Przejdź do treści

Sprawdź swoją skalę akumulacji

Sprawdź swoją skalę akumulacji
Skala akumulacji pokazuje jaką ilosć pracy jesteśmy w stanie wykonać efektywnie. Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mindy i Ben Cayerowie/Twitter/@FLCRNA
Koronawirus w USA. Jak wygląda miłość w czasach zarazy? Jedno zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów
Naturalna alternatywa
Naturalna alternatywa. Sprawdź, może nie potrzebujesz tylu kosmetyków z drogerii?
Zdenerwowany? Zjedz coś
Zdenerwowana? Zjedz coś! Twój organizm woła o pomoc
8 rad dla zestresowanych rodziców
8 rad dla zestresowanych rodziców
Największe mity na temat alergii. Sprawdź, w jakie opinie na jej temat niesłusznie wierzyłaś
Największe mity na temat alergii. Sprawdź, w jakie opinie na jej temat niesłusznie wierzyłaś

Pojęcie „skali akumulacji” pochodzi z języka informatycznego. Określa ilość pracy, którą komputery mogą wykonać efektywnie. I pod tym względem wcale nie różnimy się od naszych laptopów czy smartfonów. My też mamy taką ilość pracy, którą możemy wykonać łatwo, sprawnie i efektywnie. Tylko trzeba tę swoją skalę znać!

Najpierw krótki eksperyment: zastanów się, jak czytasz książki. Czy czytasz zwykle jedną – naraz, od początku do końca? A może lubisz równolegle sięgać po dwie, trzy, nawet cztery lektury, przeczytać jeden rozdział i odkładać je na półkę, aby wrócić do nich za kilka tygodni? Odpowiedzi na te pytania mogą pomóc ci wyznaczyć własną skalę akumulacji. Warto, bo – jeśli wierzyć psychologom takim jak Amerykanin Richard Carlson – wiele bardzo kompetentnych osób nie potrafi wywiązać się ze swoich zobowiązań właśnie z tego prostego powodu: bo nie znają swojej „skali akumulacji”.

Podstawowe założenie jest takie, że każdy z nas ma swój niepowtarzalny temperament, od którego zależy, ile zadań, projektów czy zajęć możemy brać na swoje barki w danym momencie, aby móc w każdym z nich uczestniczyć w pełni lub każde z nich zrealizować. Bardzo często jest jednak tak, że harmonogram pracy (ośmiogodzinny dzień pracy czy przerwy na lunch o tej samej porze) układany jest tak, jakby wszyscy pracowali w tym samym tempie, z taką samą efektywnością w tym samym czasie i – co najważniejsze (i może najbardziej zaskakujące!) – z identyczną „skalą akumulacji”!

– Są osoby, które potrafią skupić się tylko na jednym projekcie i nad nim pracują od A do Z, od początku do końca, nie znajdując czasu i uwagi na cokolwiek innego – mówi psycholog Grzegorz Piwoński. – Są jednak też tacy, którzy mając do wykonania dokładnie jeden projekt, tracą motywację, sens działania, chęć i w efekcie, nawet jeśli wykonają to zadanie, to nie tak dobrze, jak by faktycznie potrafili. Po prostu brakuje im bodźców. Może w ich sytuacji warto byłoby rozłożyć taki projekt na trzy lub cztery mniejsze? – dodaje psycholog. – Wniosek jest prosty: idealnej metody nie ma. Każdy ma swoją. To, że ja uwielbiam pracować pod presją czasu, najlepiej przy trzech zupełnie różnych zadaniach, na przykład prowadząc zajęcia, koordynując inny projekt i pisząc artykuł, może oznaczać, że mój znajomy pracujący na podobnym stanowisku spojrzy na mnie ze zdziwieniem, dlaczego działam w tak niezrozumiały dla niego sposób – tłumaczy Piwoński.

Skala akumulacji – sprawdź i działaj sprawnie!

Sprawdź swoją skalę akumulacji

Często jest oczywiście tak, że nie mamy wpływu na to, na czym w danej chwili absolutnie musimy się skupić. Naukowcy z Kalifornii obliczyli ostatnio, że dziennie dociera do nas aż sto tysięcy słów. To ponad dwa razy więcej niż jeszcze trzydzieści lat temu. A gdy dodamy do tego wszystkie obrazy, zdjęcia, filmy, to okazuje się, że dziennie przetwarzamy 34 gigabajty informacji, czyli niemal tyle, co nowoczesny, sprawny komputer. – W sytuacji, gdy zadania są nam przydzielane odgórnie, zawsze możemy próbować sami jakoś je sobie podzielić, rozkładając je choćby na etapy – radzi psycholog. – Gdy wiem, że optymalna dla mnie liczba zadań, w jakie jestem zaangażowany, waha się między trójką a czwórką, lubię podzielić nawet jeden duży projekt na trzy, cztery części i w danej chwili skupiać się tylko na jednej z nich, nie myśląc nawet przez chwilę o pozostałych. To oczywiście bywa trochę sztuczne, ale zapewniam, że pomaga – dodaje ekspert.

Skala akumulacji – jak to sprawdzić?

Jak zmierzyć własną „skalę akumulacji”? Sposobów jest kilka. Można uważnie obserwować siebie i testować, przy jakiej liczbie zadań i obowiązków czujemy się najlepiej. – Chodzi o znalezienie optimum między przeciążeniem pracą a poczuciem niedociążenia – podpowiada ekspert. – To niedociążenie często może osłabiać naszą koncentrację albo drastycznie zmniejszać motywację do pracy. W efekcie nie chce nam się zabierać nawet do tych niewielu projektów – dodaje. Popularny jest też wspomniany sposób z obserwacją tego, jak czytamy książki albo… jak zabieramy się za domowe porządki! Czy najpierw zajmujemy się łazienką, potem kuchnią, a dopiero potem sypialnią, czy krążymy między kolejnymi pomieszczeniami, ścierając kurze, odkurzając, myjąc podłogi. Metafor, jakie znajdują badacze tego zjawiska, jest wiele, ale zdaniem ekspertów kluczowa jest autorefleksja i spokojne obserwowanie samego siebie.

Znajomość „skali akumulacji” wiąże się nie tylko z zawodowymi obowiązkami, ale też ze sprawami prywatnymi i postanowieniami. Może zatem jednym z kluczy do dotrzymania postanowień, zrealizowania wyzwań, jakie stawiamy przed sobą i zminimalizowania prokrastynacji w naszym życiu jest określenie, w jakiej sytuacji czujemy się najlepiej. A potem realizacja, zgodnie z naszym – i tylko naszym! – tempem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zazdrość to stan umysłu

Zazdrość to stan umysłu. Dlaczego jedni ją odczuwają, a inni nie?

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Schizoidalne zaburzenie osobowości / freepik

Nie dla wszystkich kwarantanna jest ciężkim doświadczeniem. Istnieje grupa ludzi, dla których brak związków międzyludzkich jest czymś typowym

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

Kobieta

Spójrz krytycznie na krytykę. Dlaczego warto i jak to zrobić?

Czy mówienie do siebie jest zdrowe? Odpowiada psychiatra dr Sławomir Murawiec

nastolatka ukryta za różowym balonem

Dojrzewanie – co to takiego? Jak traktować nastolatka?

Trądzik neuropatyczny / istock

Rozdrapujesz skórę z powodu stresu? To może być objaw trądziku neuropatycznego

Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię

Rozpracuj negatywne emocje i wykorzystaj je. Przydadzą ci się w życiu!

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kobieta ma orgazm

Orgazm – szczytowanie mózgu. Dlaczego warto w życiu mieć setki orgazmów?

Anna Boenish / Instagram

Anna Boenish szczerze o chorobie: lata anoreksji bulimicznej nauczyły mnie, że jedzenie to wróg, że trzeba liczyć kalorie, ważyć się codziennie, ćwiczyć i jeść mało albo wcale

Unikasz small talku jak ognia? Sprawdź, dlaczego czasem warto wdać się w małe gadu-gadu

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

Smutna kobieta / istockphoto

Ważne telefony, maile i miejsca, gdzie osoby w kryzysie i ofiary przemocy mogą znaleźć pomoc. Internautka stworzyła listę, która przyda się każdej z nas

Czy można zarazić się emocjami?

Czy można zarazić się emocjami?

Zgubny przerost ambicji

Ambicja i jej zgubny przerost – gdzie szukać równowagi?

para z noworodkiem

Przeżyliście wspólny poród, a on teraz nie chce uprawiać seksu? Psycholog wyjaśnia, jak rozwiązać ten problem

mobbing

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

dłonie

Toksyczny związek zabija powoli

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

wigilia

W tym roku Wigilia u… ciebie! Jak przetrwać pierwsze samodzielnie organizowane święta?

„Troska o siebie to nie ucieczka do SPA od czasu do czasu. To trudne budowanie rzeczywistości, od której nie chcesz uciekać”. Poruszający wpis Nepenthe

ludzie w maskach

Masz problem z byciem sobą? Psycholodzy tłumaczą dlaczego, sama sobie szkodzisz

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia