Przejdź do treści

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Daiga Ellaby/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Dietetycy słusznie podkreślają: prawie każdy niedobór żywieniowy szkodzi paznokciom. Stają się kruche, łatwo się łamią i rozdwajają. Których składników odżywczych potrzebują szczególnie, żeby cieszyły zdrowiem, i w jakich produktach je znajdziemy?

Jeśli masz cienkie, łamliwe i rozwarstwiające się paznokcie, to może być sygnał od organizmu, że skąpisz mu ważnych składników odżywczych. Bez uzupełnienia ich braków nawet najlepsze odżywki i zabiegi pielęgnacyjne nie poprawią ich urody. Zamiast w drogerii czy u kosmetyczki ratunku lepiej szukać na własnym talerzu. Oto lista składników odżywczych, które wzmocnią twoje paznokcie.

Biotyna

Tytuł paznokciowego hitu można przyznać biotynie (witamina H lub B7). To substancja tak silnie regenerująca, że z jej dobroczynnych właściwości korzystały przed nami… konie wyścigowe. I bynajmniej nie ich paznokietki, bo chodziło o przypadki cięższego kalibru. Biotyna przyspieszała gojenie kopyt popękanych w trakcie zawodów. Dzięki temu zastosowaniu zainteresowała szwajcarskich naukowców, którzy postanowili sprawdzić, czy jest w stanie poprawić też kondycję kobiecych paznokci.

uczulenie na hybrydę - kobieta maluje paznokcie

Mieli nosa, bo badanie wykazało, że suplementacja biotyną przez co najmniej sześć miesięcy prowadziła do poprawy grubości paznokcia o 25 proc. i zdecydowanego zmniejszenia się procesów rozwarstwiania. Kolejny eksperyment, pod kierunkiem doktora R. Schera z Uniwersytetu Kolumbia, tylko potwierdził pozytywną reakcję paznokci na ten związek.

Jak wykorzystywać biotynę, żeby faktycznie zauważyć poprawę stanu paznokci? Zdaniem specjalistów kruchości paznokci zapobiega dawka 2,5 mg dziennie. To bardzo mało, biorąc pod uwagę, że obficie występuje ona w ogólnodostępnych produktach spożywczych. Najwięcej jest jej w wątróbce, soi, nasionach oraz orzechach. Ale w uzupełnieniu jej braków sprawdzi się też mleko albo kalafior.

Algi

Są źródłem takich skarbów, jak: kwasy omega-3, kwas foliowy, żelazo, miedź, selen, cynk, wapń, potas, mangan, jod, witaminy A, C, B oraz E. Do tego mają sporo błonnika i białka. Wyróżnia je wiele zalet, wśród nich korzystny wpływ na paznokcie, ale też skórę i włosy. Gdzie je znajdziemy? Choć algi (inaczej wodorosty lub glony) kojarzą nam się najczęściej z sushi, nie mniejszą popularnością cieszą się w formie spiruliny. Kryją się także pod nazwami: chlorella, nori, kelp, kombu czy wakame. Producenci dodają je chętnie do kosmetyków. Można je również znaleźć w suplementach diety.

 

Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci

Minerały: krzem, magnez, wapń, żelazo, cynk, sód i miedź

Wystarczyło 20 tygodni i 10 mg przyjmowanego dziennie kwasu ortokrzemowego (biodostępnej formy krzemu), żeby naukowcy z Uniwersytetu w Brukseli zauważyli wśród badanych kobiet znaczącą poprawę kruchości paznokci. Okazuje się, że krzem dba o stabilność strukturalną i wytrzymałość tkanek organizmu, w tym płytki paznokcia. Ten składnik mineralny występuje głównie w pełnych ziarnach (owsa, prosa, jęczmienia), w skórce owoców, czosnku, szczypiorku i mleku pszczelim.

Wygląda na to, że paznokcie lubią minerały. I to wiele… Magnez, wapń, żelazo, cynk, sód i miedź są niezbędne do utrzymania zdrowej płytki paznokcia  ̶ podkreślają uczeni z Wydziału Medycznego Uniwersytetu George’a Waszyngtona. Wniosek jest oczywisty  ̶ lepiej dbać o ich zapasy. Co więc warto uwzględnić w diecie? Na pewno pestki dyni, kakao, migdały, kaszę gryczaną, płatki owsiane, orzechy laskowe, groch i banany, które dostarczą nam magnezu.

Dieta uwzględniająca wapń nie jest skomplikowana, bo głównym jego źródłem są mleko i jego przetwory (wapń zawierają także np. nasiona fasoli, natka pietruszki, szpinak, orzechy, ale jest on gorzej przyswajalny niż ten z produktów mlecznych).

Żelaza, którego braki wpływają dodatkowo na deformację kształtu paznokcia, najlepiej szukać w wątrobie wieprzowej i cielęcej, kakao, kaszy jęczmiennej i gryczanej, natce pietruszki, orzechach laskowych, migdałach, szpinaku, chlebie żytnim razowym, jajkach, gorzkiej czekoladzie.

Polując na cynk, sięgajmy po mięso, jaja, wątrobę, ryby, ostrygi, nasiona dyni, słonecznika, otręby pszenne, kiełki pszenicy, a także cebulę i czosnek. Jeśli natomiast chcemy uzupełnić niedobory selenu, powinniśmy się polubić z wątróbką, rybami, skorupiakami, czerwonym mięsem (baranina, wołowina, dziczyzna, mięso strusia), podrobami, pieczywem pełnoziarnistym, ryżem brązowym, serem żółtym, jajami, czosnkiem, cebulą, kapustą, szparagami czy pestkami dyni i słonecznika.

W walce o zdrowe paznokcie pomoże też zwiększenie zasobów jodu, a tym samym ryb, kawioru, marchewki karotki, sera białego, pieczarek, brokułów, szpinaku, jajek i mleka. Z umiarem polecane jest też białe i czerwone wino.

Witaminy A, B15, C

Wiadomo, że bez witamin nie mamy szans na zachowanie zdrowia. Czy ich braki zagrażają też naszym paznokciom? Niestety tak. W opinii ekspertów szczególnie niedobory witamin A i B15. Z takim problemem łatwo się jednak rozprawić. Wzbogacenie diety o wątrobę wieprzową, marchewkę, paprykę, masło czy jajka szybko pomoże nam nadrobić deficyty witaminy A. Brązowy ryż, nasiona dyni i słonecznika, a także drożdże piwne uzupełnią zasoby witaminy B15.

W diecie pomagającej utrzymać mocne paznokcie nie powinno też zabraknąć witaminy C, która jest konieczna do syntezy białka z aminokwasów proliny i lizyny, a dodatkowo dzięki jej zasobom organizm lepiej wykorzystuje żelazo, którego brak powoduje podłużne wgłębienia na paznokciach. Najbogatszym źródłem witaminy C są owoce jagodowe, cytrusy, papryka i owoce róży.

Aneta Ignaciuk CosmetiCosmos

Skrzyp polny

Eksperci Centrum Medycznego Uniwersytetu Maryland zwrócili uwagę na jeszcze jeden ważny składnik odżywczy, który może mieć wpływ na paznokcie. To skrzyp polny. Dzięki temu, że zawiera krzem, pomaga w walce z rozwarstwiającymi się paznokciami. Najłatwiejszym sposobem na wprowadzenie skrzypu polnego do diety jest picie naparów na bazie tego składnika herbaty lub sięgnięcie po suplement z jego zawartością.

Stan paznokci pokazuje, w jakiej kondycji jest organizm i czym się żywimy. Na szczęście większość problemów z paznokciami można rozwiązać przez zmianę diety. Zapewnienie organizmowi odpowiednich składników odżywczych to podstawa.

Dobrym pomysłem może też być dodatkowa suplementacja. Są produkty przeznaczone konkretnie dla osób mających problemy z paznokciami. Warto przed wyborem przeczytać ulotkę i upewnić się, że suplement zawiera wszystkie wymienione wyżej składniki.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Magdalena Szymanowska

„Polki czują potrzebę zmian w kosmetyczce, w codziennej pielęgnacji ciała i w stylu życia”. Kwestionariusz urodowy: 4organic

Dziewczyna myje twarz

Myjesz twarz ręką? To najmniej dokładna metoda oczyszczania. Sprawdź, co proponują dermatolożki

Lubisz swoje hybrydowe paznokcie? Po wpisie mgr Joanny Skrzypczak możesz zmienić zdanie

Ula i Ania z Ministerstwa Dobrego Mydła

„Dopasowany – taki powinien być dobry kosmetyk”. Kwestionariusz urodowy: Ministerstwo Dobrego Mydła

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Archiwum prywatne Uzdrovisco

„Nie obiecujemy niczego ponad miarę, ale rzetelnie podchodzimy do pielęgnacji”. Kwestionariusz urodowy: Uzdrovisco

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

grzybica stop

Grzybica paznokci – jakie są jej przyczyny? Czy domowe sposoby są skuteczne?

Stopy kobiety na plaży

„Zdrowa stopa to coś więcej, niż wrośnięty paznokieć czy nieestetyczny wygląd”. O tym, dlaczego klapki latem to kiepski wybór, mówi podolożka

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Karolina Kuklińska-Kosowicz, współzałożycielka marki YOPE

„Polki szukają niezwykłości w codziennych czynnościach. I my im to dajemy”. Kwestionariusz urodowy: YOPE

Obgryzanie paznokci – o czym świadczy i co za tym stoi?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

5 nieoczywistych zastosowań oleju kokosowego

Przydatny nawet w sypialni. Oto 5 nieoczywistych zastosowań oleju kokosowego

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

cienie pod oczami

Worki pod oczami ‒ pozbywamy się potwora