Przejdź do treści

Węglowodany nie takie straszne

węglowodany makaron
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czego nie robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Czego nie powinnyśmy robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
Edukacja seksualna / rawpixel
Matka Lekarka o (braku) edukacji seksualnej: „W pracy przekonałam się, że wciąż wszystko jest jednym wielkim tematem tabu”
Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock
Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Nie dość że niestraszne, to do tego bez nich stajemy się nerwowi i apatyczni. Czy można jeść węglowodany, nie tyć i być zdrowym? Jasne, że tak!

Węglowodany. Najgorsza trucizna! Każdy, kto ceni szczupłą sylwetkę, nawet na nie nie spojrzy, bo przecież porcja bananów czy jasnego pieczywa może w kilka dni zrujnować kilkumiesięczne wyrzeczenia i komfortowe poczucie bycia fit. Poza tym nawet ci mniej wtajemniczeni w zasady dietetyki wiedzą, że „węgle” są szkodliwe dla zdrowia i właściwie należy ich unikać w każdej postaci. Czy to prawda? Czy będąc na diecie, musimy zrezygnować ze wszystkich produktów zawierających węglowodany? Otóż nie! Nie wszystkie są złe, a wielu z nich organizm po prostu potrzebuje.

Węglowodany pomogą w odchudzaniu

To smutna prawda – każdy na diecie, czy to początkujący, czy też zaprawiony w bojach, zazwyczaj… potwornie cierpi. Omija nas tyle smacznych rzeczy. Jemy tak mało, że czasem nie sposób cieszyć się z efektów. Brzuszek jakby mniejszy, za to głód tak wielki, że nie pozwala się skoncentrować na czymkolwiek, gdyż, jak wiadomo – Polak głodny to zły.

Żeby było zabawniej, to wszystko udało się potwierdzić naukowo. Badania wykazały, że osoby stosujące radykalnie niskowęglowodanową dietę (typu jedna kromka pieczywa dziennie) są częściej zirytowane i łatwiej zapadają na depresję w porównaniu z osobami, których dieta zawiera więcej produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców, a oprócz tego oczywiście chudego białka. Wniosek: czasem po prostu trzeba odpuścić i zjeść coś więcej niż liść sałaty, żeby nie zwariować i wytrwać w odchudzaniu.

Węglowodany dobre i złe

Wiele badań potwierdza, że najdłużej żyją i najlepiej się czują ci, których dieta zawiera jak najmniej przetworzone produkty. Dzieje się tak nie bez powodu – zawierają one tzw. dobre węglowodany i są źródłem witamin, minerałów i białka. Dlatego owsianka (ale nie ta błyskawiczna), brązowy ryż, ciemne pieczywo, warzywa i owoce o niskim indeksie glikemicznym są dobre i wcale nie należy z nich rezygnować. Jedzenie ich z umiarem wcale nie zaszkodzi diecie, w zamian doda energii i dostarczy niezbędnego organizmowi paliwa.

Warto za to pożegnać się z ciastami, białym chlebem, makaronem, słodyczami i gazowanymi napojami. Z węglowodanów zawartych w tych przysmakach nie będziemy mieli żadnego pożytku – nie dość, że te produkty zawierają dużo cukru i sztucznych (potencjalnie rakotwórczych) barwników i ulepszaczy, to mają jeszcze wysoki indeks glikemiczny. Ten z kolei powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, co dla organizmu jest sygnałem do odkładania tłuszczyku.

Te „niedobre” też bywają dobre

Jest wiele produktów, które mają średni lub wysoki indeks glikemiczny, a mimo to są dobre dla zdrowia. Dlatego jeśli nie jesteś otyły, nie masz cukrzycy, możesz śmiało je włączyć do jadłospisu. Jeśli do tej pory były na liście „zapomniałem, że istnieją”, to przemyśl, by awansować je na listę „jem raz w tygodniu”.

Kukurydza ‒ tak, tak, wiemy, ma IG 50 ‒ ale poza tym to świetne źródło witaminy C i błonnika. Jako dodatek do sałatek na pewno nie podniesie cukru we krwi, bo będzie w towarzystwie innych niskoglikemicznych warzyw.

Banan ‒ IG 52. Winny? Tak, winny wysokiej zawartości magnezu, potasu, błonnika i wit. B6. Świetny jako przekąska po sporcie, lepszy niż batonik.

Ziemniaki ‒ IG 65. Mają też potas, witaminę C i błonnik. Jeśli będą pieczone, gotowane, a nie w formie frytek i czipsów, można je czasami zaprosić do stołu.

Chleb ‒ IG 50. Nie zawsze trzeba wybierać pieczywo pełnoziarniste. Tradycyjny chleb na zakwasie też jest OK ‒ zawiera dobre dla zdrowia probiotyki. Ważne, by był prawdziwy, na zakwasie, a nie napompowany chemią białas z marketu zrobiony z mrożonego ciasta.

Zielony groszek ‒ IG 59. Za to ma dużo błonnika, antyoksydanty i działa przeciwzapalnie. Nie musimy z niego rezygnować.

Błonnik ‒ ważny w diecie

Błonnik występuje w produktach węglowodanowych, m.in. w otrębach, kaszy, warzywach strączkowych i produktach zbożowych. Ma cudowne właściwości – oprócz tego, że wymiata toksyny z jelit, powoduje też uczucie sytości i sprzyja utrzymaniu niskiego poziomu cukru we krwi poprzez wolniejsze wchłanianie się węglowodanów.

Co ciekawe, niektóre badania wykazały, że kobiety w średnim wieku, które zwiększyły spożycie błonnika w diecie, traciły na wadze i w talii! Jeżeli dodatkowo zajadały się groszkiem, jest szansa, że zapobiegły ewentualnemu rakowi żołądka, gdyż mały zielony przyjaciel dodatkowo działa przeciwzapalnie i bakteriobójczo.

Węglowodany dla serca i mózgu

Brak ruchu, używki, zła dieta i otyłość brzuszna to droga na skróty do chorób serca. Ważne, by trzymać wagę w ryzach i kontrolować poziom cholesterolu i lipidów. Dobra wiadomość jest taka, że węglowodany, zawarte np. w fasoli czy płatkach owsianych, mogą obniżyć wysokość złego cholesterolu LDL nawet o 5 procent, jednocześnie podwyższając poziom tego korzystnego – HDL. To nie wszystko.

Dobre „węgle” dbają nie tylko o serce. Pozytywnie wpływają także na pracę mózgu. Badania przeprowadzone przez Amerykańskie Towarzystwo Dietetyczne wykazały, że grupa kobiet, które całkowicie wyeliminowały węglowodany z diety, o wiele gorzej orientowała się w przestrzeni i rozwiązywała zadania podczas testów. Dlatego ci, którzy z natury mają kłopot z nawigacją w terenie, zdecydowanie powinni spożywać węglowodany. Inaczej trudno będzie trafić do sklepu ze zdrową żywnością…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Chcesz przejść na dietę ketogeniczną? Sprawdź, jakie zagrożenia może nieść za sobą

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Maltodekstryna - właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Maltodekstryna – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1. Na czym polega ta technika?

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Głód – największy wróg redukujących wagę

Głód – największy wróg redukujących wagę. Jak mądrze się odchudzać?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę