Przejdź do treści

Wegański chłodnik z botwinką

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells
Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?
Skąd się bierze miód?
Skąd się bierze miód? Produkcja tego niezwykłego nektaru jest naprawdę fascynująca
5 pomysłów na jednodniowy detoks
5 pomysłów na jednodniowy detoks. Co poleca Kasia Bem?
Ćwicz kręgosłup - to proste!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chłodnik to klasyczna zupa, która gości na naszych stołach od wielu lat. Odpowiednio przygotowana jest zdrowa, syci i przede wszystkim chłodzi organizm od środka. Tradycyjny przepis zwykle zawiera maślankę, kefir albo jogurt. My postanowiliśmy zaproponować wersję wegańską, bez mleka i jajek. Za to dodaliśmy coś ekstra w postaci awokado i bobu. Pycha!

Bez botwinki nie ma chłodnika! I dobrze, bo jest bogata w żelazo, sód, magnez, kwas foliowy oraz mangan. Zawiera witaminy z grupy B i C. Regularne spożywanie botwinki zapobiega zachorowaniu na anemię oraz choroby układu krążenia. Oprócz tego warzywo to ma świetny wpływ na wątrobę i procesy trawienne. Botwinka ma właściwości odkwaszające i odtruwające organizm. Warto wspomnieć o tym, że nasz bohater dobrze wpływa na koncentrację i pomaga rozładować stany napięcia związane ze stresem. Świetna wiadomość dla dbających o sylwetkę – botwinka jest niskokaloryczna.

Składniki:

– pęczek botwinki z łodygami, liśćmi i 3-4 bulwami
– 1-2 szklanki mleka ryżowego
– pół litra bulionu warzywnego
– pół szklanki zakwasu buraczanego
– 3 ząbki czosnku
– 1 pęczek rzodkiewek (jeśli uda ci się kupić z ładnymi listkami, to dodaj je do chłodnika razem z liśćmi botwinki)
– sok z jednej cytryny
– 5 ogórków gruntowych
– dymka
– pęczek kolendry
– 1-2 dojrzałe awokado
– 4-5 garści bobu
– sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

Zacznij od umycia botwinki. Bulwy obierz i pokrój w małą kosteczkę albo zetrzyj na tarce. Łodygi i liście drobno pokrój.

weganski-chlodnik-przepis

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Bulion zagotuj i dodaj do niego pokrojoną botwinkę, z łodygami i liśćmi.

weganski-chlodnik

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Zmniejsz ogień. Dodaj czosnek przeciśnięty przez praskę. Wlej sok z cytryny i zakwas. Gotuj, aż bulwa buraka będzie miękka. Odstaw do wystygnięcia. W tym czasie pokrój rzodkiewkę i ogórka. Kiedy bulion wystygnie, wlej mleko ryżowe.

przepis-na-chlodnik

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Dopraw solą i pieprzem. Chłodnik przed podaniem wstaw do lodówki, aby się schłodził. W oddzielnym garnku zagotuj osoloną wodę. Kiedy zacznie wrzeć, wrzuć bób. Gotuj przez 10-15 min, aż będzie miękki. Odcedź i oddziel z łupinek. Tuż przed podaniem zupy obierz awokado ze skórki i pokrój w nieregularne kawałki. Chłodnik podawaj z bobem, rzodkiewką, ogórkiem, awokado, kolendrą i dymką.

jak-zrobic-chlodnik

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.fotografiamasztalerz.pl

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wiosenna pizza na zielonym spodzie

Miksujemy superfoods! Koktajl z surowym kakao

Miksujemy superfoods! Koktajl z surowym kakao

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Miksujemy: koktajl na trawienie

Miksujemy koktajl na lepsze trawienie

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Lnianki – „sezamki” z lnu. Zrób je, zanim najdzie cię ochota na coś słodkiego

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!