Przejdź do treści

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Osoby trenujące
Trening na szóstkę z plusem/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwiczenia na pośladki – dlaczego warto je wykonywać? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk
Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny
„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny
Babka płesznik / istockphoto
Babka płesznik na jelita? Nie tylko! Poznaj cenne właściwości tej rośliny
kobieta smażąca jedzenie
Najlepsze i najgorsze oleje. Gdzie się znajdują?
Depresja dotyka 350 mln osób. O swoich doświadczeniach z tą chorobą opowiada Justyna Nagłowska

Przeżywamy fitnessowe boom! Mamy do czynienia z coraz bardziej zaskakującymi treningami. Jak osoba początkująca ma się w tym połapać? Najlepiej postawić na fitnessowy, zawsze działający old school.

Czy można powiedzieć, że jakiś trening jest najlepszy? Raczej nie. Możemy jednak z całą pewnością stwierdzić, że są takie metody treningowe, które po prostu działają.

Oczywiście wszystko zależy od naszych celów treningowych, codziennego funkcjonowania, budowy somatycznej czy stażu treningowego i umiejętności technicznych. Nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której osoba ze sporą nadwagą, na co dzień wykonująca pracę biurową zaczyna od mocnego treningu interwałowego. Jej ciało i układy (krążeniowo-oddechowy, kostno-stawowy) nie są bowiem przygotowane na takie przeciążenia.

Cele treningowe

Podejmując aktywność fizyczną, macie zazwyczaj w głowie kilka celów, które chcielibyście zrealizować:

  • pozbyć się nadmiaru kilogramów,
  • poprawić swoją kondycję,
  • poczuć się lepiej ze sobą,
  • polepszyć działanie aparatu ruchu,
  • wzmocnić i wysmuklić mięśnie.

Często przy tak licznych celach możecie maksymalnie wygospodarować czas na dwie jednostki treningowe w tygodniu. Więc ponownie pada pytanie: która metoda treningowa sprawdzi się najlepiej?

My stawiamy na trening metodą obwodową. Możemy wykorzystać w nim ćwiczenia z oporem własnego ciała lub lekkiego obciążenia zewnętrznego, a wraz z pogłębianiem techniki i poprawą wytrzymałości zwiększać obciążenia, co powoduje, że rozwiązanie idealnie sprawdzi się u osoby początkującej i wytrenowanej.

W sytuacji,, kiedy w treningu wykorzystujemy hantle czy sztangi, warto pamiętać, że obciążenie zewnętrzne powinno oscylować w przedziale 40-60 proc. ciężaru maksymalnego.

Jak pozbyć się oponki z brzucha

Jak trenować?

Na początku wybierzcie 10-12 ćwiczeń, które nie sprawiają wam technicznego problemu. Lepiej zacząć od ćwiczeń z obciążeniem własnego ciała ze zmienną pracą mięśniową (nogi, ramiona, brzuch itd.). Wybrane ćwiczenia wykonujcie albo na czas, albo na liczbę powtórzeń.

Czas i liczba powtórzeń oraz obwodów uzależnione są od waszego poziomu wytrenowania.

Przykładowy schemat dla osoby początkującej

Czas trwania ćwiczenia: 30 sekund/10 powtórzeń
Przerwa między ćwiczeniami: 30-60 sekund
Liczba obwodów: 2 + rozgrzewka + rozciąganie
Przerwa między obwodami: 2 minuty

Aby zwiększyć intensywność treningu:

  • dodajcie kolejny obwód,
  • wydłużajcie czas trwania ćwiczenia,
  • skracajcie przerwy między ćwiczeniami,
  • wprowadzajcie ćwiczenia z obciążeniem zewnętrznym.

Ważne:
Podczas danej jednostki treningowej jako utrudnienie wprowadzajcie jeden z wyżej podanych parametrów. Nigdy wszystkie naraz! Osoby zaawansowane mogą wykonywać nawet do 5 obwodów.

Fit na dzień dobry

Przykładowy obwód dla osoby początkującej

Ćwiczenie 1: marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan lub trucht
Ćwiczenie 2: przysiad z obciążeniem własnego ciała
Ćwiczenie 3: podpór przodem na przedramionach
Ćwiczenie 4: marsz lub bieg bokserski
Ćwiczenie 5: wykroki w miejscu
Ćwiczenie 6: podpór bokiem, gdzie dolne kolano oparte jest o podłoże
Ćwiczenie 7: zginanie przedramion z gumą w pozycji stojącej
Ćwiczenie 8: przysiad i kopnięcie w przód
Ćwiczenie 9: przechodzenie z pozycji podporu przodem do pozycji psa z głową w dół
Ćwiczenie 10: wiosłowanie z gumą w pozycji stojącej (zaczepiamy gumę o klamkę)

Dodatkowym atutem tej metody jest to, że nie potrzebujecie specjalistycznego sprzętu, aby wykonać dobry trening. Wystarczy odrobina miejsca i inwencji twórczej. Ekstra dodatkiem jest to, że ćwiczenia angażują do pracy całe ciało, co daje dużą wszechstronność treningową, a jednocześnie przygotowuje do bardziej specjalistycznych treningów (jak np. crossfit) czy buduje mocny fundament pod inne aktywności (np. bieganie).

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

trening

Kardio vs. ciężary – co lepiej spala tłuszcz?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

Dwie kobiety i jeden mężczyzna biegną ulicą wśród pól pokrytych śniegiem

Trenuj z nami w te święta!

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta pijąca napój podczas treningu

Trenujesz? Uważaj na zęby!

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności