Przejdź do treści

Trendy biegowe – skarpety kompresyjne

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

W sportach biegowych podobnie jak w innych dyscyplinach wciąż pojawiają się nowe trendy. Buty z pełną amortyzacją i stabilizacją, wkładki przeznaczone do różnego rodzaju budowy stopy, maski wydolnościowe czy najnowszy trend – skarpety kompresyjne. Sprawdzamy, czy warto.

Historia skarpet uciskowych zaczyna się w medycynie. Ich pierwotną funkcją było  zapobieganie obrzękom przy takich chorobach jak zapalenie żył czy zakrzepica oraz łagodzenie objawów obolałych i ciężkich nóg.

Obecnie niewiele jest dostępnych badań naukowych potwierdzających, że kompresja podczas biegania działa. Nie oznacza to jednak, że jest to kolejny marketingowy chwyt, który dobrze się sprzedaje. Oceniając je, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę własne doświadczenia. Wielu światowej sławy maratończyków, triathlonistów czy ultramaratończyków  startuje w skarpetach kompresyjnych i z pewnością nie zakładają ich, bo są modne. Nie sądzę także, by w grę wchodził efekt placebo.

Jednym z dowodów jest przeprowadzone przez profesora fizjologii  Elmarie Terblanche z Uniwersytetu Stellenbosch badanie laboratoryjne. Badanie to przeprowadzono po wyścigu ultra w RPA. Okazało się, że sportowcy ścigający się w skarpetach kompresyjnych,  w porównaniu do tych startujących w zwykłych podkolanówkach, mieli mniejsze uszkodzenie mięśni, a ich regeneracja przebiegła szybciej. W kolejnym badaniu podczas ultramaratonu  w Kenii pod lupę wzięto 21 zawodników. Jedni startowali w skarpetach kompresyjnych, inni bez. Pierwsi byli w stanie pracować nieco dłużej, ale jeżeli chodzi o poprawę takich parametrów, jak VO2 max, zużycie tlenu czy obniżone tętno – nie zauważono żadnej różnicy.

Jedną z ciekawostek jest to, że pierwszy amerykański zawodnik, który złamał 10 km poniżej 27 minut, biegł właśnie w skarpetach kompresyjnych.

Moim zdaniem oraz znajomych amatorów biegania, skarpety kompresyjne oddziaływają pozytywnie na układ krwionośny i mięśniowy. Kolejnym ciekawym ich zastosowaniem jest zakładanie ich tuż po starcie lub podczas długiej podróży na zawody (przede wszystkim ze względu na regenerację mięśni). Jeśli chcecie sprawdzić, czy działają, musicie przetestować je na sobie!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

5 ćwiczeń, które każdy biegacz musi znać

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Bezpieczne bieganie zimą