Przejdź do treści

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Urlop wystarczająco dobry
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Szczepienia na koronawirusa dla dzieci? Minister zdrowia odpowiada
Szczepienia na koronawirusa dla dzieci? Minister zdrowia odpowiada
Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna
Ekstrawertycy i introwertycy powoli odchodzą do przeszłości. Sprawdź, czy jesteś ambiwertykiem
Kobieta ćwiczy
Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!
Polidaktylia – przyczyny, rodzaje, diagnozowanie i leczenie

Wymarzony, wyczekany, zasłużony… Miał być idealny, a jak zwykle nie był. Jak po raz kolejny nie rozczarować się urlopem? Po prostu nie oczekujmy od niego cudów. Nie zdarzą się. Spróbujmy raczej zadbać, abyśmy z urlopu nie wrócili zmęczeni.

„Zorganizuj coś tym dzieciom, bo zwariuję!”, „W tym upale można oszaleć!”, „Nie wchodź sam do wody!”, „Gdzie, do cholery, można coś zjeść w tej okolicy, przecież zaraz pomrzemy z głodu”, „Znowu leje, dość mam tego urlopu…”. Znamy? Znamy! Tradycyjny zestaw urlopowicza. I tak zamiast odpoczywać, nakręcamy się coraz bardziej. A przecież urlop to czas dla nas. Co zrobić, by nie zmarnować cennych chwil?

dziewczyna z lodem - wakacje a koronawirus

Najpierw głowa

– Przede wszystkim nie oczekujmy od urlopu cudów – przekonuje psycholog Justyna Glińska z CENTRUM-JA. – Nie oderwiemy się nagle od wszystkiego! Nie liczmy na to, że urlop naprawi wszystko: nasze skołatane nerwy, problemy osobiste, że wrócimy z niego jako nowi ludzie, do idealnej firmy i idealnego domu. To utopia ‒ mówi.

I rzeczywiście – codzienność, zmęczenie, stres, nadzieje związane z urlopem sprawiają, że nasze oczekiwania co do wypoczynku rosną. Odliczamy miesiące, potem dni, planujemy niemal każdą chwilę, zamiast… po prostu wyluzować, przyjąć, że nie wszystko musi się udać. Przede wszystkim zadbajmy więc o głowę. Pozwólmy sobie na komfort spokoju. Wyjeżdżamy po to, by odpocząć, warto o tym pamiętać… zanim wyjedziemy.

I nawet do przygotowań podejść spokojnie, zwłaszcza że często już sama organizacja urlopu dostarcza mnóstwo stresu. Ogranicza nas budżet, musimy zgrać terminy (z partnerem/dziećmi/koleżanką), polować na wycieczki last minute, pamiętać o ubezpieczeniu, zamknąć wszystkie sprawy w pracy… Brzmi znajomo? Psychologowie zalecają, by przede wszystkim nie dać się zwariować. Wszystkie te czynności i tak musimy wykonać, warto więc podejść do nich spokojnie i realizować je stopniowo.

Na urlopie jedną nogą

Załóżmy, że spakowaliśmy wszystko, co trzeba, nie spóźniliśmy się na samolot/pociąg/autokar, jakoś udało się bezstresowo dotrzeć na wybrane miejsce, pozostaje tylko odpoczywać. Czego chcieć więcej? Niby niczego, a jednak badania wykazują, że tylko 13 proc. Polaków wróci po urlopie w dobrym nastroju. Zabieramy ze sobą laptopy, służbowe telefony, a co dziesiąta osoba wpada w czasie urlopu do pracy!

– Pakując do walizki wszystkie te służbowe gadżety, niejako sami skazujemy swój urlop na porażkę, zanim jeszcze wyjedziemy – przestrzega Justyna Glińska. – Najczęstszy błąd, jaki popełniamy, to brak wyznaczenia granic między pracą a wypoczynkiem. Ludzie mają problem z rozgraniczaniem tego, co prywatne, od tego, co zawodowe. Wypoczynek jest sferą stricte prywatną, nie powinny do niego przenikać elementy zawodowe. To truizm, ale w pracy mamy pracować, a podczas wypoczynku wypoczywać ‒ podkreśla psycholog.

Łatwo powiedzieć. A kiedy jesteśmy menadżerami odpowiedzialnymi za trudne procesy technologiczne albo mamy tyle obowiązków, że każdego dnia budzimy się z poczuciem, że bez nas firma się zawali? – Zadania można delegować, zwykle nie wyjeżdżamy z dnia na dzień – uspokaja Justyna Glińska. – Planujemy urlop dużo wcześniej, a to pozwala na zorganizowanie pracy podczas naszej nieobecności, przekazanie obowiązków, wskazanie priorytetów.

Jak odpoczywać, by wypocząć?

Przede wszystkim inaczej niż w ciągu całego roku. Śledzący na co dzień wszystkie newsy dziennikarz nie powinien siedzieć z laptopem, mocząc nogi w basenie. Powinien do tego basenu wskoczyć i popływać. Zawodowemu kierowcy niekoniecznie służyć będzie rodzinny wypad samochodem przez pół Europy ‒ lepiej, by zamienił środek transportu.

– Ale nie to decyduje o efektywności wypoczynku. Zależy ona dużo bardziej od umiejętnego rozpoznania własnych potrzeb i predyspozycji. Osoby aktywne, o temperamencie ekstrawertyka, nie powinny wybierać biernego wypoczynku; dwa tygodnie z książką na leżaku będą dla nich męczarnią. Ważne, abyśmy znaleźli swój własny sposób efektywnego wypoczynku, zamiast na przykład dopasowywać się do oczekiwań innych albo panujących trendów – przekonuje Glińska.

Specjalistka radzi, by zadać sobie proste pytania: jak chcę wypoczywać, czego mi potrzeba? Rozważyć, czy pragniemy spokoju, ciszy, czy raczej kontaktów towarzyskich, zabawy i śmiechu. Dzięki odpowiedziom na te pytania mamy szansę, że nawet kilkudniowy urlop przyniesie odpoczynek.

joga yoga

Jak długo wypoczywać?

Ile się da. I najczęściej, jak tylko możemy. Dotyczy to zwłaszcza osób pracujących na etacie lub np. dwóch etatach, gdzie powtarzalność czynności prowadzi do niebezpiecznej rutyny. Warto wykorzystać każdy długi weekend. Nawet krótki, kilkudniowy urlop pozwala oderwać się od codzienności, „zresetować”. Jeśli żyjemy w dużym mieście, lepiej spędzić kilka dni na łonie natury, niż w napięciu zwiedzać Amsterdam, Rzym czy Paryż. Ale tu nie ma reguły, decyduje osobowość, temperament i nasze potrzeby.

Psychologowie wskazują, że w ciągu roku powinniśmy zaplanować również długi urlop. Organizm nie jest w stanie funkcjonować wydajnie bez odpoczynku, spowolnienia. Zwróćmy uwagę, że pierwsze dni urlopu zwykle nie są szczególnie przyjemne, nie potrafimy „wyluzować”, zostawić za sobą kłopotów rodzinnych, pracy.

– To normalny mechanizm, dlatego warto zaplanować wypoczynek tak, by przed wyjazdem mieć dzień wolny, a po powrocie nie musieć następnego dnia spędzać w pracy – przekonuje Justyna Glińska. – Uważam, że dwa tygodnie to minimum, czasem warto pomyśleć o trzech. Zanim organizm zacznie odpoczywać, przestawi się na inny tryb funkcjonowania, minie kilka dni. Jeżeli przy tygodniowym wypoczynku komuś zajmie to np. cztery dni, to na wypoczynek zostaną mu trzy, a musimy wziąć też pod uwagę powrót do pracy, o którym zaczniemy myśleć mniej więcej dwa dni wcześniej.

Nic na siłę

I jeszcze jedno. Nie wszystko nam się uda, załóżmy to już na początku. Podobno stanem idealnym podczas urlopu jest: „Nie przejmuję się niczym”. Czy to w ogóle możliwe?

– Teoretycznie tak, ale na pewno nie wystarczy do osiągnięcia takiego stanu dwutygodniowy urlop, raczej lata medytacji – tłumaczy Justyna Glińska. – Podczas urlopu powinniśmy dążyć do stanu „Nie przejmuję się pracą” – to łatwiejsze do osiągnięcia i bardzo wskazane.

Specjaliści przestrzegają przed stereotypowym „polskim” sposobem spędzania zagranicznych wczasów zorganizowanych, gdzie alkohol leje się strumieniami, słońce spala naszą skórę i jemy codziennie dwa razy więcej niż zwykle. Wszystko to rozregulowuje działanie organizmu. Zaatakowany reaguje stresem. Podobnie z „przestymulowaniem” urlopu – z nadmiarem atrakcji, wycieczek, sportów ekstremalnych. Pobudzony do ciągłego działania organizm nie odpoczywa. I tak z wymarzonego urlopu, na który czekamy cały rok, wracamy… zmęczeni. Nie zapominajmy także o obostrzeniach, jakie panują przez pandemię koronawirusa. Zachowujmy odpowiedni dystans i zasłaniajmy usta i nos, tam gdzie jest to wymagane. Nie narażajmy się niepotrzebnie na zarażenie SARS-CoV-2.

Urlop to czas przede wszystkim dla nas samych. Czas wyciszenia, zwolnienia, refleksji. Warto – na spokojnie, nie podejmując decyzji – przeanalizować miejsce, w którym jesteśmy – zawodowo i prywatnie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka

Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka

Trudno ci się skupić w niedzielę? Po 15:00 zaczynasz odczuwać niepokój? To może być sunday blues

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Kobieta przy liściach

Jak nie być zazdrosnym? Chorobliwa zazdrość a zdrada

Anya Taylor-Joy: W chwili stresu trzeba zrobić krok w tył i powiedzieć sobie: nikt nie umiera, nie jesteś chirurgiem, wszystko będzie dobrze

Terapia zajęciowa – przebieg, korzyści, rodzaje terapii

Miłosne (nie)porozumienie stron, czyli 7 sposobów na udany związek

Odchudzanie – na co dajesz się nabrać?

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie: „Nie da się obejść żałoby, przez żałobę trzeba przejść”

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Kobieta i jej odbicie w lustrze

„Ten sukces to przypadek, miałam akurat szczęście”. Często mówisz takie zdanie? Prawdopodobnie cierpisz na syndrom oszusta

"Jak będziesz się tak zachowywać, to zaraz cię ten pan zabierze". Psycholożka o "rewelacyjnym" sposobie na wzbudzenie w dziecku strachu

„Jak będziesz się tak zachowywać, to zaraz cię ten pan zabierze”. Psycholożka o „rewelacyjnym” sposobie na wzbudzenie w dziecku strachu

Globus w dłoni

Nowa lista krajów z zakazem lotów do Polski. Nie ma na niej krajów UE, Strefy Schengen i Ukrainy

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Hipochondria – objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Złośliwe żarty – jak na nie reagować? Porady psychologa

10 najważniejszych filmów o depresji

Kobieta z kwiatami na czole

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swój komfort psychiczny? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

leczenie kryształami

„Niby żyjemy w tej samej rzeczywistości, ale nadajemy ze światów równoległych”. Z Łukaszem Lamżą rozmawiamy o pseudonauce

Monika Baryła-Matejczuk

„Wysoka wrażliwość rzadko jest wymieniana wśród cech efektywnego pracownika. Zupełnie niesłusznie” – zauważa Monika Baryła-Matejczuk

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?