Przejdź do treści

Przepisy w bogate w białko

Strączki – białko dla wegan
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczynka bawiąca się zabawkami w pokoju
Pół miliona na dziecko. Wyniki raportu „Ile kosztuje dziecko w Polsce?”
para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia
Stres jest największym zabójcą libido
Kobieta smarująca twarz kremem w łazience
Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie
Przyprawa curry na łyżeczce
Curry to mieszanka najzdrowszych przypraw
Hanna Lis w czarnym golfie
Hanna Lis o endometriozie: miałam szczęście, że choroba nie odebrała mi szansy na macierzyństwo

Trzy przepisy bogate w białko: na pastę, ciasteczka i zupę. O więcej białka byłoby trudno mięsożercom!

Chociaż roślinnych produktów pełnych protein jest bez liku, to jednak najpopularniejszym i najulubieńszym są warzywa strączkowe. Są one nie tylko tanie oraz łatwo dostępne, ale też otwierają przed wegekucharzami i kucharkami morze możliwości ‒ z łatwością da się przygotować z nich zupy, pasty do chleba, gulasze, a nawet słodkie desery. W dodatku ciężko się nimi znudzić, bo do wyboru jest kilkanaście rodzajów fasoli, różne kolory soczewicy, a także groch, ciecierzyca oraz soja. Co najlepsze, można wybierać między warzywami w puszce a suszonymi: dzięki tym pierwszym w kwadrans można przygotować smarowidła do chleba, a w niewiele więcej słodkie ciastka. Nie wierzycie? To spróbujcie przepisów poniżej!

Pasta z czerwonej fasoli z rodzynkami

Zdjęcie: Marta Dymek | Jadłonomia

Składniki:

– 1 czerwona cebula
– 1/4 szklanki rodzynek
– 1 łyżeczka kuminu
– 1/4 łyżeczki cynamonu
– 1/8 łyżeczki mielonej kolendry
– 1/8 łyżeczki płatków chili
– olej do smażenia
– 1 1/2 szklanki ugotowanej czerwonej fasoli lub puszka czerwonej fasoli
– 1 pęczek kolendry
– 2 łyżki oliwy
– sól i czarny pieprz 

Przygotowanie:

Cebulę pokroić w kostkę. Na dnie patelni rozgrzać olej, dodać cebulę oraz rodzynki i smażyć przez 2‒3 minuty. Następnie dodać wszystkie przyprawy i na małym ogniu smażyć kolejne 5‒7 minut. W międzyczasie fasolę zblendować z oliwą, pęczkiem kolendry oraz sporą szczyptą soli i czarnego pieprzu. Do tak przygotowanej masy dodać uduszoną cebulkę z rodzynkami i wszystko zblendować. Podawać na ulubionym chlebie ze świeżą kolendrą lub pietruszką.

Zupa soczewicowa z tahiną

Strączki – białko dla wegan

Składniki:

– 1 cebula
– 1 marchew
– 1 laska selera naciowego
– 2 łyżeczki koncentratu pomidorowego
– 1 łyżeczka kuminu
– 1/4 łyżeczki cynamonu
– 1/4 łyżeczki zmielonych ziaren kolendry
– 1/4 chili
– olej
– 1 szklanka czerwonej soczewicy
– 1 litr bulionu warzywnego
sól
– 1/4 szklanki tahiny
– 2 łyżki soku z cytryny
– 1‒2 łyżki wody
– do podania: garść liści kolendry, pestki granatu 

Przygotowanie:

Cebulę pokroić w kostkę, seler pokroić w paski, marchewkę obrać i pokroić w plasterki. Na dnie garnka rozgrzać olej i dodać warzywa, smażyć na niewielkim ogniu przez 5 minut. Następnie dodać wszystkie przyprawy oraz koncentrat pomidorowy i smażyć kolejne 5 minut.

Po tym czasie dodać soczewicę, dokładnie wymieszać i wlać bulion. Garnek przykryć i gotować zupę przez 20‒25 minut. Kiedy soczewica będzie już bardzo miękka, dodać sporą szczyptę soli i całość zblendować na gładki krem. W małej misce za pomocą trzepaczki połączyć tahinę z sokiem z cytryny i solą, stopniowo dodając wodę do momentu, aż w misce powstanie gładki sos. Gorącą zupę podawać z łyżką tahiny oraz liśćmi kolendry i pestkami granatu.

Bezglutenowe ciasteczka czekoladowe z ciecierzycy

Strączki – białko dla wegan

Składniki:

– 1 puszka cieciorki (400 g) lub 1 1/2 szklanki ugotowanej ciecierzycy
– 1/2 szklanki masła orzechowego
– 1/4 szklanki syropu klonowego
– 1/4 szklanki prażonej mąki z amarantusa
– 1/2 gorzkiej czekolady/50 g drobno posiekanej
– 2 łyżki kakao
– 1/2 łyżeczki cynamonu
– 1/8 łyżeczki chili
– 1/4 łyżeczki sody
– 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
– szczypta soli

Przygotowanie:

Piekarnik rozgrzać do 175 stopni. Wszystkie składniki poza czekoladą zmiksować za pomocą blendera na gładką, jednolitą masę. Następnie delikatnie wmieszać czekoladę. Na blachę wyłożoną papierem do pieczenia nakładać po łyżce masy ciasteczkowej i rękami formować płaskie ciastka. Piec przez 15 minut do czasu, aż ciasteczka będą lekko twarde z wierzchu. Następnie wyjąć z piekarnika i kompletnie wystudzić.

Marta Dymek   20-latka, rezydentka warszwskiego Mokotowa. Gotowanie to jej prawdziwa pasja. Zaryzykowała i rzuciła pracę w agencji reklamowej, żeby móc temu hobby poświęcić się w całości. Dziś prowadzi kulinarnego bloga – Jadłonomia, pisze o kuchni dla prasy, prowadzi warsztaty. Teraz to jest jej praca. 

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Przepis na brukselkę od naszej czytelniczki

Brukselka duszona z warzywami. Przepis od naszej czytelniczki

Owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Pumpernikiel na śniadanie – najlepszy przepis!

Sałatka z pieczoną dynią

Sałatka z pieczoną dynią

Bruschetta z pieczoną dynią

Bruschetta z pieczoną dynią

Jak zrobić tofu w domu

Kokosowe ciasto jaglane

Jaglane placki

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Risotto z dyni i szałwii

Dyniowe ciastka owsiane

Dyniowe ciastka owsiane

Smoothie bowl ze śliwkami