Przejdź do treści

Trzy kolory chłodnika

Trzy kolory chłodnika
Chłodnik litewski – na różowo. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwicz kręgosłup - to proste!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
„Hashimoto nie jest wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej”. O zależności pomiędzy hashimoto a dietą eliminacyjną, rozmawiamy z endokrynolożką i dietetyczką
Wiosenna pizza na zielonym spodzie
kobieta nurkująca w wodzie
Freediving – podwodna medytacja
lekarka Małgorzata Ponikowska
„Selen to czarny koń wśród suplementów w chorobie Hashimoto”. Lekarka Małgorzata Ponikowska o wspomaganiu chorób tarczycy selenem

Gorąco. Czujesz głód, ale nie masz ochoty na smażenie, pieczenie i gotowanie… I nagle eureka – chłodnik! Szybki, sycący i zdrowy ‒ idealny na upalne dni. Różowy, czerwony czy biały? Ty wybierasz!

Różowy chłodnik na bazie botwinki to podstawa wakacyjnej kuchni polskiej. Jego chłodzące właściwości przydają się w upalne dni, kiedy nie mamy ochoty na ciężkie dania, a musimy zaspokoić głód. W starych książkach kucharskich chłodnik występuje w kilku odsłonach. Najbardziej popularny jest litewski (czyli klasyk na bazie śmietany i lżejszego nabiału – maślanki, kefiru, jogurtu z jajkiem), ale występują również inne wersje tej różowej zupy: zakwaszana sokiem ogórkowym czy wzbogacona o dodatek ryby albo cielęciny.

Znudzeni różem? Do wyboru jeszcze czerwień lub biel, czyli gazpacho i tarator. Gazpacho, klasyk kuchni hiszpańskiej, prezentujemy w nieco odchudzonej wersji, bo bez dodatku pieczywa. Nasze gazpacho to zmiksowane pomidory najlepszej jakości (im słodsze, tym lepiej!), oliwa, kapka balsamico, czosnek i zabawa chrupiącymi dodatkami. Dla miłośników bieli mamy z kolei bułgarski chłodnik tarator, w którym pierwsze skrzypce grają ogórek i orzechy włoskie.

To który chłodnik wybieracie?

Chłodnik litewski – na różowo

Składniki:

– 300 ml maślanki (kefiru lub zsiadłego mleka)
– 150 ml śmietany 12%
– 1 pęczek botwiny
– 1 ogórek wężowy
– 1 pęczek koperku
– po ½ pęczka natki pietruszki i szczypiorku
– 1 ząbek czosnku, zmiażdżony
– 5 rzodkiewek
– 2 jajka na twardo
– sól i pieprz do smaku

Umytą botwinę kroimy w cząstki o długości 1 cm i dusimy pod przykryciem w kilku łyżkach wody. Gdy zmięknie, odstawiamy do ostudzenia. Obrane ze skórki ogórki i rzodkiewki ścieramy na tarce o grubych oczkach, zaś koperek, szczypiorek i pietruszkę siekamy.

W misce mieszamy śmietanę i maślankę, dodajemy wszystkie warzywa, lekko solimy i pieprzymy. Odstawiamy do lodówki na min. 20 minut do przegryzienia. Podajemy z połówką ugotowanego na twardo jajka.

Tarator – chłodnik na biało

Trzy kolory chłodnika

Tarator – chłodnik na biało. Zdjęcie: shutterstock

Składniki:

– 400 ml gęstego jogurtu naturalnego (najlepiej bułgarskiego albo greckiego), zimnego
– ok. 100 ml zimnej wody
– 2 ząbki czosnku, zmiażdżone
– 1 ogórek wężowy
– 1 pęczek koperku
– 100 g posiekanych orzechów włoskich
– oliwa do polania
– sól i pieprz do smaku

Obranego ogórka ścieramy na tarce o grubych oczkach lub kroimy w kostkę. Koperek siekamy. W misce mieszamy jogurt, koperek, czosnek, ogórka. Dolewamy nieco wody – do uzyskania pożądanej konsystencji. Solimy i pieprzymy według uznania.

Przelewamy chłodnik do misek, posypujemy orzechami włoskimi (można je wcześniej uprażyć), polewamy oliwą i podajemy. 

Gazpacho – chłodnik na czerwono

Trzy kolory chłodnika

Gazpacho – chłodnik na czerwono. Zdjęcie: shutterstock

Składniki:

– ok. 700 g najsłodszych pomidorów
– 1 ząbek czosnku
– ½ papryczki chilli
– 5 łyżek oliwy
– 2 łyżki octu balsamicznego
sól i pieprz do smaku
– 2‒3 ogórki gruntowe
– 1 czerwona papryka
– 1 żółta papryka
– 1 biała lub czerwona cebula
– świeża bazylia do podania

Pomidory sparzamy, obieramy ze skóry i pozbawiamy gniazdek nasiennych. Miksujemy na gładką masę razem z czosnkiem i papryczką chilli. Dodajemy połowę oliwy, ocet, sól i pieprz i wkładamy do lodówki na min. 30 minut, aż masa się schłodzi.

W tym czasie obieramy ze skórki ogórki i kroimy je w kostkę. Paprykę pozbawiamy gniazd nasiennych i kroimy w kostkę, cebulę drobno siekamy. 

Schłodzoną masę pomidorową przekładamy do miseczek, do każdej z nich wsypujemy po łyżce ogórków, papryki i łyżeczkę cebuli. Skrapiamy pozostałą oliwą, ozdabiamy świeżą bazylią i podajemy.

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Lnianki – „sezamki” z lnu. Zrób je, zanim najdzie cię ochota na coś słodkiego

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Wegańskie masło jaglane

Rozgotowałaś ryż? Zrób congee ze szparagami

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć