Przejdź do treści

Uzależnieni od maila

Uzależnieni od maila
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Burgery z kalafiora z salsą paprykową
Burgery z kalafiora z salsą paprykową
kawa
„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka
Kobieta w ciąży podczas badania krzywej cukrowej.
Krzywa cukrowa i jej znaczenie podczas ciąży
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

Zdarza ci się zapętlać w sprawdzaniu firmowej skrzynki elektronicznej? Logujesz się częściej, niż to potrzebne? Jeśli robisz to także po powrocie do domu ‒ szkodzisz sobie bardziej, niż może ci się wydawać.

Aż 52 procent Amerykanów sprawdza skrzynkę elektroniczną po pracy oraz w dni wolne. Nie tylko mieszkańcy zza oceanu, ale również Europejczycy mają problem z rozdzieleniem czasu pracy i odpoczynku. W badaniach, które ukazały się na łamach „Journal of Occupational Health Psychology”, zjawisko to określone jest angielskim terminem „telepressure”. Według Larrisy Barber to pilna potrzeba odpowiadania na maile bez względu na czas, w którym przychodzą. Często nie jest to związane z aktualnymi wymaganiami pracodawcy. Takie zachowanie ma poważne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Mailujesz? Gorzej śpisz!

Badania przeprowadzone przez Północny Uniwersytet w Illinois wykazały, że osoby nieustannie odpowiadające na maile mogą cierpieć z powodu bezsenności, wypalenia zawodowego oraz kognitywnego. Znacznie częściej opuszczają pracę z powodów zdrowotnych. Larissa Barber tłumaczy: „Kiedy nie mamy czasu na odpoczynek, wprowadza nas to w stan wyczerpania i w efekcie kolejny dzień pracy mija w braku zaangażowania”.

Nie tylko sam fakt odpowiadania na maile po pracy zwiększa szanse na bezsenność. Kolejną przyczyną (ściśle związaną z tą pierwszą) jest fakt przebywania w okręgu działania silnego światła emitowanego przez monitor. Reorganizuje to dobowy cykl naszego organizmu – wydzielanie melatoniny odpowiedzialnej za rytm okołodobowy jest zredukowane. Produkcja tego hormonu odbywa się tylko w nocy, a zbyt długie narażenie na działanie sztucznego światła może zaburzyć homeostazę organizmu. Badania opublikowane na łamach „Behavioral Sleep Medicine” jasno wykazują związek między korzystaniem przed snem z komputera, telewizora czy telefonu a objawami bezsenności. Dlatego zalecane jest, aby minimum godzinę przed snem odciąć się od wszelkiej nadmiernie świecącej elektroniki.

Mailowa dyscyplina

Larissa Barber radzi, aby zmiany rozpocząć od zlokalizowania źródła problemu. Zwraca uwagę na to, że „telepressure” najczęściej nie jest związane z presją wywieraną przez pracodawcę, ale (co ciekawe) przez współpracowników. Im więcej telefonów i maili odbierzemy, tym wyższy nasz status wśród kolegów – wydajemy się ważniejsi i niezastąpieni. Drugą przyczyną jest to, że co raz częściej traktujemy wymianę maili jako zwykłą konwersację wymagającą natychmiastowej odpowiedzi. Wysyłamy zapytania dotyczące lunchu czy pilnych zadań i z niecierpliwością czekamy na odzew z drugiej strony.

Zmiany zacznij od siebie. Nie lubimy, gdy ktoś zasypuje nas mailami wymagającymi błyskawicznego rozrachunku, więc nie wymagajmy tego od innych. Dobrze będzie, jeżeli swoje wiadomości zakończysz stwierdzeniem określającym czas, w którym oczekujesz odpowiedzi, lub zaznaczeniem, że ta nie jest wymagana. Co najważniejsze, postaraj się nie odpowiadać na maile przed pracą i po jej zakończeniu oraz w dni wolne lub skonkretyzuj czas na to przeznaczony.

Bez wątpienia jesteśmy świadkiem wielkiego przełomu komunikacyjnego. Często przyjmujemy nowe rozwiązania technologiczne bez refleksji nad sposobami zdrowego ich użytkowania. Możliwość komunikacji przez internet to przede wszystkim ogromne ułatwienie i oszczędność czasu. Należy jednak pamiętać o higienie pracy. O innych zagrożeniach płynących z nieumiejętnego korzystania z poczty elektronicznej możecie przeczytać tutaj.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

babcia, córka i wnuczka przytulają się

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

„Robią to często normalni ludzie, których nikt by o to nie podejrzewał, bo starannie się z tym ukrywają”. Dlaczego dorośli i nastolatki się samookaleczają?

Jak reagować na złośliwość? Oto kilka rad od psychologa

dwie z dziewczyny wracają z zakupów

Idąc do sklepu po jedną rzecz, wracasz z torbami? Sprawdź, czy to znak, że jesteś zakupoholiczką

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Depresja w masce. Jak ją zdekonspirować i zadziałać skutecznie?

Bałagan – czy ma wpływ na nasze decyzje?

Co pamiętamy z dzieciństwa?

Smutna kobieta stoi, oparta o belkę i rozmyśla.

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

4 sygnały, że za bardzo przejmujesz się opinią innych

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Kobieta uczesana w koka, w jasnym płaszczu i koszulce patrzy na zegarek, trzymając telefon. Widać, że brakuje jej czasu i jest spóźniona

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz na czym możesz codziennie zaoszczędzić czas

Kryzys wieku średniego dotyka wiele osób. Blogerka Agata Komorowska dzieli życie na 10-tki, by pokazać, na co tracimy czas

para kłótnia

„Nie rozmawiamy ze sobą, tłumiąc emocje”. Związek to wybór – nie zawsze dobry!

Godziny mijają, a ty nie wpadałaś na żaden ciekawy pomysł? Zobacz, jak pokonać załamanie kreatywności

Budzisz się bez siły i energii? Poznaj skuteczne sposoby, jak pozbyć się zmęczenia

Wszyscy kłamiemy. Wiesz, którym typem kłamcy jesteś? Sprawdź i zastanów się, czy warto

Jak dobrze się kłócić? Poznaj 5 kroków do udanej i dojrzałej kłótni

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Uśmiechnięte dziewczyny

5 rzeczy, za które polubią cię inni. Sprawdź, co radzi psycholog Tomasz Wojtoń

4 sposoby na pogodzenie się

Jak się skutecznie pogodzić? Skorzystaj ze wskazówek psychologa

para kłótnia

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”