Przejdź do treści

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

bieganie
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
pływalnia basen
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
grzyby
Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia
gettyimages.com
Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności
Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy
Instagram.com
„Nie w porządku jest to, że zdjęcia takie jak powyższe oburzają, a to tylko czysta podpaska i ketchup”- młoda feministka podjęła ważny temat

Szukasz recepty na dłuższe życie? Cudów nie ma, ale sporo narzędzi masz w zasięgu ręki. Sekret długich lat życia w zdrowiu tkwi w sile twoich mięśni!

Im większą masz masę mięśniową, tym większa jest twoja szansa na dłuższe życie. Naukowcy z University of California przeprowadzili badania, które udowadniają, że całościowa kompozycja ciała może okazać się ważniejszym czynnikiem dla zdrowia niż sam wskaźnik BMI (stosunek wagi do wzrostu).

Badacze przeanalizowali 3569 przypadków. W tej grupie znajdowali się mężczyźni w wieku od 55 lat wzwyż oraz kobiety w wieku 65 lat i starsze. Sprawdzono, jak wiele z tych osób zmarło z przyczyn naturalnych, a następnie porównano wskaźniki masy mięśniowej. Okazało się, że im jest on wyższy – tym dłuższym życiem cieszyły się badane osoby. Jak podsumował dr Arun Karlamangla, współautor badania – zamiast martwić się wagą, powinniśmy zadbać o to, by budować i utrzymywać odpowiednią masę mięśniową.

Gosia Włodarczyk

Wystarczy pół roku ćwiczeń

Na rozpoczęcie aktywnego życia nigdy nie jest za późno. Lekarze zazwyczaj zalecają starszym osobom ruch w postaci spacerów, lekkiego rozciągania czy ‒ co najwyżej (!) ‒ pływania. Tymczasem taka aktywność może się okazać niewystarczająca.

Trening siłowy przynosi organizmowi wiele korzyści – zarówno na poziomie fizycznym, jak i mentalnym, poprawiając samopoczucie i pomagając zredukować negatywne emocje. Wykazano, że regularna aktywność fizyczna może przedłużyć życie średnio o 7 lat, a nawet więcej. Zmiany, które wraz ze starzeniem się organizmu zachodzą w mitochondriach, są jedną z przyczyn utraty masy mięśniowej. Jednak dzięki ćwiczeniom jesteśmy w stanie spowolnić ten proces.

Według dr. Marka Tarnopolsky’ego, profesora medycyny na uniwersytecie w Hamilton, trening funkcjonalny może wpłynąć na aktywację tzw. komórek satelitarnych, które powodują odmłodzenie mitochondriów. Według naukowca półroczny trening (i to tylko dwa razy w tygodniu) może odjąć naszym mięśniom nawet 15 do 20 lat! Ponadto trening starszych osób wpływa nie tylko na ich kondycję fizyczną, ale także na zdolności kognitywne.

Eksperyment został przeprowadzony przed badaczy z University of British Columbia. Grupa kobiet w wieku 70‒80 lat, u których występowały lekkie zaburzenia zdolności poznawczych, przez 26 tygodni brała udział w zajęciach fitness. Seniorki ćwiczyły dwa razy w tygodniu, wykonując różne ćwiczenia z obciążeniem, w tym z hantlami. Jak się okazało, oprócz fizycznych korzyści, które odczuły uczestniczki eksperymentu (ogólna równowaga, mobilność), poprawie uległa także ich pamięć, zdolność do koncentrowania uwagi, a także rozwiązywania problemów. Badacze wysuwają teorię, że seniorzy, ćwicząc pod kontrolą profesjonalistów, mogą uchronić się przed zaburzeniami poznawczymi charakterystycznymi dla podeszłego wieku, w tym przed chorobą Alzheimera.

Ale żeby się nie okazało, że jest za późno…

Zawsze lepiej zacząć od razu. Zwłaszcza że bez wprowadzenia do rozkładu zajęć stałego punktu w postaci aktywności fizycznej możesz w ogóle nie doczekać wieku średniego, nie mówiąc już o starości. Według naukowców niska masa mięśniowa u nastolatków może zwiększać ryzyko przedwczesnej śmierci.

W Szwecji monitorowano zdrowie ponad miliona mężczyzn w wieku 16‒19 lat do momentu, w którym ukończyli 24. rok życia. Jak się okazało, u silniejszych osób ryzyko śmierci spadało nawet o 35 proc., zagrożenie skłonnościami samobójczymi było mniejsze o 20‒30 proc., a możliwość wystąpienia zaburzeń psychicznych została zredukowana o 65 proc.

Jak pisze w raporcie autor badania dr Finn Rasmussen, niska masa mięśniowa u nastolatków znacznie podnosi ryzyko przedwczesnej śmierci (jako taką badacze określają zakończenie życia przed 55. rokiem życia) z powodu gorszej kondycji psychicznej, a co za tym idzie – samobójstw, a także chorób związanych z niewydolnością układu krążenia.

Jeśli więc chcesz doczekać spokojnej emerytury, nie zwlekaj i ruszaj na trening. Jesteś ciekawa, jaki procent twojego ciała stanowią mięśnie? Odwiedź Centrum Stworzone dla Zdrowia w Gdańsku. Dzięki specjalnemu urządzeniu zmierzysz swoją skalę fitness, czyli parametr określający kondycję twojego organizmu na podstawie stosunku tkanki mięśniowej do ilości tkanki tłuszczowej. Więcej znajdziesz także na profilu Stworzone dla Zdrowia.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

Jak zmienia się seks po 50-tce? Poznaj 5 sposobów, żeby nadal mieć frajdę w łóżku

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

10 kroków Kasi Bigos do bycia fit

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

insulinoopornosc warzywa

Koleżanka mówi ci, że ma insulinooporność. Jak możesz jej pomóc?

Nike prezentuje manekiny w większych rozmiarach, promując różnorodoność. Co na to kobiety?

„Nie mamy jaj, ale wiemy, jak grać w piłkę nożną”. Zobacz mocny spot, pokazujący jak lekceważone są kobiety grające w piłkę nożną

Złap balans. Wypróbuj trening, który świetnie wzmocni i uelastyczni ciało

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

kobieta w lesie

Wybierz się po zdrowie do lasu!

5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

Rodzinna majówka za pasem, a ty wciąż nie masz na nią planów? Oto 5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

Martwy ciąg – ćwiczenie wszech czasów

Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Kobiety ze Sri Lanki walczą o równouprawnienie. Surfują na falach niosących zmiany

Czy w ciąży można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Ćwiczenia na uda – program treningowy Kasi Bigos

„Obrzydliwie jest widzieć kobiety, które sędziują w lidze. Hańba dla boiska”. Szokujące i seksistowskie słowa komentuje dla nas dziennikarz Canal+

Kate i Helen Richardson-Walsh: Bycie innym jest dobre i powinno być celebrowane