Przejdź do treści

Ryba po grecku w lżejszej odsłonie

Ryba po grecku w lżejszej odsłonie
Ryba po grecku nie wymaga kalorycznej panierki. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwicz kręgosłup - to proste!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
„Hashimoto nie jest wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej”. O zależności pomiędzy hashimoto a dietą eliminacyjną, rozmawiamy z endokrynolożką i dietetyczką
Wiosenna pizza na zielonym spodzie
kobieta nurkująca w wodzie
Freediving – podwodna medytacja
lekarka Małgorzata Ponikowska
„Selen to czarny koń wśród suplementów w chorobie Hashimoto”. Lekarka Małgorzata Ponikowska o wspomaganiu chorób tarczycy selenem

Ryba po grecku to – paradoksalnie – polski klasyk rybny. Planujecie ją wśród wigilijnych potraw? Świetnie. Pamiętajcie tylko, że w tradycyjnej wersji jest dosyć tłusta. Podpowiadam, jak ją odchudzić, by nie tylko nie straciła, ale wręcz zyskała na smaku.

Ryba po grecku ma z Grecją mniej więcej tyle wspólnego, co fasolka po bretońsku z Bretanią, czyli niewiele. To wbrew nazwie bardzo polskie danie, bo bazuje na marchewce i cebuli, składnikach, które nasi przodkowie jedli już w średniowieczu. Jedno jest pewne: to niezwykle łatwe do przyrządzenia danie, z którym poradzi sobie nawet osoba stawiająca w kuchni pierwsze kroki.

Ryba po grecku w klasycznej wersji jest dosyć tłusta. Warzywna pierzynka otulająca rybę smażona jest na sporej ilości tłuszczu, a sama ryba ma panierkę z mąki lub bułki tartej. Wystraczy jednak bardzo prosty zabieg, by ryba po grecku straciła nieco kalorii, a nadal była pyszna.

Zaczynam od zmniejszenia ilości tłuszczu w części warzywnej. Marchewkę, seler, pietruszkę i cebulę podsmażam na jednej łyżeczce klarowanego masła, po czym duszę z pomidorami z dodatkiem papryki wędzonej. Ta ostatnia przyprawa urozmaica smak potrawy, ale jeśli nie macie ochoty na lekko dymny posmak, zastąpcie ją odrobiną słodkiej papryki w proszku.

Pyszna ryba po grecku nie wymaga kalorycznej panierki. Spokojnie można z niej zrezygnować, bez szkody dla smaku potrawy. Filety duszę na 1 łyżeczce masła (koniecznie klarowanego, dzięki niemu ryba ma ładny zapach). Kto chce zupełnie zmniejszyć kaloryczność ryby po grecku, może przygotować filety na parze. Też będą smaczne.

Lżejsza ryba po grecku

ryba po grecku

Ryba po grecku na lekko. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

Składniki (przepis na 2-3 porcje):
– 2 marchewki
– 1 pietruszka
– ¼ selera
– 1 cebula
– szklanki pomidorów z puszki, zmiksowanych (można użyć przecieru pomidorowego)
– ½ listka laurowego
– 1 ziele angielskie
– 1/3 łyżeczki wędzonej papryki
– 2 łyżki masła klarowanego
– 2 filety z dorsza (mintaja, soli)
– sól i pieprz do smaku
– natka pietruszki do posypania

Obieramy warzywa, marchewki, seler i pietruszkę ścieramy na tarce o grubych oczkach. Cebulę kroimy drobno. Na głębokiej patelni rozgrzewamy 1 łyżeczkę klarowanego masła i podsmażamy na niej chwilę cebulę. Dodajemy pozostałe warzywa (bez pomidorów) i smażymy kilka minut, mieszając.

Warzywa zalewamy pomidorami (jeśli są zbyt gęste, dodajemy kilka łyżek wody), dodajemy ziele angielskie i listek laurowy, paprykę, sól i pieprz. Dusimy pod przykryciem, aż warzywa zmiękną.

Rybę solimy i pieprzymy, kroimy na kawałki (ok. 7cm). Na drugiej patelni rozgrzewamy 1 łyżkę klarowanego masła i smażymy na niej rybę.

Gdy warzywa się ugotują, układamy na półmisku ich połowę, na warstwie warzywnej układamy kawałki ryby, przykrywamy pozostałą częścią warzyw i posypujemy natką pietruszki.

Ryba po grecku w wersji light gotowa – smacznego!
Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Lnianki – „sezamki” z lnu. Zrób je, zanim najdzie cię ochota na coś słodkiego

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Wegańskie masło jaglane

Rozgotowałaś ryż? Zrób congee ze szparagami

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć