Przejdź do treści

Ta wspaniała marchewka

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Lekarz bada śledzionę pacjentki
Mama Pediatra zaleca szczepienia przeciwko meningokokom, pneumokokom i Haemophilus influenzae typu B
Stringi na schodach przed sądem w Cork (Irlandia)
Majtki oznaką protestu. Kobiety w Irlandii oburzone po skandalicznym wyroku
dachy domów z kominami, z których leci dym
Smog. W większości polskich gmin nadal bezkarnie spala się śmieci
Modelki Victoria's Secret
Jan Singer, dyrektor generalna, opuszcza Victoria’s Secret
Cytologia – zwróć uwagę na to, czym masz pobierany materiał

Skromna marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia, znany i doceniany już przez starożytnych Chińczyków. Karmi, leczy i upiększa. Sprawdź, co dobrego może zdziałać i dla ciebie.

Chińscy dietetycy uważają ją za jeden z ośmiu najcenniejszych produktów spożywczych, Francuzki mawiają, że to najlepszy i najtańszy kosmetyk, a Portugalczycy przepadają za marchewkowymi dżemami. Na całym świecie znanych jest 60 odmian tego warzywa, w tym białe, żółte, fioletowe i czarne, ale zdecydowanie największą gwiazdą jest pomarańczowa, którą w XVII wieku wyhodowali Holendrzy. O dobroczynnym wpływie jedzenia marchewki na ludzki organizm opowiada Paulina Jamrozik, dietetyk kliniczna z Poradni Dietetycznej MEDIS zajmująca się projektami naukowymi w Katedrze Chorób Wewnętrznych UJ.

A jak absolutnie fantastyczna

Zacznijmy od tego, że marchewka to bardzo bogate źródło witaminy A, która kryje się w niej pod postacią beta-, alfa-karotenu i innych karotenoidów (więcej znajdziesz jej tylko w tranie i wątróbce). Zjadając już 100 g marchewki, dostarczasz swojemu organizmowi aż poczwórnej dziennej dawki tej witaminy. Jednak by doświadczyć jej dobroczynnego działania, nie wystarczy tylko zjeść pomarańczowy korzeń czy wypić wyciśnięty z niego sok.

– Witamina A ma między innymi wpływ na zdrowie naszych oczu, obniża poziom cholesterolu, zwiększa odporność, usuwa wolne rodniki, korzystnie działa na serce i prawidłowy rozwój i funkcjonowanie błon komórkowych – wyjaśnia nasz ekspert. – Zawarty w marchwi beta-karoten jest w naszej wątrobie przetwarzany na witaminę A, która jest rozpuszczalna w tłuszczach. Oznacza to, że musimy razem z marchewką spożyć tłuszcz, bo inaczej nie „przerobimy” beta-karotenu na witaminę.

Dodawaj więc do marchewkowych surówek odrobinę oliwy, a sok zakąszaj garścią orzechów. Za takie menu będzie ci wdzięczna także skóra.

– Beta-karoten zawarty w marchewce chroni nas przed nowotworami skórnymi, więc warto wprowadzić to warzywo do diety, zwłaszcza gdy jesteśmy wystawieni na większą ekspozycję słoneczną – mówi Paulina Jamrozik. – Ma także działanie przeciwutleniające i bierze udział w walce z wolnymi rodnikami, które wpływają na starzenie się skóry. W pewnym stopniu marchewka także ożywia koloryt cery, jak wszystkie warzywa, które zawierają naturalne barwniki, zwłaszcza o barwie od żółtej do czerwonej.

Pij więc szklankę soku (z odrobiną tłuszczu) dziennie i ciesz się marchewkowymi benefitami – witamina A reguluje także pracę gruczołów łojowych i wpływa na regenerację naskórka. O jej dobroczynnych właściwościach wie od dawna przemysł kosmetyczny, który przerabia marchewkę na kremy i olejki. Wyciągi z jej korzenia znajdziesz w preparatach przeciwzmarszczkowych, kremach pielęgnujących opaleniznę i odżywczych maseczkach. W kosmetyce przydają się także nasiona dzikiej marchwi – wytwarzany z nich olejek używany jest do masażu, bo działa nawilżająco i odżywczo. I zawiera witaminę E (która neutralizuje wolne rodniki powodujące starzenie się skóry) oraz tokoferol, który wspomaga skórę regenerującą się po zbytniej ekspozycji na słońce.

Ilustracja: shutterstock

Terapia dla żołądka

Marchewka zjadana regularnie działa rozkurczowo na naczynia krwionośne i obniża poziom cholesterolu, blokuje rakotwórczy benzopiren znajdujący się w dymie tytoniowym, działa przeciwpasożytniczo i pobudza do pracy układ moczowy. Jest także bogata w kwas foliowy i witaminy z grupy B, które poprawiają pracę układu nerwowego.

– Dzięki dużej zawartości błonnika wpływa na regulację trawienia i pomaga zwalczać zaparcia. Gotowana zawiera mniej błonnika, jest więc łatwiejsza do strawienia i świetnie łagodzi podrażnienia żołądka. Zupy z gotowanej marchewki dobrze sprawdzają się przy biegunkach – dodaje dietetyk.

Według naukowców z amerykańskiego Uniwersytetu Arkansas marchewka po obróbce termicznej zyskuje na właściwościach antyoksydacyjnych, bo ilość przeciwutleniaczy wzrasta w niej aż o jedną trzecią. Ale uwaga, razem z nimi skacze indeks glikemiczny (dla surowej marchewki wynosi 30, gotowana ma już 80), co oznacza, że podana na ciepło dużo szybciej zwiększa stężenie glukozy w twojej krwi.

– Z tego względu osoby cierpiące na cukrzycę, zmagające się z nadwagą czy nadciśnieniem powinny spożywać marchewkę głównie na surowo – potwierdza nasz ekspert.

Miss Marchew

Ponieważ marchew szybko gromadzi toksyny pochodzące z nawozów sztucznych czy zanieczyszczonej gleby, najlepiej kupować ją u sprawdzonych dostawców lub w sklepach z żywnością ekologiczną. Każdą należy porządnie wyszorować i spłukać wrzącą wodą. Nie kupuj obranej, pokrojonej ani uszkodzonej, bo na tej ostatniej rozmnażają się drobnoustroje. Wybieraj najbardziej pomarańczową (ma wyższą zawartość beta-karotenu), z jasnymi, nie zwiędniętymi liśćmi. Korzenie z większym rdzeniem będą słodsze, bo w nim kryją się marchewkowe cukry. A gdy znajdziesz już swoją marchewkową miss, przechowuj ją w lodówce, z daleka od jabłek, gruszek, ziemniaków, melonów i pomidorów. Wytwarzają gaz etylenowy, a pod jego wpływem w marchwi pojawia się izokumaryna, co powoduje, że słodka piękność szybko gorzknieje.

Jeśli ktoś za marchewką nie przepada, warto rozważyć suplementację beta-karotenu. To dobry pomysł także podczas intensywnej ekspozycji na słońce latem albo przy korzystaniu z solarium w okresie jesienno-zimowym.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Wszystkie odcienie fioletu

Dieta małego sportowca

Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Człowieku, wyprostuj się! Twój kręgosłup cierpi.

Kręgosłup vs. wielkie porządki

Cebula – królowa warzywniaka

Pij wodę zimą!

Zimowy fitness dla stóp

4 rzeczy, których nie znoszą twoje stawy

Leki plus alkohol = niebezpieczne związki

Twój kręgosłup, gdy masz 20, 30, 40 lat

Wybierz sport najlepszy dla stawów