Przejdź do treści

Sałatkowy dream team: jabłka i maliny

Sałatkowy dream team: jabłka i maliny
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Gorąco, więc wrzucamy tryb lekkostrawny i przerzucamy się na sałatki. Podpowiadamy, co z czym łączyć w pysznych sałatach, by wydobyć ze składników to, co najlepsze. Na pierwszy ogień propozycja owocowa: bo jabłka kochają maliny!

Do letniej sałatki możemy wrzucić teoretycznie wszystko, zwłaszcza że owoców i warzyw jest teraz pod dostatkiem. Ale też dobrze wiedzieć, jakie produkty łączyć ze sobą, aby ich dobroczynne działanie na nasz organizm miało jeszcze lepszy efekt.

Nasza propozycja będzie bazowała na zieleninie: kapusta włoska cavalo nero (świetnie sprawdzi się także rukiew wodna), jarmuż, roszponka lub sałata rzymska. Bohaterem pierwszoplanowym będzie zaś superduet: jabłka i maliny. Dlaczego to połączenie?

Jabłka zawierają mnóstwo błonnika, witamin, regulują przemianę materii oraz oczyszczają. Oprócz tego regulują poziom cholesterolu, odkwaszają organizm, wzmacniają odporność (zawarty w nich błonnik poprawia mikroflorę jelita grubego, co podnosi odporność całego organizmu) i regulują poziom cukru we krwi ‒ dlatego dobrze wpływają na cukrzyków. W jabłkach jest mnóstwo polifenoli, w tym flawonu kwercetyny. Polifenole wykazują działanie antynowotworowe, przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe. Kwercetyna działa ochronnie na witaminy przeciwutleniające, zwiększając ich wchłanialność. Ponadto ma działanie przeciwalergiczne i chroni przed pojawieniem się zaćmy osoby chorujące na cukrzycę.

Naukowcy potwierdzają silną korelację pomiędzy spożyciem pokarmów zawierających polifenole a rzadszym występowaniem nowotworów złośliwych. Udowodniono także, że jeśli będziesz jeść jabłka razem z malinami, działanie polifenoli będzie jeszcze mocniejsze!

W malinach występuje kwas elagowy należący do kwasów fenolowych. Przede wszystkim wykazuje właściwości antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe i przeciwzapalne. Wyniki badań sugerują, że kwas elagowy może hamować wiązanie się czynników rakotwórczych. Maliny oprócz prozdrowotnego kwasu elagowego zawierają mnóstwo witaminy C i mają działanie rozkurczowe, dlatego ich spożywanie poleca się podczas m.in. bolesnej menstruacji.

Dorzucimy jeszcze orzechy włoskie, które pozytywnie działają na pamięć oraz pracę mózgu i też również zawierają kwas elagowy. Do tego dodamy idealnie pasujący do reszty składników ser niebieski. Kwaskowaty smak jabłek i malin przełamiemy zaś słodkawo-ostrym sosem na bazie miodu.

Gotowi na eksplozję smaku?

Sałatka z malinami i jabłkami

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Składniki (przepis dla jednej osoby):

– garść malin
– pół jabłka
– garść ulubionej sałaty (propozycje w tekście powyżej)
– pół garści sera korycińskiego
– 2 łyżki orzechów włoskich
– łyżeczkę musztardy
– łyżeczkę miodu
– sól
– pieprz
– 3 łyżki oliwy 

Przygotowanie:

Umyj sałatę. W małej miseczce umieść miód, musztardę, oliwę, szczyptę soli i pieprzu. Dokładnie pomieszaj, aż składniki połączą się ze sobą. Odstaw na bok. Do miski włóż sałatę, maliny, pokrojone w cienkie plasterki jabłko, orzechy i porwany ser. Skrop sosem i delikatnie zamieszaj. Jedz od razu.

 

 

Konsultacja dietetyczna: Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.masztalerz.tumblr.com

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Matcha – nowe wcielenie zielonej herbaty

Matcha – nowe wcielenie zielonej herbaty

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!