Przejdź do treści

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Stres w pracy - jak się go pozbyć?
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem
Zabawki
„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”
Kobieta
Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Denerwujesz się w pracy? To dobrze, to znaczy, że nie jesteś mutantem. Stres w pracy jest po prostu całkiem normalną reakcją. Pytanie tylko, czy dodaje ci skrzydeł i motywuje, czy działa raczej paraliżująco, odbierając chęć do działania.

Stres w pracy – pozytywny i negatywny

Pozytywny stres (tzw. eustres) towarzyszy nam w pracy na co dzień. Sprawia, że mamy lepsze pomysły, jesteśmy zmotywowani do wykonywania zadań, szybciej podejmujemy decyzje. Towarzyszy nam także, kiedy dostajemy nagrodę czy awans, mobilizuje do nowych wyzwań, ale również pomaga, np. podczas wystąpień publicznych.

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku negatywnego stresu (distres), który paraliżuje, otępia, prowadzi do nerwic, nie pozwala wydajnie pracować, a w konsekwencji przenosi się na wszystkie dziedziny życia, ingerując przede wszystkim w życie osobiste i zdrowie. Znamy to wszyscy, no… prawie wszyscy.

Odporność na stres w pracy i w każdej innej sytuacji (i ewentualna umiejętność czerpania z niego) zależy od osobowości i predyspozycji indywidualnych. Konkretna sytuacja stresująca (nawet powtarzająca się) na jednych może wpłynąć destrukcyjnie, innych – zdopingować, pobudzić do działania. Najbardziej na stres narażone są osoby nadobowiązkowe, bardzo ambitne, dominujące, perfekcjoniści, ale także osoby o niskim poczuciu własnej wartości.

Stres w pracy – co nas stresuje?

Wbrew pozorom to nie nieporozumienia z kolegami z pracy czy złośliwa koleżanka generują najwięcej stresu. Specjaliści wskazują na złą organizację, a więc: przeciążenie obowiązkami, niedociążenie (kiedy pracownik otrzymuje polecenia poniżej jego kwalifikacji), długotrwałą pracę pod presją czasu, brak szans na podnoszenie kwalifikacji i rozwój, ale także nadmierną biurokrację, niestosowne do obowiązków wynagrodzenie, faworyzowanie konkretnych osób, zaburzoną komunikację w firmie. Warto wspomnieć także o monotonii pracy czy – z drugiej strony – konieczności ciągłej wyostrzonej koncentracji. Pamiętajmy również o obawie o utratę pracy (posiadanie pracy to jeden z podstawowych czynników zadowolenia z życia).

 

Ale to nie wszystko. Jednym z największych stresorów jesteśmy my sami. Nie oznacza to, że nie warto przeglądać się w lustrze. Wprost przeciwnie, nawet należy ‒ by sprawdzić, czy to jeszcze my, czy czasem czyjś zły humor nie stał się naszym złym nastrojem. Tymczasem właśnie zawody oparte na częstym kontakcie z ludźmi zaliczane są do szczególnie stresujących (funkcje kierownicze, handlowcy, lekarze, trenerzy, doradcy i… psychologowie).

Stres – jak go ograniczyć?

Organizm i nasza psychika najczęściej same potrafią radzić sobie ze stresem. Kiedy jednak otrzymujemy zbyt dużą jego dawkę lub stres działa na nas permanentnie, organizm zaczyna się buntować. Stres uderza w funkcjonowanie całego organizmu (układ nerwowy, wzrost ciśnienia, przyspieszone tętno, dyskomfort psychiczny, zaburzenia odżywiania itd.). Stajemy się drażliwi, agresywni, rozdrażnieni albo przeciwnie – ospali, niezdecydowani, paraliżuje nas strach. W konsekwencji wszystko to przenosimy na życie prywatne, zwłaszcza na relacje rodzinne. Cierpi na tym także nasze zaangażowanie w pracę: przyczyną ok. 60 proc. (!) zwolnień lekarskich w UE są problemy zdrowotne związane ze stresem. Koszty zwolnień lekarskich i kuracji niwelujących skutki stresu to ok. 20 miliardów euro rocznie – tylko w krajach Unii Europejskiej!

Jak sobie radzić, skoro wiadomo, że stres w pracy to czynnik, którego całkiem wyeliminować się nie da? Przede wszystkim trzeba wziąć sobie do serca proste zasady, które pewnie skłonni bylibyśmy uznać za banalne. Banał pierwszy – niestety lub stety prawdziwy – mówi, że bardzo wiele w walce ze stresem zależy od nas samych. Codziennie więc sami dla siebie pamiętajmy, że:

– wolny czas to czas przeznaczany na odpoczynek, poświęcenie się pasjom, sen

– zdrowe, racjonalne odżywianie oraz regularny sen wzmacniają organizm, czyniąc go bardziej odpornym na stres; na lunch wychodzimy poza biuro, jemy go spokojnie, a nie połykamy przed komputerem; przynajmniej w tygodniu nie zarywamy nocy! Porządnie przespana noc to lepszy oręż do walki z codziennym stresem w pracy niż niejeden medykament uspokajacz.

 

zestresowana kobieta

– regularne uprawianie sportu, racjonalny wysiłek fizyczny są doskonałym rozluźnieniem, naturalną ucieczką od skutków stresu; to może być jogging, rower, basen, energiczny spacer – cokolwiek, co każe nam się poruszać!

– miło spędzony czas z rodziną i przyjaciółmi regeneruje siły; zwykłe wieczorne wyjście do kina w fajnym towarzystwie może zdziałać cuda, więc zamiast zasłaniać się przemęczeniem spowodowanym nadmiarem pracy (i stresem!), daj się gdzieś wyciągnąć i zresetować.

– nigdy nie zapominaj o urlopie. Należy ci się – i to nie kilkudniowy, lecz dwutygodniowy! Wypoczęty i zregenerowany organizm radzi sobie z codziennym stresem o niebo lepiej.

Stres w pracy – rozmawiaj, negocjuj i… rób swoje

W pracy spotykamy się z sytuacjami, na które nie mamy wpływu – od czynników organizacyjnych po ludzi, z którymi „zmuszeni” jesteśmy pracować. W konflikcie z koleżanką czasem „kilka żołnierskich słów” nie wystarczy, a i nie zawsze wypada nam ich użyć. Co robić? Spróbujmy załagodzić sytuację, rozmawiać, postarać się o wspólne tematy – te, które łączą, a nie dzielą. Kiedy jednak porozumienie wydaje się niemożliwe, warto powiedzieć po prostu: „Nie polubimy się, trudno, ale może uda nam się polubić wspólną pracę, zróbmy wszystko, by sobie nie przeszkadzać”. To często naprawdę działa. Podobną zasadę warto zastosować w relacjach z szefem. Kiedy np. otrzymujemy niejasne polecenia albo są one wobec siebie sprzeczne, spróbujmy spokojnie porozmawiać z szefem i ustalić wspólną linię współpracy. Psychologowie podkreślają, że właśnie najprostsza uczciwa rozmowa jest punktem wyjścia do dobrej współpracy. Unikanie konfrontacji prowadzi do pogłębiania stresu w pracy.

 

Warto podkreślić, że najgorszym z możliwych wyjść jest „leczenie” stresu używkami. Stresu nie da się wyleczyć, bo nie jest chorobą. Używki natomiast nie tylko nie uspokajają, ale przeciwnie – podnoszą ciśnienie, nie wspominając nawet, że prowadzą do uzależnień. Zamiast więc sięgnąć po przysłowiowego „papieroska”, dużo lepiej będzie wyjść z pracy na dziesięciominutowy spacer, zadzwonić do kogoś, kto nas rozśmiesza, albo zrobić kilka wyciszających ćwiczeń jogi (takich, na które możemy sobie pozwolić w pracy).

Wiele stresorów mamy w głowie. To na przykład nieznośne z naszego punktu widzenia przyzwyczajenia kolegi z pracy, drażniący władczy ton wypowiedzi szefa. Tymczasem obowiązki, które do nas należą, i tak musimy wykonać. Pamiętajmy, że praca to przestrzeń, w której nie na wszystko mamy wpływ. Pewne rzeczy warto po prostu bagatelizować, ignorować, nie zmienimy irytującego tembru głosu koleżanki, uśmiechnijmy się pod nosem i po prostu weźmy się do roboty. Pomaga.

Naturalnie, w sytuacjach, w których stres w pracy czy związany z czymkolwiek innym jest silny i permanentny, paraliżuje nasze życie, warto i należy udać się do specjalisty. Długotrwały stres prowadzi do depresji.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

3 marki roślinne, które pokochałyśmy: From Plants, SVOJE i Roślinne Przestrzenie

prokrastynacja

Prokrastynacja – czym jest, objawy, leczenie, jak zwalczać

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak być „tu i teraz”? Mówi nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

Amy Adams

Amy Adams: To, co naprawdę się zmieniło, to mój dysfunkcyjny stosunek do pracy. Przynosiłam do domu wiele moich kompleksów i oczekiwań

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem