Przejdź do treści

Uzupełnij braki. 8 najczęstszych niedoborów w diecie

istockphoto.com
istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Hipercholesterolemia nie boli. Zrób lipidogram!
Hipercholesterolemia nie boli. Zrób lipidogram!
Madonna
61-letnia Madonna zapozowała topless. „Jesteś za stara na takie zdjęcia”
Wizyta u seksuologa / istock
Kiedy udać się do seksuolożki bądź seksuologa? Eksperci fundacji #SEXEDpl odpowiadają
Ronnie i Donnie Galyon / getty
Ronnie i Donnie Galyon, najstarsze bliźniaki syjamskie, nie żyją. Mężczyźni zmarli w wieku 68 lat
Zespół cieśni nadgarstka. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Zespół cieśni nadgarstka. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury

Zbilansowana dieta jest jak dziecięca układanka – jeśli tylko zgubimy jeden element (o co nietrudno), obrazek zacznie straszyć dziurą, a organizm przestanie prawidłowo działać. Ale wystarczą porządki, żeby odnaleźć brakującą składową. Zabaw się z nami w dietetyczne puzzle i zobacz, których elementów brakuje w twojej układance.

Hasło „zbilansowana dieta” nauczyliśmy się odmieniać przez wszystkie przypadki, a jego znaczenie całkowicie się rozmyło. Kto wie, jak powinna wyglądać, a kto stosuje się do jej rygorów? Złe odżywianie to niejedyna przyczyna niedoborów składników odżywczych.

Nawet jeśli jemy zdrowo, to nasze indywidualne zapotrzebowania na konkretne witaminy i minerały mogą się drastycznie różnić – w zależności od wieku, przebytych chorób i aktualnego stanu zdrowia. Także sposób wytwarzania pożywienia (zasobność gleby w minerały, dieta zwierząt hodowlanych etc.) ma znaczenie! Na szczęście deficyty łatwo rozpoznać, a jeszcze prościej dołożyć brakujący element do układanki. Do dzieła!

Brak magnezu

Ciągłe skurcze mięśni łydek, chroniczne zmęczenie, ból głowy, łamliwość paznokci, wypadanie włosów, kłopoty z koncentracją, spadek odporności… Niedobór magnezu potrafi nieźle utrudnić nam życie. To jeden z najważniejszych pierwiastków w naszym organizmie, odpowiadający za niezliczoną ilość procesów biologicznych.

Jego braki łatwo uzupełnić naturalnie. Dodaj do swojej diety kaszę gryczaną, pestki dyni, banany i czekoladę. Koniecznie wypróbuj nasz prosty i pyszny przepis na ciasto bananowe z kawałkami czekolady!

Brak żelaza

Anemia to przypadłość, na którą narażone są szczególnie kobiety (karmienie piersią, ciąża czy zbyt obfite miesiączki), a także dzieci. Już niewielki brak tego pierwiastka wywołuje zmęczenie i ogólne osłabienie.

Warto zadbać, aby w codziennym jadłospisie znalazły się takie produkty jak wątróbka, wołowina czy ciemnozielone warzywa. Nie jesz mięsa? Dieta wege też sobie poradzi! O roślinnych zamiennikach wątróbki przeczytacie tutaj. Poznajcie również przepisy na dania – ze świetnym sprzymierzeńcem w walce z anemią – jarmużem.

Brak cynku

Ilość cynku w organizmie szacuje się na mniej więcej pół łyżeczki. Jednak już niewielki jego ubytek może prowadzić do wyniszczenia organizmu. Osłabienie mieszków włosowych, trądzik, rozstępy, pękająca skóra w kącikach ust – to tylko te dokuczliwe objawy.

Wypłukanie cynku z organizmu prowadzi do dużo poważniejszych schorzeń: osłabienia odporności (minerał ten bierze udział w produkcji limfocytów T), pogorszenia wzroku, przyspieszonego starzenia (cynk wpływa na produkcję kolagenu).

Aby tego uniknąć, skorzystaj z dobrodziejstw naturalnych produktów bogatych w cynk jak migdały, krewetki, czosnek czy sezam.

cynk w migdałach

Brak omega-3

Pierwsze objawy małej ilości omega-3 w diecie, w której prym wiodą te mniej pożądane tłuszcze omega-6, to sucha, łuszcząca się skóra, suche włosy, łupież, słabe i łamliwe paznokcie czy chroniczne zmęczenie. Lecz niedobór tego składnika prowadzi do dużo poważniejszych schorzeń jak niewydolność układu krwionośnego, depresja, cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów – a to dopiero początek długiej listy.

Najzasobniejszym źródłem omega-3 są sardynki – jedna porcja to ponad połowa dziennego zapotrzebowania. Oto przepis na portugalską pastę sardynkową – palce lizać! Weganie niech sięgną po dobrodziejstwa portulaki warzywnej, o której pisaliśmy tutaj.

Brak witaminy K2

Lekkie uderzenie skutkuje rozległym siniakiem? To może być niedobór witaminy K. Jeżeli dodatkowo doświadczasz częstych krwawień, np. z nosa, czy obfitych miesiączek, to znak, że do jadłospisu powinieneś dołączyć zielone warzywa liściaste, w których witamina K występuje w najwyższym stężeniu. Równie zasobne będą fermentowane produkty jak kefiry czy kiszonki. Hasłem: „Kisić, co się da!” zachęcamy do eksperymentów w domowej produkcji weków.

Brak wapnia

Wapń to jeden z kilku składników, które odpowiadają za mocne i zdrowe kości. Niewielki jego niedobór objawia się skurczami mięśni, bólami stawów, mrowieniem i drętwieniem kończyn, powstawaniem ubytków w zębach. Jego nadmiar również jest niekorzystny – ilość wapnia w organizmie musi pozostawać w harmonii z witaminą K2, D i magnezem.

O diecie idealnej dla kości i współgrających ze sobą produktach przeczytacie tutaj. Potem przyrządźcie pyszną sałatkę z rukolą i figami – dla wzmocnienia kości!

Brak witaminy B12

Związek ten nazywany jest witaminą witalności, gdyż organizm potrzebuje jej do produkcji energii. Niedobór objawia się problemami z pamięcią, wahaniami nastrojów, apatią, zmęczeniem, osłabieniem mięśni i mrowieniem w kończynach.

Witamina B w najbardziej skoncentrowanej formie występuje w produktach mięsnych i podrobach, a także w tłustych owocach morza i rybach.

Brak witaminy A

Częste i nawracające infekcje? To może być deficyt witaminy A! Jest to silny antyoksydant skutecznie usuwający z organizmu wolne rodniki tlenowe, których nadmiar uszkadza komórki i zaburza odporność.

Twoja skóra jest sucha i rogowaciejąca, cierpisz na nerwobóle i przemęczenie? To czas, aby w menu na dobre zagościły dynia, marchew, szpinak, jarmuż, cukinia i śliwki. Brak pomysłu na danie? Tu znajdziesz przepisy z królową witaminy A w roli głównej – dynią.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Tabletki

Zażywasz omeprazol lub pantoprazol? Uważaj na niedobór witaminy B12

Dynia i pestki

Żelazo – skutki niedoboru i przedawkowania, produkty bogate w żelazo

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Fiolka z krwią do leczenia anemii

Anemia – rodzaje, przyczyny, objawy i dieta wspomagająca leczenie

Suplementacja magnezu - regularność to podstawa

Suplementujesz magnez? Sprawdź, o której porze dnia najlepiej to robić

Tężyczka może nie być łatwa do rozpoznania.

Tężyczka – jakie są jej przyczyny i jak ją leczyć?

Kanapki z awokado - źródło magnezu

5 naturalnych źródeł magnezu. Sprawdź, gdzie go znajdziesz najwięcej

Niektóre witaminy łatwiej przedawkować

Niektóre witaminy łatwiej przedawkować. Które?

MCHC w morfologii - co oznacza obniżone lub podwyższone?

MCHC w morfologii – co oznacza obniżone lub podwyższone?

kwasy omega

Omega-3 to kwasy do zadań specjalnych. Dlaczego nie może zabraknąć ich w twojej diecie?

Kobieta bierze leki

Jak prawidłowo brać witaminy? Z posiłkiem czy po? Których ze sobą nie łączyć? Tłumaczy farmaceutka

Omega-3 a omega-6 – proporcje się liczą!

kobieta na łące

Żelazo – dlaczego może go brakować? Poznaj 9 oznak niedoboru żelaza

ryby

Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3?

Sardynki

Sardynki – dlaczego warto je jeść? Jak ich spożywanie działa na skórę? Tłumaczy kosmetolożka

Dynia i pestki

Żelazo – jakie pełni funkcje w organizmie? Wyjaśnia dietetyczka

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

kobieta trzymająca suplementy

Suplementujesz magnez lub żelazo? Poznaj nowe zalecenia GIS dotyczące dziennych dawek

burger

Niedobór żelaza to najczęstszy brak pokarmowy. Jak sobie z nim poradzić? Sam szpinak nie pomoże

Czy ryby są zdrowe? Jakie warto kupować?

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

test krwii

Anemia: brak żelaza czy witaminy B12?

Węglan wapnia - Dowiedz się czym jest, jak wpływa na nasz organizm oraz dlaczego jest taki ważny?

Węglan wapnia i jego rola w organizmie

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?