Przejdź do treści

Ultramaraton – wyzwanie dla ciebie?

Ultramaraton – wyzwanie dla ciebie?
North Face Ultra Trail du Mont Blanc 2014 | Fot. GODONG / BSIP
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Niedrożność nosa u dzieci i dorosłych – objawy, przyczyny
szalik zamiast maseczki? Lekarz: to nie jest dobry pomysł
„Maseczka nie jest częścią garderoby!”. Lekarz Aleksander Biesiada o zastępowaniu szalikiem maseczek
Kobieta wystawia twarz do słońca
Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka
Lekarka w maseczce ochronnej
Ilu pracowników ochrony zdrowia zmarło w Polsce na COVID-19 od początku pandemii? MZ podaje dane

Każdy, kto myśli o ultramaratonie, powinien zadać sobie pytanie i szczerze na nie odpowiedzieć: czy i jak jestem przygotowany? Dystans ultra to nie bułka z masłem. To nie jest bieg, w którym da się wystartować z marszu. Tylko solidne przygotowanie i doświadczenie dadzą szansę dobiegnięcia do mety. Jeśli nie trenujesz regularnie albo masz kłopoty ze zdrowiem, ultrawysiłek nie jest dobrym pomysłem.

Ultramaraton ‒ jak się przygotować?

Doświadczenie biegowe to podstawa. Na ultramaraton decydują się ci, którzy w nogach mają przebiegnięte setki kilometrów, a ból jest ich przyjacielem. Zawodnikom nieobcy jest i bieg po płaskim terenie, i w górach ‒ i to przy każdej pogodzie. Oczywiście można biegać przez dwadzieścia lat i nigdy nie zdecydować się na ultramaraton, można biegać też krócej i podjąć to wyzwanie. Wszystko zależy od odpowiedniego treningu.

Jeśli mamy doświadczenie biegowe i decydujemy się na wyzwanie ultra, dobrze zastosować prostą zasadę. Ta najbardziej ogólna mówi, że w tygodniu powinniśmy pokonywać tyle kilometrów, ile mamy zamiar pokonać docelowo w trakcie ultramaratonu. Jeżeli wybraliśmy bieg na 100 kilometrów, to znaczy, że 100 kilometrów powinniśmy przebiec w tydzień. Tak intensywny trening rozpoczynamy mniej więcej 8‒6 tygodni przed startem.

Istotne jest również to, gdzie odbywa się bieg. Jeśli jest to teren górzysty, w naszym treningu muszą pojawić się podbiegi i zbiegi. Jeśli ktoś myśli, że zbiegi to prosta sprawa ‒ jest w błędzie. Zbiegając, stawiamy zupełnie inaczej krok – jest on dłuższy, przez co i wysiłek jest inny. Wtedy najwięcej „do powiedzenia” mają nasze mięśnie czworogłowe ud. Warto je dobrze wyćwiczyć. Najprościej można to zrobić, zbiegając ze stromej górki. Podczas takich treningów dobrze też popracować nad techniką. Żeby odciążyć mięśnie czworogłowe i kolana, można nauczyć się stawiać mniejsze kroczki. Krótszy krok to mniejsze obciążenia i mniejszy ból.

Tak samo ważna jak przygotowanie fizyczne, a może nawet ważniejsza, jest psychika. Kiedy jest kryzys, kiedy na stopach robią się bolesne pęcherze, kiedy jesteś cały przemoczony, a mięśnie wołają o pomoc… ‒ wtedy najlepiej biegnie głowa. Jeśli przygotujesz się na najgorsze i postawisz sobie jasno cel, który chcesz osiągnąć, wypracujesz odpowiednią motywację i wyrzucisz z głowy wszystkie synonimy słowa „poddać się”, masz szansę na sukces.

Ultramaraton ‒ jaki wybrać dystans?

Ultramaraton – wyzwanie dla ciebie?

Wybierając ultramaraton, na początek najlepiej zdecydować się na któryś z krótszych. W ten sposób można poznać specyfikę takiego biegu. Zdobyte doświadczenie przyda się przy coraz dłuższych i coraz bardziej ekstremalnych biegach.

Ci, którzy z maratonem czują się za pan brat, na dobry początek mogą wybrać bieg na 50 kilometrów – to dystans dłuższy o 7 km 805 metrów od maratonu, więc i wysiłek na treningach zwiększony jest niewiele bardziej, co daje szansę na ukończenie biegu. Później ‒ wraz z doświadczeniem i nabieganymi kilometrami ‒ możemy stawiać sobie za cel kolejne długości i wybierać kolejne szczeble trudności ultramaratonów.

Biegi ultra dzielą się na dystanse 100 km oraz 24 godziny, popularne są także wspomniane 50-kilometrowe, 100-milowe oraz 6-, 12- i 48-godzinne. Najbardziej znanym w Polsce jest Supermaraton Kalisia. Podczas tej imprezy rozgrywane są mistrzostwa Polski mężczyzn i kobiet na dystansie 100 kilometrów. Dużą popularnością cieszą się w Polsce także ultramaratony górskie: Bieg Rzeźnika w Bieszczadach, Sudecka Setka w Sudetach, Bieg 7 Dolin w Beskidzie Sądeckim, który jest równocześnie eliminacją do ekstremalnego Ultra-Trail du Mont, czy najdłuższy w Polsce Bieg 7 Szczytów w Sudetach.

Tego lata na scenie biegów ultrabiegacze mają do wyboru także coś zupełnie nowego: Dynafit Run Adventure. W ciągu trzech dni do pokonania będzie ponad 100 kilometrów, z przewyższeniami 4500 metrów. Ultramaraton zostanie poprowadzony przez Wielki Stożek, Wielką Raczę i Skrzyczne.

Jeśli zatem lubicie przygody i ekstremalne wyzwania, jesteście doświadczonymi biegaczami i pełnymi motywacji ludźmi… przygotowania czas zacząć! Trzymamy kciuki na mecie.

Ultramaratony ‒ kalendarium 2014:

– Biegi górskie w Szczawnicy: 26 kwietnia
– Beskidzka 160 na raty: 26 kwietnia – rata wiosenna; 20 września – rata jesienna
– Ultramaraton Szczecin – Kołobrzeg: 6 czerwca
– Bieg Rzeźnika: 20-21 czerwca
– Studencka Setka: 20-21 czerwca
– Transjura: 4-6 lipca
– Bieg Siedmiu Szczytów: 17 lipca
– Bieg Siedmiu Dolin: 5-7 września
– Beskidy Ultra Trail: 3-5 października
– Supermaraton Kalisia: koniec października

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak zmotywować się do biegania, gdy zawodzi pogoda? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Trening biegowy wytrzymałościowy

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

kobieta na bieżni

Alergia sezonowa – nie jesteś skazana na siłownię. Oto kilka wskazówek

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Strategia żywieniowa przed maratonem

Strategia żywieniowa przed maratonem. Co jeść i pić, aby dobrze się przygotować?

Anna Kiełbasińska / Instagram

Anna Kiełbasińska nie awansowała do półfinału, ale dla nas i tak jest zwyciężczynią. „Mam dzisiaj pierwszy dzień miesiączki. I wiem, że o tym z reguły sportowcy nie mówią…” – powiedziała

Kamery na blokach startowych, MŚ w Katarze 2019

Kamery między nogami zawodniczek na MŚ w la w Katarze. „Wszystko mi widać, na przykład pupę”

Canicross – biegaj, ale z psem! Dlaczego warto?

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?