Przejdź do treści

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Daiga Ellaby/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest wysiłkowe nietrzymanie moczu? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Wysiłkowe nietrzymanie moczu. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kobieta w maseczce ochronnej
Nie wierzysz, że maseczki ochronne zabezpieczają przed wirusem? Zobacz ten filmik
Mleka roślinne
W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka
Coraz młodsze kobiety mają zakrzepicę. Jak nie zachorować?
Kuchnia azjatycka
Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska

Dietetycy słusznie podkreślają: prawie każdy niedobór żywieniowy szkodzi paznokciom. Stają się kruche, łatwo się łamią i rozdwajają. Których składników odżywczych potrzebują szczególnie, żeby cieszyły zdrowiem, i w jakich produktach je znajdziemy?

Jeśli masz cienkie, łamliwe i rozwarstwiające się paznokcie, to może być sygnał od organizmu, że skąpisz mu ważnych składników odżywczych. Bez uzupełnienia ich braków nawet najlepsze odżywki i zabiegi pielęgnacyjne nie poprawią ich urody. Zamiast w drogerii czy u kosmetyczki ratunku lepiej szukać na własnym talerzu. Oto lista składników odżywczych, które wzmocnią twoje paznokcie.

Biotyna

Tytuł paznokciowego hitu można przyznać biotynie (witamina H lub B7). To substancja tak silnie regenerująca, że z jej dobroczynnych właściwości korzystały przed nami… konie wyścigowe. I bynajmniej nie ich paznokietki, bo chodziło o przypadki cięższego kalibru. Biotyna przyspieszała gojenie kopyt popękanych w trakcie zawodów. Dzięki temu zastosowaniu zainteresowała szwajcarskich naukowców, którzy postanowili sprawdzić, czy jest w stanie poprawić też kondycję kobiecych paznokci.

uczulenie na hybrydę - kobieta maluje paznokcie

Mieli nosa, bo badanie wykazało, że suplementacja biotyną przez co najmniej sześć miesięcy prowadziła do poprawy grubości paznokcia o 25 proc. i zdecydowanego zmniejszenia się procesów rozwarstwiania. Kolejny eksperyment, pod kierunkiem doktora R. Schera z Uniwersytetu Kolumbia, tylko potwierdził pozytywną reakcję paznokci na ten związek.

Jak wykorzystywać biotynę, żeby faktycznie zauważyć poprawę stanu paznokci? Zdaniem specjalistów kruchości paznokci zapobiega dawka 2,5 mg dziennie. To bardzo mało, biorąc pod uwagę, że obficie występuje ona w ogólnodostępnych produktach spożywczych. Najwięcej jest jej w wątróbce, soi, nasionach oraz orzechach. Ale w uzupełnieniu jej braków sprawdzi się też mleko albo kalafior.

Algi

Są źródłem takich skarbów, jak: kwasy omega-3, kwas foliowy, żelazo, miedź, selen, cynk, wapń, potas, mangan, jod, witaminy A, C, B oraz E. Do tego mają sporo błonnika i białka. Wyróżnia je wiele zalet, wśród nich korzystny wpływ na paznokcie, ale też skórę i włosy. Gdzie je znajdziemy? Choć algi (inaczej wodorosty lub glony) kojarzą nam się najczęściej z sushi, nie mniejszą popularnością cieszą się w formie spiruliny. Kryją się także pod nazwami: chlorella, nori, kelp, kombu czy wakame. Producenci dodają je chętnie do kosmetyków. Można je również znaleźć w suplementach diety.

 

Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci

Minerały: krzem, magnez, wapń, żelazo, cynk, sód i miedź

Wystarczyło 20 tygodni i 10 mg przyjmowanego dziennie kwasu ortokrzemowego (biodostępnej formy krzemu), żeby naukowcy z Uniwersytetu w Brukseli zauważyli wśród badanych kobiet znaczącą poprawę kruchości paznokci. Okazuje się, że krzem dba o stabilność strukturalną i wytrzymałość tkanek organizmu, w tym płytki paznokcia. Ten składnik mineralny występuje głównie w pełnych ziarnach (owsa, prosa, jęczmienia), w skórce owoców, czosnku, szczypiorku i mleku pszczelim.

Wygląda na to, że paznokcie lubią minerały. I to wiele… Magnez, wapń, żelazo, cynk, sód i miedź są niezbędne do utrzymania zdrowej płytki paznokcia  ̶ podkreślają uczeni z Wydziału Medycznego Uniwersytetu George’a Waszyngtona. Wniosek jest oczywisty  ̶ lepiej dbać o ich zapasy. Co więc warto uwzględnić w diecie? Na pewno pestki dyni, kakao, migdały, kaszę gryczaną, płatki owsiane, orzechy laskowe, groch i banany, które dostarczą nam magnezu.

naturalne mydła

Dieta uwzględniająca wapń nie jest skomplikowana, bo głównym jego źródłem są mleko i jego przetwory (wapń zawierają także np. nasiona fasoli, natka pietruszki, szpinak, orzechy, ale jest on gorzej przyswajalny niż ten z produktów mlecznych).

Żelaza, którego braki wpływają dodatkowo na deformację kształtu paznokcia, najlepiej szukać w wątrobie wieprzowej i cielęcej, kakao, kaszy jęczmiennej i gryczanej, natce pietruszki, orzechach laskowych, migdałach, szpinaku, chlebie żytnim razowym, jajkach, gorzkiej czekoladzie.

Polując na cynk, sięgajmy po mięso, jaja, wątrobę, ryby, ostrygi, nasiona dyni, słonecznika, otręby pszenne, kiełki pszenicy, a także cebulę i czosnek. Jeśli natomiast chcemy uzupełnić niedobory selenu, powinniśmy się polubić z wątróbką, rybami, skorupiakami, czerwonym mięsem (baranina, wołowina, dziczyzna, mięso strusia), podrobami, pieczywem pełnoziarnistym, ryżem brązowym, serem żółtym, jajami, czosnkiem, cebulą, kapustą, szparagami czy pestkami dyni i słonecznika.

W walce o zdrowe paznokcie pomoże też zwiększenie zasobów jodu, a tym samym ryb, kawioru, marchewki karotki, sera białego, pieczarek, brokułów, szpinaku, jajek i mleka. Z umiarem polecane jest też białe i czerwone wino.

Witaminy A, B15, C

Wiadomo, że bez witamin nie mamy szans na zachowanie zdrowia. Czy ich braki zagrażają też naszym paznokciom? Niestety tak. W opinii ekspertów szczególnie niedobory witamin A i B15. Z takim problemem łatwo się jednak rozprawić. Wzbogacenie diety o wątrobę wieprzową, marchewkę, paprykę, masło czy jajka szybko pomoże nam nadrobić deficyty witaminy A. Brązowy ryż, nasiona dyni i słonecznika, a także drożdże piwne uzupełnią zasoby witaminy B15.

W diecie pomagającej utrzymać mocne paznokcie nie powinno też zabraknąć witaminy C, która jest konieczna do syntezy białka z aminokwasów proliny i lizyny, a dodatkowo dzięki jej zasobom organizm lepiej wykorzystuje żelazo, którego brak powoduje podłużne wgłębienia na paznokciach. Najbogatszym źródłem witaminy C są owoce jagodowe, cytrusy, papryka i owoce róży.

Aneta Ignaciuk CosmetiCosmos

Skrzyp polny

Eksperci Centrum Medycznego Uniwersytetu Maryland zwrócili uwagę na jeszcze jeden ważny składnik odżywczy, który może mieć wpływ na paznokcie. To skrzyp polny. Dzięki temu, że zawiera krzem, pomaga w walce z rozwarstwiającymi się paznokciami. Najłatwiejszym sposobem na wprowadzenie skrzypu polnego do diety jest picie naparów na bazie tego składnika herbaty lub sięgnięcie po suplement z jego zawartością.

Stan paznokci pokazuje, w jakiej kondycji jest organizm i czym się żywimy. Na szczęście większość problemów z paznokciami można rozwiązać przez zmianę diety. Zapewnienie organizmowi odpowiednich składników odżywczych to podstawa.

Dobrym pomysłem może też być dodatkowa suplementacja. Są produkty przeznaczone konkretnie dla osób mających problemy z paznokciami. Warto przed wyborem przeczytać ulotkę i upewnić się, że suplement zawiera wszystkie wymienione wyżej składniki.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Stylistka paznokci z Warszawy maluje wzory wyrażające wsparcie dla LGBT + za darmo. „Chciałam w końcu zrobić coś więcej, niż tylko denerwować się na to, co widzę w telewizji”

Stylistka paznokci z Warszawy za darmo maluje wzory wyrażające wsparcie dla LGBT+. „Chciałam w końcu zrobić coś więcej”

10 błędów w pielęgnacji, które codziennie popełniamy

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Codziennie masz ”bad hair day”? Czas przyjrzeć się pielęgnacji. Nie popełniasz błędów?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

5 nieoczywistych zastosowań oleju kokosowego

Olej kokosowy – jakie jest jego zastosowanie w kosmetyce? Jakie ma właściwości?

kobiece paznokcie

Onycholiza – jak leczyć i jakie są przyczyny tej choroby paznokci?

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę