Przejdź do treści

Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niskie ciśnienie rozkurczowe - przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Niskie ciśnienie rozkurczowe – przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobieta na plaży w swetrze i kapeluszu
„Kryzys psychiczny może spotkać mnie, ciebie, twoją matkę, brata, przyjaciółkę… każdego” – pisze lekarka z okazji Marszu Żółtej Wstążki
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu

Skromna marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia, znany i doceniany już przez starożytnych Chińczyków. Karmi, leczy i upiększa. Sprawdź, co dobrego może zdziałać i dla ciebie.

Chińscy dietetycy uważają marchewkę za jeden z ośmiu najcenniejszych produktów spożywczych, Francuzki mawiają, że to najlepszy i najtańszy kosmetyk, a Portugalczycy przepadają za marchewkowymi dżemami. Na całym świecie znanych jest 60 odmian tego warzywa, w tym białe, żółte, fioletowe i czarne, ale zdecydowanie największą gwiazdą jest pomarańczowa, którą w XVII wieku wyhodowali Holendrzy.

marchew

O dobroczynnym wpływie jedzenia marchewki na ludzki organizm opowiada Paulina Jamrozik, dietetyk kliniczna z Poradni Dietetycznej MEDIS zajmująca się projektami naukowymi w Katedrze Chorób Wewnętrznych UJ.

A jak absolutnie fantastyczna

Zacznijmy od tego, że marchewka to bardzo bogate źródło witaminy A, która kryje się w niej pod postacią beta-, alfa-karotenu i innych karotenoidów (więcej znajdziesz jej tylko w tranie i wątróbce). Zjadając już 100 g marchewki, dostarczasz swojemu organizmowi aż poczwórnej dziennej dawki tej witaminy. Jednak by doświadczyć jej dobroczynnego działania, nie wystarczy tylko zjeść pomarańczowy korzeń czy wypić wyciśnięty z niego sok.

– Witamina A ma między innymi wpływ na zdrowie naszych oczu, obniża poziom cholesterolu, zwiększa odporność, usuwa wolne rodniki, korzystnie działa na serce i prawidłowy rozwój i funkcjonowanie błon komórkowych – wyjaśnia nasz ekspert. – Zawarty w marchwi beta-karoten jest w naszej wątrobie przetwarzany na witaminę A, która jest rozpuszczalna w tłuszczach. Oznacza to, że musimy razem z marchewką spożyć tłuszcz, bo inaczej nie „przerobimy” beta-karotenu na witaminę.

 

Dodawaj więc do marchewkowych surówek odrobinę oliwy, a sok zakąszaj garścią orzechów. Za takie menu będzie ci wdzięczna także skóra.

– Beta-karoten zawarty w marchewce chroni nas przed nowotworami skórnymi, więc warto wprowadzić to warzywo do diety, zwłaszcza gdy jesteśmy wystawieni na większą ekspozycję słoneczną – mówi Paulina Jamrozik. – Ma także działanie przeciwutleniające i bierze udział w walce z wolnymi rodnikami, które wpływają na starzenie się skóry. W pewnym stopniu marchewka także ożywia koloryt cery, jak wszystkie warzywa, które zawierają naturalne barwniki, zwłaszcza o barwie od żółtej do czerwonej.

Pij więc szklankę soku (z odrobiną tłuszczu) dziennie i ciesz się marchewkowymi benefitami – witamina A reguluje także pracę gruczołów łojowych i wpływa na regenerację naskórka. O jej dobroczynnych właściwościach wie od dawna przemysł kosmetyczny, który przerabia marchewkę na kremy i olejki. Wyciągi z jej korzenia znajdziesz w preparatach przeciwzmarszczkowych, kremach pielęgnujących opaleniznę i odżywczych maseczkach. W kosmetyce przydają się także nasiona dzikiej marchwi – wytwarzany z nich olejek używany jest do masażu, bo działa nawilżająco i odżywczo. I zawiera witaminę E (która neutralizuje wolne rodniki powodujące starzenie się skóry) oraz tokoferol, który wspomaga skórę regenerującą się po zbytniej ekspozycji na słońce.

Terapia dla żołądka

Marchewka zjadana regularnie działa rozkurczowo na naczynia krwionośne i obniża poziom cholesterolu, blokuje rakotwórczy benzopiren znajdujący się w dymie tytoniowym, działa przeciwpasożytniczo i pobudza do pracy układ moczowy. Jest także bogata w kwas foliowy i witaminy z grupy B, które poprawiają pracę układu nerwowego.

kieliszek wina

– Dzięki dużej zawartości błonnika wpływa na regulację trawienia i pomaga zwalczać zaparcia. Gotowana zawiera mniej błonnika, jest więc łatwiejsza do strawienia i świetnie łagodzi podrażnienia żołądka. Zupy z gotowanej marchewki dobrze sprawdzają się przy biegunkach – dodaje dietetyk.

Według naukowców z amerykańskiego Uniwersytetu Arkansas marchewka po obróbce termicznej zyskuje na właściwościach antyoksydacyjnych, bo ilość przeciwutleniaczy wzrasta w niej aż o jedną trzecią. Ale uwaga, razem z nimi skacze indeks glikemiczny (dla surowej marchewki wynosi 30, gotowana ma już 80), co oznacza, że podana na ciepło dużo szybciej zwiększa stężenie glukozy w twojej krwi.

– Z tego względu osoby cierpiące na cukrzycę, zmagające się z nadwagą czy nadciśnieniem powinny spożywać marchewkę głównie na surowo – potwierdza nasz ekspert.

Miss Marchew

Ponieważ marchew szybko gromadzi toksyny pochodzące z nawozów sztucznych czy zanieczyszczonej gleby, najlepiej kupować ją u sprawdzonych dostawców lub w sklepach z żywnością ekologiczną. Każdą należy porządnie wyszorować i spłukać wrzącą wodą. Nie kupuj obranej, pokrojonej ani uszkodzonej, bo na tej ostatniej rozmnażają się drobnoustroje. Wybieraj najbardziej pomarańczową (ma wyższą zawartość beta-karotenu), z jasnymi, nie zwiędniętymi liśćmi.

 

Korzenie z większym rdzeniem będą słodsze, bo w nim kryją się marchewkowe cukry. A gdy znajdziesz już swoją marchewkową miss, przechowuj ją w lodówce, z daleka od jabłek, gruszek, ziemniaków, melonów i pomidorów. Wytwarzają gaz etylenowy, a pod jego wpływem w marchwi pojawia się izokumaryna, co powoduje, że słodka piękność szybko gorzknieje.

Jeśli ktoś za marchewką nie przepada, warto rozważyć suplementację beta-karotenu. To dobry pomysł także podczas intensywnej ekspozycji na słońce latem albo przy korzystaniu z solarium w okresie jesienno-zimowym.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 najlepszych źródeł beta-karotenu. I wcale nie chodzi o marchewkę

marchewka

Warzywa – gotowane czy surowe?

Rozgrzewająca zupa marchewkowa z nutą kokosową

Marchewki / rawpixel

Marchewka to samo dobro dla naszej skóry! Czy pamiętasz o niej w codziennej diecie?

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

marchewki

Beta-karoten kojarzy ci się z marchewką? Słusznie! Ale czy znasz jego dobroczynne działanie na organizm?

Ciasto marchewkowe na nowo. Mamy dla ciebie 3 pyszne inspiracje

Chutney na trzy nowe sposoby

Chutney na trzy nowe sposoby. Z marchewki, papryki i buraka. Będzie warzywnie!

Jak pomóc skórze? Sprawdź, co powinno się znaleźć w twojej diecie

Roladki bakłażanowe

Przepis na fit roladki bakłażanowe

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Kobieta podnosi pęczek marchwi

Beta-karoten – wszechstronna moc z marchwi

Co na śniadanie? Energetyczna granola z marchewką

Dziewczyna pije zielony sok

Witaminy i minerały, które zatrzymują czas

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Wielkanocne ciasto marchewkowe. Zdrowa alternatywa dla babki i mazurka

marchew

Rozgrzej się! Aromatyczna zupa marchewkowa z pikantną nutą

Warzywna pasta kanapkowa – polubią ją wszyscy

Wegańskie muffiny marchewkowo-pomarańczowe

Trzy kolory purée

3 pomysły na jesienne puree z warzyw. Pyszne i kolorowe!

Marchewkowe frytki

Przepis na marchewkowe frytki

Beta-karoten obowiązkowo na wakacje

Beta-karoten obowiązkowo na wakacje

Karotenoidy

Karotenoidy – właściwości i źródła, skutki niedoboru

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?