Przejdź do treści

Uwaga: waga!

Uwaga: waga!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Decyzja zapadła: od dziś się odchudzasz. Nie jest łatwo, ale przez kilka dni trzymasz się dzielnie. Aż do poniedziałku. Stajesz na wadze i… twoja motywacja leci na łeb, na szyję. Na wyświetlaczu pojawia się liczba, której nie zamierzałeś zobaczyć. Ważysz więcej niż przed rozpoczęciem diety!

Co zrobiłeś źle? Przestrzeganie zaleceń dotyczących zdrowego żywienia to jedno, ale koronna zasada, która powinna przyświecać każdemu walczącemu z nadwagą, brzmi: nigdy, przenigdy nie waż się w poniedziałek. Zabawne? W tym szaleństwie jest metoda.

Połączone siły badaczy amerykańskich (Cornell University) i fińskich (VTT Technical Research Centre of Finland i Tampere University of Technology) postanowiły przyjrzeć się temu, co dzieje się z wagą człowieka w poszczególne dni tygodnia. Grupę osiemdziesięciu dorosłych w wieku od 25 do 62 lat poproszono, aby ważyli się codziennie po przebudzeniu, obowiązkowo przed śniadaniem. W analizie uwzględniono jedynie te pomiary, które były wykonywane przynajmniej przez 15 kolejnych dni (wśród uczestników znaleźli się i tacy, którzy prowadzili dzienniczek przez blisko rok). Głównym celem badania było zaobserwowanie, czy wahania wagi zależą od dnia tygodnia. Wyniki pomiarów podzielono na trzy grupy: tych, którym kilogramów (przynajmniej 3 proc. wagi wyjściowej) ubyło, tych, którzy przytyli (o co najmniej 1 proc.) i takich, u których nie zaobserwowano większych zmian. Następnie naukowcy zabrali się do analizy porannego ważenia w ramach poszczególnych dni i pełnych tygodni.

Nie lubię poniedziałku…

Efektem porównania pomiarów było wyodrębnienie wyraźnego, cyklicznie powtarzającego się rytmu: waga wędrowała w górę po weekendzie, a spadała począwszy od wtorku, osiągając najniższe wartości w piątek. Rytm ten był najbardziej widoczny w grupach, które wagę traciły lub utrzymywały: gramy przybywały, począwszy od soboty, ale już od wtorku zaczynało ich ubywać. Osoby z grupy, która utyła, nie prezentowały tak regularnych zmian. Minimalna i maksymalna waga nie pojawiały się systematycznie w tych samych dniach, choć w obrazie całego tygodnia były widoczne.

Jaki z tego wniosek? Okazuje się, że różnica pomiędzy tymi, którzy w ostatecznym rozrachunku osiągają cel i chudną, a tymi, którym się to nie udaje, leży w zaobserwowanym wzorze lub w jego braku. Nieomal każdy traci wagę w dni robocze, a w weekendy tyje. Sukces nie zależy od tego, ile przybieramy w sobotę i niedzielę, ale ile jesteśmy w stanie zrzucić w pozostałe dni. Przestrzeganie rozsądnej diety od poniedziałku do piątku jest w stanie zrekompensować weekendowe kulinarne szaleństwa (ale uwaga! szaleństwo to raczej ciasteczko niż góra ciasteczek i jedno piwo zamiast kontenera).

Oto dobra wiadomość: niewielki wzrost wagi w weekend jest zupełnie normalny. To nie żadne tycie, to tylko najzwyklejszy, naukowo potwierdzony rytm. Zdrowe jedzenie w pozostałe dni tygodnia ma większe znaczenie niż okazjonalne grzeszki. I tego się trzymajmy. A dla poprawy samopoczucia ważymy się w piątek!

Badanie „Rytm wagi” opublikowało czasopismo „Obesity Facts”

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Kolacja - jeść, czy nie?/iStock

Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Głód – największy wróg redukujących wagę

Głód – największy wróg redukujących wagę. Jak mądrze się odchudzać?

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Adele - na czym polega dieta Adele? / gettyimages

Dieta Adele – jakie są jej zasady? Jak schudła Adele? Odpowiadamy

Zawstydzanie / istock

Chcesz udzielić komuś rady? To nie zawstydzaj i nie wytykaj palcami!

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

dieta ziemniaki

Co jeść, żeby nie być głodną? „Dietetycy nie na żarty” odpowiadają

Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich

Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa

Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

Centymetr i waga

Jak dokonywać pomiarów ciała? Tłumaczy trenerka, Kasia Bigos

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm