Przejdź do treści

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Upalni biegacze Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak segregować odpady w małej kuchni? Podpowiada Kasia Wągrowska, aktywistka na rzecz zero waste
Jak segregować odpady w małej kuchni? Podpowiada Kasia Wągrowska, aktywistka na rzecz zero waste
Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto
Chcesz wzmocnić odporność? Wypróbuj antygrypinę z przepisu dietetyczki Justyny Mizery
USG szyi – co wykrywa i jakie są wskazania do badania
Kobieta w ciąży
Jak od strony medycznej wygląda decyzja o terminacji ciąży z powodu nieuleczalnych wad płodu? Co się zmieni?

Upał. Nic w tym dziwnego, w końcu mamy środek lata. Powinniśmy się wręcz cieszyć, bo dla wielu to okres upragnionych wakacji. Jednak dla biegaczy wysokie temperatury mogą być szczególnie uciążliwe. Zrezygnować z biegania? Nie, ale koniecznie przestrzegać kilku prostych zasad.

Nawadniaj się i jedz mądrze

Jeżeli planujesz bieg w wysokich temperaturach, zabierz ze sobą bidon z piciem. Najlepiej z wodą niegazowaną. Co prawda to kwestia bardzo indywidualna – jedna osoba będzie mogła przebiec 10 kilometrów bez picia, druga już od początku będzie musiała się napić – jednak niezależnie od tego każdy powinien pamiętać o nawadnianiu organizmu. Trenując w czasie upału, naprawdę szybko można się odwodnić.

Ważne jest także, co znajdzie się na twoim talerzu. Biegając w wysokich temperaturach, szybciej się pocisz, a tym samym tracisz ważne elektrolity. Do najważniejszych pierwiastków odpowiedzialnych za utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej należą sód i potas. Doskonałym źródłem potasu są pomidory (oraz sok pomidorowy), a także banany, awokado czy ziemniaki. Nie żałuj ich sobie!

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Biegaj o odpowiedniej porze

Jeżeli masz taką możliwość, staraj się biegać w takich godzinach, w których nie ma największego upału. Aby uchronić skórę przed poparzeniami słonecznymi, unikaj biegania w godzinach od 10 do 16. Jeśli jednak nie jest to możliwe, staraj się wybierać trasy ocienione. Pamiętaj także o czapeczce z daszkiem oraz nałożeniu kremu z wysokim filtrem (najlepiej z faktorem 50 SPF). Zaaplikuj go co najmniej 15 minut przed wyjściem z domu. Wybierz wodoodporny krem z filtrem, który pozostanie nieco dłużej na spoconej skórze.

Latem najlepsze godziny do biegania to oczywiście poranek. Powietrze jeszcze nie jest nagrzane, jest przyjemnie chłodno. Jeżeli nie możesz biegać rano, spróbuj wyruszyć wieczorem. Około godziny 21 temperatura również powinna się obniżyć, a to sprawi, że bieganie będzie przyjemnością, a nie katorgą. Oczywiście godzin zawodów nie wybieramy i zdarza się, że start będzie w samo południe. Wtedy koniecznie pamiętaj o tym, aby korzystać z każdej kurtyny wodnej po drodze, biegnij koniecznie z zapasem wody i – bezwzględnie! – z czapeczką na głowie!

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

Zwróć uwagę na strój

Upalni biegacze

Strój, w którym biegasz w takich upałach, powinien być przede wszystkim lekki. Krótkie spodenki, lekka koszulka zdecydowanie podniosą komfort twojego treningu. Jeżeli zamierzasz biegać w słońcu, zadbaj o nakrycie głowy – najlepiej czapeczkę z daszkiem. Jeżeli masz taką możliwość, to przed wyjściem weź zimny prysznic. Dzięki temu twoje ciało będzie dłużej schłodzone. Jego temperatura się obniży, w wyniku czego zaczniesz się później pocić.

Prawdziwą zmorą biegających latem są odparzenia na stopach. Trudne do zwalczenia odparzenia potrafią skutecznie odebrać przyjemność biegania. Winę za nie bardzo często ponoszą niewłaściwie dobrane buty (za małe, za duże, za wąskie lub zbyt ciasno zawiązane). Warto zatem podczas zakupu obuwia biegowego skorzystać z fachowej pomocy sprzedawcy. Na rynku dostępne są także oddychające skarpetki zapobiegające powstawaniu odparzeń (anti-blister). Przed każdym biegiem w tropikalnych temperaturach dobrze jest także posmarować newralgiczne miejsca (u mnie są to okolice dużego palca) zwykłą wazeliną kosmetyczną.

Kolejną przykrą, odbierającą przyjemność treningu dolegliwością są otarcia, które u kobiet lubią powstawać po wewnętrznej stronie ud i wzdłuż linii biustonosza. Słabym punktem mężczyzn są sutki. Nie dziwi zatem widok zakrwawionej koszulki na mecie biegu. Aby zapobiegać otarciom, zakładaj na trening dobrze dopasowane rzeczy wykonane z oddychającej tkaniny. Spodenki nie powinny być zbyt krótkie. Podobnie jak w przypadku stóp warto przed biegiem posmarować newralgiczne miejsca wazeliną.

Zasady zasadami, ale i tak najważniejsze jest, by słuchać własnego organizmu. Jeżeli biegając przy wysokich temperaturach, poczujesz się źle, skończ trening i odpocznij. Nic na siłę! Zawsze możesz pójść pobiegać dopiero wtedy, kiedy na dworze się ochłodzi.

bieganie w upal - niezbednik


Magda Ratajczak
i Zosia Wawrzyniak – autorki bloga Kobiety biegają, zakochane w bieganiu i zdrowym jedzeniu. Od ponad dwóch lat zarażają swoją pasją inne kobiety. Marzą im się maratony w najdalszych zakątkach świata.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Trening biegowy wytrzymałościowy

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

kobieta na bieżni

Alergia sezonowa – nie jesteś skazana na siłownię. Oto kilka wskazówek

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Strategia żywieniowa przed maratonem

Strategia żywieniowa przed maratonem. Co jeść i pić, aby dobrze się przygotować?

Anna Kiełbasińska / Instagram

Anna Kiełbasińska nie awansowała do półfinału, ale dla nas i tak jest zwyciężczynią. „Mam dzisiaj pierwszy dzień miesiączki. I wiem, że o tym z reguły sportowcy nie mówią…” – powiedziała

Kamery na blokach startowych, MŚ w Katarze 2019

Kamery między nogami zawodniczek na MŚ w la w Katarze. „Wszystko mi widać, na przykład pupę”

Canicross – biegaj, ale z psem! Dlaczego warto?

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm