Przejdź do treści

Top 5 Superfoods – żywność nadzwyczajna!

Superfoods - żywność nadzwyczajna!
Superfoods: spirulina. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w ciąży siedzi na łóżku
Z czego składa się pępowina i jaka jest jej rola? Wyjaśnia Położna Kasia
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Nadmierna potliwość – o czym świadczy, jakie są przyczyny?
Szczepionka
Szczepionka na gruźlicę może uchronić nas przed koronawirusem?
Kobieta trzyma się za szyję
Ból i zesztywnienie mięśni karku – przyczyny, leczenie

Wyobraźcie sobie, że na waszym talerzu spotkały się żywnościowe odpowiedniki Supermana, Batmana i Spidermana.  Superfoods to prawdziwi herosi wśród pokarmów – produkty obdarzone niezwykłą mocą uzdrawiającą i odmładzającą. W stu procentach naturalne, nieprzetworzone i niskokaloryczne. Sprawdź naszą listę top 5 superfoods. 

Superfoods to produkty bogate w składniki odżywcze, antyoksydanty, witaminy, minerały, proteiny, enzymy. Potrafią poprawić kondycję i wydolność organizmu niemalże z dnia na dzień. Znacie na pewno powiedzenie: „nie wystarczy jeść, trzeba się odżywiać”. Superpokarmy są odpowiedzią na postulat w nim zawarty. Nie sztuką jest zjeść górę bezwartościowego jedzenia, sztuką jest dostarczyć organizmowi posiłku, który go odżywi, zregeneruje, poprawi odporność, dostarczy energii oraz zostanie szybko i łatwo strawiony. Oczywiście nie chodzi o to, aby zrezygnować z naszych dietetycznych przyzwyczajeń i zacząć odżywiać się radykalnie, stosując wyłącznie superfoods. Superdieta to dieta dobrze zbilansowana, w której superżywność zajmuje ważne, ale nie wyłączne miejsce.

Pełna lista superfoods obejmuje kilkadziesiąt pozycji, my prezentujemy naszą subiektywną listę TOP 5. Wszystkie produkty są dostępne w Polsce w sklepach z organiczną żywnością lub można je kupić przez internet. Niektóre znajdziecie w popularnych sieciach handlowych. Pamiętajcie, że pytając o te produkty, wytwarzacie na nie popyt i sprawiacie, że stają się łatwo dostępne!

Spirulina

To jeden z wielu gatunków alg produkowany w morskich hodowlach głównie w Ameryce i Azji. Zawiera 3900 proc. więcej beta-karotenu niż marchew, 2300 proc. więcej żelaza niż szpinak, 375 proc. więcej białka niż tofu, 300 proc. więcej wapnia niż mleko. Nie dość tego – 3 g spiruliny mają tę samą wartość odżywczą co pięć porcji owoców i warzyw. Bardzo wysoka zawartość chlorofilu w spirulinie poprawia skład naszej krwi. Znakomicie alkalizuje i oczyszcza organizm. Wegetarianom polecana jest ze względu na wysoką zawartość doskonale przyswajalnego białka i witaminy B12.

Jak jeść: Spirulina nie powinna być traktowana jako samodzielny posiłek. Odgrywa rolę suplementu. Dostępna jest w formie tabletek lub w wersji sproszkowanej. Tabletki przyjmuje się trzy razy dziennie, popijając je szklanką wody, proszek rozpuszcza się w wodzie lub dodaje do soków. Wmieszana do soku lub smoothie może spełnić funkcję wzmacniającej przekąski, ale morski smak jest dość intensywny i nie każdemu przypadnie do gustu. Można spirulinowym proszkiem posypywać kanapki lub sałatki. Dobrym pomysłem jest wówczas zmieszanie spiruliny z sezamem i odrobiną soli.

Inne superalgi: chlorella oraz wodorosty takie jak: wakame, kombu, arame, dulse, nori, kelp.

Miksujemy superfoods! Koktajl ze spiruliną

Quinoa, czyli komosa ryżowa

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Pochodzi z Boliwii i nie bez powodu nazywana jest złotem lub skarbem Inków. Coraz częściej określa się ją też mianem „superziarna przyszłości”. Dlaczego? Komosa ryżowa jest najbogatszym źródłem białka wśród popularnych roślin zbożowych. Jego jakość jest porównywalna do kazeiny – białka mleka krowiego. Ma w sobie bogactwo aminokwasów i charakteryzuje się wysoką zawartością pierwiastków mineralnych takich jak żelazo, magnez, potas, cynk i wapń, co powoduje, że może być z powodzeniem stosowana jako podstawa diet oczyszczających i regenerujących organizm. Dodatkowo nie zawiera glutenu.

Jak jeść: komosę ryżową gotuje się tak jak ryż w proporcji 1:11/2 z dodatkiem oliwy i soli, na małym ogniu, aż woda wsiąknie w ziarno. Po ugotowaniu można ją łączyć z ulubionymi warzywami lub podawać na słodko, na przykład z prażonym jabłkiem, cynamonem i rodzynkami. Jest wyjątkowo lekkostrawna i bardzo smaczna, ma lekko orzechowy posmak.

Inne bezglutenowe: superzboża: amarantus oraz kasza jaglana.

Jagody goji

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Jaskrawoczerwone, słodko-kwaśne jagody goji rosną w Mongolii i Tybecie. Małe, ale wszechpotężne z nich jagódki. Jeśli chodzi o zawartość potężnej dawki przeciwstarzeniowych antyoksydantów, nie mają sobie równych. Samej witaminy C zawierają 500 razy więcej niż pomarańcze. Są więc również znakomite w profilaktyce przeziębień oraz wzmacnianiu ogólnej odporności organizmu Zawierają pełen zestaw białek, także witaminy z grupy A i E, 18 aminokwasów oraz 21 pierwiastków śladowych. To najzdrowsze owoce świata!

Jak jeść: dodawać do owsianek, jaglanek, domowych granoli, do ciast i ciasteczek jak rodzynki, posypywać nimi sałatki, jeść samodzielnie. Niewielka garść jagód goji to świetna, wzmacniająca przekąska.

Inne superowoce: awokado, jagody, ciemne winogrona, papaja, czereśnie, jabłka, żurawina.

Zielone koktajle - przepisy

Trawa jęczmienna

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Zapaleńcy hodują trawę jęczmienną w domu i wyciskają z niej codziennie kieliszeczek zjadliwie superzdrowego zielonego płynu, ale młody jęczmień można też kupić w formie sproszkowanej, specjalnie preparowany, tak że nie traci swoich cennych właściwości. Warto! Zawiera 11 razy więcej wapnia niż krowie mleko, siedem razy więcej witaminy C niż sok pomarańczowy, ale też bogactwo witamin E, B1, B2, B6 oraz B12, pięć razy więcej żelaza niż szpinak, a także spore ilości witaminy B12 oraz błonnika. Ma w sobie podobny składem do krwi chlorofil, co oznacza, że picie napoju z trawy jęczmiennej poprawia skład chemiczny krwi. Dodatkowo oczyszcza i odtruwa organizm, poprawia pracę jelit, wzmacnia odporność

Jak jeść: pić rano i wieczorem 1 łyżeczkę proszku zmieszaną z wodą jako suplement lub jako samodzielny posiłek – wmieszaną do soku lub zielonego koktajlu. Ma delikatniejszy smak niż spirulina i nie dominuje w takim stopniu smaku wyciśniętych lub zmiksowanych owoców lub warzyw.

Inne superliście: jarmuż, szpinak, kiełki, natka pietruszki, rukola, szpinak, rzeżucha, sałata.

Surowe kakao

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Dobra wiadomość dla wielbicieli czekolady, ale UWAGA! nie mówimy o kakao czy czekoladzie dostępnej masowo w sklepach. Mamy na myśli surowe ziarna kakaowca, surowe kakao albo surową czekoladę. Surowe, czyli niepoddane procesom termicznym, w których temperatura przekroczyłaby 40 st. C. Wyższe temperatury pozbawiają enzymów, przeciwutleniaczy, witamin i składników odżywczych. Surowe kakao zawiera megadawkę magnezu, którego zwykle mamy za mało lub się go pozbawiamy niewłaściwą dietą, a 28 g surowych ziaren kakaowca to dawka 314 proc. zalecanego dziennego spożycia żelaza. Surowe kakao to też przebogate źródło antyoksydantów, aż 21 razy przebija słynącą z bogactwa przeciwutleniaczy zieloną herbatę. To także swoisty rodzaj naturalnego dopingu, surowe kakao jest silnie pobudzające, dlatego nie należy przesadzać z ilością.

Jak jeść: surowe ziarna można chrupać jako zdrową energetyzującą przekąskę, surowe kakao znakomicie smakuje zmieszane z koktajlami mlecznymi – zwłaszcza z mlekiem migdałowym czy orkiszowym.

Inne superziarna: siemię lniane, pestki dyni, sezam.

 

Kasia Bem – nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (tytuł Master of Yoga, II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów: Joga dla Twarzy, Potęga Ciszy, Happy Detoks z jogą naturalnie! Autorka książki „Happy Detoks”. Więcej: www.kasiabem.com, www.namastejoga.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Superfoods na cenzurowanym. Na te pięć produktów powinnaś uważać

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

Seler naciowy

Seler naciowy – jakie ma właściwości zdrowotne? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Red Lipstick Monster / YouTube

Red Lipstick Monster szczerze o zaburzeniach odżywiania. „Z jedzeniem zachowuję się jak osoba uzależniona. Mam do niego chory stosunek”

Algi morskie – czy warto jeść glony? Właściwości i zastosowanie alg

6 najgorszych rzeczy dla twoich jelit

6 najgorszych rzeczy dla twoich jelit

Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm?

Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm? Poznaj 4 sposoby

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły

Miód

Przepis na miód z mniszka lekarskiego. Naturalny, bez cukru i pyszny!

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Rabarbar / istock

Czas na rabarbar! Dlaczego warto wrzucić go do koszyka, wyjaśniają eksperci z „Czytamy Etykiety”

Jogurt domowy

Domowy jogurt – jak zrobić. Przepisy na domowy jogurt

Miłorząb japoński – jakie ma właściwości i działanie? Rozmawiamy z ekspertem Piotrem Sokołowskim

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Drożdże - czym je zastąpić? / istock

Drożdże to towar deficytowy w czasach pandemii. Dietetyczka wyjaśnia, czy możemy je czymś zastąpić

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, a jego właściwości zadziwiają

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, jego właściwości zadziwiają

Syrop z mniszka lekarskiego – przepis, właściwości, działanie

Syrop z mniszka lekarskiego – przepis, właściwości, działanie

Woda z imbirem na migrenę / istock

Czujesz, że nadchodzi migrena? Dietetyczka wyjaśnia, co może pomóc

Panowanie nad apetytem / freepik

Jak zapanować nad swoim apetytem? Dietetyczka Patrycja Rublewska ma kilka ważnych rad

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę