Przejdź do treści

Uzależnieni od maila

Uzależnieni od maila
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem
Marihuana
Medyczna marihuana zalegalizowana w Wielkiej Brytanii

Zdarza ci się zapętlać w sprawdzaniu firmowej skrzynki elektronicznej? Logujesz się częściej, niż to potrzebne? Jeśli robisz to także po powrocie do domu ‒ szkodzisz sobie bardziej, niż może ci się wydawać.

Aż 52 procent Amerykanów sprawdza skrzynkę elektroniczną po pracy oraz w dni wolne. Nie tylko mieszkańcy zza oceanu, ale również Europejczycy mają problem z rozdzieleniem czasu pracy i odpoczynku. W badaniach, które ukazały się na łamach „Journal of Occupational Health Psychology”, zjawisko to określone jest angielskim terminem „telepressure”. Według Larrisy Barber to pilna potrzeba odpowiadania na maile bez względu na czas, w którym przychodzą. Często nie jest to związane z aktualnymi wymaganiami pracodawcy. Takie zachowanie ma poważne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Mailujesz? Gorzej śpisz!

Badania przeprowadzone przez Północny Uniwersytet w Illinois wykazały, że osoby nieustannie odpowiadające na maile mogą cierpieć z powodu bezsenności, wypalenia zawodowego oraz kognitywnego. Znacznie częściej opuszczają pracę z powodów zdrowotnych. Larissa Barber tłumaczy: „Kiedy nie mamy czasu na odpoczynek, wprowadza nas to w stan wyczerpania i w efekcie kolejny dzień pracy mija w braku zaangażowania”.

Nie tylko sam fakt odpowiadania na maile po pracy zwiększa szanse na bezsenność. Kolejną przyczyną (ściśle związaną z tą pierwszą) jest fakt przebywania w okręgu działania silnego światła emitowanego przez monitor. Reorganizuje to dobowy cykl naszego organizmu – wydzielanie melatoniny odpowiedzialnej za rytm okołodobowy jest zredukowane. Produkcja tego hormonu odbywa się tylko w nocy, a zbyt długie narażenie na działanie sztucznego światła może zaburzyć homeostazę organizmu. Badania opublikowane na łamach „Behavioral Sleep Medicine” jasno wykazują związek między korzystaniem przed snem z komputera, telewizora czy telefonu a objawami bezsenności. Dlatego zalecane jest, aby minimum godzinę przed snem odciąć się od wszelkiej nadmiernie świecącej elektroniki.

Mailowa dyscyplina

Larissa Barber radzi, aby zmiany rozpocząć od zlokalizowania źródła problemu. Zwraca uwagę na to, że „telepressure” najczęściej nie jest związane z presją wywieraną przez pracodawcę, ale (co ciekawe) przez współpracowników. Im więcej telefonów i maili odbierzemy, tym wyższy nasz status wśród kolegów – wydajemy się ważniejsi i niezastąpieni. Drugą przyczyną jest to, że co raz częściej traktujemy wymianę maili jako zwykłą konwersację wymagającą natychmiastowej odpowiedzi. Wysyłamy zapytania dotyczące lunchu czy pilnych zadań i z niecierpliwością czekamy na odzew z drugiej strony.

Zmiany zacznij od siebie. Nie lubimy, gdy ktoś zasypuje nas mailami wymagającymi błyskawicznego rozrachunku, więc nie wymagajmy tego od innych. Dobrze będzie, jeżeli swoje wiadomości zakończysz stwierdzeniem określającym czas, w którym oczekujesz odpowiedzi, lub zaznaczeniem, że ta nie jest wymagana. Co najważniejsze, postaraj się nie odpowiadać na maile przed pracą i po jej zakończeniu oraz w dni wolne lub skonkretyzuj czas na to przeznaczony.

Bez wątpienia jesteśmy świadkiem wielkiego przełomu komunikacyjnego. Często przyjmujemy nowe rozwiązania technologiczne bez refleksji nad sposobami zdrowego ich użytkowania. Możliwość komunikacji przez internet to przede wszystkim ogromne ułatwienie i oszczędność czasu. Należy jednak pamiętać o higienie pracy. O innych zagrożeniach płynących z nieumiejętnego korzystania z poczty elektronicznej możecie przeczytać tutaj.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato

10 rzeczy, które czyścisz źle, za rzadko lub wcale

Mamo, mam coś w oku!

Tarta z pomidorami, ricottą i parmezanem