Przejdź do treści

Rzuć palenie i nie przytyj

Rzucić palenie i nie przytyć
Zamiast papierosa - zdrowa przekąska, i o wagę nie musisz się martwić! zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy
Fantazje seksualne to zdrada partnera? A może wyraz naszej miłości?
Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie
Kobieta
Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne
Ola Żebrowska: „Zostałam wychowana w katolickiej rodzinie i nie śmiałabym mówić drugiej kobiecie, co ma robić”

Udało ci się rzucić palenie? Świetnie. Być może jednak pojawił się inny problem. Masz większy apetyt i nie kontrolujesz tego, co jesz. Spokojnie, nie staniesz się za chwilę wielorybem, o ile wyrobisz sobie zdrowe żywieniowe nawyki. To proste!

Ciesz się smakiem

Wiele osób rzucających palenie ma poczucie, że pociąga to za sobą przyrost wagi. Rzeczywiście jest tak, że palenie powoduje zmianę smaku, odwracalną w momencie zaprzestania nałogu. To, co dotychczas wydawało się mdłe, powoli robi się apetyczne. Nie bój się tego! Wykorzystaj to, że teraz warzywa i owoce smakują ci o niebo lepiej. Możesz na nowo odkryć przyjemność z jedzenia świeżych warzyw i owoców, które są niskokaloryczne i bogate w dający uczucie sytości błonnik. Dzięki temu nie zagrażają sylwetce. Poza tym warzywa i owoce zawierają witaminę C i beta-karoten, których niedobory są powszechne wśród palaczy. Szczególnie bogate w witaminę C są: papryka czerwona, czarna porzeczka, truskawki i brokuły. Beta-karoten znajdziesz m.in. w: marchewce, dyni, morelach, brzoskwini, a także w zielonych warzywach liściastych (np. szpinaku). Słupki marchewki, sałatki owocowe, różyczki brokułu z jogurtowym dipem mogą się okazać świetną i zdrową przekąską, która pozwoli docenić ekspalaczowi nowe smaki.

Zamiast papierosa przekąska?

Powrót smaku (i węchu!) po rzuceniu palenia może być bezpośrednim powodem tego, że jesz więcej. Inną przyczyną może być to, że brakuje ci dotychczasowego nawyku i próbujesz znaleźć inny w jego miejsce, np. w postaci podjadania. To zabrzmi jak banalna rada, ale naprawdę w sytuacji nieodpartej ochoty sięgnięcia po papierosa najlepiej odwrócić uwagę innym zajęciem, aktywnością. Zamiast krążyć wokół lodówki, po prostu wyjdź i pobiegaj. Albo wskocz na rower. Trudne, ale da się!

Planuj posiłki

Jeśli nie jesz regularnie, narażasz się na ataki wilczego głodu, a wtedy ciężko zapanować nad ilością tego, co ląduje na talerzu. Dlatego planuj posiłki co mniej więcej trzy godziny. Dzień wcześniej zrób zakupy, przygotuj lunch do pracy, zabierz ze sobą owoce, warzywa pokrojone w słupki. Chodzi o to, żebyś miał pod ręką gotowy posiłek, gdy nadejdzie odpowiednia pora. Dzięki temu będziesz mniej narażony na pokusy zamówienia pizzy czy kupienia batona.

Notuj, co zjadasz, i kontroluj swoją wagę

Prowadź dziennik żywieniowy: zapisuj, co i kiedy jesz. To świetne narzędzie samokontroli, które pozwala monitorować masę ciała. Takie zapiski będą też cennym materiałem do pracy dla dietetyka, jeśli zdecydujesz się skorzystać z jego usług. W prowadzonym dzienniczku żywieniowym warto zapisywać również masę ciała. Waż się raz w tygodniu. Ale pamiętaj, by robić to w tych samych warunkach, tj. o tej samej porze i w podobnym ubraniu (najlepiej rano, w samej bieliźnie, po opróżnieniu pęcherza). No i nie pal!

Małgorzata Różańska, dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niedopałki papierosów wyrzucone na ziemię

Paulina Górska: 4,5 biliona niedopałków rocznie trafia do ekosystemu – na ziemię w miastach, lasach, plażach

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Kolacja - jeść, czy nie?/iStock

Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

Treningowe mity dotyczące odchudzania

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – właściwości, źródła nadmiar i niedobór w organizmie

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.