia). W prawidłowej wersji ćwiczenia żebra i kręgosłup w ogóle nie zmieniają swojego położenia.

5. Wytrzymujemy 10 napięć po 10 sekund. UWAGA: należy oddychać podczas napinania mięśnia – najlepiej górą klatki piersiowej.

Ćwiczenie wykonujemy raz dziennie.

„Powyższe ćwiczenie przeznaczone jest i powinno być wykonywane przez osoby zdrowe, w szczególności bez urazów i stanów bólowych. Gdyby wykonywanie powyższego ćwiczenia wywoływało jakiekolwiek dolegliwości lub powodowało ból, należy je natychmiast przerwać i skontaktować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Prosimy zwrócić uwagę, że żadne z zaprezentowanych ćwiczeń nie powinno być rozumiane jako porada lekarska lub fizjoterapeutyczna, ponieważ każdy przypadek wymaga odrębnej, rzetelnej analizy, gdyż mogą istnieć pewne indywidualne przeciwwskazania, które może określić tylko lekarz lub fizjoterapeuta.

Z tego względu nie ponosimy żadnej odpowiedzialności w związku z wykorzystaniem informacji, porad i wskazówek zamieszczonych w niniejszej publikacji. Powyższa porada nie zastąpi prawdziwej konsultacji u lekarza bądź fizjoterapeuty.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń bezwzględnie skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą, gdyż każde ćwiczenie niewłaściwie wykonywane i niedostosowane do Twojego indywidualnego stanu i możliwości może zagrażać Twojemu zdrowiu.”

 

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Zygmunt Bartosiewicz
terapeuta manualny

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Agnieszka Kowalska: na pewno nie chcę się poddać i pójść znów do pracy w korporacji, tylko dlatego, że będę tam więcej zarabiać

Białe rzeźby przedstawiające troje młodych lduzi siedzących na ławce i patrzących w telefony. Telefony oświetlają ich twarze.

Jak bardzo jesteśmy uzależnieni od smartfonów? Zobacz wymowną rzeźbę

Napój z biodegradalną słomką

Jadalna i biodegradalna supersłomka już dostępna w Polsce

kobieta wydmuchuje nos i sprawdza coś na telefonie

Zwolnienie lekarskie można otrzymać SMS-em

rodzina przy świątecznym stole robią sobie zdjęcie

„Czy my się znamy?” Świąteczna reklama Ikea pokazała smutną prawdę o relacjach

Kilka faktów o (nie)przytulaniu

Wojciech Falęcki

Wojciech Falęcki: jesteśmy dla pacjentów po to, aby im pomóc w wybraniu lepszej drogi niż szukanie porad i sposobów leczenia w Internecie

Dziewczynka w różowymswetrze siedzi na podłodze w przedszkolu i bawi się klockami

Smog – oczyszczacze powietrza w poznańskich żłobkach

Kobieta siedzi na kanapie i trzyma kieliszek wina

Alkoholizm u kobiet. Psycholog: nagromadzenie potrzeb często prowadzi do zmęczenia, wówczas „pomocny” okazuje się alkohol

Dead Grey – to kolor roku 2019 dla Polski. Afirmacja życia PANTONE kontra polski smog

Kobieta stoi na dworze, za nią śnieg. Jest owinięta wełnianym szalem, na ręcę ma grubą rękawiczkę i trzyma kubek z napojem. Kadr do połowy ciała.

Wełna i jej zdrowotne właściwości

dwójka dzieci siedzi na tylnym siedzeniu samochodu

„Nie serwuj sobie choroby” – mocna kampania przeciw otyłości