Przejdź do treści

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

bieganie
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Koronawirusy / gettyimages
Koronawirus – ognisko zakażenia, zalecenia, śmiertelność. Czego nie wiemy o wirusie z Wuhan?
ryby
Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3?
zmartwiona kobieta
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
kobieta w łóżku rozkosz orgazm
Kobieca ejakulacja? Opisywał ją już Arystoteles, a jednak dziś często niewiele o niej wiemy. Dlaczego warto to zmienić?
zupa z batatów
3 patenty na batata. Wytrawnie, na słodko, a może jako zupa-krem – co wybierasz?

Szukasz recepty na dłuższe życie? Cudów nie ma, ale sporo narzędzi masz w zasięgu ręki. Sekret długich lat życia w zdrowiu tkwi w sile twoich mięśni!

Im większą masz masę mięśniową, tym większa jest twoja szansa na dłuższe życie. Naukowcy z University of California przeprowadzili badania, które udowadniają, że całościowa kompozycja ciała może okazać się ważniejszym czynnikiem dla zdrowia niż sam wskaźnik BMI (stosunek wagi do wzrostu).

Badacze przeanalizowali 3569 przypadków. W tej grupie znajdowali się mężczyźni w wieku od 55 lat wzwyż oraz kobiety w wieku 65 lat i starsze. Sprawdzono, jak wiele z tych osób zmarło z przyczyn naturalnych, a następnie porównano wskaźniki masy mięśniowej. Okazało się, że im jest on wyższy – tym dłuższym życiem cieszyły się badane osoby. Jak podsumował dr Arun Karlamangla, współautor badania – zamiast martwić się wagą, powinniśmy zadbać o to, by budować i utrzymywać odpowiednią masę mięśniową.

Gosia Włodarczyk

Wystarczy pół roku ćwiczeń

Na rozpoczęcie aktywnego życia nigdy nie jest za późno. Lekarze zazwyczaj zalecają starszym osobom ruch w postaci spacerów, lekkiego rozciągania czy ‒ co najwyżej (!) ‒ pływania. Tymczasem taka aktywność może się okazać niewystarczająca.

Trening siłowy przynosi organizmowi wiele korzyści – zarówno na poziomie fizycznym, jak i mentalnym, poprawiając samopoczucie i pomagając zredukować negatywne emocje. Wykazano, że regularna aktywność fizyczna może przedłużyć życie średnio o 7 lat, a nawet więcej. Zmiany, które wraz ze starzeniem się organizmu zachodzą w mitochondriach, są jedną z przyczyn utraty masy mięśniowej. Jednak dzięki ćwiczeniom jesteśmy w stanie spowolnić ten proces.

Według dr. Marka Tarnopolsky’ego, profesora medycyny na uniwersytecie w Hamilton, trening funkcjonalny może wpłynąć na aktywację tzw. komórek satelitarnych, które powodują odmłodzenie mitochondriów. Według naukowca półroczny trening (i to tylko dwa razy w tygodniu) może odjąć naszym mięśniom nawet 15 do 20 lat! Ponadto trening starszych osób wpływa nie tylko na ich kondycję fizyczną, ale także na zdolności kognitywne.

Eksperyment został przeprowadzony przed badaczy z University of British Columbia. Grupa kobiet w wieku 70‒80 lat, u których występowały lekkie zaburzenia zdolności poznawczych, przez 26 tygodni brała udział w zajęciach fitness. Seniorki ćwiczyły dwa razy w tygodniu, wykonując różne ćwiczenia z obciążeniem, w tym z hantlami. Jak się okazało, oprócz fizycznych korzyści, które odczuły uczestniczki eksperymentu (ogólna równowaga, mobilność), poprawie uległa także ich pamięć, zdolność do koncentrowania uwagi, a także rozwiązywania problemów. Badacze wysuwają teorię, że seniorzy, ćwicząc pod kontrolą profesjonalistów, mogą uchronić się przed zaburzeniami poznawczymi charakterystycznymi dla podeszłego wieku, w tym przed chorobą Alzheimera.

Ale żeby się nie okazało, że jest za późno…

Zawsze lepiej zacząć od razu. Zwłaszcza że bez wprowadzenia do rozkładu zajęć stałego punktu w postaci aktywności fizycznej możesz w ogóle nie doczekać wieku średniego, nie mówiąc już o starości. Według naukowców niska masa mięśniowa u nastolatków może zwiększać ryzyko przedwczesnej śmierci.

W Szwecji monitorowano zdrowie ponad miliona mężczyzn w wieku 16‒19 lat do momentu, w którym ukończyli 24. rok życia. Jak się okazało, u silniejszych osób ryzyko śmierci spadało nawet o 35 proc., zagrożenie skłonnościami samobójczymi było mniejsze o 20‒30 proc., a możliwość wystąpienia zaburzeń psychicznych została zredukowana o 65 proc.

Jak pisze w raporcie autor badania dr Finn Rasmussen, niska masa mięśniowa u nastolatków znacznie podnosi ryzyko przedwczesnej śmierci (jako taką badacze określają zakończenie życia przed 55. rokiem życia) z powodu gorszej kondycji psychicznej, a co za tym idzie – samobójstw, a także chorób związanych z niewydolnością układu krążenia.

Jeśli więc chcesz doczekać spokojnej emerytury, nie zwlekaj i ruszaj na trening. Jesteś ciekawa, jaki procent twojego ciała stanowią mięśnie? Odwiedź Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku. Dzięki specjalnemu urządzeniu zmierzysz swoją skalę fitness, czyli parametr określający kondycję twojego organizmu na podstawie stosunku tkanki mięśniowej do ilości tkanki tłuszczowej. Więcej znajdziesz także na profilu Stworzone dla Zdrowia.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Anna Lewandowska

Anna Lewandowska o drugiej ciąży: w takim momencie myślenie o formie nie jest dla mnie priorytetem

Anna Lewandowska

Aktywność fizyczna w ciąży. Anna Lewandowska dzieli się najważniejszymi zasadami

zimowy spacer

Wychodź sobie zdrowie. O czym warto pamiętać w ciągu dnia?

Katarzyna Glinka o treningach w ciąży

Katarzyna Glinka o treningach w ciąży: jestem wdzięczna naturze, że mogę teraz ćwiczyć

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

Bóle stawów – jak leczyć? Jak można wspomóc się dietą?

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Osteofitoza – przyczyny, objawy, leczenie

Osteofitoza – przyczyny, objawy, leczenie

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Czym jest łokieć golfisty?

Czym jest łokieć golfisty?

Tyrozyna — dowiedz się więcej o związku chemicznym, który jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, a nie znamy go zbyt dobrze!

Czym jest tyrozyna? Jakie są jej zalety i skutki uboczne?

Kobieta siedzi na podłodze i ćwiczy. Ręce ma na karku, głowę pochyloną, nogi rozłożone na boki, stopy przy sobie

Chcesz zacząć się odchudzać i ćwiczyć? Fizjoterapeutka podpowiada, od czego zacząć

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Efektywne kardio – czyli co?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kleszcze

Borelioza: objawy po wielu latach. Jak można wykryć chorobę?

8 sposobów na podniesienie libido

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?