Przejdź do treści

Chciałbyś przybrać na wadze, ale nie wiesz, co jeść? Dietetyczka podpowiada, jak przytyć skutecznie i zdrowo

Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pizza z dynią
Podwójnie dyniowa jesienna pizza. Zachwyca nie tylko kolorem, ale również delikatnością!
Zdrowotne walory jesieni – odczarowujemy jarzębinę!
8 rzeczy, które trzeba wiedzieć o fast foodach
8 rzeczy, które powinnaś wiedzieć o fast foodach
kobieta trenuje jogę
Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić
Przeziębienie, a może coś więcej? Jak rozpoznać czy to nie grypa?

Wszyscy wokół liczą kalorie, a ty marzysz, by przytyć choć kilogram? Zamiast objadać się słodyczami i fast foodami oraz rezygnować z ruchu, sprawdź stan swojego zdrowia, pobudź apetyt i zwiększ liczbę spożywanych kalorii.

Żeby przytyć: po pierwsze, sprawdź swój stan zdrowia

Choć zazwyczaj niedowaga wynika z predyspozycji genetycznych, nierzadko zdarza się, że trudności z przybraniem na wadze są skutkiem niektórych schorzeń. Są nimi np. zespół złego wchłaniania, choroby pasożytnicze czy nadczynność tarczycy oraz inne zaburzenia hormonalne. W tych przypadkach niezbędne jest włączenie leczenia. Dlatego nie zwlekaj, tylko zgłoś swój problem lekarzowi, który zleci odpowiednie badania. Lepiej dmuchać na zimne!

Żeby przytyć: bądź cierpliwa

Z doświadczenia dietetyka wiem, że osoby pragnące przytyć – dokładnie tak jak te, które marzą o tym, by schudnąć – chcą widzieć efekty już. Do mojego gabinetu często trafiają takie, które chcąc szybko osiągnąć cel, sięgały po produkty wysokokaloryczne, pełne cukru i tłuszczu: chipsy, słodycze czy jedzenie typu fast food. W tym celu objadały się na noc i rezygnowały z aktywności fizycznej. Na efekty takiego menu nie trzeba było długo czekać. Oprócz niewielkiego przybrania na wadze były to zaburzenia koncentracji, zmęczenie i problemy trawienne: zgaga, refluks, zaparcia. W dłuższej perspektywie taka dieta skutkowała nieprawidłowym profilem lipidowym zwiększającym ryzyko chorób serca. Chudzielcu – jeśli chcesz skutecznie przytyć, zmień swoje nastawienie! Dzięki odpowiedniej diecie przytyjesz, ale najpierw koniecznie uzbrój się w cierpliwość. Zdrowe tempo tycia to 0,5 kg tygodniowo. I to naprawdę wystarczy!

Żeby przytyć: jedz często i smacznie

Naucz się jeść regularnie, najlepiej o stałych porach dnia. Zaczynaj dzień od obfitego śniadania. Kolejne posiłki serwuj sobie co dwie–trzy godziny. Nie rezygnuj z kolacji! – powinna być zjedzona dwie, maksymalnie trzy godziny przed snem. W każdym głównym posiłku (śniadanie, obiad, kolacja) powinno być wartościowe białko: chude mięso, tłuste ryby, nabiał, jaja. Najlepiej, by każdy posiłek zawierał produkty węglowodanowe (np. pieczywo, ryż, kasze, ziemniaki, makarony, pierogi, kluski i inne produkty mączne).

Wybieraj zdrowe tłuszcze: olej lniany do surówek, olej rzepakowy i oliwę z oliwek do obróbki termicznej. Niech posiłki składają się z twoich ulubionych produktów, powinny ci smakować i wyglądać apetycznie. To jest ważne!

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado

Żeby przytyć: zwiększ kaloryczność dań

Pokochaj piętrowe kanapki. Przykład: chleb, masło, twarożek do smarowania, wędlina, jajko, warzywa, np. sałata, papryka. Posiłki nie muszą być duże, wystarczy, że będą „gęste energetycznie”. Jak to zrobić? Do zup dodawaj drobne kasze i makarony. Możesz je też zabielić śmietaną. Dania wzbogacaj w wysokokaloryczne produkty, np. mleko w proszku lub mleko skondensowane (dodawane do zup czy przecierów warzywnych), żółtko jaja (do purée lub sosów), zmielone pestki i nasiona (do sosów czy sałatek). Między posiłkami podjadaj kaloryczne, ale zdrowe przekąski. Niech to będą orzechy, pestki, nasiona i suszone owoce.

Żeby przytyć: pobudź apetyt

Nie jedz słodkich produktów bezpośrednio przed posiłkiem, bo to zmniejszy twój apetyt na danie główne. Apetyt możesz za to poprawić, pijąc chwilę przed posiłkiem szklankę kwaśnego soku, np. z cytrusów. Takie pobudzające apetyt działanie mają także niektóre przyprawy i zioła, np.: koper włoski, tymianek, estragon, kminek, goździki. Wykorzystuj je w swojej kuchni!

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Żeby przytyć: nie rezygnuj z aktywności fizycznej

Mimo że każda aktywność fizyczna wiąże się z wydatkiem energetycznym, nie musisz z niej rezygnować. Oczywiście twoja dieta powinna uwzględniać rodzaj i intensywność wykonywanej aktywności. W miarę możliwości wybieraj sport na świeżym powietrzu, bo szczególnie taki pobudza apetyt. Bieganie, rower czy spacer na pewno wyjdą ci na zdrowie.

Żeby przytyć: notuj, co jesz

Jeśli uważasz, że ciągle coś jesz, a mimo to nie tyjesz, zacznij od zaraz notować wszystko, co ląduje na twoim talerzu. Jako dietetyk wiem z doświadczenia, że niektóre osoby mające problem z przybraniem na wadze wcale nie jedzą dużo. Często okazuje się, że ich dieta nie jest dobrze zbilansowana. Aby sprawdzić, jak jest w twoim przypadku, spisz swój jadłospis z kilku dni. Zanotuj, co jesz i ile, w jakich godzinach, nie zapominaj o płynach.

Ćwiczysz? Koniecznie zapisz i tę informację. Z zapiskami zgłoś się do dietetyka, który oceni, czy taka dieta pokrywa twoje zapotrzebowanie na energię, i przekaże ci niezbędne wskazówki. Warto mieć niezbędną wiedzę, by móc przytyć… zdrowo.


Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Szczotkując ciało na sucho, przyspieszamy samooczyszczanie się organizmu. W czasie szczotkowania wykonywany jest peeling, a z organizmu szybko zostają usunięte toksyny”

Ruby Rose: tylko ty wiesz, jaką osobą się urodziłaś i musisz być wolna, by być sobą

„Uwielbiam dzieci i to, co robię, to jest dla tych dzieci, co już chodzą po ziemi i dla tych, które przyjdą na świat. Ale sama nie chcę mieć dziecka. W jakim świecie miałoby żyć?” – mówi Monika Sadkowska, działaczka na rzecz klimatu i praw obywatelskich

„Moje porody były na tyle piękne, że gdy zaczynałam o nich opowiadać, otoczenie brało mnie za dziwoląga” – mówi Beata Meinguer, hipnodula

Zainteresują cię również:

Choroby wypisane na twarzy. O jakich dolegliwościach świadczą zmiany w kondycji naszej skóry?

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Trawa pszeniczna – zielony superfood

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

Pszeniczny brzuch – masz go?

Z cholesterolem walcz dietą

Z cholesterolem walcz dietą

3 problemy ze skórą głowy

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

gettyimages

Denise Richards ma problemy z tarczycą. To fani zauważyli specyficzny objaw choroby

Chora tarczyca – jak rozpoznać pierwsze sygnały? Przyjrzyj się swoim włosom! Ostrzega trycholożka Magdalena Kania

Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska – na czym polega i jakich efektów możesz się spodziewać?

istockphoto.com

7 objawów alarmujących, że powinnaś zbadać hormony

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Katarzyna Dowbor

Katarzyna Dowbor: mając 60 lat nie trzeba zamykać się w skorupie starszej pani

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

pexels.com

Groźne interakcje leków z jedzeniem. Znasz je?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.