Przejdź do treści

Sypiaj jak da Vinci

Sypiaj jak da Vinci
Retusz: Agnieszka Celej | źródło oryginalnego obrazu: Wikipedia Commons
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem
Marihuana
Medyczna marihuana zalegalizowana w Wielkiej Brytanii
Kobieta podczas USG
Punkt Profilaktyki Intymnej zarejestrował 150 kobiet w ciągu pierwszego tygodnia
Anna Tatarska: To mit, że rak piersi dopada panie po 60-tce. Młode cycki też chorują
łysakoebita bez włosów po mastektomii
H&M wypuścił staniki dla kobiet po mastektomii

Osiem godzin snu jednym ciągiem – ideał? Niekoniecznie. Badania pokazują, że bardziej naturalny i ‒ co więcej – zdrowszy byłby zupełnie inny schemat!

Naturalny zegar biologiczny u krabów jest tak silny, że gdy urządzi się krabowi przeprowadzkę z plaży i ulokuje wiele kilometrów dalej, będzie on wciąż poruszał się w rytmie przypływów i odpływów i przemieszczał ‒ wyżej i niżej ‒ z częstotliwością fali, choć ta będzie już daleko od niego. Dopiero po długim czasie jego wewnętrzny zegar się rozreguluje.

Co to oznacza dla nas, skoro dawno już zerwaliśmy tak bliską więź z naturą? Z pewnością nie to, że jesteśmy już całkiem od niej niezależni. Lata ewolucji bez dostępu do źródeł sztucznego światła przystosowały nas do pewnego rytmu, który porzuciliśmy wraz z elektryfikacją. Dzisiaj wydaje nam się, że powinniśmy spać osiem godzin, funkcjonować kolejne kilkanaście i powtarzać cały cykl. Nie musi tak być!

Jak wobec tego wygląda ten naturalny, wykształcony przez wieki rytm? Otóż okazuje się, że ludzie pozbawieni dostępu do sztucznych źródeł światła kładą się spać około 20 i przebudzają się około północy. Po dwugodzinnej aktywności następuje kolejny blok snu, który trwa do świtu. Dziwne? Tak, ale i korzystne dla organizmu ‒ jak podaje Jessa Gamble specjalizująca się w tematyce snu, to dwugodzinne okno ma kluczowe znaczenie dla wydzielania prolaktyny. Jest to hormon odpowiedzialny za poczucie rześkości i trzeźwości umysłu. Jak podaje: „Ludzie biorący udział w badaniu odnoszą wrażenie, jakby pierwszy raz w życiu doświadczyli stanu prawdziwego przebudzenia”.Nie są jednak pionierami ‒ w dawnej literaturze możemy znaleźć odniesienia do tego porzuconego rytmu, który był stosowany na długo przed naszymi badaniami.

Za naturalny uważa się również wykształcony w niektórych kulturach sen dwusegmentowy ze sjestą. Zwyczaj popołudniowej drzemki został powiązany z 37-procentową redukcją umieralności na choroby serca (Naska et al., 2007). W krajach Zachodu tego rodzaju krótką drzemkę określa się mianem „power nap”. Naukowcy z Uniwersytetu w Düsseldorfie wykazali, że szczególne korzyści pojawiają się przy drzemkach trwających od sześciu do dziesięciu minut (nie uwzględniając czasu zasypiania). Już tak krótki sen może inicjować kluczowy dla zdolności poznawczych proces konsolidacji pamięci! Poprawa w funkcjonowaniu mózgu może trwać nawet do 155 minut po drzemce.

Jakie stąd wnioski? Jeśli masz pracę intelektualną do wykonania ‒ w okolicach popołudnia daj sobie 20 minut regenerującego odpoczynku. Nie przekrocz tylko 30 minut drzemania ‒ zaskutkuje to znaczną sennością po przebudzeniu. A skoro drzemki są tak dobre… może da się oprzeć całą swoją dobę tylko na nich?

Eksperymenty tego typu prowadziły m.in. Włoskie Siły Powietrzne. Cykl dobowy badanych osób składał się z czterech godzin aktywności, za którymi podążały dwie godziny odpoczynku, w czasie których sen był dozwolony (mimo to większość uczestników rezygnowała ze spania w czasie pierwszego okresu odpoczynku). Wnioski z badania zawierały: znaczne ograniczenie całkowitego czasu snu (względem standardowych siedmiu‒ośmiu godzin) przy utrzymaniu dobrej kondycji intelektualnej.

Jeśli twój styl życia na to pozwala, możesz spróbować rozbić swój sen na segmenty. A wedle podań z zalet snu polifazowego korzystał m.in. Leonardo da Vinci. Z uwielbienia do drzemek był znany także Thomas Edison. I o ile same drzemki nie sprawią, że namalujemy „Mona Lisę”, o tyle w kwestii produktywności możemy na zmianie przyzwyczajeń sporo zyskać.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Potrzebujesz zmian, ale mądrych

Potrzebujesz zmian, ale mądrych

Prześpij się z tym

Prześpij się z tym

Usprawnij swój mózg, grając!

Usprawnij swój mózg, grając!

Ruch oczyszcza ciało z toksyn

Ruch oczyszcza ciało z toksyn

Kawa i drzemka – genialny duet!

Kawa i drzemka – genialny duet!

Godzinę siedzisz, 5 minut spacerujesz

Godzinę siedzisz, 5 minut spacerujesz

Promieniowanie - bać się, czy nie?

Promieniowanie – bać się, czy nie?

5 zaskakujących sposobów na zdrowe zęby

5 zaskakujących sposobów na zdrowe zęby

Trenujesz? Rób to z FLOW!

Trenujesz? Rób to z FLOW!

chirurg Paweł Kabata sodchyla sięod biurka na którym stoi komputer

Rak piersi. Co warto o nim wiedzieć? Opowiada chirurg onkolog dr Paweł Kabata

Miała guza w piersi, a została potraktowana, jakby przyszła z katarem. Ania Domiańczyk o życiu z rakiem

Przewodnik po badaniach piersi – jakie i kiedy warto zrobić?