Przejdź do treści

Uzupełnij braki. 8 najczęstszych niedoborów w diecie

istockphoto.com
istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
FemFund - złóż wniosek / Simon Maage, Unsplash
Ubiegaj się o feministyczny grant na działanie wspierające kobiety
Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch
Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała
Karmienie piersią / istock
Powrót do pracy nie musi oznaczać końca karmienia piersią
Koronawirusy / gettyimages
Koronawirus – ognisko zakażenia, zalecenia, śmiertelność. Czego nie wiemy o wirusie z Wuhan?
ryby
Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3?

Zbilansowana dieta jest jak dziecięca układanka – jeśli tylko zgubimy jeden element (o co nietrudno), obrazek zacznie straszyć dziurą, a organizm przestanie prawidłowo działać. Ale wystarczą porządki, żeby odnaleźć brakującą składową. Zabaw się z nami w dietetyczne puzzle i zobacz, których elementów brakuje w twojej układance.

Hasło „zbilansowana dieta” nauczyliśmy się odmieniać przez wszystkie przypadki, a jego znaczenie całkowicie się rozmyło. Kto wie, jak powinna wyglądać, a kto stosuje się do jej rygorów? Złe odżywianie to niejedyna przyczyna niedoborów składników odżywczych.

Nawet jeśli jemy zdrowo, to nasze indywidualne zapotrzebowania na konkretne witaminy i minerały mogą się drastycznie różnić – w zależności od wieku, przebytych chorób i aktualnego stanu zdrowia. Także sposób wytwarzania pożywienia (zasobność gleby w minerały, dieta zwierząt hodowlanych etc.) ma znaczenie! Na szczęście deficyty łatwo rozpoznać, a jeszcze prościej dołożyć brakujący element do układanki. Do dzieła!

Brak magnezu

Ciągłe skurcze mięśni łydek, chroniczne zmęczenie, ból głowy, łamliwość paznokci, wypadanie włosów, kłopoty z koncentracją, spadek odporności… Niedobór magnezu potrafi nieźle utrudnić nam życie. To jeden z najważniejszych pierwiastków w naszym organizmie, odpowiadający za niezliczoną ilość procesów biologicznych.

Jego braki łatwo uzupełnić naturalnie. Dodaj do swojej diety kaszę gryczaną, pestki dyni, banany i czekoladę. Koniecznie wypróbuj nasz prosty i pyszny przepis na ciasto bananowe z kawałkami czekolady!

Brak żelaza

Anemia to przypadłość, na którą narażone są szczególnie kobiety (karmienie piersią, ciąża czy zbyt obfite miesiączki), a także dzieci. Już niewielki brak tego pierwiastka wywołuje zmęczenie i ogólne osłabienie.

Warto zadbać, aby w codziennym jadłospisie znalazły się takie produkty jak wątróbka, wołowina czy ciemnozielone warzywa. Nie jesz mięsa? Dieta wege też sobie poradzi! O roślinnych zamiennikach wątróbki przeczytacie tutaj. Poznajcie również przepisy na dania – ze świetnym sprzymierzeńcem w walce z anemią – jarmużem.

Brak cynku

Ilość cynku w organizmie szacuje się na mniej więcej pół łyżeczki. Jednak już niewielki jego ubytek może prowadzić do wyniszczenia organizmu. Osłabienie mieszków włosowych, trądzik, rozstępy, pękająca skóra w kącikach ust – to tylko te dokuczliwe objawy.

Wypłukanie cynku z organizmu prowadzi do dużo poważniejszych schorzeń: osłabienia odporności (minerał ten bierze udział w produkcji limfocytów T), pogorszenia wzroku, przyspieszonego starzenia (cynk wpływa na produkcję kolagenu).

Aby tego uniknąć, skorzystaj z dobrodziejstw naturalnych produktów bogatych w cynk jak migdały, krewetki, czosnek czy sezam.

Brak omega-3

Pierwsze objawy małej ilości omega-3 w diecie, w której prym wiodą te mniej pożądane tłuszcze omega-6, to sucha, łuszcząca się skóra, suche włosy, łupież, słabe i łamliwe paznokcie czy chroniczne zmęczenie. Lecz niedobór tego składnika prowadzi do dużo poważniejszych schorzeń jak niewydolność układu krwionośnego, depresja, cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów – a to dopiero początek długiej listy.

Najzasobniejszym źródłem omega-3 są sardynki – jedna porcja to ponad połowa dziennego zapotrzebowania. Oto przepis na portugalską pastę sardynkową – palce lizać! Weganie niech sięgną po dobrodziejstwa portulaki warzywnej, o której pisaliśmy tutaj.

Brak witaminy K2

Lekkie uderzenie skutkuje rozległym siniakiem? To może być niedobór witaminy K. Jeżeli dodatkowo doświadczasz częstych krwawień, np. z nosa, czy obfitych miesiączek, to znak, że do jadłospisu powinieneś dołączyć zielone warzywa liściaste, w których witamina K występuje w najwyższym stężeniu. Równie zasobne będą fermentowane produkty jak kefiry czy kiszonki. Hasłem: „Kisić, co się da!” zachęcamy do eksperymentów w domowej produkcji weków.

Brak wapnia

Wapń to jeden z kilku składników, które odpowiadają za mocne i zdrowe kości. Niewielki jego niedobór objawia się skurczami mięśni, bólami stawów, mrowieniem i drętwieniem kończyn, powstawaniem ubytków w zębach. Jego nadmiar również jest niekorzystny – ilość wapnia w organizmie musi pozostawać w harmonii z witaminą K2, D i magnezem.

O diecie idealnej dla kości i współgrających ze sobą produktach przeczytacie tutaj. Potem przyrządźcie pyszną sałatkę z rukolą i figami – dla wzmocnienia kości!

Brak witaminy B12

Związek ten nazywany jest witaminą witalności, gdyż organizm potrzebuje jej do produkcji energii. Niedobór objawia się problemami z pamięcią, wahaniami nastrojów, apatią, zmęczeniem, osłabieniem mięśni i mrowieniem w kończynach.

Witamina B w najbardziej skoncentrowanej formie występuje w produktach mięsnych i podrobach, a także w tłustych owocach morza i rybach.

Brak witaminy A

Częste i nawracające infekcje? To może być deficyt witaminy A! Jest to silny antyoksydant skutecznie usuwający z organizmu wolne rodniki tlenowe, których nadmiar uszkadza komórki i zaburza odporność.

Twoja skóra jest sucha i rogowaciejąca, cierpisz na nerwobóle i przemęczenie? To czas, aby w menu na dobre zagościły dynia, marchew, szpinak, jarmuż, cukinia i śliwki. Brak pomysłu na danie? Tu znajdziesz przepisy z królową witaminy A w roli głównej – dynią.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sardynki

Sardynki – dlaczego warto je jeść? Jak ich spożywanie działa na skórę? Tłumaczy kosmetolożka

Dynia i pestki

Żelazo – jakie pełni funkcje w organizmie? Wyjaśnia dietetyczka

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

kobieta trzymająca suplementy

Suplementujesz magnez lub żelazo? Poznaj nowe zalecenia GIS dotyczące dziennych dawek

burger

Niedobór żelaza to najczęstszy brak pokarmowy. Jak sobie z nim poradzić? Sam szpinak nie pomoże

Czy ryby są zdrowe? Jakie warto kupować?

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

test krwii

Anemia: brak żelaza czy witaminy B12?

Węglan wapnia - Dowiedz się czym jest, jak wpływa na nasz organizm oraz dlaczego jest taki ważny?

Węglan wapnia i jego rola w organizmie

damskie dłonie i kolana

Tężyczka – tajemnicza choroba

Żelazo tylko w mięsie? Nic bardziej mylnego

Żelazo hemowe i jego rola w organizmie

Żelazo hemowe i jego rola w organizmie

Wypadają ci włosy, łamią się, są suche lub rosną tam, gdzie nie powinny? Zobacz, co włosy mówią o twoim zdrowiu

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

Magnez i wapno – bierzesz je razem? Farmaceutka tłumaczy, dlaczego to niekoniecznie dobry pomysł!

hashimoto tarczyca

Problem z Hashimoto – wszystko, co musisz wiedzieć

Komosa ryżowa czyli quinoa (źródło - gettyimages.com)

Komosa ryżowa — Sprawdź, czym jest quinoa, jak się ją przygotowuje i jakie ma zalety

Laktoferyna a niedobór żelaza.

Laktoferyna a niedobór żelaza. Farmaceutka tłumaczy, dlaczego warto ją łączyć z preparatami żelaza

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

istockphoto.com

Miewasz skurcze łydek? Pij wodę! Położna Kasia wyjaśnia, dlaczego to takie ważne

Jak pomóc skórze? Sprawdź, co powinno się znaleźć w twojej diecie

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

Potas, magnez, wapń i sód ‒ elektrolity w akcji

Zajady – jak powstają? Poznaj 5 głównych przyczyn

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kleszcze

Borelioza: objawy po wielu latach. Jak można wykryć chorobę?

8 sposobów na podniesienie libido

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?