Przejdź do treści

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Smutna kobieta stoi, oparta o belkę i rozmyśla.
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
8 rzeczy, które trzeba wiedzieć o fast foodach
8 rzeczy, które powinnaś wiedzieć o fast foodach
kobieta trenuje jogę
Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić
Przeziębienie, a może coś więcej? Jak rozpoznać czy to nie grypa?
dziewczyna w płaszczu przeciwdeszczowym
Czujesz, że dopada cię przeziębienie? Weź cynk!
7 sytuacji, w których warto odmówić seksu

Silna wola często bywa  bardzo  ulotna. Wraz z początkiem stycznia z wielkim entuzjazmem planujemy Wielkie Życiowe Zmiany. Chcemy być zdrowsi, aktywniejsi, szczęśliwsi. Ale po kilku tygodniach cały zapał znika, a po pół roku ledwo już pamiętamy o swoich planach. Sprawdź jak umocnić się w postanowieniach.

Silna wola z nas jakby wyparowuje, a my osiadamy w bezpiecznym kokonie starych nawyków i zwyczajów, przeklinając siebie w duchu za niefrasobliwe wydanie pieniędzy na kolejny abonament na siłownię, tabletki pomagające rzucić palenie czy środki na odchudzanie. Dlaczego co roku jest tak samo?

Silna wola jest jak mięsień

To, czy w jakimś postanowieniu uda nam się wytrwać, zależy – jakkolwiek banalnie to zabrzmi – od naszej silnej woli, a przede wszystkim tego, w jakiej jest kondycji. Silna wola (czy inaczej: samokontrola) określana jest przez psychologów „mięśniem umysłu”. Reaguje jak wszystkie inne mięśnie: kiedy z niej nie korzystamy, wiotczeje – jest mało wytrzymała i słaba. Natomiast kiedy ją trenujemy, wzmacnia się i możemy na niej polegać. Co to dla nas oznacza?

Niewytrenowana siła woli ma swoje limity. Jeśli w ciągu dnia musieliśmy siłą utrzymywać koncentrację na nudnym spotkaniu, powstrzymywać głód, bo nie było czasu na spokojny posiłek, a dodatkowo jeszcze trzymać nerwy na wodzy, słuchając niesprawiedliwych uwag szefa – zasoby naszej samokontroli wyczerpują się jak baterie. Kiedy wracamy do domu, nasza silna wola jest już rozładowana i nie da rady zmobilizować nas do wieczornego joggingu czy powstrzymać od niezdrowej przekąski.

Na szczęście silna wola jest bardzo podatna na trening. Pod wpływem ćwiczeń staje się coraz bardziej wytrzymała i odporna na zmęczenie. I daje nam coraz większe możliwości zmian. Australijscy naukowcy Megan Oaten i Ken Cheng przeprowadzili serię badań, w których pokazywali, jaki wpływ ma na nas ćwiczenie samokontroli. Dla kilku grup osób badanych przygotowali różne treningi silnej woli. Niektórzy wprowadzali do swojej codziennej rutyny nowe nawyki związane z aktywnością fizyczną. Inni przeszli kurs oszczędzania, notowali wszystkie swoje wydatki i uczyli się, jak odmawiać sobie zbędnych zakupów i luksusów. Studentów uczono, jak wprowadzić nowe, bardziej efektywne nawyki uczenia się.

Niezależnie od treści kursu efekty były takie same: po dwóch miesiącach okazało się, iż uczestnicy nie tylko zmienili swoje zachowania w obrębie obszaru, który trenowali podczas eksperymentu. Dodatkowo zaczęli sami z siebie wprowadzać kolejne zmiany: ograniczyli spożywanie alkoholu i fast foodów, rzucali palenie, bardziej aktywnie spędzali czas wolny, oglądali mniej telewizji. Trening czyni mistrza – ich silna wola wzmocniła się i okazało się nagle, iż powstrzymywanie się od szkodliwych pokus czy zmiana kolejnych zachowań nie jest dla nich problemem.

Silna wola – czas na rozgrzewkę!

 

Zgubne przy próbach realizacji noworocznych postanowień jest to, że na początku roku nasza silna wola jest w fatalnej formie. Dla większości z nas okres świąteczny to czas niepohamowanego pobłażania i dogadzania sobie – nasz mięsień umysłu, jak i wszystkie inne, wiotczeje i opada z sił. Po takim okresie folgowania sobie zasoby silnej woli się kurczą i nie ma szans, by tak od razu, z marszu, nasza silna wola dała radę sprostać noworocznym – zwykle wygórowanym – wyzwaniom.

Warto pamiętać, że początek nowego roku to naprawdę niejedyny moment na zmianę swoich złych nawyków. Zdrowiej i aktywniej można zacząć żyć nie tylko w styczniu, ale i w maju, lipcu, czy październiku. Ważniejsze od terminu postanowienia jest to, by silna wola była na ten moment odpowiednio przygotowana – szanse na sukces zdecydowanie wzrosną! Aby więc skutecznie realizować postanowienia, trzeba koniecznie zafundować swojej silnej woli rozgrzewkę. Ze wszystkich rzeczy, które chcesz zmienić, wybierz tę, która jest twoim zdaniem najprostsza. Realizuj to jedno postanowienie konsekwentnie, dzień po dniu wzmacniając swoją samokontrolę. Po takim treningu łatwiej będzie ci zmagać się z kolejnymi, coraz to trudniejszymi wyzwaniami. I kto wie, może uda ci się uzyskać taką sprawność, że kolejny rok przywitasz zupełnie zadowolony z siebie, bez potrzeby wygórowanych postanowień? Bo jako mięśniak umysłu nie będziesz potrzebował granicznych dat do przeprowadzania rewolucji w swoim życiu. Gdy przyjdzie ci ochota na zmianę, po prostu się zmienisz, ot tak. Prościzna.

 

Katarzyna Juszczak – psycholożka, trenerka i kognitywistka, od roku prowadzi Pracownię Rozwoju Osobistego Bo tak! Organizuje rozmaite warsztaty na terenie Wielkopolski (i nie tylko!). Poza tym piecze ciasta, pisze bloga, a kiedy tylko pogoda dopisuje, wskakuje na rower i pędzi w nieznane.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Szczotkując ciało na sucho, przyspieszamy samooczyszczanie się organizmu. W czasie szczotkowania wykonywany jest peeling, a z organizmu szybko zostają usunięte toksyny”

Ruby Rose: tylko ty wiesz, jaką osobą się urodziłaś i musisz być wolna, by być sobą

„Uwielbiam dzieci i to, co robię, to jest dla tych dzieci, co już chodzą po ziemi i dla tych, które przyjdą na świat. Ale sama nie chcę mieć dziecka. W jakim świecie miałoby żyć?” – mówi Monika Sadkowska, działaczka na rzecz klimatu i praw obywatelskich

„Moje porody były na tyle piękne, że gdy zaczynałam o nich opowiadać, otoczenie brało mnie za dziwoląga” – mówi Beata Meinguer, hipnodula

Zainteresują cię również:

Jeszcze chandra czy już depresja?

Piątek 13-ego przysparza ci zmartwień? Nie przejmuj się tym, na co nie masz wpływu!

Smoczek – czy twoje dziecko na pewno go potrzebuje? Pyta psycholożka

Zwalcz negatywne przekonania!

Świadomy sen – nocna kontrola

Powiedz „TAK!” asertywności

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Nie uciekaj od smutku

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Déjà vu, czyli „czkawka mózgu”

Zazdrość nie musi być niczym złym, przekuj ją we własne powodzenie

Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog?

uśmiechnięta para

„To pokazuje naszą dojrzałość, odpowiedzialność i świadomość siebie” Psycholog podpowiada, jak przyznawać się do błędów

dwie dziewczyny rozmawiają

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy

nuda

Kiepska pogoda pokrzyżowała twoje plany urlopowe? Zobacz, jak nudzić się w kreatywny sposób

5 razy TAK dla wakacji solo

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

kobieta z laptopem

„Język przemocy jest stosowany przez jednostki pragnące poklasku, władzy, podziwu”. Psycholożka o mowie nienawiści w internecie

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.