Przejdź do treści

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować! Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chłopiec z nebulizatorem
Jak wybrać dobry i bezpieczny dla dziecka nebulizator? Wyjaśnia specjalistka
Amarantus – zbożowy hit. Nie tylko dla zestresowanych
Patenty na potencjalne leki antynowotworowe dl badaczy z Uniwersytetu Gdańskiego
Niezwykłe dokonanie badaczy z Gdańska! Pomoże w walce z nowotworami
aromaterapia Nabea
Aromaterapia w domu? To prostsze niż myślisz! Podpowiadamy, jak możesz zacząć przygodę z olejkami
Sekrety szczęśliwych par – 10 filarów udanego związku

Silna wola często bywa  bardzo  ulotna. Wraz z początkiem stycznia z wielkim entuzjazmem planujemy Wielkie Życiowe Zmiany. Chcemy być zdrowsi, aktywniejsi, szczęśliwsi. Ale po kilku tygodniach cały zapał znika, a po pół roku ledwo już pamiętamy o swoich planach. Sprawdź jak umocnić się w postanowieniach.

Silna wola z nas jakby wyparowuje, a my osiadamy w bezpiecznym kokonie starych nawyków i zwyczajów, przeklinając siebie w duchu za niefrasobliwe wydanie pieniędzy na kolejny abonament na siłownię, tabletki pomagające rzucić palenie czy środki na odchudzanie. Dlaczego zawsze jest tak samo?

Kobieta siedzi na łóżku i się cieszy

Silna wola jest jak mięsień

To, czy w jakimś postanowieniu uda nam się wytrwać, zależy – jakkolwiek banalnie to zabrzmi – od naszej silnej woli, a przede wszystkim tego, w jakiej jest kondycji. Silna wola (czy inaczej: samokontrola) określana jest przez psychologów „mięśniem umysłu”. Reaguje jak wszystkie inne mięśnie: kiedy z niej nie korzystamy, wiotczeje – jest mało wytrzymała i słaba. Natomiast kiedy ją trenujemy, wzmacnia się i możemy na niej polegać. Co to dla nas oznacza?

Niewytrenowana siła woli ma swoje limity. Jeśli w ciągu dnia musieliśmy siłą utrzymywać koncentrację na nudnym spotkaniu, powstrzymywać głód, bo nie było czasu na spokojny posiłek, a dodatkowo jeszcze trzymać nerwy na wodzy, słuchając niesprawiedliwych uwag szefa – zasoby naszej samokontroli wyczerpują się jak baterie. Kiedy wracamy do domu, nasza silna wola jest już rozładowana i nie da rady zmobilizować nas do wieczornego joggingu czy powstrzymać od niezdrowej przekąski.

Na szczęście silna wola jest bardzo podatna na trening. Pod wpływem ćwiczeń staje się coraz bardziej wytrzymała i odporna na zmęczenie. I daje nam coraz większe możliwości zmian. Australijscy naukowcy Megan Oaten i Ken Cheng przeprowadzili serię badań, w których pokazywali, jaki wpływ ma na nas ćwiczenie samokontroli. Dla kilku grup osób badanych przygotowali różne treningi silnej woli. Niektórzy wprowadzali do swojej codziennej rutyny nowe nawyki związane z aktywnością fizyczną. Inni przeszli kurs oszczędzania, notowali wszystkie swoje wydatki i uczyli się, jak odmawiać sobie zbędnych zakupów i luksusów. Studentów uczono, jak wprowadzić nowe, bardziej efektywne nawyki uczenia się.

Niezależnie od treści kursu efekty były takie same: po dwóch miesiącach okazało się, iż uczestnicy nie tylko zmienili swoje zachowania w obrębie obszaru, który trenowali podczas eksperymentu. Dodatkowo zaczęli sami z siebie wprowadzać kolejne zmiany: ograniczyli spożywanie alkoholu i fast foodów, rzucali palenie, bardziej aktywnie spędzali czas wolny, oglądali mniej telewizji. Trening czyni mistrza – ich silna wola wzmocniła się i okazało się nagle, iż powstrzymywanie się od szkodliwych pokus czy zmiana kolejnych zachowań nie jest dla nich problemem.

Silna wola – czas na rozgrzewkę!

Zgubne przy próbach realizacji noworocznych postanowień jest to, że na początku roku nasza silna wola jest w fatalnej formie. Dla większości z nas okres świąteczny to czas niepohamowanego pobłażania i dogadzania sobie – nasz mięsień umysłu, jak i wszystkie inne, wiotczeje i opada z sił. Po takim okresie folgowania sobie zasoby silnej woli się kurczą i nie ma szans, by tak od razu, z marszu, nasza silna wola dała radę sprostać noworocznym – zwykle wygórowanym – wyzwaniom.

Warto pamiętać, że początek nowego roku to naprawdę niejedyny moment na zmianę swoich złych nawyków. Zdrowiej i aktywniej można zacząć żyć nie tylko w styczniu, ale i w maju, lipcu, czy październiku. Ważniejsze od terminu postanowienia jest to, by silna wola była na ten moment odpowiednio przygotowana – szanse na sukces zdecydowanie wzrosną! Aby więc skutecznie realizować postanowienia, trzeba koniecznie zafundować swojej silnej woli rozgrzewkę. Ze wszystkich rzeczy, które chcesz zmienić, wybierz tę, która jest twoim zdaniem najprostsza. Realizuj to jedno postanowienie konsekwentnie, dzień po dniu wzmacniając swoją samokontrolę. Po takim treningu łatwiej będzie ci zmagać się z kolejnymi, coraz to trudniejszymi wyzwaniami. I kto wie, może uda ci się uzyskać taką sprawność, że kolejny rok przywitasz zupełnie zadowolony z siebie, bez potrzeby wygórowanych postanowień? Bo jako mięśniak umysłu nie będziesz potrzebować granicznych dat do przeprowadzania rewolucji w swoim życiu. Gdy przyjdzie ci ochota na zmianę, po prostu się zmienisz, ot tak. Prościzna.

 

Katarzyna Juszczak – psycholożka, trenerka i kognitywistka, od roku prowadzi Pracownię Rozwoju Osobistego Bo tak! Organizuje rozmaite warsztaty na terenie Wielkopolski (i nie tylko!). Poza tym piecze ciasta, pisze bloga, a kiedy tylko pogoda dopisuje, wskakuje na rower i pędzi w nieznane.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Chwalenie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska / Unsplash

Komplementowanie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Zmuszam się lub rezygnuję. O seksualnej niesamodzielności

Hipochondria - objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Hipochondria – objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

8 nawyków, których warto się pozbyć przed trzydziestką

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

„Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

Koronawirus, Madonna, fake newsy

Instagram blokuje Madonnę za szerzenie teorii spiskowych na temat koronawirusa

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Stary nawyk przypomina zarośniętą leśną ścieżkę. Jeśli znów na nią wejdziemy, to przypomnimy sobie, jak przyjemnie było się nią przechadzać, i zechcemy na nią wrócić” – mówi o trudzie zmian socjolożka Jadwiga Korzeniewska

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Miłosz Brzeiński

„Najbardziej wierzymy w to, o czym mało wiemy”. Miłosz Brzeziński o rosnącej popularności teorii spiskowych

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

NLP (programowanie neurolingwistyczne) - co to jest?

NLP – co to jest? Techniki programowania neurolingwistycznego

kobieta i mężczyzna, aseksualność

Aseksualność to nowa orientacja seksualna? Tłumaczy Alicja Długołęcka

Kobieta płacze przed lustrem

Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Minimalizm – mniej znaczy więcej. Skuś się!

Kobieta siedzi na łóżku i się cieszy

Zadbaj o siebie na co dzień! Chemiczka wyjaśnia, jakie rytuały warto wprowadzić do swojego planu dnia

Kobieta wchodzi w obrazek

Fobia społeczna – jak sobie z nią poradzić? Poznaj 6 zasad pracy nad lękiem społecznym

Terapia kognitywna A. Becka - na czym polega?

Terapia kognitywna – na czym polega terapia poznawcza? Efekty

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.