Przejdź do treści

Węglowodany nie takie straszne

węglowodany makaron
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ogórki kiszone
Ogórki kiszone i kwaszone – czy czymś się różnią? Wyjaśnia Moja Dietetyka
Jelita a stres / istock
Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają
Lek z balsamem peruwiańskim
Balsam peruwiański – zastosowanie i przeciwwskazania
Kaya Szulczewska: „Włosy pod pachami mogą być równie zadbane, piękne i pożądane, co te na głowie”
Kobieta stoi i trzyma się ręką za głowę
Spójrz na zdjęcie i sprawdź, czy twoja postawa ciała jest prawidłowa. Jak ją poprawić i na co zwrócić uwagę? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Nie dość że niestraszne, to do tego bez nich stajemy się nerwowi i apatyczni. Czy można jeść węglowodany, nie tyć i być zdrowym? Jasne, że tak!

Węglowodany. Najgorsza trucizna! Każdy, kto ceni szczupłą sylwetkę, nawet na nie nie spojrzy, bo przecież porcja bananów czy jasnego pieczywa może w kilka dni zrujnować kilkumiesięczne wyrzeczenia i komfortowe poczucie bycia fit. Poza tym nawet ci mniej wtajemniczeni w zasady dietetyki wiedzą, że „węgle” są szkodliwe dla zdrowia i właściwie należy ich unikać w każdej postaci. Czy to prawda? Czy będąc na diecie, musimy zrezygnować ze wszystkich produktów zawierających węglowodany? Otóż nie! Nie wszystkie są złe, a wielu z nich organizm po prostu potrzebuje.

Węglowodany pomogą w odchudzaniu

To smutna prawda – każdy na diecie, czy to początkujący, czy też zaprawiony w bojach, zazwyczaj… potwornie cierpi. Omija nas tyle smacznych rzeczy. Jemy tak mało, że czasem nie sposób cieszyć się z efektów. Brzuszek jakby mniejszy, za to głód tak wielki, że nie pozwala się skoncentrować na czymkolwiek, gdyż, jak wiadomo – Polak głodny to zły.

Żeby było zabawniej, to wszystko udało się potwierdzić naukowo. Badania wykazały, że osoby stosujące radykalnie niskowęglowodanową dietę (typu jedna kromka pieczywa dziennie) są częściej zirytowane i łatwiej zapadają na depresję w porównaniu z osobami, których dieta zawiera więcej produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców, a oprócz tego oczywiście chudego białka. Wniosek: czasem po prostu trzeba odpuścić i zjeść coś więcej niż liść sałaty, żeby nie zwariować i wytrwać w odchudzaniu.

Węglowodany dobre i złe

Wiele badań potwierdza, że najdłużej żyją i najlepiej się czują ci, których dieta zawiera jak najmniej przetworzone produkty. Dzieje się tak nie bez powodu – zawierają one tzw. dobre węglowodany i są źródłem witamin, minerałów i białka. Dlatego owsianka (ale nie ta błyskawiczna), brązowy ryż, ciemne pieczywo, warzywa i owoce o niskim indeksie glikemicznym są dobre i wcale nie należy z nich rezygnować. Jedzenie ich z umiarem wcale nie zaszkodzi diecie, w zamian doda energii i dostarczy niezbędnego organizmowi paliwa.

Warto za to pożegnać się z ciastami, białym chlebem, makaronem, słodyczami i gazowanymi napojami. Z węglowodanów zawartych w tych przysmakach nie będziemy mieli żadnego pożytku – nie dość, że te produkty zawierają dużo cukru i sztucznych (potencjalnie rakotwórczych) barwników i ulepszaczy, to mają jeszcze wysoki indeks glikemiczny. Ten z kolei powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, co dla organizmu jest sygnałem do odkładania tłuszczyku.

Te „niedobre” też bywają dobre

Jest wiele produktów, które mają średni lub wysoki indeks glikemiczny, a mimo to są dobre dla zdrowia. Dlatego jeśli nie jesteś otyły, nie masz cukrzycy, możesz śmiało je włączyć do jadłospisu. Jeśli do tej pory były na liście „zapomniałem, że istnieją”, to przemyśl, by awansować je na listę „jem raz w tygodniu”.

Kukurydza ‒ tak, tak, wiemy, ma IG 50 ‒ ale poza tym to świetne źródło witaminy C i błonnika. Jako dodatek do sałatek na pewno nie podniesie cukru we krwi, bo będzie w towarzystwie innych niskoglikemicznych warzyw.

Banan ‒ IG 52. Winny? Tak, winny wysokiej zawartości magnezu, potasu, błonnika i wit. B6. Świetny jako przekąska po sporcie, lepszy niż batonik.

Ziemniaki ‒ IG 65. Mają też potas, witaminę C i błonnik. Jeśli będą pieczone, gotowane, a nie w formie frytek i czipsów, można je czasami zaprosić do stołu.

Chleb ‒ IG 50. Nie zawsze trzeba wybierać pieczywo pełnoziarniste. Tradycyjny chleb na zakwasie też jest OK ‒ zawiera dobre dla zdrowia probiotyki. Ważne, by był prawdziwy, na zakwasie, a nie napompowany chemią białas z marketu zrobiony z mrożonego ciasta.

Zielony groszek ‒ IG 59. Za to ma dużo błonnika, antyoksydanty i działa przeciwzapalnie. Nie musimy z niego rezygnować.

Błonnik ‒ ważny w diecie

Błonnik występuje w produktach węglowodanowych, m.in. w otrębach, kaszy, warzywach strączkowych i produktach zbożowych. Ma cudowne właściwości – oprócz tego, że wymiata toksyny z jelit, powoduje też uczucie sytości i sprzyja utrzymaniu niskiego poziomu cukru we krwi poprzez wolniejsze wchłanianie się węglowodanów.

Co ciekawe, niektóre badania wykazały, że kobiety w średnim wieku, które zwiększyły spożycie błonnika w diecie, traciły na wadze i w talii! Jeżeli dodatkowo zajadały się groszkiem, jest szansa, że zapobiegły ewentualnemu rakowi żołądka, gdyż mały zielony przyjaciel dodatkowo działa przeciwzapalnie i bakteriobójczo.

Węglowodany dla serca i mózgu

Brak ruchu, używki, zła dieta i otyłość brzuszna to droga na skróty do chorób serca. Ważne, by trzymać wagę w ryzach i kontrolować poziom cholesterolu i lipidów. Dobra wiadomość jest taka, że węglowodany, zawarte np. w fasoli czy płatkach owsianych, mogą obniżyć wysokość złego cholesterolu LDL nawet o 5 procent, jednocześnie podwyższając poziom tego korzystnego – HDL. To nie wszystko.

Dobre „węgle” dbają nie tylko o serce. Pozytywnie wpływają także na pracę mózgu. Badania przeprowadzone przez Amerykańskie Towarzystwo Dietetyczne wykazały, że grupa kobiet, które całkowicie wyeliminowały węglowodany z diety, o wiele gorzej orientowała się w przestrzeni i rozwiązywała zadania podczas testów. Dlatego ci, którzy z natury mają kłopot z nawigacją w terenie, zdecydowanie powinni spożywać węglowodany. Inaczej trudno będzie trafić do sklepu ze zdrową żywnością…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

Adele / gettyimages

Dieta Adele. Adele schudła kilkadziesiąt kilogramów dzięki specjalnej diecie. Chodzi o dietę sirtfood. Jakie są jej zasady?

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Zawstydzanie / istock

Chcesz udzielić komuś rady? To nie zawstydzaj i nie wytykaj palcami!

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Zbilansowane śniadanie / istock

Przed ważną prezentacją albo egzaminem sięgasz po batonik, ponieważ słyszałaś, że to „daje kopa”? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

cukier

Jak cukier wpływa na nasze zdrowie?

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

Dieta

Dieta Dukana okiem dietetyczki Elizy Szyszko. Jak wyglądają zasady? Dla kogo jest wskazana, a kto nie może?

Kobieta w basenie / istock

Zmagasz się z problemem zatrzymania wody w organizmie? To nie skutek alergii pokarmowej czy spożywania węglowodanów

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

jedzenie

Intermittent fasting inaczej post przerywany – na czym polega i w jaki sposób działa? Wyjaśnia dietetyczka

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

Makaron wstążki

Węglowodany – wybieraj mądrze

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta DASH - zasady, dla kogo, kto nie może, opinie, okiem eksperta

Dieta DASH – jakie są zasady? Kto może korzystać z tej diety?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

8 sposobów na podniesienie libido

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?