Przejdź do treści

Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Świąteczna reklama Allegro / Fot. Screen z YouTube
Świąteczna reklama Allegro wzrusza i daje ważną lekcję o relacjach. Nie przegap tego, co najważniejsze w czasie świąt!
Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?
Szczepienia obowiązkowe / istockphoto.com
Kiedy ostatnio się szczepiłaś? Pewnie jeszcze w liceum? Najwyższy czas to zmienić. Lekarka stworzyła listę szczepień dla dorosłych
Apteka / istockphoto.com
Lek stosowany w leczeniu zaburzeń układu pokarmowego wycofany z obrotu. Powodem możliwa obecność ciała obcego
Co słyszą młode pielęgniarki w pracy?
„No popatrz, niby po studiach, a jednak nie wiesz wszystkiego”. Siostra Bożenna o tym, co słyszą młode pielęgniarki w pracy

Skromna marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia, znany i doceniany już przez starożytnych Chińczyków. Karmi, leczy i upiększa. Sprawdź, co dobrego może zdziałać i dla ciebie.

Chińscy dietetycy uważają marchewkę za jeden z ośmiu najcenniejszych produktów spożywczych, Francuzki mawiają, że to najlepszy i najtańszy kosmetyk, a Portugalczycy przepadają za marchewkowymi dżemami. Na całym świecie znanych jest 60 odmian tego warzywa, w tym białe, żółte, fioletowe i czarne, ale zdecydowanie największą gwiazdą jest pomarańczowa, którą w XVII wieku wyhodowali Holendrzy.

marchew

O dobroczynnym wpływie jedzenia marchewki na ludzki organizm opowiada Paulina Jamrozik, dietetyk kliniczna z Poradni Dietetycznej MEDIS zajmująca się projektami naukowymi w Katedrze Chorób Wewnętrznych UJ.

A jak absolutnie fantastyczna

Zacznijmy od tego, że marchewka to bardzo bogate źródło witaminy A, która kryje się w niej pod postacią beta-, alfa-karotenu i innych karotenoidów (więcej znajdziesz jej tylko w tranie i wątróbce). Zjadając już 100 g marchewki, dostarczasz swojemu organizmowi aż poczwórnej dziennej dawki tej witaminy. Jednak by doświadczyć jej dobroczynnego działania, nie wystarczy tylko zjeść pomarańczowy korzeń czy wypić wyciśnięty z niego sok.

– Witamina A ma między innymi wpływ na zdrowie naszych oczu, obniża poziom cholesterolu, zwiększa odporność, usuwa wolne rodniki, korzystnie działa na serce i prawidłowy rozwój i funkcjonowanie błon komórkowych – wyjaśnia nasz ekspert. – Zawarty w marchwi beta-karoten jest w naszej wątrobie przetwarzany na witaminę A, która jest rozpuszczalna w tłuszczach. Oznacza to, że musimy razem z marchewką spożyć tłuszcz, bo inaczej nie „przerobimy” beta-karotenu na witaminę.

 

Dodawaj więc do marchewkowych surówek odrobinę oliwy, a sok zakąszaj garścią orzechów. Za takie menu będzie ci wdzięczna także skóra.

– Beta-karoten zawarty w marchewce chroni nas przed nowotworami skórnymi, więc warto wprowadzić to warzywo do diety, zwłaszcza gdy jesteśmy wystawieni na większą ekspozycję słoneczną – mówi Paulina Jamrozik. – Ma także działanie przeciwutleniające i bierze udział w walce z wolnymi rodnikami, które wpływają na starzenie się skóry. W pewnym stopniu marchewka także ożywia koloryt cery, jak wszystkie warzywa, które zawierają naturalne barwniki, zwłaszcza o barwie od żółtej do czerwonej.

Pij więc szklankę soku (z odrobiną tłuszczu) dziennie i ciesz się marchewkowymi benefitami – witamina A reguluje także pracę gruczołów łojowych i wpływa na regenerację naskórka. O jej dobroczynnych właściwościach wie od dawna przemysł kosmetyczny, który przerabia marchewkę na kremy i olejki. Wyciągi z jej korzenia znajdziesz w preparatach przeciwzmarszczkowych, kremach pielęgnujących opaleniznę i odżywczych maseczkach. W kosmetyce przydają się także nasiona dzikiej marchwi – wytwarzany z nich olejek używany jest do masażu, bo działa nawilżająco i odżywczo. I zawiera witaminę E (która neutralizuje wolne rodniki powodujące starzenie się skóry) oraz tokoferol, który wspomaga skórę regenerującą się po zbytniej ekspozycji na słońce.

Terapia dla żołądka

Marchewka zjadana regularnie działa rozkurczowo na naczynia krwionośne i obniża poziom cholesterolu, blokuje rakotwórczy benzopiren znajdujący się w dymie tytoniowym, działa przeciwpasożytniczo i pobudza do pracy układ moczowy. Jest także bogata w kwas foliowy i witaminy z grupy B, które poprawiają pracę układu nerwowego.

kieliszek wina

– Dzięki dużej zawartości błonnika wpływa na regulację trawienia i pomaga zwalczać zaparcia. Gotowana zawiera mniej błonnika, jest więc łatwiejsza do strawienia i świetnie łagodzi podrażnienia żołądka. Zupy z gotowanej marchewki dobrze sprawdzają się przy biegunkach – dodaje dietetyk.

Według naukowców z amerykańskiego Uniwersytetu Arkansas marchewka po obróbce termicznej zyskuje na właściwościach antyoksydacyjnych, bo ilość przeciwutleniaczy wzrasta w niej aż o jedną trzecią. Ale uwaga, razem z nimi skacze indeks glikemiczny (dla surowej marchewki wynosi 30, gotowana ma już 80), co oznacza, że podana na ciepło dużo szybciej zwiększa stężenie glukozy w twojej krwi.

– Z tego względu osoby cierpiące na cukrzycę, zmagające się z nadwagą czy nadciśnieniem powinny spożywać marchewkę głównie na surowo – potwierdza nasz ekspert.

Miss Marchew

Ponieważ marchew szybko gromadzi toksyny pochodzące z nawozów sztucznych czy zanieczyszczonej gleby, najlepiej kupować ją u sprawdzonych dostawców lub w sklepach z żywnością ekologiczną. Każdą należy porządnie wyszorować i spłukać wrzącą wodą. Nie kupuj obranej, pokrojonej ani uszkodzonej, bo na tej ostatniej rozmnażają się drobnoustroje. Wybieraj najbardziej pomarańczową (ma wyższą zawartość beta-karotenu), z jasnymi, nie zwiędniętymi liśćmi.

 

Korzenie z większym rdzeniem będą słodsze, bo w nim kryją się marchewkowe cukry. A gdy znajdziesz już swoją marchewkową miss, przechowuj ją w lodówce, z daleka od jabłek, gruszek, ziemniaków, melonów i pomidorów. Wytwarzają gaz etylenowy, a pod jego wpływem w marchwi pojawia się izokumaryna, co powoduje, że słodka piękność szybko gorzknieje.

Jeśli ktoś za marchewką nie przepada, warto rozważyć suplementację beta-karotenu. To dobry pomysł także podczas intensywnej ekspozycji na słońce latem albo przy korzystaniu z solarium w okresie jesienno-zimowym.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

marchewki

Beta-karoten kojarzy ci się z marchewką? Słusznie! Ale czy znasz jego dobroczynne działanie na organizm?

Ciasto marchewkowe na nowo. Mamy dla ciebie 3 pyszne inspiracje

Chutney na trzy nowe sposoby

Chutney na trzy nowe sposoby. Z marchewki, papryki i buraka. Będzie warzywnie!

Jak pomóc skórze? Sprawdź, co powinno się znaleźć w twojej diecie

Roladki bakłażanowe

Przepis na fit roladki bakłażanowe

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Kobieta podnosi pęczek marchwi

Beta-karoten – wszechstronna moc z marchwi

Co na śniadanie? Energetyczna granola z marchewką

Dziewczyna pije zielony sok

Witaminy i minerały, które zatrzymują czas

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Wielkanocne ciasto marchewkowe. Zdrowa alternatywa dla babki i mazurka

7 najlepszych źródeł beta-karotenu. I wcale nie chodzi o marchewkę

marchew

Rozgrzej się! Aromatyczna zupa marchewkowa z pikantną nutą

Warzywna pasta kanapkowa – polubią ją wszyscy

Rozgrzewająca zupa marchewkowa z nutą kokosową

Wegańskie muffiny marchewkowo-pomarańczowe

Trzy kolory purée

3 pomysły na jesienne puree z warzyw. Pyszne i kolorowe!

Marchewkowe frytki

Przepis na marchewkowe frytki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

Beta-karoten obowiązkowo na wakacje

Beta-karoten obowiązkowo na wakacje

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

Nie tolerujesz laktozy? Sprawdź, czego nie powinnaś jeść, aby ustrzec się przed dolegliwościami

Używasz kulek gejszy? Pani Fizjotrener tłumaczy, jak działają na mięśnie Kegla

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.