Przejdź do treści

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują
Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują George Gvasalia/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kiedy nerki mówią STOP: Przewlekła Choroba Nerek – przyczyny, objawy, profilaktyka
Przewlekła Choroba Nerek – przyczyny, objawy, profilaktyka
Marta Żmuda-Trzebiatowska, Anna Dereszowska, Maja Bohosiewicz
„Gdy podmuch wiatru sprawia ból”, czyli dziś Światowy Dzień Autyzmu
Farmaceutka w aptece - koronawirus
Ministerstwo Zdrowia wprowadziło reglamentację leków Arechin i Plaquenil. Mają trafić przede wszystkich do szpitali z chorymi na COVID-19
Okładki magazynu Grazia UK z pielęgniarkami
Brytyjski magazyn „Grazia” zastąpił gwiazdy na okładce bohaterkami, które walczą z pandemią koronawirusa
Ekstrakcja ósemek / istock
Przed tobą ekstrakcja ósemek? Sprawdź, co powinnaś wiedzieć o tym zabiegu

Negatywne emocje i stres powodują spięcie mięśni karku, które – jeśli utrzymuje się przez długi okres – będzie prowadziło do chorób górnego odcinka piersiowego kręgosłupa i szyjnego odcinka kręgosłupa.

 

Poizometryczna relaksacja – na czym polega?

Mięśnie karku można rozluźnić przez ich codzienne rozciąganie. Doskonałą metodą rozluźnienia mięśnia i jego rozciągnięcia jest bardzo powszechna w świecie fizjoterapii metoda poizometrycznej relaksacji. Polega ona na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśnia. Rozciąganie to można wykonać nawet w pracy, gdy czujesz napięcie w mięśniach otaczających z boku kręgosłup szyjny! Przyniesie ci to ulgę i odprężenie.

Ewa Chodakowska / Purella

Ćwiczenie dla zestresowanych

  1. Ustawiamy głowę w zgięciu do przodu, skłonie bocznym i rotacji w prawo, jakbyśmy chcieli spojrzeć do prawej kieszeni z boku spodni (szukamy bardzo delikatnego odczucia oporu, który stawia rozciągany mięsień) i unieruchamiamy w tej pozycji rękę i szyję.
  2. Lewą ręką chwytamy oparcie krzesła.
  3. Pochylamy tułów w prawo (skłon w bok) do pierwszego bardzo delikatnego (to ważne, aby nie pociągnąć za mocno!) odczucia oporu, który stawia rozciągany mięsień, lub do bardzo delikatnego ciągnięcia w rozciąganym lewym mięśniu.
  4. Napinamy rozciągany mięsień przez próbę wykonania ruchu, jakbyśmy chcieli podnieść lewy bark do góry z siłą około 20 proc. naszych maksymalnych możliwości (z racji trzymania ręką oparcia krzesła napięcie mięśnia odbywa się bez jego ruchu) – mięsień trzymamy w napięciu przez 10 sekund.
  5. Bierzemy głęboki wdech, z wydechem rozluźniamy mięsień.
  6. Powtarzamy czynności z punktów 3 do 5 jeszcze 2 razy.
  7. Powtarzamy czynność z punktu 3 i utrzymujemy takie rozciągnięcie przez około 1 minutę.
  8. Pchamy lewym barkiem w dół, jakbyśmy chcieli opuścić bark do dołu (z racji trzymania ręką oparcia krzesła napięcie mięśnia odbywa się bez jego ruchu), utrzymujemy to napięcie przez 5 sekund.
  9. Ćwiczenie wykonujemy codziennie lub zawsze w momentach, kiedy poczujemy napięcie w mięśniach karku.

„Powyższe ćwiczenie przeznaczone jest i powinno być wykonywane przez osoby zdrowe, w szczególności bez urazów i stanów bólowych. Gdyby wykonywanie powyższego ćwiczenia wywoływało jakiekolwiek dolegliwości lub powodowało ból, należy je natychmiast przerwać i skontaktować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Prosimy zwrócić uwagę, że żadne z zaprezentowanych ćwiczeń nie powinno być rozumiane jako porada lekarska lub fizjoterapeutyczna, ponieważ każdy przypadek wymaga odrębnej, rzetelnej analizy, gdyż mogą istnieć pewne indywidualne przeciwwskazania, które może określić tylko lekarz lub fizjoterapeuta.

Z tego względu nie ponosimy żadnej odpowiedzialności w związku z wykorzystaniem informacji, porad i wskazówek zamieszczonych w niniejszej publikacji. Powyższa porada nie zastąpi prawdziwej konsultacji u lekarza bądź fizjoterapeuty.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń bezwzględnie skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą, gdyż każde ćwiczenie niewłaściwie wykonywane i niedostosowane do Twojego indywidualnego stanu i możliwości może zagrażać Twojemu zdrowiu.”

Zobacz także

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Zygmunt Bartosiewicz
terapeuta manualny

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca. Jak sobie z nimi poradzić?

Siwienie włosów / istock

Czy da się osiwieć ze strachu w jedną noc? Odpowiada ekspertka

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Działanie kinesiotapingu polega na uniesieniu skóry i w tej sposób zwiększeniu przestrzeni wokół mięśni.

Kinesiotaping – czy naprawdę działa? Jakie są przeciwwskazania?

Co długotrwały stres robi z mózgiem

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

spocona kobieta

6 rzeczy, które twój pot chce ci powiedzieć

Korzeń arktyczny

Korzeń arktyczny – właściwości i przeciwwskazania

Jelita a stres / istock

Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają

Współczesne dzieci żyją w stresie, depresja jest coraz bardziej powszechna/gettyimages

„Nie bójmy się chwalić naszych dzieci” – psycholog dziecięcy Monika Chrapińska-Krupa opowiada o stresie i depresji wśród młodych ludzi

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku

Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

stres trening

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

młoda kobieta

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

mobbing

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

kobieta je ciastko

O zajadaniu stresu, czyli dlaczego sięgamy po słodycze a nie warzywa, kiedy się denerwujemy

10 niezdrowych wieczornych nawyków

„Tradycja jest dla nas ważna, dopóki jest wygodna. A jeżeli tradycja wiąże się ze stawianiem nam wymagań, ograniczeń, nakazów – to jej nie lubimy”. Jak nie zwariować w Święta i przeżyć je bez nadmiernego stresu? Wyjaśnia psycholog

Jak przetrwać święta i nie zwariować?

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

zestresowana kobieta

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości