Przejdź do treści

Sałatkowy dream team: jabłka i maliny

Sałatkowy dream team: jabłka i maliny
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
leki a alkohol
Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co mówi alergolog
Jak można się zarazić zapaleniem wątroby typu C? Pozytywna Doktor wyjaśnia
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
szkołą
„Od tego, czy twoje dziecko zdobędzie czerwony pasek na świadectwie, nie będzie zależeć, czy będzie szczęśliwe i czy znajdzie pracę”
Przed tobą urlop? Uważaj na poparzenie słoneczne!

Robi się coraz cieplej, więc wrzucamy tryb lekkostrawny i przerzucamy się na sałatki. Podpowiadamy, co z czym łączyć w pysznych sałatach, by wydobyć ze składników to, co najlepsze. Na pierwszy ogień propozycja owocowa: bo jabłka kochają maliny!

Do sałatki możemy wrzucić teoretycznie wszystko, zwłaszcza że owoców i warzyw jest teraz pod dostatkiem. Ale też dobrze wiedzieć, jakie produkty łączyć ze sobą, aby ich dobroczynne działanie na nasz organizm miało jeszcze lepszy efekt. Nasza propozycja będzie bazowała na zieleninie: kapusta włoska cavalo nero (świetnie sprawdzi się także rukiew wodna), jarmuż, roszponka lub sałata rzymska. Bohaterem pierwszoplanowym będzie zaś superduet: jabłka i maliny. Dlaczego to połączenie?

Jabłka zawierają mnóstwo błonnika, witamin, regulują przemianę materii oraz oczyszczają. Oprócz tego regulują poziom cholesterolu, odkwaszają organizm, wzmacniają odporność (zawarty w nich błonnik poprawia mikroflorę jelita grubego, co podnosi odporność całego organizmu) i regulują poziom cukru we krwi ‒ dlatego dobrze wpływają na cukrzyków. W jabłkach jest mnóstwo polifenoli, w tym flawonu kwercetyny. Polifenole wykazują działanie antynowotworowe, przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe. Kwercetyna działa ochronnie na witaminy przeciwutleniające, zwiększając ich wchłanialność. Ponadto ma działanie przeciwalergiczne i chroni przed pojawieniem się zaćmy osoby chorujące na cukrzycę.

Naukowcy potwierdzają silną korelację pomiędzy spożyciem pokarmów zawierających polifenole a rzadszym występowaniem nowotworów złośliwych. Udowodniono także, że jeśli będziesz jeść jabłka razem z malinami, działanie polifenoli będzie jeszcze mocniejsze!

W malinach występuje kwas elagowy należący do kwasów fenolowych. Przede wszystkim wykazuje właściwości antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe i przeciwzapalne. Wyniki badań sugerują, że kwas elagowy może hamować wiązanie się czynników rakotwórczych. Maliny oprócz prozdrowotnego kwasu elagowego zawierają mnóstwo witaminy C i mają działanie rozkurczowe, dlatego ich spożywanie poleca się podczas m.in. bolesnej menstruacji.

Dorzucimy jeszcze orzechy włoskie, które pozytywnie działają na pamięć oraz pracę mózgu i też również zawierają kwas elagowy. Do tego dodamy idealnie pasujący do reszty składników ser niebieski. Kwaskowaty smak jabłek i malin przełamiemy zaś słodkawo-ostrym sosem na bazie miodu. Gotowi na eksplozję smaku?

Sałatka z malinami i jabłkami

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Składniki (przepis dla jednej osoby):

– garść malin
– pół jabłka
– garść ulubionej sałaty (propozycje w tekście powyżej)
– pół garści sera korycińskiego
– 2 łyżki orzechów włoskich
– łyżeczkę musztardy
– łyżeczkę miodu
– sól
– pieprz
– 3 łyżki oliwy 

Przygotowanie:

Umyj sałatę. W małej miseczce umieść miód, musztardę, oliwę, szczyptę soli i pieprzu. Dokładnie pomieszaj, aż składniki połączą się ze sobą. Odstaw na bok. Do miski włóż sałatę, maliny, pokrojone w cienkie plasterki jabłko, orzechy i porwany ser. Skrop sosem i delikatnie zamieszaj. Jedz od razu.


masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.masztalerz.tumblr.com

Konsultacja dietetyczna: Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Bruschetta z brzoskwiniami

Bruschetta z brzoskwiniami

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Wegetariańskie leczo - papryka górą!

Przepis na wegetariańskie leczo z papryką

Mrożone batony z malinami

Idealny na upał: napój herbaciany. Nawilży, schłodzi ciało i nasyci

Sałatka z pomidorów z melasą z granatów

Kisiel brzoskwiniowy z ksylitolem. Idealny na letnie wieczory

Pieczone brzoskwinie z marcepanem. Doskonałe na upały

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Idealny na upał: napój arbuzowy

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Mrożone tartaletki z awokado

co szkodzi oczom

Co najbardziej szkodzi oczom?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Krakersy – chrupnij sobie!

Przepis na domowe krakersy ziołowe. Chrupnij sobie na zdrowie!

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Pieczona młoda kapusta z sosem curry. W takiej wersji smakuje obłędnie!