Przejdź do treści

Uwaga: upał!

Uwaga: upał!
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Przezorny plażowicz, zamiast wylegiwać się w pełnym słońcu, rozłoży leżak w cieniu. To lepsze rozwiązanie, ale czy wtedy na pewno nie grozi mu przegrzanie lub udar cieplny? Niestety, nawet w pochmurny dzień możemy się nabawić problemów. O najważniejszych zasadach na upalne dni rozmawiamy z Arturem Mądrackim, ratownikiem medycznym.

Jakie dolegliwości mogą nam dokuczać, gdy zbyt długo przebywamy na słońcu?

Wszystko zależy od czasu ekspozycji na słońce i wysiłku fizycznego. Najpierw możemy odczuć złe samopoczucie, bóle i zawroty głowy. W miarę rosnącego przegrzania organizmu pojawiają się również nudności i wymioty, dreszcze, zaburzenia widzenia, a nawet utrata przytomności. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak bardzo się pocimy. Im człowiek więcej się poci, tym szybciej dochodzi do odwodnienia. Wraz z potem tracimy wiele mikroelementów, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Czy w pochmurny dzień także grożą nam przegrzanie i poważniejsze konsekwencje dla zdrowia?

Tak naprawdę to nie tylko słońce ma wpływ na nasz organizm, ale również temperatura otoczenia. Błędnie wydaje nam się, że gdy np. schowamy się w cieniu, jesteśmy bezpieczni. Również w pochmurny dzień, gdy jest bardzo ciepło na zewnątrz, może dojść do przegrzania organizmu, a nawet udaru cieplnego. Bardzo ważne jest, aby uzupełniać odpowiednią ilość płynów w organizmie. Im cieplej, tym więcej powinniśmy wypijać ‒- przede wszystkim wody. Dotyczy to w szczególności osób starszych, które często nie odczuwają łaknienia i myślą, że trzy szklanki wody na dzień wystarczą.

Ale czy tylko odwodnienie jest dla nas groźne podczas upałów? 

Odwodnienie wiąże się z dużą utratą elektrolitów, a to może powodować np. zaburzenia akcji serca. Oczywiście mogą się pojawić również dolegliwości wynikające bezpośrednio z nagrzania promieniami słonecznymi, jak bóle i zawroty głowy, jednak podstawowym problemem jest odwodnienie.

Co jeszcze, oprócz dostarczania organizmowi płynów, możemy zrobić, by zapobiegać przegrzaniu?

Bardzo ważne, aby nasz ubiór był dopasowany do pogody. Jeśli praży słońce, pamiętajmy o nakryciu głowy. Unikajmy długiego przebywania na słońcu, schładzajmy organizm chłodną kąpielą.

Jaki ubiór jest zatem najlepszy na upały?

Lekkie, przewiewne stroje są najlepsze. Sprawią, że skóra będzie schładzana podmuchami wiatru. Pamiętajmy, że nadmierne wystawianie naszej skóry na promienie słoneczne to ryzyko nie tylko przegrzania, ale i oparzeń słonecznych. Długie spacery w słońcu tylko z nakryciem głowy! 

Jak długo możemy bezpiecznie przebywać na zewnątrz w upalny dzień? 

Każdy organizm inaczej reaguje i tym samym czas, który jest potrzebny, aby wystąpiły objawy przegrzania, nie jest dla wszystkich jednakowy. Znaczenie mają także wiek oraz uwarunkowania genetyczne. Wszystko zależy również od tego, w jaki sposób będziemy dbać o siebie (woda, ubiór, czas ekspozycji na słońce). Nie da się takiego czasu określić jednoznacznie.

Jak prawidłowo rozpoznać osobę z udarem cieplnym i jak jej pomóc?

Osoba taka będzie zlana potem, gorąca w dotyku, a mimo to może się uskarżać, że jest jej zimno. Kontakt słowny będzie z nią utrudniony (może nie odpowiadać logicznie na pytania). Po rozmowie ze świadkami możemy się dowiedzieć, czy dłuższy czas przebywała na słońcu.

Jeśli chodzi o nasze postępowanie, należy:

– osłonić poszkodowanego przed słońcem (osłonić, przenieść do zacienionego, przewiewnego miejsca); 

– schładzać zimnymi ręcznikami;

– jeśli jest przytomny, podawać niewielkie ilości płynów doustnie;

– jeśli nieprzytomny, ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej:

Rękę poszkodowanego bliższą nam układamy wzdłuż ciała i zginamy pod kątem prostym, tak by była skierowana ku górze. Dalszą rękę przekładamy w poprzek klatki piersiowej i przytrzymujemy stronę grzbietową dłoni przy policzku poszkodowanego. Następnie chwytamy za dalszą nogę i zginamy ją w kolanie nie odrywając stopy. Przytrzymując dłoń poszkodowanego przy policzku, pociągamy za ugiętą nogę do siebie tak, by obrócić poszkodowanego na bok twarzą w naszą stronę. Odchylamy lekko głowę, by ułatwić oddychanie.

– wezwać pogotowie ratunkowe;

Bardzo ważne: nie należy gwałtownie schładzać ciała, aby nie doprowadzić do szoku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

mleko

Co najlepiej nawadnia? Będziesz zaskoczona! Wcale nie chodzi o wodę…

kobieta na wakacjach

5 chorób, które możesz przywieźć z wakacji

5 zaskakujących skutków odwodnienia, które łatwo przeoczyć

Kobieta pijąca wodę

Obserwuj swój mocz! On ci pokaże czy pijesz odpowiednią ilość wody. O skutkach odwodnienia i nadmiernego nawodnienia mówi nam lekarz rodzinny

Masz problemy z koncentracją? Łatwo wpadasz w złość? Zastanów się, czy wystarczająco dużo pijesz. Wody oczywiście!

Kobieta podczas pobierania krwi.

Jonogram – co to za badanie? Normy i interpretacja wyników

niemowlę

Jakie są przyczyny zapadniętego ciemiączka?

odwodnienie organizmu - kobieta pije wodę z butelki

Odwodnienie organizmu u dzieci i u dorosłych – przyczyny i objawy. Jak pomóc osobie odwodnionej?

Kobieta pod drewnianą chatą zima

Przemilczane uroki zimy, czyli jak nasz organizm znosi niskie temperatury

kobieta sięgająca po szklankę wody

Odwodnienie organizmu – jakie objawy należy uznać za alarmujące?

Pij wodę zimą!

kobieta maluje usta

Spierzchnięte usta – jakie są przyczyny?

kobieta leży w łóżku i pije wodę ze szklanki

Poranna suchość w ustach – co to oznacza?

Odwodnienie – jak mu zapobiec?

Ból głowy może być oznaką odwodnienia

7 grzechów, które w lecie rujnują zdrowie

7 grzechów, które w lecie rujnują zdrowie

Czy kofeina odwadnia?

Czy kofeina odwadnia?

Bąbelki i cukier? Byle nie razem

Bąbelki i cukier? Byle nie razem

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

Ćwiczysz? Nawadniaj się!

Ćwiczysz? Nawadniaj się!

Ćwiczenia na wzmocnienie pleców. Propozycje trenerki Kasi Bigos

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

Kobieta w szpitalu

7 faktów o zaburzeniach krzepliwości krwi, które trzeba znać