Przejdź do treści

Chciałbyś przybrać na wadze, ale nie wiesz, co jeść? Dietetyczka podpowiada, jak przytyć skutecznie i zdrowo

Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym
Jakie błędy popełniamy, oddając mocz? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną
Zespół złego wchłaniania/Getty Images
Zespół złego wchłaniania – z czego może wynikać? Jak go rozpoznać?
Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia
woda butelkowana
Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Wszyscy wokół liczą kalorie, a ty marzysz, by przytyć choć kilogram? Zamiast objadać się słodyczami i fast foodami oraz rezygnować z ruchu, sprawdź stan swojego zdrowia, pobudź apetyt i zwiększ liczbę spożywanych kalorii.

Żeby przytyć: po pierwsze, sprawdź swój stan zdrowia

Choć zazwyczaj niedowaga wynika z predyspozycji genetycznych, nierzadko zdarza się, że trudności z przybraniem na wadze są skutkiem niektórych schorzeń. Są nimi np. zespół złego wchłaniania, choroby pasożytnicze czy nadczynność tarczycy oraz inne zaburzenia hormonalne. W tych przypadkach niezbędne jest włączenie leczenia. Dlatego nie zwlekaj, tylko zgłoś swój problem lekarzowi, który zleci odpowiednie badania. Lepiej dmuchać na zimne!

Żeby przytyć: bądź cierpliwa

Z doświadczenia dietetyka wiem, że osoby pragnące przytyć – dokładnie tak jak te, które marzą o tym, by schudnąć – chcą widzieć efekty już. Do mojego gabinetu często trafiają takie, które chcąc szybko osiągnąć cel, sięgały po produkty wysokokaloryczne, pełne cukru i tłuszczu: chipsy, słodycze czy jedzenie typu fast food. W tym celu objadały się na noc i rezygnowały z aktywności fizycznej. Na efekty takiego menu nie trzeba było długo czekać. Oprócz niewielkiego przybrania na wadze były to zaburzenia koncentracji, zmęczenie i problemy trawienne: zgaga, refluks, zaparcia. W dłuższej perspektywie taka dieta skutkowała nieprawidłowym profilem lipidowym zwiększającym ryzyko chorób serca. Chudzielcu – jeśli chcesz skutecznie przytyć, zmień swoje nastawienie! Dzięki odpowiedniej diecie przytyjesz, ale najpierw koniecznie uzbrój się w cierpliwość. Zdrowe tempo tycia to 0,5 kg tygodniowo. I to naprawdę wystarczy!

Żeby przytyć: jedz często i smacznie

Naucz się jeść regularnie, najlepiej o stałych porach dnia. Zaczynaj dzień od obfitego śniadania. Kolejne posiłki serwuj sobie co dwie–trzy godziny. Nie rezygnuj z kolacji! – powinna być zjedzona dwie, maksymalnie trzy godziny przed snem. W każdym głównym posiłku (śniadanie, obiad, kolacja) powinno być wartościowe białko: chude mięso, tłuste ryby, nabiał, jaja. Najlepiej, by każdy posiłek zawierał produkty węglowodanowe (np. pieczywo, ryż, kasze, ziemniaki, makarony, pierogi, kluski i inne produkty mączne).

Wybieraj zdrowe tłuszcze: olej lniany do surówek, olej rzepakowy i oliwę z oliwek do obróbki termicznej. Niech posiłki składają się z twoich ulubionych produktów, powinny ci smakować i wyglądać apetycznie. To jest ważne!

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado

Żeby przytyć: zwiększ kaloryczność dań

Pokochaj piętrowe kanapki. Przykład: chleb, masło, twarożek do smarowania, wędlina, jajko, warzywa, np. sałata, papryka. Posiłki nie muszą być duże, wystarczy, że będą „gęste energetycznie”. Jak to zrobić? Do zup dodawaj drobne kasze i makarony. Możesz je też zabielić śmietaną. Dania wzbogacaj w wysokokaloryczne produkty, np. mleko w proszku lub mleko skondensowane (dodawane do zup czy przecierów warzywnych), żółtko jaja (do purée lub sosów), zmielone pestki i nasiona (do sosów czy sałatek). Między posiłkami podjadaj kaloryczne, ale zdrowe przekąski. Niech to będą orzechy, pestki, nasiona i suszone owoce.

Żeby przytyć: pobudź apetyt

Nie jedz słodkich produktów bezpośrednio przed posiłkiem, bo to zmniejszy twój apetyt na danie główne. Apetyt możesz za to poprawić, pijąc chwilę przed posiłkiem szklankę kwaśnego soku, np. z cytrusów. Takie pobudzające apetyt działanie mają także niektóre przyprawy i zioła, np.: koper włoski, tymianek, estragon, kminek, goździki. Wykorzystuj je w swojej kuchni!

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Żeby przytyć: nie rezygnuj z aktywności fizycznej

Mimo że każda aktywność fizyczna wiąże się z wydatkiem energetycznym, nie musisz z niej rezygnować. Oczywiście twoja dieta powinna uwzględniać rodzaj i intensywność wykonywanej aktywności. W miarę możliwości wybieraj sport na świeżym powietrzu, bo szczególnie taki pobudza apetyt. Bieganie, rower czy spacer na pewno wyjdą ci na zdrowie.

Żeby przytyć: notuj, co jesz

Jeśli uważasz, że ciągle coś jesz, a mimo to nie tyjesz, zacznij od zaraz notować wszystko, co ląduje na twoim talerzu. Jako dietetyk wiem z doświadczenia, że niektóre osoby mające problem z przybraniem na wadze wcale nie jedzą dużo. Często okazuje się, że ich dieta nie jest dobrze zbilansowana. Aby sprawdzić, jak jest w twoim przypadku, spisz swój jadłospis z kilku dni. Zanotuj, co jesz i ile, w jakich godzinach, nie zapominaj o płynach.

Ćwiczysz? Koniecznie zapisz i tę informację. Z zapiskami zgłoś się do dietetyka, który oceni, czy taka dieta pokrywa twoje zapotrzebowanie na energię, i przekaże ci niezbędne wskazówki. Warto mieć niezbędną wiedzę, by móc przytyć… zdrowo.


Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Tabletki

Zażywasz omeprazol lub pantoprazol? Uważaj na niedobór witaminy B12

Alergia na trawy i pyłki

Alergia na trawy – objawy i leczenie alergii na pyłki traw

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Mleko bez laktozy

Co to jest laktoza? Czy produkty bez laktozy są zdrowsze?

Kobieta mierzy obwód w talii

Dieta Montignaca – efekty, zasady i przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Produkty, które można jeść przy wrzodach

Wrzody żołądka – objawy choroby, leczenie i dieta

Matka podaje leki synowi choremu na zapalenie krtani

Zapalenie krtani u dzieci i dorosłych: przyczyny, objawy i leczenie

kobieta ze zgagą

Zgaga – przyczyny, leczenie, dieta. Jak zapobiec wystąpieniu zgagi?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B6

Witamina B6 – skutki niedoboru i nadmiaru. Gdzie się znajduje?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz prowadzi leczenie kobiety z nadczynnością tarczycy

Nadczynność tarczycy – jakie są objawy choroby i jak wygląda leczenie?

Refluks żołądkowo-przełykowy: objawy i dieta

Refluks u dorosłych i u dzieci – jakie są objawy, jak wygląda dieta i leczenie

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

insulinooporność

Dieta w insulinooporności