Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe emocje

Swoim czasem zarządzaj jak mistrz!

Swoim czasem zarządzaj jak mistrz!
Zdjęcie: shutterstock
3. Pamiętaj o kolarzach – działaj etapami

Wyobraź sobie kolarzy stojących na starcie dużego wyścigu. Takiego jak Tour de France albo Tour de Pologne. Każdy z nich, stojąc na linii startu, ma jedno marzenie: wygrać. Ale żeby wygrać cały wyścig, trzeba najpierw mieć jak najlepszy wynik na pierwszym etapie. Potem jak najlepiej jechać na kilku etapach górskich, potem na etapach płaskich. Jeden etap następuje po drugim. Podobnie jest w naszym życiu. „Napiszę doktorat!” – przychodzi nam do głowy. To duże wyzwanie – nie ulega wątpliwości. Jak się do tego zabrać? Zacznijmy od pomysłu na tytuł całości. Potem wymyślmy tytuł pierwszego rozdziału. Następnie napiszmy jeden podrozdział. Dosłownie jeden. I zaplanujmy sobie regularne dopisywanie kolejnej części. Krok za krokiem, etap za etapem. Są tacy, którzy mówią, że nawet podróż tysiąca mil rozpoczyna się od pierwszego kroku, i to on jest najtrudniejszy. Doradcy od zarządzania czasem powiedzą raczej, że najtrudniejsze i najważniejsze jest zaplanowanie sobie wielu tysięcy kroków, które mamy do wykonania w tej podróży. I podzielenie ich na etapy.

4. Daj sobie nagrodę za szybkość

Słyszałeś o tak zwanej regule Parkinsona? Krótko mówiąc: polega ona na tym, że robienie czegoś trwa zwykle tyle, ile założymy, że potrwa. A to sprawia, że niestety mamy często tendencję do przedłużania naszego działania. Przykład? Rezerwujemy na zakupy dwie godziny. I mimo że już w pierwszym sklepie zauważyliśmy coś, co nam się bardzo podoba, wchodzimy do kolejnych tak długo, aż wypełnimy cały zaplanowany czas. Spodziewamy się, że spotkanie służbowe, które organizujemy, potrwa 45 minut. I mimo że wszystkie informacje można byłoby przekazać w czasie zebrania trwającego maksymalnie kwadrans (a może nawet wysłać w e-mailu lub powiedzieć w czasie rozmowy telefonicznej), to przeciągamy spotkanie tak, żeby zamknęło się w założonym czasie. Po co? Najczęściej po to, żeby we własnych oczach uchodzić za mistrzów organizacji, których plany sprawdzają się w stu procentach. Celebrowanie tego, co robimy, staje się ważniejsze od szybkości działania.

Wiele osób, idąc na siłownię, stawia sobie cel, który brzmi na przykład: „Dziś spalę 300 kalorii”, i rezerwuje sobie na trening godzinę. A potem? Snują się po klubie, zagadują trenerów, znajomych i recepcjonistki siłowni, bawią się telefonem komórkowym i… w końcu realizują swój cel na moment przed upływem założonego czasu. Można trochę inaczej! – Czyli spalić 300 kalorii w ciągu pierwszych 25 minut treningu. I dopiero potem robić to, na co mamy ochotę w ramach nagrody za szybkość, która będzie przyjemnym bodźcem. Warto powiedzieć sobie wtedy zdanie: „To naprawdę może pójść tak szybko!” – przekonuje psycholog Edyta Jakubasz. – Dla osoby z zewnątrz po prostu zrealizowaliśmy zadanie. Dla nas: dokonaliśmy czegoś szybko i sprawnie, pokonując wiele ograniczeń. Tym bardziej zasługujemy na nagrodę – dodaje psycholog.

5. Żyj chwilą, naprawdę!

Wydaje nam się często, że zarządzanie czasem wymaga szczegółowego planowania. Siedzenia wieczorami nad czystą kartką i rozpisywania, co następnego dnia będziemy robić godzina po godzinie. – To też ważna część, ale istotniejsze wydaje się skupienie na tym, co robimy w danej chwili. Żebyśmy kładąc się spać, raczej cieszyli się odpoczynkiem, a nie rozmyślali o tym, co wydarzy się jutro w pracy. Żebyśmy byli zanurzeni w to, co się dzieje tu, gdzie jesteśmy – mówi Edyta Jakubasz. – Wtedy łatwiej będzie nam zachowywać się asertywnie i rozważnie. Na naszej drodze codziennie spotykamy wielu ludzkich „złodziei czasu”, czyli osoby, które proszą nas o, nie zawsze uzasadnioną, pomoc i nadużywają naszej uprzejmości. Gdy podejmujemy decyzję, czy im pomożemy, musimy pamiętać, że nasz czas ostatecznie zawsze należy do nas i warto dysponować nim z rozwagą. Tak jak z rozwagą, i pewnie często asertywnie, odpowiadalibyśmy osobie, która przyszłaby do nas z prośbą o pieniądze – porównuje psycholog.

Prezydent Stanów Zjednoczonych Dwight Eisenhower powiedział kiedyś: „Rzeczy ważne rzadko są pilne, a rzeczy pilne rzadko są ważne”. Nic dodać, nic ująć.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

najpopularniejsze artykuły

Powiązane artykuły

10 podstępnych zjadaczy czasu

Plotkowanie, czytanie o samym sobie w internecie, robienie dziesiątek check-list rzeczy do zrobienia...
Plotkowanie, czytanie o samym sobie w internecie, robienie dziesiątek check-list rzeczy do zrobienia czy proszenie innych o radę już po podjęciu decyzji. Namierzyliśmy 10 bezproduktywnych pożeraczy czasu. Akcja eliminacja!

Prokrastynacja – też to masz?

Zaczyna się od tego, że chcesz coś zrobić. Naprawdę chcesz. To może być największy projekt twojego życia...
Zaczyna się od tego, że chcesz coś zrobić. Naprawdę chcesz. To może być największy projekt twojego życia bądź coś tak prozaicznego jak posprzątanie łazienki. Już masz się zabrać do pracy, jeszcze tylko… No właśnie. Sprawdzę pocztę, zrobię kawę, kanapkę, zakupy… Prokrastynacja bardzo utrudnia nam życie.

Skąd wzięła się moda na slow?

Slow food, slow life, slow driving… Spowolnienie życia i różnych jego aspektów jest zdecydowanie na topie....
Slow food, slow life, slow driving… Spowolnienie życia i różnych jego aspektów jest zdecydowanie na topie. Sprawdzamy, skąd tak naprawdę wzięła się moda na zmniejszenie obrotów w tylu dziedzinach życia.

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Zdrowa przerwa, czyli jaka? Przede wszystkim skuteczna! Taka, dzięki której wracasz do obowiązków z odnowionymi...
Zdrowa przerwa, czyli jaka? Przede wszystkim skuteczna! Taka, dzięki której wracasz do obowiązków z odnowionymi zasobami intelektualnymi i nową energią. Naukowcy znaleźli idealnie wyważony przepis na przerwę – nowy manifest każdego pracusia.