Przejdź do treści

Stres – kto się stresuje, ten jest brzydki

Stres – kto się stresuje, ten jest brzydki
Stres sprawia, że starzejemy się szybciej, ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Każdy wie, że „złość piękności szkodzi”. Ale co to dokładnie oznacza? A tyle, że stres dosłownie sprawia, że jesteśmy… brzydcy. Gdy kortyzol – hormon stresu – leje się strumieniami, nasza fizyczna atrakcyjność spada w błyskawicznym tempie.

Jeśli masz poczucie, że żyjesz w ciągłym stresie, już dziś podejmij nasze wyzwanie i sprawdź, jak ze stresem walczyć. A jeśli wciąż nie przekonują cię argumenty lekarzy i naukowców, że stres osłabia serce, niszczy odporność i może prowadzić do wielu chorób psychosomatycznych, może przekona cię naukowo dowiedziony fakt, że od stresu się brzydnie. Dosłownie. Jak to się dzieje?

Stres a atrakcyjność

W toku ewolucji zostaliśmy ukształtowani tak, by preferować osoby silne i zdrowe – i właśnie takie wybieramy zazwyczaj na matki lub ojców swoich dzieci. Tegoroczne badanie przeprowadzone przez fińskich biologów pokazało czarno na białym coś jeszcze: osoby znerwicowane przyciągają nas o wiele mniej niż spokojniejsze i mniej zestresowane. Badanie przeprowadzono na grupie 52 kobiet. Mężczyźni biorący udział w badaniu wskazali jako najładniejsze te z nich, które miały we krwi najniższy poziom hormonu stresu – kortyzolu.

Identyczne wyniki dało badanie odwrotne, przeprowadzone w 2010 roku: tutaj kobiety uznały, że zrelaksowani, spokojni mężczyźni są atrakcyjniejsi. Jak mówią naukowcy z Uniwersytetu w Turku w Finlandii, takie wyniki mogą mieć związek z oceną płodności potencjalnego wybranka: podświadomie uznajemy, że z bardziej zestresowanym partnerem szanse na potomstwo są mniejsze.

Stres a starzenie

Stres sprawia, że starzejemy się szybciej. To oczywiście truizm, ale warto wiedzieć, dlaczego tak się dzieje. Wszystko przez telomery. Są to ochronne „czapeczki” na końcach chromosomów, podobne do plastikowych osłonek na końcach sznurowadeł. Za każdym razem, gdy chromosomy – odpowiedzialne za reprodukcję naszych genów – są replikowane, by odnowić komórki, ich telomery się skracają. Według naukowców na podstawie długości telomerów można ocenić, jak nasz styl życia i bycia wpływa na długość tych „białek młodości”. W 2001 roku badacze z Finlandii przebadali pod tym kątem prawie 3000 osób. Pod lupę wzięli… stresujące warunki pracy. Jak się okazało, ci z badanych, którzy byli narażeni na długotrwały stres w pracy, mieli telomery krótsze niż ich mniej zestresowani rówieśnicy.

Stres a przyrost wagi

Stres – kto się stresuje, ten jest brzydki

Ilustracja: shutterstock

Jeśli nie możemy oprzeć się ciastkom, czekoladzie, chipsom lub tłustemu daniu z solonymi frytkami, wcale nie musi świadczyć to o naszym obżarstwie. Może nam to uzmysłowić, że żyjemy w stresie. Zdaniem naukowców kiedy jesteśmy znerwicowani, reagujemy nieracjonalnie: sięgamy po dokładnie te produkty, które szkodzą nam najbardziej!

Okazuje się bowiem, że cukier, sól oraz tłuszcz podnoszą poziom kortyzolu. Jeśli jemy je po to, by „zajeść” nerwy, rozładowujemy napięcie tylko na chwilę, by potem poczuć się jeszcze gorzej – z powodu wysokiego poziomu kortyzolu.

Ponadto naukowcy dowodzą, ze stres spowalnia metabolizm. Oznacza to, że niezdrowe jedzenie, po które sięgnęliśmy, chcąc „zajeść” nerwy, pozostaje w żołądku dłużej. W rezultacie tyjemy. Jest na to rada: odstawić wysoko przetworzone, słodkie i słodkie zakąski i sięgnąć po ich zdrowe zamienniki. Poza tym warto odstawić alkohol i ograniczyć kawę (te dwa produkty podwyższają poziom kortyzolu).

Ale nie tylko otyłość świadczy o stresującym trybie życia. Nawet jeśli jesteśmy chude/chudzi, ale mamy brzuszek, a o wcięciu w talii możemy tylko pomarzyć, możemy (wstępnie) zwalić winę na stres. To właśnie kortyzol – hormon stresu – powoduje, że u mocno zestresowanych osób w okolicach jamy brzusznej odkłada się więcej tłuszczyku niż w innych partiach ciała. Jak to zbadano? Na uniwersytecie Yale grupę kobiet poddano stresującym ćwiczeniom. Okazało się, że te, które były szczuplejsze (ale miały proporcjonalnie większy brzuszek i szerszą talię), wydzielały większe dawki kortyzolu niż pozostałe, nawet te puszyste. Reasumując: stres (poprzez wydzielanie kortyzolu) sprawia, że tłuszcz – zamiast, jak zwykle, lokalizować się w biodrach – pogrubia nam talię i wypycha brzuch.

Stres a skóra

Stres odwadnia. Jak twierdzą dermatolodzy, obecność kortyzolu we krwi sprawia, że skóra jest bardziej podatna na uszkodzenie ochronnych barier, m.in. warstwy lipidowej. A brak tej ostatniej to prosta droga do parowania wody z naskórka i przesuszenia skóry. To nie wszystko: od nadmiaru stresujących sytuacji nasza cera nabiera niezdrowego, szarego odcienia. Tu znowu kłania się kortyzol: to on sprawia, że skóra traci odporność na tzw. stres oksydacyjny, który uszkadza komórki i przyspiesza procesy starzenia.

Jeśli chwilowo nie mamy sposobu na nerwowy tryb życia, to zainwestujmy w olejek nawilżający skórę, dobry krem z retinolem (poprawia koloryt cery) i witaminą E (walczy z wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi za stres oksydacyjny).

Typową reakcją na stres są także miejscowe wypryski na skórze. Przeprowadzone w 2003 roku badanie Uniwersytetu Stanforda dowiodło, że osoby pod wpływem stresu częściej cierpią na trądzik. I nie tylko: może pojawić się u nich łuszczyca. Jak mówią specjaliści, stres nie jest warunkiem sine qua non pojawienia się tych dwóch dolegliwości. Ale otwiera im drzwi i znacząco ułatwia ich wystąpienie.

Stres a paznokcie

Kondycja włosów i paznokci odwzorowuje stan całego organizmu. Kiedy jesteśmy znerwicowani, płytki paznokci zaczynają nam pękać, łuszczyć się i rozdwajać. Dlaczego? Otóż w momencie choroby, nasilonego stresu lub infekcji organizm koncentruje się na najważniejszym – na przetrwaniu. Dlatego wszystkie siły rzuca tam, gdzie jest najsłabszy, np. na front walki z wirusem. Wówczas na jakiś czas inne funkcje organizmu, np. wzrost czy dobra kondycja paznokci, schodzą na dalszy plan.

Inna sprawa, że denerwując się, mamy skłonność do kompulsywnego obgryzania płytek. Rada na tę fatalną przywarę? Posmarować paznokcie specjalnym preparatem przeciw obgryzaniu (ma fatalny smak!) lub zafundować sobie bardzo drogi manikiur – będzie szkoda go zniszczyć!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

Jak stres wpływa na twoje ciało?

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

szpilki buty na obcasie

Nosisz buty na obcasach? Uważaj, mogą szkodzić twojemu zdrowiu

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Kobieta z kręconymi włosami stoi pod ścianą i obgryza paznockie. Patrzy w bok

Obgryzanie paznokci, zgrzytanie zębami, żucie gumy. Te nerwowe nawyki mogą poważnie ci zaszkodzić

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

stres praca kobieta

Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz

Co się dzieje z naszą skórą, gdy się stresujemy? O wpływie stresu na cerę pisze kosmetolog Joanna Skrzypczak

Pot na czole

Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Jak skóra reaguje na stres?

Praca biurowa może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, jak możemy sobie pomóc

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami